duccesäljare självupptagna divor?

Dr.Bike skrev:
"de andra" skulle läsas som: alla som inte har desmo. D.v.s alla de lösningarnaa hänger med upp i varvtal. Dessutom utan probs numera.

Vad då tyngre? Skulle desmotekniken på något sätt vara tyngre? Det ror jag inte.
Det tillkommer en vippa, och det frånfaller två ventilfjädrar.
Summa summarum: rätt oförändrat.
Nu läser du minst lika mycket fel som jag gjorde. :D

Jag tror inte Ducati kan göra en V4:a som väger lika lite som deras V2:or och då hojarna redan är rätt mycket tyngre än japanska så vore det ju inte bra om de lade på sig ännu mer även om de fick några tiotal hästar till.

Det jag tycker är lite lustigt är att alla komponenter (Öhlins, Brembo m m) och teknologier (t ex Desmo) är högklassiga men ändå blir inte slutresultatet överlägset. Ägarna pratar sig varma om dessa saker men det är väl ändå slutresultatet som räknas?

Last edited:
Bonnie skrev:
Har du 16K extraminnet bakpå?

Det köpte jag i England tillsammans med suddgummitangentbord och bandspelarband för körning av Zilog-CPU:n med hexkod :o)

Har även ett egenkonstruerat, hemmaetsat I/O-kort med memorymappade portar som ligger på adresser som Sinclair-ROM:et inte använde. Gick att styra alla 8 med PEEK och POKE :o)

Neutral skrev:

Jag tror inte Ducati kan göra en V4:a som väger lika lite som deras V2:or och då hojarna redan är rätt mycket tyngre än japanska så vore det ju inte bra om de lade på sig ännu mer även om de fick några tiotal hästar till.

Det jag tycker är lite lustigt är att alla komponenter (Öhlins, Brembo m m) och teknologier (t ex Desmo) är högklassiga men ändå blir inte slutresultatet överlägset. Ägarna pratar sig varma om dessa saker men det är väl ändå slutresultatet som räknas?

Ahaaaa! Var det SÅ du menade! :lol

Hehe.

Jag tar tillbaka allt jag sagt, och påstår motsatsen! :rofl

Neutral skrev:

Det är väldigt vad mycket det tro's och tycks utan att veta.. Och till vilken nytta egentligen?

/B

Bj.O.rn skrev:
Det är väldigt vad mycket det tro's och tycks utan att veta.. Och till vilken nytta egentligen?

/B

Tror nog att du oxå förstår att Neutrals "troende" är MER än tro, det är en kvalificerad gissning, utan att sticka ut hakan och säga: Så här ÄR det.

Om du VET Bj.O.rn, berika oss tack.

Dr.Bike skrev:
Tror nog att du oxå förstår att Neutrals "troende" är MER än tro, det är en kvalificerad gissning, utan att sticka ut hakan och säga: Så här ÄR det.

Om du VET Bj.O.rn, berika oss tack.

Jag har försökt i många år, jag har försökt få er se ljuset, försökt få er att förstå. Det är svårt, för så fort märket från Bologna nämns, skriver väldigt många människor en väldig massa saker här. Det mesta handlar om saker dom har "hört", "tror", eller "har läst". Ett fåtal vet, Det handlar som sagt inte alltid om att vara bäst, störst eller vackrast. Det handlar kanske till vis del om tro i alla fall, om en tro på något högre, om Davids kamp mot Goliat om ni vill se det så. Det handlar om en Ingeniere's tro på det kompromisslösa, det fulländade, Inte om produktionskostnader, säljvolymer, debit och kredit..

Det gäller att veta vad man tycker om!

Därför säger jag, med klar och tydlig stämma:
KRÄV KAMSKAFTAREN TILLBAKA!

B/ SDK(r)

Bj.O.rn skrev:
Jag har försökt i många år, ...

B/ SDK(r)

Men då är du ju "hemma" här.
Plöj tråden så ser du att oförsonlig ilska går mot samförstånd!

Innan tråden är slut sitter vi alla, japsbrännare som pastakokare och sjunger Kumbajamelo i en ring kring elden! ;)

Dr.Bike skrev:
Men då är du ju "hemma" här.
Plöj tråden så ser du att oförsonlig ilska går mot samförstånd!

Innan tråden är slut sitter vi alla, japsbrännare som pastakokare och sjunger Kumbajamelo i en ring kring elden! ;)
Aldrig att jag sätter mig i en ring med en Hondadiggare! :mad:

Gustav O skrev:
Aldrig att jag sätter mig i en ring med en Hondadiggare! :mad:

HAHAHA!!! "Keep up the fight" :lol
Humor!! Hahahaha

Själv är jag en sick bastard som gillar ALLA hojar!
(dock inte alla kulter kring dem) ;)

Dr.Bike skrev:
HAHAHA!!! "Keep up the fight" :lol
Humor!! Hahahaha

Själv är jag en sick bastard som gillar ALLA hojar!
(dock inte alla kulter kring dem) ;)
Humor?
Jag är allvarlig.

Last edited:
Bj.O.rn skrev:
Jag har försökt i många år, jag har försökt få er se ljuset, försökt få er att förstå. Det är svårt, för så fort märket från Bologna nämns, skriver väldigt många människor en väldig massa saker här. Det mesta handlar om saker dom har "hört", "tror", eller "har läst". Ett fåtal vet, Det handlar som sagt inte alltid om att vara bäst, störst eller vackrast. Det handlar kanske till vis del om tro i alla fall, om en tro på något högre, om Davids kamp mot Goliat om ni vill se det så. Det handlar om en Ingeniere's tro på det kompromisslösa, det fulländade, Inte om produktionskostnader, säljvolymer, debit och kredit..

B/ SDK(r)
:D :tummenupp
Trevligt inlägg och kul!
Jag har kört Honda VFR i två år. Anledningen till detta är att det var och är en otroligt förnuftig hoj. Den är inte helt vanlig men ändå inte ovanlig och den har en "egen" kostruktion. Den har ett annorlunda ljud och är en helt underbar touringmoppe. Men..... i mina drömmar fanns det alltid en önskan om att en dag äga en Ducce. Berättade detta i ett svagt ögonblick (tror minsann det var en och annan öl inblandat också) detta för en inbiten duccatist (*Superlight*)

Hans enda kommentar var "Visst fan ska du ha en Ducce" och från den dagen jagade han mig med frågor om "när" samt annonser från Tyskland om "hur".
Efter mycket vånda och förfrågningar om Ducce både här och där blev det iallafall så att jag stax innan jul åkte till Berlin och köpte en 900 SL.
Låt mig säga detta direkt, jag har ännu bara kört den 400 - 500 m då det har legat nåt vitt skit på marken ( :gnissla :gnissla :gnissla ) som totalt förhindrat annan utvärdering men......... sen första dagen jag startade den där röda, skramlande, skakande och mullrade saken har jag haft ett leende på läpparna och en innerlig önskan om att snart, snart, snart få ge henne en ärlig chans att få visa vad hon kan. Jag kan säga en sak, "känsla" är något man inte förklara för någon som inte själv provat.
Det är lika svårt som att försöka förklara "gul" för en blind "hårdrock" för en döv. Eller att föklara för din mor vad exakt det är som är så fantastiskt med att köra hoj när det enda hon ser framför sig är en kista.

Jag ler fortfarande när jag tänker tillbaka på första starten av Duccen i garaget!

Dr.Bike skrev:
Högst troligt! *skrattar*
När man läser allt annat du skrivit.

Faktist så tror jag det, innerst inne bor det en Ducatist i var och en, det gäller bara att erkänna det.. som Gustav just gjort..

Det tråkiga är ju att varenda jävel ska åka Ducce nuförtiden, jag menar. tillåmed Gibernau ska ha en nu.. vafaan!

Nä, det var bättre förr...

B/ SDK(r)

Bj.O.rn skrev:
Faktist så tror jag det, innerst inne bor det en Ducatist i var och en, det gäller bara att erkänna det.. som Gustav just gjort..

Det tråkiga är ju att varenda jävel ska åka Ducce nuförtiden, jag menar. tillåmed Gibernau ska ha en nu.. vafaan!

B/ SDK(r)
Gibernau på en Ducati, en av de finaste fabriken har byggt öht dessutom, sitter som en svetsloppa i ljumsken märker jag.
Skulel inte ha något emot en Ducati men det är för dyrt för min plånbok.

Bj.O.rn skrev:

B/ SDK(r)

Att det var!

Ju förr dess bättre! :tummenupp

elwe skrev:
Nja, inte nödvändigtvis varva mer. Snarare att kunna unna sig mycket högre accelerationer av ventilen med tillhörande delar.
Visserligen är varvtalet medskyldigt till accelerationerna, men det är kombinationen varvtal och kamaxelprofil som bestämmer hur snabbt ventilen måste accelereras och retarderas.
En ventilfjäder smackar ventiltallriken i sätet utan nåd.
En tvångsstyrd ventil kan retarderas mycket snyggt mot sätet ..

Rätta mig om jag har fel, men oavsett vilket system man har så borde ventilaccelerationerna vara lika stora med ett önskat varvtal och kamaxelprofil. Och ska inte ventilerna följa med kamaxeln tillbaka och så att säga hänga med kamxelprofilen, detta torde ju styra returaccelerationen..
Sen en spontan tanke, med desmo system borde inte temperaturvariationerna ställa till det med tanke på ventilspel (mer komplexa geometrin)?
Arbetet borde väl vara konservativt, dvs du får tillbaka arbetet vid returgång av ventilen. Med desmo borde arbetet för ventilrörelse vara större, eller har jag fel?
Problem med oscillierande krafter vid ventilstängning, "återstuds", är det lika stort på båda systemen?

Tänker....... :kocko

elwe skrev:
Det köpte jag i England tillsammans med suddgummitangentbord och bandspelarband för körning av Zilog-CPU:n med hexkod :o)

Kul! Jag ägde min ZX-81 med 16K minne in två dagar, skärmutgången gick sönder och djag lämnade tillbaka den. Sedan började jag spara till en VIC-20 istället.

Hade planer på att åka till London och köpa en Sinclair QL. Quantum Leap med tape drives :hihi

Det blev en Dragon 32 istället och en Microprofessor II. Billiga maskiner på rea även om jag drömde om en ..hmmm...Onyx...Eric....eller något...med Forth programmering... :3freak

Maverick_ou812 skrev:
sen första dagen jag startade den där röda, skramlande, skakande och mullrade saken har jag haft ett leende på läpparna och en innerlig önskan om att snart, snart, snart få ge henne en ärlig chans att få visa vad hon kan. Jag kan säga en sak, "känsla" är något man inte förklara för någon som inte själv provat.

Wow, det upplevde inte jag när jag startade min trajja första gången :(

Jag vill också se ljuset! :Bugar

Bj.O.rn skrev:

Känns skönt att få komma ut! :hihi

Jag känner mig mogen att ta steget i år, även om många är kritiska och negativa. :rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT