Dubbelmoralens högborg - Sverige - Fildelning

Jag vet att de har 7 - 16-jobb som de måste ha för att betala räkningarna. Om man sen ska skylla det på fildelning eller bara på att de gör dålig musik är svårt att säga men jag kan säga så mycket att jag personligen skulle vara ett par tusenlappar rikare om alla som jag seedat vår skiva till hade köpt den.

vad jag menade var, tror du dom hade klarat sig på sin musik om det inte var för fildelning? Eller kan det vara så att tillräckligt många helt enkelt inte anser deras musik värda att köpa.

Allting beror på upplagan och dealen mellan artisten och bolaget - i vårt fall (väldigt runda slängar) går 10% av priset till oss, 10% till promotion, 30% till studiokostnader, 5 - 20% till tryckerikostnader (beroende på upplaga, ju större desto billigare givetvis) och resten delas upp mellan skivbolag och distros.

Som någon tidigare skrev, 50% till skivbolagen och distributörer alltså. Om man nu kan bli kvitt den delen och halvera kostnaden på ett album, varför skall man inte göra det? Speciellt som det är så otroligt många människor som efterfrågar just det.

Hur Basshunter blev känd vet jag inte men jag är bara glad att jag numera slipper lyssna på radio på jobbet och slipper höra dylikt. ;)

Som jag skrev, han gjorde sin låt. Lade upp den på sin hemsida och efter en dag hade en jäkla massa laddat hem den. Efter det fortsatte ju bollen bara att rulla för honom.
Man kan ju tycka vad man vill om låten men oavsett vilket så slog han ju igenom på icke traditionellt sätt :)

Jag får den lön för mödan jag förväntar mig, såpass kan vi säga... ;)

Vad jag menade var med Copyrighten var inte riktat till dig utan till nån som tyckte att de 75 åren var "alldeles för länge", vad jag menade var att nån kan inte sno nån låt som du har skrivit och kan bevisa det och spela det på radion i sitt eget namn utan att du får pröjs för det. Utan Copyright skulle det vara fullt möjligt och då skulle man förmodligen ofta sitta och jobba utan att få nåt för det.

Det var jag som tyckte 75år är alldeles för länge. I övrigt håller jag med dig, kommersiell radio som tjänar pengar på att spela artister skall självklart få betala för det.
Får dom efter 75år sno och spela musik i sitt egna namn? :va

Känns hur som helst att copyrighten borde uppdateras lite.

Det tycker jag är en sund inställning. Om du vill köpa musik så kolla på t.ex. amerikanska eBay, där kan man ofta köpa sprillans nya skivor till mycket bra priser. Råkar du lyssna på hårdrock kan jag tipsa om ett par bra ställen där du betalar under 100 kr inkl. frakt för nya skivor.

Klart man lyssnar på metal! :rock
Vintersorg gillar jag så tänkte därför lite senare dra hem låtarna som ditt band hade på sin sida. :)

Tar gärna emot tips om bra ställen för inköp. Är det blandat kopierings-/DRM-skyddade skivor och vanliga?

Vad jag menade var att han snodde dina ritningar och producerade hubben gratis.

BTW, vem kan inte sköta en hubb? :va :tungan

Där kommer ju materielrätten vs immaterielrätten in dock..

Ojojoj, om du bara visste vilka smartskallar det finns där ute som kan ställa till med det mestt uppseendeväckande sakerna.. ;)

Jag lyssnar på metal och jag kan göra en lista på nåt hundratal artister som jag lyssnar på som inte kan leva på sin musik. ;)

Återigen, tror du det är pga kass musik som folk inte gillar eller är det fildelnings fel? Att de funnits musiker genom århundranden som INTE kunnat leva på sin musik är ju inte något nytt fenomen som dykt upp de senaste 10åren pga P2P-teknikens inmarsch.

Last edited:
Jag syftade iofs på upphovsmännen och deras rättigheter. Privatpersoner. Inte bolagens rätt att göra vinst.

3:e alternativet är att vi skärper oss, respekterar andras verk och önskemål om hur vi får hantera deras saker, förmedlar detta till våra barn och vänner. Slutar upp med girigheten och egoismen.

Okej då, min mänskliga rätt till privatliv smäller högre än upphovrättsinnehavarens rättighet att tjäna pengar som dom gjort förr.

Fast det är ju bara ordvrängning, poängen jag vill få fram är att det är viktigare att bevara privatlivet än att bevara ett specifikt sätt att tjäna pengar. Sen om man talar om mediebolag, skivproducenter eller artister tycker jag inte spelar nån roll, det gäller antingen eller och privatlivet vinner.

Och visst hela diskussionen blir onödig om alla slutar fildela men det kommer knappast att hända, plus att jag tror att vi, mänskligheten, skulle förlora på det i längden. :hippie

Last edited:
jag har inte kollat musik möjligheterna som finns. Men spel branschen har ju en enligt mig skit bra idee steam!! de har ricktigt bra priser man får tanka ner spelet direkt när man vill. vill man ha boxen betalar man ett tillägg och får den hemskickad. sedan har man åtkomst till sina spel från vilken dator som helst.

finns detta för musik?!?

vad jag menade var, tror du dom hade klarat sig på sin musik om det inte var för fildelning? Eller kan det vara så att tillräckligt många helt enkelt inte anser deras musik värda att köpa.

Nej, jag tror inte de hade klarat sig men som jag sa, det hade känts i plånboken om alla som laddade ner skivan istället hade köpt den - men sen kan man inte kräva att folk ska lägga pengar på skivor de inte har hört. Å andra sidan lägger jag ofta 140 kr på skivor från band jag inte har hört - ibland är de skitdåliga och ibland är de skitbra. 140 kr är inte ens tre stora starka och jag köper hellre tre skivor än nio bärs på krogen.

Som någon tidigare skrev, 50% till skivbolagen och distributörer alltså. Om man nu kan bli kvitt den delen och halvera kostnaden på ett album, varför skall man inte göra det? Speciellt som det är så otroligt många människor som efterfrågar just det.

Tittar man på iTunes t.ex. så ser man ju rätt fort att kostnaden faktiskt inte alls halveras utan ligger ganska jämt. Personligen så är jag - precis som jag sagt tidigare - positiv till skivbolag och distros. Visst kan distros vara onödigt om man bara vill ha albumet elektroniskt men det är inte stora pengar per skiva som går bort där. Skivbolaget ska betala heltidslöner, studiokostnader för nästa skiva, promotion, kontorslokaler, telefonkostnader (det kostar inte gratis att ringa samtal fram och tillbaka till Tyskland, England, Vitryssland osv) och ja, sånt som vilken annan firma som helst vill ha betalt för som förmedlar en tjänst. En tjänst som man som artist uppskattar väldigt mycket. Fast å andra sidan kanske det krävs att man är artist och har varit i skiten för att uppskatta det - konsumenter kanske skiter stort i ens välbefinnande

Det var jag som tyckte 75år är alldeles för länge. I övrigt håller jag med dig, kommersiell radio som tjänar pengar på att spela artister skall självklart få betala för det.
Får dom efter 75år sno och spela musik i sitt egna namn? :va

Känns hur som helst att copyrighten borde uppdateras lite.

Vad jag menade var egentligen att nån annan artist kan sno ens låt och spela i eget namn utan att behöva kreditera eller betala dig efter ett visst antal år. På grafisk media vet jag att det är 75 år men musik kan vara kortare. Vi såg ju t.ex. ett sjukt stort 'uppsving' covers på gamla 60-talshits nu på den här sidan 2000-talet och det är mycket möjligt att det är 40 år.

Klart man lyssnar på metal! :rock
Vintersorg gillar jag så tänkte därför lite senare dra hem låtarna som ditt band hade på sin sida. :)

Tar gärna emot tips om bra ställen för inköp. Är det blandat kopierings-/DRM-skyddade skivor och vanliga?

Har inte sett nån skiva med kopieringsskydd på The End Records faktiskt, möjligt att det finns men jag har inte sett dem. http://www.theendrecords.com
Frakten går på $6 för 1 - 2 skivor vilket innebär att med deras normalpris på skivor och dagens dollarkurs betalar man ~200 kr för två skivor inkl. frakt.

Återigen, tror du det är pga kass musik som folk inte gillar eller är det fildelnings fel? Att de funnits musiker genom århundranden som INTE kunnat leva på sin musik är ju inte något nytt fenomen som dykt upp de senaste 10åren pga P2P-teknikens inmarsch.

Fildelningen i sig är ju inget problem, problemet ligger i den generation (som jag själv tillhörs) som är uppvuxna med det, att kunna ladda hem film och musik gratis - de har inte moralen att betala för sig helt enkelt. Det handlar inte om att de inte kan utan att de inte vill. Det är billigare att inte betala och de ser inte att det faktiskt finns folk bakom som gjort hästjobb för att de ska kunna fylla iPod:en. Det är inte fildelningens fel men den är en bidragande faktor. Förstår du vad jag menar?

Tittar man på iTunes t.ex. så ser man ju rätt fort att kostnaden faktiskt inte alls halveras utan ligger ganska jämt. Personligen så är jag - precis som jag sagt tidigare - positiv till skivbolag och distros. Visst kan distros vara onödigt om man bara vill ha albumet elektroniskt men det är inte stora pengar per skiva som går bort där. Skivbolaget ska betala heltidslöner, studiokostnader för nästa skiva, promotion, kontorslokaler, telefonkostnader (det kostar inte gratis att ringa samtal fram och tillbaka till Tyskland, England, Vitryssland osv) och ja, sånt som vilken annan firma som helst vill ha betalt för som förmedlar en tjänst. En tjänst som man som artist uppskattar väldigt mycket. Fast å andra sidan kanske det krävs att man är artist och har varit i skiten för att uppskatta det - konsumenter kanske skiter stort i ens välbefinnande

Absolut, det kommer att finnas business möjligheter för såna bolag även om fildelning helt legaliseras, fast kanske mera som konsertarrangörer och spelningspromotor (eller vad det heter). Såna som gör tråkjobbet. Man måste bara ändra inställnig från att försöka tjäna pengar på att sälja skivor till tex sälja spelningar, och kanske se artistens musik gratis på nätet som marknadsföring för spelningar och varför inte också t-shirts och dylikt.

Tex jag skulle gärna skaffa en In Flames t-shirt att ha på deras konsert i Vasa i sommar men hitta bara en skum webshop i Amerika som sålde dom. Sånt kunde man kanske satsa mera på.

Vad jag menade var egentligen att nån annan artist kan sno ens låt och spela i eget namn utan att behöva kreditera eller betala dig efter ett visst antal år. På grafisk media vet jag att det är 75 år men musik kan vara kortare. Vi såg ju t.ex. ett sjukt stort 'uppsving' covers på gamla 60-talshits nu på den här sidan 2000-talet och det är mycket möjligt att det är 40 år.

Nej man borde inte få påstå att nån annans musik är sin egen, så den delen av copyrighten kan man ha kvar. Men att ha total ensamrätt på den tom efter man har avlidit är befängt.

Fildelningen i sig är ju inget problem, problemet ligger i den generation (som jag själv tillhörs) som är uppvuxna med det, att kunna ladda hem film och musik gratis - de har inte moralen att betala för sig helt enkelt. Det handlar inte om att de inte kan utan att de inte vill. Det är billigare att inte betala och de ser inte att det faktiskt finns folk bakom som gjort hästjobb för att de ska kunna fylla iPod:en. Det är inte fildelningens fel men den är en bidragande faktor. Förstår du vad jag menar?

Men det är väl en fantastiskt (iaf för konsumenten) att det finns så mycket musik tillgängligt. Och folk betalar gärna för tex tjänster dom vill ha, tex ringsignaler till mobilen. Det är ju jättelätt att göra en låt till ringsignal men ändå finns firmor som Jamba.
Folk är ganska lata, så om man måste betala lite för att få nåt gjort som man annars skulle gjort själv så gör man ofta det. Därför går det ju bra för iTunes, lättare att köpa därifrån än att leta på resten av internet.

Så min kristallkula säger att ideell fildelning till sist kommer att legaliseras och detta kommer att medföra ett stort uppsving för musikindustrin i allmänhet och artisterna i synnerhet.

Ytterliggre en bra artikel som gäller filmbranchen..
http://www.e24.se/branscher/ittelekom/artikel_368799.e24

Kan man som fildelare t.o.m tjäna pengar på att fildela film, legalt!
http://www.e24.se/branscher/internetteknik/artikel_368265.e24

Filmbolagen har varit intresserade från början, de har tyckt att det har varit jättebra. Hela filmbranschen är dock konservativ. Det har tagit extremt lång tid för att få folk att förstå att det inte fungerar och att man måste testa nya affärsmodeller. Man måste komma ned på samma nivå som konsumenten och erbjuda enklare produkter

Hmm, var har man hört det här med att utveckla sig och hitta nya affärsmodeller tidigare?

Tycker du har lite väl cynisk syn på människan nu va.. :tungan
Jag tror att det flesta har moralen i sig och faktiskt vill betala en rimlig summa för att göra rätt för sig. Självklart lär det finnas snåljåpar som inte kommer göra det men det tror jag är i minoritet. Men jag får reservera mig, det är ju möjligt att det gått så långt, att för många vant sig vid gratis så att det är för sent. Vilket skulle vara väldigt synd tycker jag men samtidigt att skivbolagen får skylla sig själv för att dom i 10år så hårt motarbetat utvecklingen.

Jag kommer köpa om priset blir det rätta. Och för de som undrar vad JAG tycker är rätt så anser jag att runt 50-70kr för ett album i skulle vara okey.

Det du skriver om att man är van vid att ladda hem film och musik gratis är helt och hållet branchens egna fel. Dom har inte anpassat sig till framtiden helt enkelt. Och iom alla skiv-/folmbolag inte anpassat sig så det funnits en tjänst för att tanka musik mot betalning (förutom iTunes på sistone, vilket är en stor framgång). Dom tar rätt saftigt betalt fortfarande och varför dom gör det förstår jag inte riktigt, om dom är snikna helt enkelt kanske. Jag anser det inte värt än men förhoppningsvis går det priset ned när volymen ökar.
Men ta i trä, det trodde man ju när CD-skivans intåg var men det gick ju åt andra hållet istället. Hoppas att det inte blir samma nu. :)

Appropå det, förstår du och isf kan förklara för mig hur skivor idag kan kosta lika mycket som det gjorde vid tidpunkten som det kom? För det mesta brukar ju priser gå ned när volymen går upp, men här var de ju precis tvärtom.

Fast å andra sidan kanske det krävs att man är artist och har varit i skiten för att uppskatta det - konsumenter kanske skiter stort i ens välbefinnande

Återigen, finns ju artiser som kommit fram just tack vare fildelning och Internet! Tror dom är ganska så tacksamma att dom slagit igenom. Annars är man ju böjd till att buga och bocka för skivbolagen som i princip bestämmer det och vilka deanser sig tro vara något som kan slå igenom.

Last edited:
Man måste bara ändra inställnig från att försöka tjäna pengar på att sälja skivor till tex sälja spelningar, och kanske se artistens musik gratis på nätet som marknadsföring för spelningar och varför inte också t-shirts och dylikt.

Problemet här är att sälja skivor är mycket lättare än att sälja både t-shirts och spelningar. Trots "nedgången" i skivförsäljningen. Dels då för att sälja en spelning och tjäna lite pengar krävs dels att bandet får reseersättning samt ev. nåt annat och att då som bolag få in en summa på bokningen. Många spelställen är snåla och svåra nog att få spelningar på för att öka priserna på spelningar. Det skulle också krävas att fler går på koncert än vad det är idag. Men det hade vart roligt...

Tex jag skulle gärna skaffa en In Flames t-shirt att ha på deras konsert i Vasa i sommar men hitta bara en skum webshop i Amerika som sålde dom. Sånt kunde man kanske satsa mera på.

Hehe, just In Flames finns sjuhelsickes mycket t-shirts och tröjor att få tag på - du kan få köpa min Hoodie från R2R-plattan för en öl och en klapp på axeln... ;)

I finland borde det vara plättlätt att få tag på hårdrocksattiraljer. Kan ingen affär i Finland i huvudet sådär men i Sverige, vill du verkligen ha så kolla på http://www.rockzone.se eller http://www.alienbase.com

Så min kristallkula säger att ideell fildelning till sist kommer att legaliseras och detta kommer att medföra ett stort uppsving för musikindustrin i allmänhet och artisterna i synnerhet.

Med lite tur har du rätt, jag hoppas i alla fall att det fortfarande kommer finnas en marknad för musik i framtiden och att folk tycker det är värt att betala för. Annars kommer vi se en otrolig nedgång i antalet kvalitativa artister ganska snart.

Tycker du har lite väl cynisk syn på människan nu va.. :tungan
Jag tror att det flesta har moralen i sig och faktiskt vill betala en rimlig summa för att göra rätt för sig. Självklart lär det finnas snåljåpar som inte kommer göra det men det tror jag är i minoritet.

Jag ser främst inte dem i min ålder utan mest i de som är födda på 90-talet och framåt - min lillebror och hans kompisar. Det är helt enkelt inte naturligt för dem att musik kostar pengar. "Vaddå, ska jag betala för det när det finns gratis på internet?". Det har ju alltid funnits snåljåpar i en form eller annan som lånar, spelar av på band osv och det kan man inte göra nåt åt men förhoppningsvis är fortfarande den stora massan beredd att betala för underhållning.

Jag anser det inte värt än men förhoppningsvis går det priset ned när volymen ökar.
Men ta i trä, det trodde man ju när CD-skivans intåg var men det gick ju åt andra hållet istället. Hoppas att det inte blir samma nu. :)

Appropå det, förstår du och isf kan förklara för mig hur skivor idag kan kosta lika mycket som det gjorde vid tidpunkten som det kom? För det mesta brukar ju priser gå ned när volymen går upp, men här var de ju precis tvärtom.

Å andra sidan får du tänka på att en skiva för tio år sen kostade runt 150 kr då också och emedan löner, inflation och så vidare har gått upp har skivpriset inte gjort det - förutsatt att man inte handlar på Åhléns.

Vi gör en snabb koll. Den första skivan jag köpte som jag minns priset på var år 2000 och det var Blind Guardians 'Nightfall in Middle Earth'. Den kostade då på CDON (eller Ginza? :va) 165 kr. Idag kostar den 159 kr. Om den skulle följa KPI (som de flesta andra varor) skulle den idag kostat 186 kr. (genomsnitts-KPI år 2000: 260,7, februari 2008: 295,28).

Så ska man vara ekonom så har skivorna faktiskt blivit billigare.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back