Micke N skrev:
Nu vet jag inte om jag missförstår dig men desmo-systemet måste ju sluka betydligt mindre kraft än ett konventionellt system.
En kamaxel i desmo-systemet vrider du ju runt med fingertopparna, det gör man knappast med ett fjäderbelastat system.
Dessutom finns ju fördelen att man kan ha "vassare" kamaxlar utan ventilen tappar kontakten med kamaxeln. Kanske det du menar med självsvängning?
Nej, du har förstått mig rätt. Anledningen att desmo drar med effekt än en kovntionell fjädermodell är....med desmo ska du först använda kraft för att accelerera iväg ventilen och sedan använda kraft för att retardera ventilen. Med en fjäderventil så gäller samma sak, fast då ventilen ska retarderas sköter fjädern detta. Visst kostade det att trycka ihop fjädern, men man får återbäring! =) Fjädern har lite hysteres, dvs energiförlust men ju styvare fjäder desto mindre.
Visst kan du dra runt desmo med fingrarna, men då har du knappast någon acceleration på ventilen. Vad jag menar med självsvängning är att ventilen inte stannar på plats utan "hoppar" tillbaka. Ju klenare fjäder desto lägre egensvängingsfrekvens. Alla mekaniska system, även elektriska mm har egensvängningslägen.
Jag vet att Elwe skrev innan att man fick en lugnare tillbakagång när ventilen landar i sätet, men en fjäderventil (så länge den har kontakt med kamaxeln) styrs ju också in. Men, varvar man så högt att inte fjädern orkar dra ventilen mot kamaxeln, då blir det ju en jävla landning =)
Det jag hittade var just kontakttrycket mellan lyftare och kamaxel som utgjorde begräsningen. jaja, se ovan. Kommer ihåg när jag jobbade på i maskin på en båt, de hade hjul på på lyftarna och det var just för att minska kontakttrycket mellan lyftare och kam.
Använder man den styvaste fjäder man kan, enligt max kontakttryck, så blir ju även friktionskraften högre, då är ju frågan om det verkligen mer effektivt?
Dessutom får man den högsta kontakttrycket vid tomgång, alltså dom största förlusterna.
Är det någon som sett "rullande" lyftare på en mc?
Spelar kanske ingen roll, både och fungerar ju, men visst fan är det kul att spåna lite?
Förresten, har en gammal honda cbx 750 motor, där ser man att den har fått ventilsläpp, fina märken i kammen, man ser att den studsat. Dessutom var samma kolvstake sönderdragen, så den fick både ventilsläpp och havererad kolvstake vid övervarvningen.