Cykelstyre
Gudomlig sporthojare
Jag vet att de har 7 - 16-jobb som de måste ha för att betala räkningarna. Om man sen ska skylla det på fildelning eller bara på att de gör dålig musik är svårt att säga men jag kan säga så mycket att jag personligen skulle vara ett par tusenlappar rikare om alla som jag seedat vår skiva till hade köpt den.
vad jag menade var, tror du dom hade klarat sig på sin musik om det inte var för fildelning? Eller kan det vara så att tillräckligt många helt enkelt inte anser deras musik värda att köpa.
Allting beror på upplagan och dealen mellan artisten och bolaget - i vårt fall (väldigt runda slängar) går 10% av priset till oss, 10% till promotion, 30% till studiokostnader, 5 - 20% till tryckerikostnader (beroende på upplaga, ju större desto billigare givetvis) och resten delas upp mellan skivbolag och distros.
Som någon tidigare skrev, 50% till skivbolagen och distributörer alltså. Om man nu kan bli kvitt den delen och halvera kostnaden på ett album, varför skall man inte göra det? Speciellt som det är så otroligt många människor som efterfrågar just det.
Hur Basshunter blev känd vet jag inte men jag är bara glad att jag numera slipper lyssna på radio på jobbet och slipper höra dylikt.![]()
Som jag skrev, han gjorde sin låt. Lade upp den på sin hemsida och efter en dag hade en jäkla massa laddat hem den. Efter det fortsatte ju bollen bara att rulla för honom.
Man kan ju tycka vad man vill om låten men oavsett vilket så slog han ju igenom på icke traditionellt sätt
Jag får den lön för mödan jag förväntar mig, såpass kan vi säga...
Vad jag menade var med Copyrighten var inte riktat till dig utan till nån som tyckte att de 75 åren var "alldeles för länge", vad jag menade var att nån kan inte sno nån låt som du har skrivit och kan bevisa det och spela det på radion i sitt eget namn utan att du får pröjs för det. Utan Copyright skulle det vara fullt möjligt och då skulle man förmodligen ofta sitta och jobba utan att få nåt för det.
Det var jag som tyckte 75år är alldeles för länge. I övrigt håller jag med dig, kommersiell radio som tjänar pengar på att spela artister skall självklart få betala för det.
Får dom efter 75år sno och spela musik i sitt egna namn?

Känns hur som helst att copyrighten borde uppdateras lite.
Det tycker jag är en sund inställning. Om du vill köpa musik så kolla på t.ex. amerikanska eBay, där kan man ofta köpa sprillans nya skivor till mycket bra priser. Råkar du lyssna på hårdrock kan jag tipsa om ett par bra ställen där du betalar under 100 kr inkl. frakt för nya skivor.
Klart man lyssnar på metal!

Vintersorg gillar jag så tänkte därför lite senare dra hem låtarna som ditt band hade på sin sida.
Tar gärna emot tips om bra ställen för inköp. Är det blandat kopierings-/DRM-skyddade skivor och vanliga?
Vad jag menade var att han snodde dina ritningar och producerade hubben gratis.
BTW, vem kan inte sköta en hubb?![]()
![]()
Där kommer ju materielrätten vs immaterielrätten in dock..
Ojojoj, om du bara visste vilka smartskallar det finns där ute som kan ställa till med det mestt uppseendeväckande sakerna..
Jag lyssnar på metal och jag kan göra en lista på nåt hundratal artister som jag lyssnar på som inte kan leva på sin musik.![]()
Återigen, tror du det är pga kass musik som folk inte gillar eller är det fildelnings fel? Att de funnits musiker genom århundranden som INTE kunnat leva på sin musik är ju inte något nytt fenomen som dykt upp de senaste 10åren pga P2P-teknikens inmarsch.
Last edited: