"Effekt på pappret" ?

  • Thread starter Thread starter Be
  • Start date Start date
Jag har full respekt för dom som körde hojarna från mitten av 80-talet, tro mig, det har hänt en del på chassie och fjädringssidan sedan dess...
Annars är väl en CBX ett bra monster med RAK 6(!!!) cylindrig motor, finns en med turbo i Södertälje...
Annars är väl klassikern Katana inte att förakta, eller varför inte Kawwa Z1300???
Men köp gärna en nyare hoj! :hihi

Fredrik :tomten
 
hmm, ja dom verkar ju inte så roliga nej, men om man ska hålla sig till skapligt nya hojar då, till en maxpremie på runt 9000 kr halv/helår ?

skulle jag köpa den hojjen jag vill så blir det en R6:a men så var det ju detta med försäkring då ja !
 
Be skrev:
hmm, ja dom verkar ju inte så roliga nej, men om man ska hålla sig till skapligt nya hojar då, till en maxpremie på runt 9000 kr halv/helår ?

skulle jag köpa den hojjen jag vill så blir det en R6:a men så var det ju detta med försäkring då ja !

hehe, då är inte bandit ett alternativ iaf. dock slipper du varva med en bandit, bara vrida på rullen så sticker den.
 
Last edited:
Gemet skrev:
Du ska nog bestämma dig för om du vill ha en radfyra eller twin, tror det är viktigast för dig faktiskt. I din prisklass finns det massor med potenta radfyror.... som är billigare och snabbare än Ducatin.
:brinnerup

...och fulare.
 
Be skrev:
skulle jag köpa den hojjen jag vill så blir det en R6:a men så var det ju detta med försäkring då ja !

Kolla vad du får ge för en försäkring på en R6:a hos if. Fråga om du får ställa på och av hur du vill. Ta sedan kostnaden och halvera, och lägg på 1000:- för garageförsäkring för vinterhalvåret. Ser det bra ut - köp.



Dino Velvet skrev:

Subjektivt. Skönheten ligger i betraktaren öga, inte i märket. Dessutom är skönhet till för flickor. En hoj ska ha muskler.
 
Last edited:
Speedy skrev:
PS. Jag hade en Monster 900 -97 förut som nu finns till salu på blocket, kan rekommenderas, killen som köpte den har verkligen inte risat ner den!

Fredrik :tomten
Och den killen är jag. Tack för att du också rekommenderar den! Dock är handpenning lagd på hojen nu, så den är i stort sett såld!

Kul att se att du dyker upp här i trådarna, Fredrik! Hur vore det om det gick att få tag på dig per telefon också? :7peta
 
antar att det får bli en Monster då ! men det finns ju olika modelar på den !
är det 900 som gäller om man vill ha lite fart eller ? 600 ska vara klen har jag hört men det finns ju modeller där emellan, hur är dom då ?
 
Ligger inte Ducati 916 ganska bra i försäkring också? iofs lite dyrare än monster, men "envisas" du med att du vill helst ha en kåphoj vore väl det ett bättre alternativ än Monster?
 
Be skrev:
skulle jag köpa den hojjen jag vill så blir det en R6:a men så var det ju detta med försäkring då ja !

Be skrev:
antar att det får bli en Monster då


Ena stunden R6, andra stunden Monster... Har du kollat försäkring på R6, med av/på-ställning? Skaffa hoj är inget man gör med logik, man skaffar det man VILL ha och sedan skaffar man sig möjlighet att köra / försäkra sen.

Varför skulle det annars finnas en försäkringsklass 7 för annars ?
 
För 30-50K skulle jag köpt nån an föjlande: ZX-9R -98, R1 -98 (Polkafärgad), en repad CBR 600FS eller kanske en GSXR 600 K1.
Sen trafikförsäkra och se glad ut.
Hur svårt kan det vara?

En Ducati skulle jag inte köpa om det fanns några som helst gränser i min ekonomi. Trötta, dyra att underhålla och tunga i förhållande till pris.
 
Last edited:
Be skrev:
antar att det får bli en Monster då ! men det finns ju olika modelar på den !
är det 900 som gäller om man vill ha lite fart eller ? 600 ska vara klen har jag hört men det finns ju modeller där emellan, hur är dom då ?

Det finns en del motoralternativ på monster.

600 = ganska svag.. Bra för mellankort förare.. Ingen större skillnad om man tar bort strypningarna

620ie = Mycket piggare än 600;an. Med insprutning. Finns även som Sie med dubbla bromsskivor fram. Finns från 02- så de blir lite dyrare i inköp. Funkar även för tyngre förare.

750 = I draget parallel med 620. Bara liiiite mer vrid. Ganska död på beg. marknaden, finns att få billigt. Skall ha dubbla skivor fram, annars importerad.

800 = Vidareutveckling av 750. lite mer effekt o vrid. rolig. Bra mittimellan monster

900 = Finns med förgasare eller insprutning. Klassisk motor som är mycket tillförlitlig. försök få tag i en Ie som inte är DARK (mattsvart). Blanksvarta och färgade monstrar har bättre fjädringsgrejer än Dark, rent generellt.

1000DS = Ny motor. Mer effekt o vrid än 900. Tar inte slut på samma sätt som äldre.

S4 = 916 motor. Mycket effekt (för Ducati) och bra hoj, men lite halvful med vattenkylare fram.

S4R = 996 motor, enkelsving, högdragna rör, mycket godis. Dyr, men flaggskeppet. Ful eller inte.. användaren bestämmer

TIPS: Kolla på en monster 750. billig att köpa och enkel att äga. Se till att få med dubla framskivor och försök hitta något annat än DARK modellen.

Lycka till!
 
Pejo skrev:
Ena stunden R6, andra stunden Monster... Har du kollat försäkring på R6, med av/på-ställning? Skaffa hoj är inget man gör med logik, man skaffar det man VILL ha och sedan skaffar man sig möjlighet att köra / försäkra sen.
känner att jag får ge upp en sak för att få en annan, jag tycket egentligen att en R6:a är för dyr att bara halvförsäkra, man får ju inte ett öre om man klotar med den då !

och om man kollar på andra hojar liknande monstret så är dom ju MYCKET dyrare i försäkring, på många av dom snackar man ju minst 20.000+ om året !
 
Last edited:
Be skrev:
Letar hoj för fullt för tillfället, är sugen på en Ducati Monster 900, pga att den är snygg, går bra, låter underbart m.m, men kanske framför allt för att man eventuellt kan ha råd att försäkra den på mig själv jusst pga att den har så låg effekt på pappret jämfört med i "verkligheten". Finns det flera alternativ än monster i detta fall? som ligger på runt 30.000-50.000 kr i inköp och som är lika "rolig" att köra men ändå inte dyrare i försäkring ? :va


PS! Det är ursprungs effekten som gäller oavsett vad pappret säger.. :)
 
Funderat något på en Kawa zx7r? Hyffsat billiga i inköp nu, underbart utseende, går bra och är billiga i försäkring. (tror de är klass 6, därav priset)

Nackdelen är väll att de är lite tunga men inte så att det stör direkt.
 
newbee skrev:
PS! Det är ursprungs effekten som gäller oavsett vad pappret säger.. :)

Jag får ge 8094 för hel/hel på folksam, 10,429 hel/hel på IF.
beräknat på en Monster 900 -96 med 41 kw på pappret !
 
På min husaberg fe400- 03 Som hade 8kw i pappret så gick folksam på de.. Eftersom de va under 11kw räknades de som 125:a å hel/hel blev 900kr, frågade flera gånger om de verkligen stämde å de va helt i sin ordning.. Vet att de inte brukar va så men de blev så i de fallet..
 
amullo skrev:
Det finns en del motoralternativ på monster.

900 = Finns med förgasare eller insprutning. Klassisk motor som är mycket tillförlitlig. försök få tag i en Ie som inte är DARK (mattsvart). Blanksvarta och färgade monstrar har bättre fjädringsgrejer än Dark, rent generellt.
Lycka till!

utifrån detta antar jag att 900:an är det bästa köpet om man ska köpa en monster för max 50.000 kr. är det stor skilldnad mellan förgasare och insprutning ?
 
Be skrev:
Viken hoj var dräparen no1 på den tiden ?


VF 1000R kunde svänga (med den tidens referenser) och var j-ligt snabb (med dagens referenser).
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top