Bonnie skrev:Wow, det upplevde inte jag när jag startade min trajja första gången![]()
Du köpte ju helt fel traja. Motsvarigheten till en 620 Multistrada Dark

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Bonnie skrev:Wow, det upplevde inte jag när jag startade min trajja första gången![]()
Neutral skrev:Det jag tycker är lite lustigt är att alla komponenter (Öhlins, Brembo m m) och teknologier (t ex Desmo) är högklassiga men ändå blir inte slutresultatet överlägset. Ägarna pratar sig varma om dessa saker men det är väl ändå slutresultatet som räknas?
EazyLiving skrev:Det här tycker jag var rolig läsning!!![]()
Kan du inte berätta vad som händer när jag ligger bakom dig i torparn med min 112hk Ducce på över 200kg (som inte ens har öhlins eller radialbromsar) och vi accar ut på rakan?
Hur mycket hk hade nu din zx10'a??![]()
![]()
/Micke
Jag läste bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla blaTomass skrev:Rätta mig om jag har fel, men oavsett vilket system man har så borde ventilaccelerationerna vara lika stora med ett önskat varvtal och kamaxelprofil. Och ska inte ventilerna följa med kamaxeln tillbaka och så att säga hänga med kamxelprofilen, detta torde ju styra returaccelerationen..
Sen en spontan tanke, med desmo system borde inte temperaturvariationerna ställa till det med tanke på ventilspel (mer komplexa geometrin)?
Arbetet borde väl vara konservativt, dvs du får tillbaka arbetet vid returgång av ventilen. Med desmo borde arbetet för ventilrörelse vara större, eller har jag fel?
Problem med oscillierande krafter vid ventilstängning, "återstuds", är det lika stort på båda systemen?
Tänker....... :kocko
Jag har sedan länge insett att jag saknar talang och mod så att psyka mig enligt ovan fungerar helt enkelt inte. Intressant vore dock om du satt på en 10:a. Det förtjänar du Micke.EazyLiving skrev:Det här tycker jag var rolig läsning!!![]()
Kan du inte berätta vad som händer när jag ligger bakom dig i torparn med min 112hk Ducce på över 200kg (som inte ens har öhlins eller radialbromsar) och vi accar ut på rakan?
![]()
/Micke
EazyLiving skrev:Det här tycker jag var rolig läsning!!![]()
![]()
/Micke
2 miljoner varv på en ducce menar du nogbjörn.e skrev:app app app din gammle räv imo att du har HÖGRE hastighet genom hela kurva hänger du av jappsen och den farten kommer från dinna 2 miljoner varv runt banan inte din sunk ducce![]()
björn
Catman skrev:Skitfin Aprilia var det....ända tills radfyran började låta.
Då tyckte en del att del att jag skulle ha köpt en äkta istället för att luras.
Bonnie skrev:Kul! Jag ägde min ZX-81 med 16K minne in två dagar, skärmutgången gick sönder och djag lämnade tillbaka den. Sedan började jag spara till en VIC-20 istället.
Hade planer på att åka till London och köpa en Sinclair QL. Quantum Leap med tape drives![]()
Det blev en Dragon 32 istället och en Microprofessor II. Billiga maskiner på rea även om jag drömde om en ..hmmm...Onyx...Eric....eller något...med Forth programmering...![]()
Bonnie skrev:Elakt att luras!![]()
Folkdomstolen har bestämt följande:
1) japs tillverkade i Italien är kätteri
2) italienare med japansk motor går också bort
3) finns ett dekret som godkänner USA ägande av italiensk fabrik under förutsättning att italienarna får äga den igen på sikt när ekonomin är i ordning
4) Radfyra är förbjudet med undantag av MV Augusta eftersom det måste finnas någon italiensk hoj som kan mäta sig med japsen
5) italienska hojar får använda obegränsat med utländska komponenter, undantaget är motorblocket
![]()
Jag gillar fortfarande ducce!![]()
Bj.O.rn skrev:Det tråkiga är ju att varenda jävel ska åka Ducce nuförtiden, jag menar. tillåmed Gibernau ska ha en nu.. vafaan!
B/ SDK(r)
Ripper skrev:Nu undrar jag lite...
Vart tog diskussionen om dom självupptagna divorna vägen?
Catman skrev:Har du fått nåt konkret svar än vad det gäller priser/inbyten/leveranser???
Det skulle isf inte vara unikt för Ducati, finns massor av bilförsäljare med samma inställning som knappt tittar på en om man inte kommer in i rutiga golfbrallor, Lacoste tröja och pratar högt och brett i mobilen.Bonnie skrev:Grundfrågan kvarstår...gör märkesmystiken att duccesäljare blir lite självgoda och tycker att deras "fina" hojar helst ska stå kvar i butiken.
Istället för japssäljarnas krängarmentalitet har vi en "fina gatan" stil. Där vanliga köpare inte gör sig besvär utan endast finsmakare som står med mössan i hand.
Jag har legat bakom dig ut ur Torparn och det var inga problem att hänga påEazyLiving skrev:Kan du inte berätta vad som händer när jag ligger bakom dig i torparn med min 112hk Ducce på över 200kg (som inte ens har öhlins eller radialbromsar) och vi accar ut på rakan?
Ripper skrev:Nu undrar jag lite...
Vart tog diskussionen om dom självupptagna divorna vägen?
sandstream skrev:Det skulle isf inte vara unikt för Ducati, finns massor av bilförsäljare med samma inställning som knappt tittar på en om man inte kommer in i rutiga golfbrallor, Lacoste tröja och pratar högt och brett i mobilen.
sandstream skrev:Det skulle isf inte vara unikt för Ducati, finns massor av bilförsäljare med samma inställning som knappt tittar på en om man inte kommer in i rutiga golfbrallor, Lacoste tröja och pratar högt och brett i mobilen.
Stämmer.Tomass skrev:Rätta mig om jag har fel, men oavsett vilket system man har så borde ventilaccelerationerna vara lika stora med ett önskat varvtal och kamaxelprofil.
Jo, men det är här skillnaden kommer in. Du kan inte stänga hur fort som helst om fjädern ska orka accelerera ventil och vippa. Därför finns det en begränsning på utformningen av kamaxlar som har fjäderretur. Man måste börja stänga ventilerna i god tid så att accelerationen inte blir för stor för då orkar inte fjädern hänga med. En tvångsstyrd ventil kan stänga så fort som materialet i mekanism och ventil tål.Och ska inte ventilerna följa med kamaxeln tillbaka och så att säga hänga med kamxelprofilen, detta torde ju styra returaccelerationen..
Det finns någon tiondel i spel. Det är nödvändigt eftersom det är toleranser på tillverkning av de samverkande delarna och som du påpekar, värmeutvidgning mellan olika material. Det finns en liten fjäder i systemet som ser till att ventilerna hålls stängda innan kompression och förbränningstryck byggts upp.Sen en spontan tanke, med desmo system borde inte temperaturvariationerna ställa till det med tanke på ventilspel (mer komplexa geometrin)?
Arbetet borde väl vara konservativt, dvs du får tillbaka arbetet vid returgång av ventilen. Med desmo borde arbetet för ventilrörelse vara större, eller har jag fel?
Återstuds kan inte ske vid tvångsstyrning och dessutom har man möjligheten att bromsa upp ventilen innan man sätter den mot sätet så att kontaktkraften blir låg.Problem med oscillierande krafter vid ventilstängning, "återstuds", är det lika stort på båda systemen?
Tänker....... :kocko
yonsson skrev:Jag läste bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla![]()
elwe skrev:Stämmer.
Jo, men det är här skillnaden kommer in. Du kan inte stänga hur fort som helst om fjädern ska orka accelerera ventil och vippa. Därför finns det en begränsning på utformningen av kamaxlar som har fjäderretur. Man måste börja stänga ventilerna i god tid så att accelerationen inte blir för stor för då orkar inte fjädern hänga med. En tvångsstyrd ventil kan stänga så fort som materialet i mekanism och ventil tål.
Det finns någon tiondel i spel. Det är nödvändigt eftersom det är toleranser på tillverkning av de samverkande delarna och som du påpekar, värmeutvidgning mellan olika material. Det finns en liten fjäder i systemet som ser till att ventilerna hålls stängda innan kompression och förbränningstryck byggts upp.
Friktionsförlusterna är proportionella mot kraften.
Fjädern har ALLTID den kraft som man maximalt kräver av den. Även vid låga varv. Man kan bortse från den hysteres som fjäderstål har inom sitt elastiska område även om det genererar lite förluster. Om sedan fjäderns tryck på kammen via vippan driver kammen framåt beror helt på kamaxelvinklarna.
Med tvångsstyrning ökar friktionsförlusterna med varvtalet eftersom krafterna då ökar. Men, vid de varvtal som man oftast använder är krafterna lägre i Desmosystemet än den max-kraft som ventilfjädern alltid måste leverera.
Återstuds kan inte ske vid tvångsstyrning och dessutom har man möjligheten att bromsa upp ventilen innan man sätter den mot sätet så att kontaktkraften blir låg.![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |