Ducati monster

Gallianoman

DÖD åt alla hojtjyvar!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bredvid Albert&Herbert
Hoj
Nada
Funderar lite smått på det här med Monster... men har vissa frågor... Går det att sitta bekvämt i bak på den? Eller är den en ren en-mans hoj? Är det stora skillnader på 600:an, 800:an och 1000 varianten? Hamnar de tre i olika f-klasser? Hände det olika saker olika år som man bör tänka på?
 
Gallianoman skrev:
Funderar lite smått på det här med Monster... men har vissa frågor... Går det att sitta bekvämt i bak på den? Eller är den en ren en-mans hoj? Är det stora skillnader på 600:an, 800:an och 1000 varianten? Hamnar de tre i olika f-klasser? Hände det olika saker olika år som man bör tänka på?

Jag har åkt på min polares 600 och 900 monster. Dom är helt ok att åka på men man skall inte tänka sig att åka mer än 10 mil åt gången med dom för då får man redig träröv :arsele Det känns nästan som man skall åka av när man sitter så långt bak, men annars går det bra. Man sitter rel. lågt jämfört med många andra japaner.

Vet inte hur det är med nuvarande modeller med insprut och sådär men mellan polarens 600 och 900 var det en rejäl skillnad i effekt. Helt underbar hoj för övrigt. :Bugar
 
Gallianoman skrev:
Funderar lite smått på det här med Monster... men har vissa frågor... Går det att sitta bekvämt i bak på den? Eller är den en ren en-mans hoj? Är det stora skillnader på 600:an, 800:an och 1000 varianten? Hamnar de tre i olika f-klasser? Hände det olika saker olika år som man bör tänka på?

ang försäkring så är 800 i 5an, och 1000 i 6an, tror att 600an är i 4an men vet ej.
 
Har bara provat 800 samt 1000, mellan dom är det ej jävla skillnad.

mycket mer vrid i 1000. dock så är ju 800 lite lättare ,men inte mkt skillnaden i försäkringspremie är också STOR.
 
har en 900 ie -´00
Bra drag, kan spinna stillastående, åkandes... köra bakhjul och få upp den lätt, gasar oftast upp på 1'a och 2'an, ibland utan kopplingsryck på 2'an överhuvudtaget. Sen är jag en sopa på att köra bakhjul (övar i smyg) men det är en annan femma.
Mitt monster gör ~240... mätarn slutar vid 220 så jag refererar till en honda cbr 600 som låg bredvid och uppskattade ~245 -> ~250
Skjuttsa går utmärkt, iaf för den som kör.

Ja just det ja. Dom växer inte i diken... hur många gånger man än planterar... :va :rolleyes:

sorry för stavfel... men jag är trött.. jättetrött
 
Jag tycker att det går jättebra att åka bakpå en Ducati Monster. Tycker att man sitter riktigt bekvämt, trots att jag har stor rumpa som tar upp stor plats... . Å det känns inte alls som att man ska trilla av... :tummenupp
Och inte sitter man lika högt upp som på vissa andra sporhojjar.

// Lena
 
Jag hade en monster 620 förra året, den låg i f-klass 4 och den kostade 4400 helförsäkring helår hos Bilsport o MC.. sen är jag dock tjej och över 30 så det hjälpte nog till lite grann.. Skillnaden mellan 620 och 1000 är enorm enlig mig själv iaf.. Fick låna en 1000 ett par dagar, sen ville jag inte ha tillbaka min 620 längre.. Den reste sig lätt på både 1:an och 2:an på gasen.. ( detta var ofrivilligt kan jag tillägga ) :hihi

Ringde på en monster 1000 hos olika f-bolag och den låt betydligt högre i premie.. men det är ju inte så konstigt då den kom som ny -03 med allt det innebär..

Edit: Det går att åka ganska bekvämt på den, även längre turer.. Har både skjutsat och suttit bakom och det var inga problem för varken mig eller den som satt bak..
 
Jag rekommenderar minst en 800 och uppåt för att ha fortsatt körglädje i en tid framöver. Ett monster gör sig bäst som en-mans hoj enlig min åsikt, skall du skjutsa mycket så finns det bättre alternativ som olika touringsalternativ :D.

En underbar hoj i kurviga vägar och inom stan men kanske inte den mest optimal långturhojen. Åkte i helgen tur och retur från Turin till Klagenfurt, 140 mil. Det gick väl an men en touring hade nog suttit bättre, fick lite väl mycket träsmak i baken.
 
Håller med om att det inte är världens bästa hoj, den är inte snabb, stark eller skön att åka långt på... men den är ju en ducati monster. roligare kurvmaskin med mer väl anpassad effekt (900 & 1000) får man leta efter :)

Det roligste enl mig är att jag ka använda hela gasen men ibland är det t.om för mycket :tummenupp

ps. Om jag tröttnar för mycket på effekten i min hoj ska jag sluta åka hoj. Då är jag farlig.

edit: Betalar ~7900 halv/halv hos If skitbolag
 
Monstren verkar vara ganska billiga att försäkra, och de är säkert roliga maskiner men priserna ligger lite högt för mig just nu. :( Hur gamla monster finns det, och vad ligger de äldsta på i pris ungefär?
 
Jag provade korvgubbens 620, den va riktigt trevlig. Skakade ju ganska bra men helt okej klipp i den (jämfört med min triple). Den var dock ljusår smidigare! Skulle personligen satsa på en 900 minst.
 
Alla Monster är guld på andrahandsmarknaden. Så räkna inte med att du hittar priser som du kan jämföra med japs. Ducce är dyrare även begagnat.

De modeller som finns, funnits är
S4R = samma motor som Ducati 996
S4 = samma motor som Ducati 916
1000DS = Kanonbra twinspark motor.
900IE = 900 med insprut (Bra värde för pengen)
900 = 900 med fuggar (Även här, bra värde för pengen)
800 = 750 som borrats
750 = Bra andraval. Stendöd på beg. marknaden
620 Ie = Kanonbra förstahoj. Finns som strypt 25kW
600 = slö. med bra första val.

Enklaste monstret att hitta är ju 900;an.
Bra maskin med hyfsad fjädring och bra drag.
Ta helst inte en dark, då den inte är justerbar i fjädringen..
 
Dark:en är ingen hit
Mycket snik för liten prisrabatt.
 
jag skulle iaf se monstret som en enmansmaskin, visst går det att åka två.
en tjej får man ju alltid plats med!! :tungan

har kört monster 620 (trött) samt 1000 (helt ok)

ducati är ju alltid lite speciella, mycket körglädje! Serviceintervallen har blivit lite bättre på de senare årsmodellerna.... dock så undrar vi alla varför de kör med kamrem istället för kjedja :näsblod

//Linus
 
jag går lite i samma tankar, men undrar om det är stor skillnad på monster 800 och 900. är det nån som har provat dom? 800 finns ju inte i S-utförande numera, medan man kan köpa en beg 900 sie.



edit: hade skrivit dark istället för S. tack nacka för rättelsen.
 
Last edited:
-dB_mike skrev:
jag går lite i samma tankar, men undrar om det är stor skillnad på monster 800 och 900. är det nån som har provat dom? 800 finns ju bara i dark numera, medan man kan köpa en beg 900 sie.

Du har nog fått det där om bakfoten (eller också missuppfattar jag dig).

Endast 620 finns i en darkmodell i år (2004). 800, 1000 och S4 går ej att få i darkmodell.
 
Nacka skrev:
Du har nog fått det där om bakfoten (eller också missuppfattar jag dig).

Endast 620 finns i en darkmodell i år (2004). 800, 1000 och S4 går ej att få i darkmodell.

hmm, dark=ej ställbar gaffel, ej alu-sving, mindre kolfiber, å allmänt snik. eller?

800an -04 har samma spec som darken från -03. fast med fin lack. tror det är så rakt över hela linjen nu när jag tänker efter, det enda som skiljer 620 dark från vanliga 620 är lacken.
 
-dB_mike skrev:
hmm, dark=ej ställbar gaffel, ej alu-sving, mindre kolfiber, å allmänt snik. eller?

800an -04 har samma spec som darken från -03. fast med fin lack. tror det är så rakt över hela linjen nu när jag tänker efter, det enda som skiljer 620 dark från vanliga 620 är lacken.

Det har ju varierat lite men med årets 620 är det enbart lacken, cutsen och den lilla kåpan som skiljer, om jag minns rätt.

Du har nog rätt i att vissa saker förändrats så att de ordinarie modellerna påminner mer om den gamla dark-specen.
 
Nacka skrev:
Det har ju varierat lite men med årets 620 är det enbart lacken, cutsen och den lilla kåpan som skiljer, om jag minns rätt.

Du har nog rätt i att vissa saker förändrats så att de ordinarie modellerna påminner mer om den gamla dark-specen.

menade ju S när jag skrev dark. rörde ihop begreppen.

har ändrat i första posten.
 
Köp en 900!

Det jag skulle göra e att köpa en 900 före 1997 då får man en riktigt bra premien iom att alla dessa togs in med 37kw på pappret!
Sen e det upp till vilket försäkringbolag man anväder!

600 och 750 e för klena, satsa på 900 eller 1000ds!

Min e måttligt trimmad med 944 hc kit keihin förgasare osv och det ger riktigt bra knuff kan jag säga skönt botten vrid!

Jag e tok nöjd min effekt räcker perfa till för att åka bana och slingriga vägar mest omman får för sig att fimpa en R1 på rakan man e lite efter... haha!
Köp en 900 innan 1997 och sätt på keihin förgasare och gasa järnet e mitt tips, dessa har helt ok framgaffel osså kan inte klaga på min även fast dom med den andra gaffeln gör det!
shoot0010rezize.jpg


Länk till min tråd!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=45105&highlight=Ducati+monster
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top