duccesäljare självupptagna divor?

Neutral skrev:
Det jag tycker är lite lustigt är att alla komponenter (Öhlins, Brembo m m) och teknologier (t ex Desmo) är högklassiga men ändå blir inte slutresultatet överlägset. Ägarna pratar sig varma om dessa saker men det är väl ändå slutresultatet som räknas?

Det här tycker jag var rolig läsning!! :D

Kan du inte berätta vad som händer när jag ligger bakom dig i torparn med min 112hk Ducce på över 200kg (som inte ens har öhlins eller radialbromsar) och vi accar ut på rakan?

Hur mycket hk hade nu din zx10'a?? :D :tummenupp

/Micke

Det har nog snarare med spårval att göra...samt det faktumet att du spenderar mer tid på banan än i din lägenhet under sommaren :D

OT...hur går det med BKK o sporthojskurserna??? PM:a

ang diskussionen om japanskt vs Italienskt...
Vilket djäkla liv det blev i somras när Aprilia-Hondan gjorde full entre på banorna :rolleyes:
Skitfin Aprilia var det....ända tills radfyran började låta.
Då tyckte en del att del att jag skulle ha köpt en äkta istället för att luras.
Men konstigt nog så tyckte de flesta Apriliaägarna att det var en kul/häftig/snygg grej.
Däremot så fick jag en hel del negativa ord från många (inte alla) Ducceägare....

EazyLiving skrev:

Kan du inte berätta vad som händer när jag ligger bakom dig i torparn med min 112hk Ducce på över 200kg (som inte ens har öhlins eller radialbromsar) och vi accar ut på rakan?

/Micke

Tomass skrev:
Rätta mig om jag har fel, men oavsett vilket system man har så borde ventilaccelerationerna vara lika stora med ett önskat varvtal och kamaxelprofil. Och ska inte ventilerna följa med kamaxeln tillbaka och så att säga hänga med kamxelprofilen, detta torde ju styra returaccelerationen..
Sen en spontan tanke, med desmo system borde inte temperaturvariationerna ställa till det med tanke på ventilspel (mer komplexa geometrin)?
Arbetet borde väl vara konservativt, dvs du får tillbaka arbetet vid returgång av ventilen. Med desmo borde arbetet för ventilrörelse vara större, eller har jag fel?
Problem med oscillierande krafter vid ventilstängning, "återstuds", är det lika stort på båda systemen?

Tänker....... :kocko
Jag läste bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla :va

EazyLiving skrev:

/Micke
Jag har sedan länge insett att jag saknar talang och mod så att psyka mig enligt ovan fungerar helt enkelt inte. Intressant vore dock om du satt på en 10:a. Det förtjänar du Micke. :pannkyss

EazyLiving skrev:

/Micke

app app app din gammle räv imo att du har HÖGRE hastighet genom hela kurva hänger du av jappsen och den farten kommer från dinna 2 miljoner varv runt banan inte din sunk ducce :fakta

björn

björn.e skrev:
app app app din gammle räv imo att du har HÖGRE hastighet genom hela kurva hänger du av jappsen och den farten kommer från dinna 2 miljoner varv runt banan inte din sunk ducce :fakta

björn
2 miljoner varv på en ducce menar du nog :7peta och då är det ju relevant :mad:

Jag tycker det goa är att en ducce får nya dimentioner varje år då man upptäcker nya ljud hela tiden. :) (Som inte är fel, kanske ska tilläggas)

Catman skrev:
Skitfin Aprilia var det....ända tills radfyran började låta.
Då tyckte en del att del att jag skulle ha köpt en äkta istället för att luras.

Elakt att luras! :hihi

Folkdomstolen har bestämt följande:
1) japs tillverkade i Italien är kätteri

2) italienare med japansk motor går också bort

3) finns ett dekret som godkänner USA ägande av italiensk fabrik under förutsättning att italienarna får äga den igen på sikt när ekonomin är i ordning

4) Radfyra är förbjudet med undantag av MV Augusta eftersom det måste finnas någon italiensk hoj som kan mäta sig med japsen

5) italienska hojar får använda obegränsat med utländska komponenter, undantaget är motorblocket

:hihi

Jag gillar fortfarande ducce! :Bugar

Tillägg:
6) Benelli är oxå ett undantag som är tillåtet och bör betraktas som släktingar trots motorval!

Bonnie skrev:
Kul! Jag ägde min ZX-81 med 16K minne in två dagar, skärmutgången gick sönder och djag lämnade tillbaka den. Sedan började jag spara till en VIC-20 istället.

Hade planer på att åka till London och köpa en Sinclair QL. Quantum Leap med tape drives :hihi

Det blev en Dragon 32 istället och en Microprofessor II. Billiga maskiner på rea även om jag drömde om en ..hmmm...Onyx...Eric....eller något...med Forth programmering... :3freak

Jag var tänd på Osborne, en på den tiden s.k. "bärbar" dator. Kostade multum, hade en 12" skärm infälld i locket och vägde nog mer än vad man får ha i handbagage :o)
Numera är datorn huvudsakligen ett arbetsredskap, men lite kul är den ändå :)

Nu undrar jag lite...
Vart tog diskussionen om dom självupptagna divorna vägen?
Det verkar å ena sidan ha barkat iväg till en varumärkesrelaterad vals som hörts mången gång förut, å andra sidan en sentimental tillbakablick på gamla elektroniska mackapärer.

Så: Vem/vilka var självupptagen diva/or?

Bonnie skrev:
Elakt att luras! :hihi

Folkdomstolen har bestämt följande:
1) japs tillverkade i Italien är kätteri

2) italienare med japansk motor går också bort

3) finns ett dekret som godkänner USA ägande av italiensk fabrik under förutsättning att italienarna får äga den igen på sikt när ekonomin är i ordning

4) Radfyra är förbjudet med undantag av MV Augusta eftersom det måste finnas någon italiensk hoj som kan mäta sig med japsen

5) italienska hojar får använda obegränsat med utländska komponenter, undantaget är motorblocket

:hihi

Jag gillar fortfarande ducce! :Bugar

Enligt folkdomstolen är jag nog dömd till livstid tror jag :fatta!

Men det var roligt att höra alla kommentarer under sommaren :tummenupp
En hel del trodde att det var en specialbyggd Aprilia RS600.

Jag gillar också Ducce....men vet inte om jag vill ha/äga en.
För den körning som jag ägnar mig år, blir ägande kostnaderna skyhöga då.
(läs: bankörning och lite crasher :rolleyes: )

Ljudet från en Ducce med Kolfiber Termigioni är underbart.
Dock får det se sig slaget av Honda's V-fyra med raka kamdrev och en kolfiberpipa.
Honda's CBX 6:a andandes genom ett Marshall Deeptone är forfarande det mest välljudande jag någonsin har hört....och då lyssnade jag ändå på en Spondonbyggd CBX 6:a med 6 raka rör i somras :tummenupp

Har du fått nåt konkret svar än vad det gäller priser/inbyten/leveranser???

Bj.O.rn skrev:
Det tråkiga är ju att varenda jävel ska åka Ducce nuförtiden, jag menar. tillåmed Gibernau ska ha en nu.. vafaan!

B/ SDK(r)

Han har säkert läst dina inlägg och börjat tro på nått.........

Hallelulja de va bättre förr!

Ripper skrev:
Nu undrar jag lite...

Grundfrågan kvarstår...gör märkesmystiken att duccesäljare blir lite självgoda och tycker att deras "fina" hojar helst ska stå kvar i butiken.

Istället för japssäljarnas krängarmentalitet har vi en "fina gatan" stil. Där vanliga köpare inte gör sig besvär utan endast finsmakare som står med mössan i hand.

Catman skrev:
Har du fått nåt konkret svar än vad det gäller priser/inbyten/leveranser???

Inte hört något, men Halmstad har jag nog lagt på hyllan ändå. Frejgatan ska jag nog gå förbi nästa vecka och kolla läget. Om inte annat lär jag få en och annan anekdot av meckarna som är sjysta. :yoparty

Hade det varit MC-Varuhuset hade affären varit klar för länge sedan, där är de på hugget när de ser en köpare. Sen kanske de inte är överdrivet trevliga där, men sälja det vill dom :hihi

Bonnie skrev:
Grundfrågan kvarstår...gör märkesmystiken att duccesäljare blir lite självgoda och tycker att deras "fina" hojar helst ska stå kvar i butiken.

Istället för japssäljarnas krängarmentalitet har vi en "fina gatan" stil. Där vanliga köpare inte gör sig besvär utan endast finsmakare som står med mössan i hand.
Det skulle isf inte vara unikt för Ducati, finns massor av bilförsäljare med samma inställning som knappt tittar på en om man inte kommer in i rutiga golfbrallor, Lacoste tröja och pratar högt och brett i mobilen.

EazyLiving skrev:
Jag har legat bakom dig ut ur Torparn och det var inga problem att hänga på :D

Ripper skrev:
Nu undrar jag lite...

Skulle tippa på att den smet iväg på sidan 4 ungefär.

Bonnie:
Du har nog fortfarande inte sagt var det var för modell du skulle ha :va

sandstream skrev:
Det skulle isf inte vara unikt för Ducati, finns massor av bilförsäljare med samma inställning som knappt tittar på en om man inte kommer in i rutiga golfbrallor, Lacoste tröja och pratar högt och brett i mobilen.

Håller med fullständigt. Men det komiska är att folk som verkar vilja att man ska se ut som om man har pengar aldrig skulle känt igen ett par numrerade samlarsneakers om man så tryckte upp dom i näsan på dom. Ungefär som dörrvakter som släpper in folk med HM-kavajer, men inte D&G tröjor. :D

sandstream skrev:

Att få ynnesten att köpa verkar vara något som genomsyrar branschen, jag kollade efter hoj på många ställen... Iofs på senhösten men det var i stort sett ingen som ville sälja, oavsett märke.

Jag provade skinställ hos en större handlare, där fick jag gå och fråga om hjälp, trots att jag var ensam i butiken... Jag var inne i butiken i 30 minuter och ingen noterade min närvaro. Jag hann med att prova en del innan jag hittade det jag ville ha, då köpte jag det i en annan butik...

Tomass skrev:
Rätta mig om jag har fel, men oavsett vilket system man har så borde ventilaccelerationerna vara lika stora med ett önskat varvtal och kamaxelprofil.
Stämmer.

Och ska inte ventilerna följa med kamaxeln tillbaka och så att säga hänga med kamxelprofilen, detta torde ju styra returaccelerationen..
Jo, men det är här skillnaden kommer in. Du kan inte stänga hur fort som helst om fjädern ska orka accelerera ventil och vippa. Därför finns det en begränsning på utformningen av kamaxlar som har fjäderretur. Man måste börja stänga ventilerna i god tid så att accelerationen inte blir för stor för då orkar inte fjädern hänga med. En tvångsstyrd ventil kan stänga så fort som materialet i mekanism och ventil tål.

Sen en spontan tanke, med desmo system borde inte temperaturvariationerna ställa till det med tanke på ventilspel (mer komplexa geometrin)?
Arbetet borde väl vara konservativt, dvs du får tillbaka arbetet vid returgång av ventilen. Med desmo borde arbetet för ventilrörelse vara större, eller har jag fel?
Det finns någon tiondel i spel. Det är nödvändigt eftersom det är toleranser på tillverkning av de samverkande delarna och som du påpekar, värmeutvidgning mellan olika material. Det finns en liten fjäder i systemet som ser till att ventilerna hålls stängda innan kompression och förbränningstryck byggts upp.
Friktionsförlusterna är proportionella mot kraften.
Fjädern har ALLTID den kraft som man maximalt kräver av den. Även vid låga varv. Man kan bortse från den hysteres som fjäderstål har inom sitt elastiska område även om det genererar lite förluster. Om sedan fjäderns tryck på kammen via vippan driver kammen framåt beror helt på kamaxelvinklarna.
Med tvångsstyrning ökar friktionsförlusterna med varvtalet eftersom krafterna då ökar. Men, vid de varvtal som man oftast använder är krafterna lägre i Desmosystemet än den max-kraft som ventilfjädern alltid måste leverera.

Problem med oscillierande krafter vid ventilstängning, "återstuds", är det lika stort på båda systemen?

Tänker....... :kocko
Återstuds kan inte ske vid tvångsstyrning och dessutom har man möjligheten att bromsa upp ventilen innan man sätter den mot sätet så att kontaktkraften blir låg. :tummenupp

yonsson skrev:
Jag läste bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla :va

Varför läser du sådant du inte förstår?

elwe skrev:
Stämmer.

Jo, men det är här skillnaden kommer in. Du kan inte stänga hur fort som helst om fjädern ska orka accelerera ventil och vippa. Därför finns det en begränsning på utformningen av kamaxlar som har fjäderretur. Man måste börja stänga ventilerna i god tid så att accelerationen inte blir för stor för då orkar inte fjädern hänga med. En tvångsstyrd ventil kan stänga så fort som materialet i mekanism och ventil tål.

Det finns någon tiondel i spel. Det är nödvändigt eftersom det är toleranser på tillverkning av de samverkande delarna och som du påpekar, värmeutvidgning mellan olika material. Det finns en liten fjäder i systemet som ser till att ventilerna hålls stängda innan kompression och förbränningstryck byggts upp.
Friktionsförlusterna är proportionella mot kraften.
Fjädern har ALLTID den kraft som man maximalt kräver av den. Även vid låga varv. Man kan bortse från den hysteres som fjäderstål har inom sitt elastiska område även om det genererar lite förluster. Om sedan fjäderns tryck på kammen via vippan driver kammen framåt beror helt på kamaxelvinklarna.
Med tvångsstyrning ökar friktionsförlusterna med varvtalet eftersom krafterna då ökar. Men, vid de varvtal som man oftast använder är krafterna lägre i Desmosystemet än den max-kraft som ventilfjädern alltid måste leverera.

Återstuds kan inte ske vid tvångsstyrning och dessutom har man möjligheten att bromsa upp ventilen innan man sätter den mot sätet så att kontaktkraften blir låg. :tummenupp

Ok, tack!
Intressant.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey