duccesäljare självupptagna divor?

elwe skrev:
Vem har räknat bort varvtal och styrning av ventillyftet??
En konstruktion kan ju vara multifunktionell och alla egenskaper är ju inte nödvändigtvis lika framträdande, eller hur?

Det finns hojjar som varvar mer än twinnar utan desmo, alltså behövs inte desmo av den orsaken.

Multifunktionel, jadda jadda vaddå? Antingen behövs det en viss konstrunktion, eller så behövs det inte. Jag försöker få fram varför ducati tvunget behöver desmo.

elwe skrev:
Om det gått lika bra beror på kombinationen fjäder/kamprofil.
Huruvida de kammar som Ducati använder går att följa med fjädrar vet jag inte.
Omöjligt är det väl inte på landsvägshojarna.

Ovanstående tolkar jag som ducati-kam-nockarna inte kräver desmo (de är inte fyrkantigare än fjäder-dito)

Pejo skrev:
Multifunktionel, jadda jadda vaddå? Antingen behövs det en viss konstrunktion, eller så behövs det inte. Jag försöker få fram varför ducati tvunget behöver desmo.
Är det pga något annat än marknadsföring blir jag förvånad.

Pejo skrev:
Jag försöker få fram varför ducati tvunget behöver desmo.
Det verkar vara något av ett kall för dig Pejo :confused:

En jämförelse som ligger mig nära till hands är varför Citroën har gashydraulisk fjädring när det finns hederlig stålfjädring som "alla andra" använder. Även här har man en i entusiasternas ögon förnämlig konstruktion som icketroende finner helt obegriplig. Försök omvända en Citroënist :lol

IvarS skrev:

En jämförelse som ligger mig nära till hands är varför Citroën har gashydraulisk fjädring när det finns hederlig stålfjädring som "alla andra" använder. Även här har man en i entusiasternas ögon förnämlig konstruktion som icketroende finner helt obegriplig. Försök omvända en Citroënist :lol
Angående Citroën så finns det ju anledningar till att Rolls Royce har deras fjädring i sina bilar.

SDTV
AFIS
SAES
SET
PAIR

Det vore intresant att höra en redogörelse från artilleriet, varför de använder dessa system på Suka K5? Ingen annan gör ju det. Mycket märkligt. :confused:

edit jag glömde en :

"Compact Double-Barrel Throttle Body Design"

Last edited:
:lol
Du är rolig Olsson!

Och f-n det där med double barrel låter ju manligt... en grov hagelbrakare. eller nån tuff whisky kanske?

Vad betyder alla de andra? PAIR tror jag mig veta.
Om den går sönder, blir den IMPAIR då? ;) (kolla engelskalexikon) :hihi

De andra då?

SDTV: Slow Definition Torque Valve?
AFIS: Automatic F-kup Is Shaite?
SAES: Seats Are Extra Stiff?
SET: See your Economy Trashed...

Dr.Bike skrev:
Och f-n det där med double barrel låter ju manligt... en grov hagelbrakare. eller nån tuff whisky kanske?

Kanske någon japansk marketing-guru som helt enkel bara drog till med något coolt amerikansk-klingande. Det säljer nog. :tummenupp

IvarS skrev:

Du känner mig bättre än så, tror jag.

Jag undrar bara vad det är som driver folk att betala överpriser både i inköp och för service för något som i praktiken inte längre har något tekniskt existensberättigande, förutom av empatiska själ.

Kanske är det så att det är priset för teknisk mångfald, som ju i sig har ett egenvärde, som ducatisterna betalar extra för. Kanske borde vi vara tacksamma för att de gör det, för hur mycket tråkigare vore det inte utan olika tekniska lösningar?

Last edited:
Är detta tråd 5.045.787 om Ducati vs. japs?

Ni som åker japs. Prova en Ducati och se om ni "fastnar". Vissa gör det och andra inte. Effekthysteri och tabellonani är en sida av hojval.
Behöver man motivera sitt inköp för att man gjort ett udda val?

Jag kör en Ducati för att jag vill (av flera anledningar).

/ Johan

Fakkverk skrev:

Jag kör en Ducati för att jag vill (av flera anledningar).

/ Johan

Sorry Johan, det verkar inte räcka. Man måste oxå försvara alla tekniska val som Ducati gjort genom tiderna samt bli idiotförklarad för att man ens funderar över att köra en hoj som väger sååå mycket och har sååå få hästkrafter :trött

/Ssss

Fakkverk skrev:

Något i den stilen, men det började som en brandfackla mot en egensinnig branschanda. Det verkar som om att vi kommit överens om att det är en rätt loj attityd bland säljare oavsett märke.
MEN det skall inte fördunklas att tabellonanister och kalenderbitare kan vara fantastiskt jobbiga att ha som kunder. Som i många andra situationer så hjälper det att känna sin handlare, men skall det vara så? Lite som vissa klubbar har det, med hangarounds och prospects...

Som handlare borde man väl jobba för att få fler kunder?
Eller är man nöjd med dom man har och redan känner?

Fakkverk skrev:

/ Johan

Det är ytterligare en sådan tråd, Ja.

Om din räkning stämmer låter jag vara osagt. :D

Intressant att det är så många som inte äger Ducati som "rackar" ner på Ducati. Objektivt så tycker jag att det är mycket färre "Ducatister" som rackar ner på de japanska märkena.

Jag kanske har fel och att alla som har åsikter om Ducati faktiskt ägt en sådan hoj och inte bara stirrat sig blinda på effekt och viktsiffrorna eller bara provat hojen under en dag.

Men som vanligt så gäller det ju att väga andras åsikter mot sina egna värderingar och mål med MC ägande/nyttjande.

amullo skrev:
Intressant att det är så många som inte äger Ducati som "rackar" ner på Ducati. Objektivt så tycker jag att det är mycket färre "Ducatister" som rackar ner på de japanska märkena.
Det där gäller väl inte inläggen på SocioWebb va...? :D

Ripper skrev:
Som i många andra situationer så hjälper det att känna sin handlare, men skall det vara så? Lite som vissa klubbar har det, med hangarounds och prospects...Som handlare borde man väl jobba för att få fler kunder?
Eller är man nöjd med dom man har och redan känner?

Jag hade tänkt mig en ganska snabb affär eftersom jag i stort sett har bestämt mig. Mina erfarenheter från Sulas Flen/Uppsala samt Yamaha Haninge samt brorsans från MC-Varuhuset och AVA talade för att det handlade om att säga vad man vill och få ett erbjudande. Sen om det är ett skambud eller liknande det hör till spelet. MC-Varuhuset gav mig ett skambud förra gången och de sa att de tyvärr måste göra det med tanke på att de hade för mycket begagnat i lager. Jag åkte till Sulas och handlade där istället, inte värre än så och jag tycker MC-Varuhuset varit rätt ok.

Jag har varit hos ducce max 45 minuter per gång och inte velat prata så mycket mytbildning och känsla. Fast den dåliga responseb gjorde att jag började prata om duccefabriken och då fanns obegränsat med tid helt plötsligt. Med ivrigt deltagande från de sjysta mekarna.

Helt ok att snacka bort lite tid om en fantastisk hoj. Till slut blev jag väldigt konkret med vad jag ville ha och vilka uppgifter jag behövde. Att man missar en gång kan jag ta. Men samma sak har upprepats två gånger på samma ställe.

Det finns en enkel lösning, helt enkelt skita i dem och ta en annan handlare. Problemet är bara att det inte direkt dräller av duccehandlare och närhet är ett plus.

Min reflektion och anledningen till brandfacklan var att det tycktes finnas oändligt med tid till att snacka duccemyten, men väldigt stort ointresse för att göra affärer.

Nu upprepar jag mig en smula. Förhoppningsvis kan det få tråden på bana igen :tummenupp

#Olsson# skrev:
SDTV
AFIS
SAES
SET
PAIR
Det vore intresant att höra en redogörelse från artilleriet, varför de använder dessa system på Suka K5? Ingen annan gör ju det. Mycket märkligt. :confused:
Men det är ju precis det som skiljer oss åt, dig och mig.
Vilka tekniska lösningar de har valt spelar ingen roll för mig så länge resultatet är en bra hoj som går bra, ser bra ut (enligt mig), har ett bra pris osv.
Att det sen finns folk som du, som inte bryr sig lika mycket om hur bra hojen är, utan istället vill ha avancerad tekniska lösningar är ju bra för en del andra tillverkare.
amullo skrev:
Jag tycker att det är intressantare att ni som kör Ducati och ventilerar era åsikter i en sån här tråd sällan läser vad som faktiskt har skrivits utan utgår ifrån att det bara är ren kritik mot ert val av hoj.
Om ni istället tog er tid att läsa skulle ni kanske se att det mesta i den här tråden handlar om tex ventilerna i era hojar, hur de fungerar, vad de fyller för funktion osv.

EDIT: Jag tycker Pejo beskrev rätt bra i sitt inlägg högst upp på den här sidan varför han är med i diskussionen.
Finns nog ingen som "hatar" Ducati men man måste väl kunna diskutera sånt här också, eller tar ni det personligt?

Last edited:
sandstream skrev:
Men det är ju precis det som skiljer oss åt, dig och mig.
Vilka tekniska lösningar de har valt spelar ingen roll för mig så länge resultatet är en bra hoj som går bra, ser bra ut (enligt mig), har ett bra pris osv.

Precis! Det är resultatet som räknas, sen att de är desmo och annat bryr inte jag mig om i alla fall. Jag vill ha en bra hoj, som går bra och som ser bra ut. Efter att ha åkt Honda, Yamaha och trajja är det nu ducce som har alla de egenskaper jag letar efter. :yoparty

Visst kan det vara intressant att läsa om olika hojars tekniska lösningar. Hur det fungerar i praktiken är ändå viktigast. :tummenupp

Ducce är för mig ett märke som bygger oerhört vackra hojar.
De flesta hojarna är mycket vackrare att lägga ögonen på än de flesta nya japshojar.Ljudet från en Ducce är också säreget och går att urskilja på direkten i en klunga av hojar.
Jag har tyvärr inte fått tillfälle att köra en Ducce nån längre sträcka så jag skall inte uttala mig om kör/vägegenskaper.

En liten parallell:
Jag är förutom japsåkare...även Alfista.
Älskar Alfa Romeo och skulle gärna åka sådana bilar jämt.(dock har min ekonomi sagt till mig att jag bara får åka Opel ett tag nu)
Varför älskar jag Alfa???? bra fråga :confused:
Deras bilar är ju sämre på rostskydd, har en dåligt ÅF-nät i Sverige och dessutom dyra delar/service.
Men det är något speciellt med att köra dem. (kanske jag bara föll för myten..??)
Man kör bilen på ett annorlunda sätt istället för att bara åka bil.
Sången ifrån min Alfa Romeo 75 med V6:a som fick andas fritt genom 2 och 2,5" var helt obeskrivlig.'
Min Alfetta från -84, var en transaxelbil(likaså 75:an) med vxl-lådan vid bakaxeln.
Detta gjorde viktfördelningen i det närmaste idealisk och gav suveräna köregenskaper på bilen.
Deras teknik med bla längsgående torsionsstavar i fjädringen fram kanske inte är den bästa med den är lite annorlunda och dessutom fungerar den...
Lite som Desmo på Ducce kanske :confused:

MEN....att försöka få en vanlig återförsäljare att förse mig med siffror och leveransdatum på en ny 156:a var ganska svårt. Prata om körglädje och entusiasm bland ägarna och denna "själ" som bilarna innehade, det var enklare.
Likaså när jag ville köpa en Porsch 911 var snacket likadant...inga priser/leveranser men allt annat runt-i-kring-skitsnack var det prat om.

tror nog att en säljare som faller för en myt, för det är faktiskt en sån i de flesta fall, är en väldigt dålig säljare.
Snarare är den personen mer en entusiast än en säljare och då blir det bekymmer att göra affärer.
Hittar man en säljare som är entusiastisk, då är det klockrent att göra affär.... :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT