"bra" musik är ju dock subjektivt. Anser (eller tror) du att dom inte klarar sig på sin musik pga fildelning eller för att för få personer helt enkelt inte gillar det dom producerar?
Jag
vet att de har 7 - 16-jobb som de måste ha för att betala räkningarna. Om man sen ska skylla det på fildelning eller bara på att de gör dålig musik är svårt att säga men jag kan säga så mycket att jag personligen skulle vara ett par tusenlappar rikare om alla som
jag seedat vår skiva till hade köpt den.
Som sagt där, är ju inte artiser själva överens ang fildelning.
Om du är lite insatt i artistvärlden, hur mycket av de 139kr går till respektive part. Då är jag inte intresserad av de största artisterna utan de övriga 95%.
Allting beror på upplagan och dealen mellan artisten och bolaget - i vårt fall (väldigt runda slängar) går 10% av priset till oss, 10% till promotion, 30% till studiokostnader, 5 - 20% till tryckerikostnader (beroende på upplaga, ju större desto billigare givetvis) och resten delas upp mellan skivbolag och distros.
Basshunter lyckades rätt bra ändå? Han lade ut sin låt på sin sida och någon dag senare hade tusentals laddat ned den. Spelades på radio rätt frekvent i Sverige. Nu ligger han på toplistan i England med den engelska versionen. Han får massa med spelningar etc.
Tror du på att han inte får ett öre för sin möda?
Hur Basshunter blev känd vet jag inte men jag är bara glad att jag numera slipper lyssna på radio på jobbet och slipper höra dylikt.
Tråkigt att du inte får lön för din möda men det kanske (gissning) har med att folk inte gillar det helt enkelt? Bevisligen så går det ju att via egna hemsidor, myspace etc, att faktiskt slå igenom utan backup av tunga skivbolag om materialet tilltalar den stora massan.
Jag får den lön för mödan jag förväntar mig, såpass kan vi säga...
Vad jag menade var med Copyrighten var inte riktat till dig utan till nån som tyckte att de 75 åren var "alldeles för länge", vad jag menade var att nån kan inte sno nån låt som du har skrivit
och kan bevisa det och spela det på radion i sitt eget namn utan att du får pröjs för det. Utan Copyright skulle det vara fullt möjligt och då skulle man förmodligen ofta sitta och jobba utan att få nåt för det.
Som jag skrev i något tidigare inlägg, jag tankar en del musik och det jag gillar köper jag när priset gått ned till under 100-lappen och om det inte är något DRM/kopieringsskydd på den. Ej heller lyssnar jag på sånt jag inte gillar dock ligger det kvar på disken vilket eg bara är dumt, tar upp massa plats bara.
Det tycker jag är en sund inställning. Om du
vill köpa musik så kolla på t.ex. amerikanska eBay, där kan man ofta köpa sprillans nya skivor till mycket bra priser. Råkar du lyssna på hårdrock kan jag tipsa om ett par bra ställen där du betalar under 100 kr inkl. frakt för nya skivor.
Nu anser ju inte ens alla artister att det är stöld att tanka musik och det är där den debatten går, materiell vs immateriell rätt.
Och som svar på din fråga, då hade jag tagit betalt i tjänst för att installera och drifta utrustningen för det skulle den som snor den aldrig klara av
Vad jag menade var att han snodde dina ritningar och producerade hubben gratis.
BTW, vem kan inte sköta en hubb?
nu vet inte jag vilka vad det är för några artister du lyssnar på som inte kan leva på det. dileva? annan-del-av-köping-hits?
Jag lyssnar på metal och jag kan göra en lista på nåt hundratal artister som jag lyssnar på som inte kan leva på sin musik.
Bra musiker blir kända genom sin musik.
Bra musiker med bra timing blir kända - det räcker inte att bara vara bra musiker/låtskrivare, man måste tajma det rätt också, annars kommer man ingenstans.
Skit blir känt genom skivbolagens pr-maskiner.
se Idolvinnarskiva#37948, berts stjärtgossar #57 osv osv.
finns många både bra och äckligt dåliga skivbolag, precis som artister.
Det har du helt rätt i - därför tycker jag det är synd när folk drar
alla skivbolag över en kam som giriga äckel som bara kräver folk på pengar.
skulle du inte hålla med om att en artist som ingen vill betala för att lyssna på, kanske ska satsa på nåt annat?
Absolut håller jag med om det - men frågan är var gränsen går, om nu folk tankar ner nämnda artist så vet ju denne att folk lyssnar på musiken h*n skapar och vill ju då ha betalt för det, eller?
musik ska vara roligt, inte ett kontrakt man signar för att bli rik snabbt.
Det är också sant men ett skivkontrakt och ett skivbolag är en ypperlig hjälp att slippa allt det tråkiga.
Du som är musiker och skulle vilja leva på det kanske har något alster att lägga upp så man får ett smakprov?
http://www.yggdrasil-sweden.com
Men det FINNS ju alternativ. Personligen köper jag musiken genom iTunes (finns säkert en uppsjö andra bra ställen också), ett album kostar runt 90 spänn. Men det är ju trots allt 90 spänn mer än 0 spänn.
Personligen köper jag
också skivor för 90 spänn men jag får en skiva, snygg artwork och ett fysiskt bevis på att jag köpt skivan.
imaster du har ju ett perfekt tillfälle att helt gratis göra reklam för dig själv. du har ju inte sagt namnet på ditt band lr laggt upp någon sidan!? Du förlitar dig på att skvibolaget ska göra jobbet ?
Nej då, såpass mycket förlitar jag mig inte på skivbolaget, de är ändå tyskar.
Länken finns ovan.
4de alternativet: Skivbolagen fortsätter att straffa ut sig själva genom att inte lyssna på massan av människor som inte tänker köpa deras drm-skitskivor prissatta helt galet. Ge det lite tid bara, så kommer dom gå under.
Sluta köp de skivor du inte gillar, så lätt är det faktiskt. Men att helt sluta köpa skivor dödar faktiskt musikbranchen - även den del du tycker om och lyssnar på.