Ducati 750 Paso -87

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Kommer säkert bli söndermobbad för detta.

Jag behöver info om denna hojj.
Har hittat ett objekt som kan vara intressant då tjejen letar första hoj.
Hur är den att köra mm.

Så snälla. Vill inte ha sarkasm mm.
Info om hojjen är det enda
 
Hade själv en Paso 750 -90. Jag tycker detta är en mycket trevlig hoj. Väldigt bra att åka två på och stabil i chassiet. Det som kan spöka lite är förgasaren (Weber) som kan vara svårinställd men det finns lösningar på detta.

Är det ett bra objekt är det bara att köpa.
 
Last edited:
K-Micke skrev:
Är det inte 16-tums hjul på den? Svårt med däck i så fall.

Jo det är det. Vet inte hur det är med tillgången nuförtiden men det finns det säker någon här som vet.
 
Silwer skrev:
Är det inte säkrare med nån annan modernare Ducati?
de här 900ss o allt vad de heter tex.

Jo, det är klart att nyare är ett lite säkrare kort men jag antar att SENSIE har fuderat över detta. Eller?
 
fege skrev:
Jo, det är klart att nyare är ett lite säkrare kort men jag antar att SENSIE har fuderat över detta. Eller?
Jodå. Grejjen var det att damen hittade in blänkare till rätt pris. Därav intresset för knarren.
 
Helt ok att köra med en bekväm körställning. Förgasaren är överdimensionerad så är den inte rätt inställd går den ofta dåligt på låga varv.
16-tums framhjulet begränsar däckvalen men det kanske inte handlar om att få värsta racedäcken och då finns det alternativ.
 
Priset är ju klart intressant, men se upp för fasen och kolla hojen ordentligt. Kolla om säljaren har en räv bakom örat. Jag skulle nog försöka hitta en nyare SS istället. Bl.a. för att det finns oändligt mycket mer delar till dom.

Mina 2 öron.
 
Jag håller faktiskt med K-Micke här (Nåväl, någon gång var det väl tvunget att hända :rolleyes: )... Pason är en kultklassiker, och det här exemplaret såg ju snyggt ut på bilden. Men, vi pratar om en "gammal" Ducce här... Om du måste älska en modern Ducce så behöver du fullkomligen avguda en äldre Ducce för att den ska vara snäll mot dig. Man behöver helt enkelt hålla bättre koll på en Ducce jmfr med alla tråkiga jappsare som bara går och går. Har man inte engagemanget att sköta om "gammel-Duccen", kanske inte det man är så sugen på som övningskörare, så kommer det bli dyrt och krångligt i slutänden.

Just Pason är inte idealisk som första-Ducce, då är det bättre med ett Monster eller en modernare SSie/Sport, de är både mer lättskötta, lättägda och lättskruvade. OM du trots allt vill köpa Pason så kolla upp historiken på den. Efter att du har betalat pengar för den så kör ta mig f-n inte en meter innan du byter kamremmar på den, Basta! Ta gärna med dig en kunnig Ducatist i bekantskapskretsen (alla känner väl en Ducatist :tummenupp ) när du tittar på hojen.

Fast om man nu är ute efter en bra övningskörningshoj borde man titta på andra hojar. Du kan tex få tag i vettiga Yamaha XJ 600 för en billig slant, en vettig hoj som man kan "växa i".

...och innan alla passionerade Ducatister sätter hjärtat i halsgropen och börjar hacka på mig för att jag "snackar skit" om Ducati... så vill jag bara förtydliga, jag är själv certifierad Ducatifanatiker och har svårt att tänka mig en bättre hoj :Bugar , man behöver bara vara ödmjuk inför det faktum att en Ducce kräver lite mer... Fast då ger den oxå tillbaka lite mer :banana

Egentligen är alla råd om huruvida man ska/inte ska köpa en Ducce av mindre betydelse. En hoj ska du köpa med hjärtat :kär , inte hjärnan :7peta ... Det gäller framförallt när du ska köpa Ducce :tungan


/Tobbe
 
TSRD skrev:
.....Egentligen är alla råd om huruvida man ska/inte ska köpa en Ducce av mindre betydelse. En hoj ska du köpa med hjärtat :kär , inte hjärnan :7peta ... Det gäller framförallt när du ska köpa Ducce :tungan .... /Tobbe

Tack för ett underbart svar.. (och tack ni andra också..)
:Bugar
..jakten på hoj går vidare...
:squid
 
Kolla så att det inte är en massa spricker och lagningar i kåporna . 16 tum fram och bak däck .Tyckte att min var trögstyrd i början . Slutade med en träff i ett träd , bara svingen rak efter det :banana
 
Hehe...

Min första Ducce var en Paso 750 -87'a, jag ska försöka ge lite objektiva
bedömningar även om jag inser att det är kört från början (jag älskade
nämligen denna hoj).

Gick från en Honda Dominator som första hoj till denna. Kommer än idag ihåg
känslan när man mullrade fram första gången genom stan - obeskrivligt.
Malossis 2-1 system gav ett otroligt muller.

Det satt 40 mm Dell'orto på min. Något för stora, men bättre än den
Weber(?) som satt original. Hade en liten tendens att drunkna i
bränsleblandning om man slog på fullt från låga varv, så jag fick hålla halvgas
under 3000 varv.

Svänga: Har aldrig förr varit med om en så överstyrd hoj! I kurvorna "föll" mitt
exemplar helt sonika in i kurvan, så det gällde att hålla emot.

Acc: Sådär, men har man kört en Dominator innan så var det hårresande.
Har för mig att regvikten låg på 225kg torr.

Toppfart: Lyckades krama ur 210 i mätarställning.

Bekvämlighet: Goldwing, jämfört med min 916 idag.

Backspeglar: Helt värdelösa, men fräckt placerade.

Problem: Två styck hade jag under det år jag hade denna (det blev en
sprillans 900SS 1996 sedan).
1. Gasvajern hängde sig vid en ondagsrunda. Var ganska spännande att
ta sig hem genom att ömsom dra, ömsom släppa i gasvajern. En ny vajer
för någon hundring löste detta.

2. Gaffelpackbox höger fram gav sig. Intressant med gaffelolja på broms-
oket. Fixades på handlarens garanti.

Priset verkar otroligt lågt, men är den OK så är det ju bara :tummenupp



SENSEI skrev:
Kommer säkert bli söndermobbad för detta.

Jag behöver info om denna hojj.
Har hittat ett objekt som kan vara intressant då tjejen letar första hoj.
Hur är den att köra mm.

Så snälla. Vill inte ha sarkasm mm.
Info om hojjen är det enda
 
duc916 skrev:
Hehe...

Svänga: Har aldrig förr varit med om en så överstyrd hoj! I kurvorna "föll" mitt
exemplar helt sonika in i kurvan, så det gällde att hålla emot.

Kan bara instämma. Även jag upplevde att mitt exemplar "föll" in i svängarna.
 
Det är inte en snygg hoj, jag har aldrig förstått det modet som även Honda delade vid den tidsperioden, dvs totalinklädnad med kåpor, en lustig sak är ju det ogenomskinliga kåpglaset.
Tycker jag får jag säga så det inte blir bråk igen.
Den var väldigt distansierad effektmässigt på den tiden, senaste effektmode var 100hk på 750cc då:lol
Fan vad tiden går egentligen.
 
TSRD skrev:
Jag håller faktiskt med K-Micke här (Nåväl, någon gång var det väl tvunget att hända :rolleyes: )... Pason är en kultklassiker, och det här exemplaret såg ju snyggt ut på bilden. Men, vi pratar om en "gammal" Ducce här... Om du måste älska en modern Ducce så behöver du fullkomligen avguda en äldre Ducce för att den ska vara snäll mot dig. Man behöver helt enkelt hålla bättre koll på en Ducce jmfr med alla tråkiga jappsare som bara går och går. Har man inte engagemanget att sköta om "gammel-Duccen", kanske inte det man är så sugen på som övningskörare, så kommer det bli dyrt och krångligt i slutänden.

Just Pason är inte idealisk som första-Ducce, då är det bättre med ett Monster eller en modernare SSie/Sport, de är både mer lättskötta, lättägda och lättskruvade. OM du trots allt vill köpa Pason så kolla upp historiken på den. Efter att du har betalat pengar för den så kör ta mig f-n inte en meter innan du byter kamremmar på den, Basta! Ta gärna med dig en kunnig Ducatist i bekantskapskretsen (alla känner väl en Ducatist :tummenupp ) när du tittar på hojen.

Fast om man nu är ute efter en bra övningskörningshoj borde man titta på andra hojar. Du kan tex få tag i vettiga Yamaha XJ 600 för en billig slant, en vettig hoj som man kan "växa i".

...och innan alla passionerade Ducatister sätter hjärtat i halsgropen och börjar hacka på mig för att jag "snackar skit" om Ducati... så vill jag bara förtydliga, jag är själv certifierad Ducatifanatiker och har svårt att tänka mig en bättre hoj :Bugar , man behöver bara vara ödmjuk inför det faktum att en Ducce kräver lite mer... Fast då ger den oxå tillbaka lite mer :banana

Egentligen är alla råd om huruvida man ska/inte ska köpa en Ducce av mindre betydelse. En hoj ska du köpa med hjärtat :kär , inte hjärnan :7peta ... Det gäller framförallt när du ska köpa Ducce :tungan


/Tobbe

Haha, har du lessnat på att det inte händer ngt på Ducceforumet eftersom du sprider din kunskap här ist :tummenupp
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top