duccesäljare självupptagna divor?

kommer denna värdelösa tråd aldrig att dö ut ???

som inbiten ducatist har jag inga som helst problem med tex japanska märken. de som tycker att hojarna uppfyller deras förväntningar/krav hoppas jag blir lyckliga.
duccen uppfyller mina krav och det känns värdelöst att läsa vad andra (som förmodligen aldrig suttit på en) anser att ducati saknar.

känns i alla fall bra att ämnet ducati lyckas ena de olika grupperna på sh.
 
novecento skrev:
kommer denna värdelösa tråd aldrig att dö ut ???

som inbiten ducatist har jag inga som helst problem med tex japanska märken. de som tycker att hojarna uppfyller deras förväntningar/krav hoppas jag blir lyckliga.
duccen uppfyller mina krav och det känns värdelöst att läsa vad andra (som förmodligen aldrig suttit på en) anser att ducati saknar.

känns i alla fall bra att ämnet ducati lyckas ena de olika grupperna på sh.

Nej, en tråd som denna kommer bara att upprepas...kanske på grund av någon form av dolt "vill-egentligen-ha-men-vill-inte erkänna-det-på-grund-av-vad-dom-andra-tycker-komplex" hos de som hackar?

Håller mig oxå kall till de som hackar på mitt val, "jag väljer min maskin så väljer du din, sluta tala om för mig att mitt val är dåligt"...

Som dom säger "det Pelle säger om Lasse berättar mer om Pelle än det gör om Lasse".
 
Ducster900 skrev:
Nej, en tråd som denna kommer bara att upprepas...kanske på grund av någon form av dolt "vill-egentligen-ha-men-vill-inte erkänna-det-på-grund-av-vad-dom-andra-tycker-komplex" hos de som hackar?

Håller mig oxå kall till de som hackar på mitt val, "jag väljer min maskin så väljer du din, sluta tala om för mig att mitt val är dåligt"...

Som dom säger "det Pelle säger om Lasse berättar mer om Pelle än det gör om Lasse".


gimme five!!!
 
sandstream skrev:
Jag tycker att det är intressantare att ni som kör Ducati och ventilerar era åsikter i en sån här tråd sällan läser vad som faktiskt har skrivits utan utgår ifrån att det bara är ren kritik mot ert val av hoj.
Om ni istället tog er tid att läsa skulle ni kanske se att det mesta i den här tråden handlar om tex ventilerna i era hojar, hur de fungerar, vad de fyller för funktion osv.

EDIT: Jag tycker Pejo beskrev rätt bra i sitt inlägg högst upp på den här sidan varför han är med i diskussionen.
Finns nog ingen som "hatar" Ducati men man måste väl kunna diskutera sånt här också, eller tar ni det personligt?

.
.
.


Ducster900 skrev:
Nej, en tråd som denna kommer bara att upprepas...kanske på grund av någon form av dolt "vill-egentligen-ha-men-vill-inte erkänna-det-på-grund-av-vad-dom-andra-tycker-komplex" hos de som hackar?

Håller mig oxå kall till de som hackar på mitt val, "jag väljer min maskin så väljer du din, sluta tala om för mig att mitt val är dåligt"...

Som dom säger "det Pelle säger om Lasse berättar mer om Pelle än det gör om Lasse".
 
Bonnie skrev:
Hur har det fungerat med service, garantiärenden? Om du servat i Stockholm vill säga.

Inga problem hittills iaf. Har iofs inte haft några garantiärenden, bara service. Det är väl bara om man importerat från utrikes som handlarna blir kinkiga?
 
diesafe skrev:
Inga problem hittills iaf. Har iofs inte haft några garantiärenden, bara service. Det är väl bara om man importerat från utrikes som handlarna blir kinkiga?

Nix inte då heller, har servat två importhojar på ducati stockholm, och de har varit precis lika bra servade som alla andra. Inget klagande alls på att den inte var köpt där eller i Sverige.

Antar att jag skulle fått sämre för hojen som inbyte, men vilken handlare tänker inte så?

/Mattias
 
Pejo skrev:
Jag undrar bara vad det är som driver folk att betala överpriser både i inköp och för service för något som i praktiken inte längre har något tekniskt existensberättigande, förutom av empatiska själ.

Jag köpte min SV baserat på att den var snygg, trevlig att köra och billig att försäkra. Är sugen på en Ducati då de verkar uppfylla dessa krav (bara provkört Monster). Sen att de kostar mer har man ju igen i minimal värdeminskning, då återstår servicen som är en del dyrare men är några tusen nåt att bråka om? Kör man bana med Ducatiklubben (500kr/gång) sparar man in det på en säsong :)
 
Last edited:
IvarS skrev:
Jag köpte min SV baserat på att den var snygg, trevlig att köra och billig att försäkra. Är sugen på en Ducati då de verkar uppfylla dessa krav (bara provkört Monster). Sen att de kostar mer har man ju igen i minimal värdeminskning, då återstår servicen som är en del dyrare men är några tusen nåt att bråka om? Kör man bana med Ducatiklubben (500kr/gång) sparar man in det på en säsong :)

Jag menade den desmodromiska ventilstyrningen som verkar vara en dyr teknik, inte en Ducati i sin helhet.
 
Pejo skrev:
Jag menade den desmodromiska ventilstyrningen som verkar vara en dyr teknik, inte en Ducati i sin helhet.

Angående desmo som vi pratade innan om, kollade upp lite information i studielitteraturen.
Kanske detta har sagts innan?
Jaja, fördelen med desmo är den inte löper risken att komma i självsvängning som en fjäder gör. Den är alltså säkrare på högre vravtal än en fjäderstyrd ventil. Nackdelen är som sagts att den slukar mer power.

Det som styr fjäderns styvhet (och därmed ventilens acceleration) är kontakttrycket mellan lyftare och kamaxel. Hertz kontakttryck. En sak som jag hittade var lite intressant, den högsta belastningen på kamaxeln kommer med styva fjädrar och lågt varvtal. Har man "rullande" lyftare blir det gynnsammare läge och man kan ha styvare fjädrar som ger högre acceleration, dessutom höjer man egenfrekvensen med styvare fjäder.

bla bla bla..... som påpekades tidigare! :gnissla
 
Tomass skrev:
Angående desmo som vi pratade innan om, kollade upp lite information i studielitteraturen.
Kanske detta har sagts innan?
Jaja, fördelen med desmo är den inte löper risken att komma i självsvängning som en fjäder gör. Den är alltså säkrare på högre vravtal än en fjäderstyrd ventil. Nackdelen är som sagts att den slukar mer power.
Nu vet jag inte om jag missförstår dig men desmo-systemet måste ju sluka betydligt mindre kraft än ett konventionellt system.
En kamaxel i desmo-systemet vrider du ju runt med fingertopparna, det gör man knappast med ett fjäderbelastat system.
Dessutom finns ju fördelen att man kan ha "vassare" kamaxlar utan ventilen tappar kontakten med kamaxeln. Kanske det du menar med självsvängning?
 
Micke N skrev:
Nu vet jag inte om jag missförstår dig men desmo-systemet måste ju sluka betydligt mindre kraft än ett konventionellt system.
En kamaxel i desmo-systemet vrider du ju runt med fingertopparna, det gör man knappast med ett fjäderbelastat system.
Dessutom finns ju fördelen att man kan ha "vassare" kamaxlar utan ventilen tappar kontakten med kamaxeln. Kanske det du menar med självsvängning?


Nej, du har förstått mig rätt. Anledningen att desmo drar med effekt än en kovntionell fjädermodell är....med desmo ska du först använda kraft för att accelerera iväg ventilen och sedan använda kraft för att retardera ventilen. Med en fjäderventil så gäller samma sak, fast då ventilen ska retarderas sköter fjädern detta. Visst kostade det att trycka ihop fjädern, men man får återbäring! =) Fjädern har lite hysteres, dvs energiförlust men ju styvare fjäder desto mindre.

Visst kan du dra runt desmo med fingrarna, men då har du knappast någon acceleration på ventilen. Vad jag menar med självsvängning är att ventilen inte stannar på plats utan "hoppar" tillbaka. Ju klenare fjäder desto lägre egensvängingsfrekvens. Alla mekaniska system, även elektriska mm har egensvängningslägen.

Jag vet att Elwe skrev innan att man fick en lugnare tillbakagång när ventilen landar i sätet, men en fjäderventil (så länge den har kontakt med kamaxeln) styrs ju också in. Men, varvar man så högt att inte fjädern orkar dra ventilen mot kamaxeln, då blir det ju en jävla landning =)

Det jag hittade var just kontakttrycket mellan lyftare och kamaxel som utgjorde begräsningen. jaja, se ovan. Kommer ihåg när jag jobbade på i maskin på en båt, de hade hjul på på lyftarna och det var just för att minska kontakttrycket mellan lyftare och kam.

Använder man den styvaste fjäder man kan, enligt max kontakttryck, så blir ju även friktionskraften högre, då är ju frågan om det verkligen mer effektivt?
Dessutom får man den högsta kontakttrycket vid tomgång, alltså dom största förlusterna.
Är det någon som sett "rullande" lyftare på en mc?

Spelar kanske ingen roll, både och fungerar ju, men visst fan är det kul att spåna lite?


Förresten, har en gammal honda cbx 750 motor, där ser man att den har fått ventilsläpp, fina märken i kammen, man ser att den studsat. Dessutom var samma kolvstake sönderdragen, så den fick både ventilsläpp och havererad kolvstake vid övervarvningen. :D
 
Tomass skrev:
Med en fjäderventil så gäller samma sak, fast då ventilen ska retarderas sköter fjädern detta. Visst kostade det att trycka ihop fjädern, men man får återbäring! =) Fjädern har lite hysteres, dvs energiförlust men ju styvare fjäder desto mindre.

Det kostar både ansenlig fjäderkraft plus kraft att accelerera ventildelarnas massa på en fjädertopp. Vid ökande varvtal så minskas dessutom "återbäringen" för att vid gränsen för ventilsläpp vara noll. All kraft man då laddat fjädern med går åt för att vända på eländet..

Dessutom lever vi inte i en perfekt värld, det finns friktion, den brukar avgå i värme har jag hört.. (inte för att Desmosystemet är perfekt där heller, men vid lägre varvtal vinner det poänger)

Det är inte friktionen eller effektförlusterna som är grejjen, kamaxelprofilerna är ganska speciella, just därför att det är möjligt.. Osymetriska lobecentrum är en sån sak.. Måttligt överlapp trots maxöppning av ventilerna vid en punkt som om den hade det.

Hej hopp!

/B SDK(r)
 
sandstream skrev:
Men det är ju precis det som skiljer oss åt, dig och mig.
Vilka tekniska lösningar de har valt spelar ingen roll för mig så länge resultatet är en bra hoj som går bra, ser bra ut (enligt mig), har ett bra pris osv.

Att det sen finns folk som du, som inte bryr sig lika mycket om hur bra hojen är, utan istället vill ha avancerad tekniska lösningar är ju bra för en del andra tillverkare.

De resultat du eftersträvar är resultaten av de tekniska lösningar som tillverkarna utvecklat. Det gäller alla hojar. Även Ducatister vill troligen ha det bästa. Därför gör tillverkarna vad de är bra på. Det som troligen skiljer oss åt är snarare att jag inser att jag inte är man att döma ut ett tekniskt system som jag inte har den minsta erfarenhet och kunskap av/om.

Jag tror du missar något om vad jag uppskattar. Om något är dåligt så är det dåligt. Vi har bara olika uppfattningar om vad vi betraktar som dåligt.
 
#Olsson# skrev:
Det som troligen skiljer oss åt är snarare att jag inser att jag inte är man att döma ut ett tekniskt system som jag inte har den minsta erfarenhet och kunskap av/om.
Och vart gjorde jag det?
 
Bj.O.rn skrev:
Det är inte friktionen eller effektförlusterna som är grejjen, kamaxelprofilerna är ganska speciella, just därför att det är möjligt.. Osymetriska lobecentrum är en sån sak.. Måttligt överlapp trots maxöppning av ventilerna vid en punkt som om den hade det.

Hej hopp!

/B SDK(r)


Äntligen! Här har man försökt att få en inblick i vad som egentligen är grejjen med desmo, en vettig teknisk orsak till att man ska ha desmo på en knarr, istället för vanliga bonn-fjädrar, utan att få ett rakt ja eller nej. Men Bjorn rockar som vanligt, det är bara o bocka när man får så raka besked!
:Bugar :tummenupp

Om du orkar bry dig om oss vanliga dödliga, kan du utveckla vad "Osymetriska lobecentrum " är, och vad "Måttligt överlapp trots maxöppning av ventilerna vid en punkt som om den hade det" innebär i praktiken?
 
sandstream skrev:
Och vart gjorde jag det?

Ingenstans. Det är Pejo jag ger mig på. Men han har jag snackad med på telefon om diverse ting, så jag vill vara lite ödmjuk mot honom. Du är kaxig, håller med honom i allt, så jag använder bara dig som slagpåse liksom. :)
 
Pejo skrev:
Om du orkar bry dig om oss vanliga dödliga, kan du utveckla vad "Osymetriska lobecentrum " är, och vad "Måttligt överlapp trots maxöppning av ventilerna vid en punkt som om den hade det" innebär i praktiken?


Ja, ska jag göra, fast jag håller dig på sträckbänken tills i morrn, nu ska jag sova!

/B SDK(r)
 
Stämmningen är hjärtlig men rå, men framförallt hjärtlig. Det finns ju hopp för den här tråden och forumet trots allt!

#Olsson# skrev:
Ingenstans. Det är Pejo jag ger mig på. Men han har jag snackad med på telefon om diverse ting, så jag vill vara lite ödmjuk mot honom. Du är kaxig, håller med honom i allt, så jag använder bara dig som slagpåse liksom. :)

ExaGt! Fast Sandströmmarn håller inte med mig "bara för att", utan för att han vet att jag är sanningen på spåren! :tummenupp

Bj.O.rn skrev:
Ja, ska jag göra, fast jag håller dig på sträckbänken tills i morrn, nu ska jag sova!

/B SDK(r)

Det ser jag fram emot... men hur ska nu JAG kunna sova ? :gnissla
 
Det BjOrn säger, dvs att kamprofilerna KAN vara radikalare på en desmo är ju sant, (i teorin iaf) och är ju hela grejen med desmo.
Men frågan är om de ÄR det? D.v.s utnyttjas potentialen?
Jag har ett par 916 toppar ligger hemma som jag portat, och kammarna ligger bredvid, och såvitt jag mätt upp dem så finner jag inga radikaliteter.

Men visst. Potentialen finns, då man kan "vrålöppna snabbt" hålla maxöppet lång tid, och sen slå igen ventilen snabbt.
Så ser iaf teorin ut, och det är även det Elwe beskriver tidigare.
Detta betyder i praktiken att man med radikalare kamtider slipper att ventilen "flyter*" eller studsar okontrollerat.
*(flyter*: följer ej kamkurvan på släppsidan pga för höga accelerationskrafter vid öppnandet, som gör att ventilen både kan öppna mer än maxlyft, och fjädern bottnar ut, eller så bottnar den inte men ventilen förblir hängande i luften och hinner inte stänga i takt med profilen) Detta botas vanligen med hårdare ventilfjärar.

Men... återigen, givetvis har desmo-tekniken sina begränsningar.
Brottgränsen på vipporna t.ex. Så i praktiken kan man inte ha SÅ radikala kammar som själva teorin ger sken av.
Det blir fruktansvärda accelerationspåkänningar på vipporna på högre varv.
Särskilt som ventilerna är relativt tunga med sina 6mm skaft och 33mm tallrik.

Faktum är att på Hondas SP1 (har ett par såna toppar ligger oxå) med sina enorma 40mm ventiler och endast 5mm skaft, väger ventilerna lika. (Ok, det skiljer ett halvt gram!)

Hondan tål med konventionell teknik och originalfjädrar samma eller högre varvtal.

Men what´s the fuzz?

Olika tekniska lösningar finns, so be it, och var tid har fått sin lösning då existerande samtida lösningar var sämre.
Enkelt.
Så när desmo kom var det ju en frälsning från dåligt fjäderstål och outveklad materialteknik som medförde onödigt tunga ventler.

Som teknikfreak kan jag älska det JUST för att det är annorlunda.
Så fram för udda och coola lösningar!
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top