Ducce är för mig ett märke som bygger oerhört vackra hojar.
De flesta hojarna är mycket vackrare att lägga ögonen på än de flesta nya japshojar.Ljudet från en Ducce är också säreget och går att urskilja på direkten i en klunga av hojar.
Jag har tyvärr inte fått tillfälle att köra en Ducce nån längre sträcka så jag skall inte uttala mig om kör/vägegenskaper.
En liten parallell:
Jag är förutom japsåkare...även Alfista.
Älskar Alfa Romeo och skulle gärna åka sådana bilar jämt.(dock har min ekonomi sagt till mig att jag bara får åka Opel ett tag nu)
Varför älskar jag Alfa???? bra fråga
Deras bilar är ju sämre på rostskydd, har en dåligt ÅF-nät i Sverige och dessutom dyra delar/service.
Men det är något speciellt med att köra dem. (kanske jag bara föll för myten..??)
Man kör bilen på ett annorlunda sätt istället för att bara åka bil.
Sången ifrån min Alfa Romeo 75 med V6:a som fick andas fritt genom 2 och 2,5" var helt obeskrivlig.'
Min Alfetta från -84, var en transaxelbil(likaså 75:an) med vxl-lådan vid bakaxeln.
Detta gjorde viktfördelningen i det närmaste idealisk och gav suveräna köregenskaper på bilen.
Deras teknik med bla längsgående torsionsstavar i fjädringen fram kanske inte är den bästa med den är lite annorlunda och dessutom fungerar den...
Lite som Desmo på Ducce kanske
MEN....att försöka få en vanlig återförsäljare att förse mig med siffror och leveransdatum på en ny 156:a var ganska svårt. Prata om körglädje och entusiasm bland ägarna och denna "själ" som bilarna innehade, det var enklare.
Likaså när jag ville köpa en Porsch 911 var snacket likadant...inga priser/leveranser men allt annat runt-i-kring-skitsnack var det prat om.
tror nog att en säljare som faller för en myt, för det är faktiskt en sån i de flesta fall, är en väldigt dålig säljare.
Snarare är den personen mer en entusiast än en säljare och då blir det bekymmer att göra affärer.
Hittar man en säljare som är entusiastisk, då är det klockrent att göra affär....