Dubbelmoralens högborg - Sverige - Fildelning

Ja självklart.

Finns det några andra former av företag/yrken du anser dig ha rätt att ha existensbestämmande över? Filmbolag? Bagerier? Psykologer? Brandmän? Återförsäljare av båtar? Mejerier? :confused:

Du har inte funderat över att det kanske finns artister som faktiskt VILL ha ett skivbolag som tillhandahåller PR-tjänster, studio-bokningar, turnéer o.s.v för att kunna koncentrera sig på musiken.

Du jobbar som IT-konsult, kan ni då komma till mitt företag och fixa ett helt nytt serversystem och nätverk. Jag står för materialet så jobbar du gratis. Med dagens moderna teknik borde du ju ändå hitta ett sätt att betala din hyra, eller?

Det är ju inte direkt ovanligt att man försöker undvika mellanhänder i jakt på effektivisering och minskade kostnader... Varför skulle skivbolagen vara ett undantag? Om iTunes kan förmedla en kvalitativt stark produkt till ett lägre pris så är väl det en ypperlig affärsidé?

Eftersom det här är ett hojforum så skulle man kunna jämföra skivbolagen med hojtillverkarnas generalagenter. Om deras produkt erbjuds till ett förmånligare pris på en annan marknad gör de allt de kan för att stoppa privatimporten...

Eftersom det här är ett hojforum så skulle man kunna jämföra skivbolagen med hojtillverkarnas generalagenter. Om deras produkt erbjuds till ett förmånligare pris på en annan marknad gör de allt de kan för att stoppa privatimporten...

Om det nu var så att folk snodde hojar från tillverkarna med motivering att agenterna är onödiga mellanhänder och drar upp priserna(haha, ganska träffande) - tror du då allvarligt att diskussionen skulle handla om att tillverkarna ska anpassa sig istället för att stoppa brottslingarna?

Dina rättigheter väger alltså tyngre än artisternas? De är minoriteten vars rättigheter körs över men de ska acceptera det och anpassa sig medans vi vägrar? Fast det är vi som gör fel...

Jag är helt på din sida dock - skulle aldrig gå med på övervakning heller. Jag har också laddat hem saker men saken är den att det finns faktiskt inga bra argument för att ladda ner illegalt. I många fall så tror jag bara folk är oförstående eller egoistiska.

Problemet är ju egentligen enkelt att lösa - få folk att sluta. Börja med oss själva och hitta inte på löjliga motiv för att göra dumheter.

Rättighet (min) till privatliv smäller högre än rättighet (bolags) att göra vinst, javisst.

Det finns 2 alternativ: antingen legaliserar man fildelning mellan privatpersoner eller så förbjuder man den och övervakar varenda bit i kommunikationen mellan dessa privatpersoner. Det finns inga andra alternativ.

Sen om/hur artister och div bolagsformer skall fortsätta tjäna pengar kan man fundera ut efter man bestämt sig hur man skall ha det. Men musik och kultur i massa olika former har alltid funnits och kommer inte att sluta finnas oavsett hur man gör.

Det finns det säkert men då får dom som sagt utveckla sig lite och anpassa sig och leva kvar på stenåldern. Jag tänker inte som konsument stå och tacka och bocka för skivbolagen för att dom är så himla snälla och låter mig köpa av skivor till överpris av dom.

Men det FINNS ju alternativ. Personligen köper jag musiken genom iTunes (finns säkert en uppsjö andra bra ställen också), ett album kostar runt 90 spänn. Men det är ju trots allt 90 spänn mer än 0 spänn.

Alla som förespråkar fri kopiering säger att när de hört ett bra band så går de minsann och köper skivan också. Vad konstigt då att i princip all skivförsäljning i Sverige går bakåt utom dansbandsskivorna. Beror detta på att det bara är Kurt-Hagers som är riktigt bra, eller att deras målgrupp inte lärt sig hur man tankar dessa skivor på piratbukten?

Du verkar dock sakna en verklig inblick i de flestas människors psyke. Om folk på ett relativt enkelt sätt, utan risk för repressalier kan tillskansa sig fördelar (ekonomiska t ex) så kommer de göra det. Tanken på att det drabbar någon minskar med avståndet till den drabbade. Är det ett stort skivbolag på andra sidan Atlanten så känns det ju inte så taskigt att tanka ner en skiva eller 500.

Jag är inte bättre eller sämre än nå'n annan, men anledningen till att jag köper musiken är att jag inte orkar rota runt på sjuttioelva torrent-siter efter det jag vill ha (och hoppas att nå'n seedar det för tillfället). Genom att köpa musiken får jag på köpet känna mig som en laglydig och god medborgare... vilket jag se'n raderar ut när jag sätter mig på hojen. :D

imaster du har ju ett perfekt tillfälle att helt gratis göra reklam för dig själv. du har ju inte sagt namnet på ditt band lr laggt upp någon sidan!? Du förlitar dig på att skvibolaget ska göra jobbet ?

Ja köpte timbalands skiva till tjejen i julklapp kostas väll 280kr lr någe sånt. hon hade tjatat och sa att den var så bra. sen som vanligt var de bara låten som redan var sönderspelad på radio som var bra! skivan spelades 3ggr.detta tillsammans med de hutlösa priset är problemet med skivor man vill ha en! bra låt betalar för 8 kassa.

Ja hyr rätt mycket film "hyr på ricktigt"! men 8 av 10 gånger är de ju bara skit de står på framsidan "bästa monsterfilmen någonsin" lr spännande från bröjan till slut" sedan blir man bara förvånad över hur kass den är.
man borde fan ha reklamations rätt. produken håller inte vad den lovar pengarna tillbaka. detta blir ju svårt då de är en subjektiv fråga!

Men det FINNS ju alternativ. Personligen köper jag musiken genom iTunes (finns säkert en uppsjö andra bra ställen också), ett album kostar runt 90 spänn. Men det är ju trots allt 90 spänn mer än 0 spänn.

Alla som förespråkar fri kopiering säger att när de hört ett bra band så går de minsann och köper skivan också. Vad konstigt då att i princip all skivförsäljning i Sverige går bakåt utom dansbandsskivorna. Beror detta på att det bara är Kurt-Hagers som är riktigt bra, eller att deras målgrupp inte lärt sig hur man tankar dessa skivor på piratbukten?

Du verkar dock sakna en verklig inblick i de flestas människors psyke. Om folk på ett relativt enkelt sätt, utan risk för repressalier ka
n tillskansa sig fördelar (ekonomiska t ex) så kommer de göra det. Tanken på att det drabbar någon minskar med avståndet till den drabbade. Är det ett stort skivbolag på andra sidan Atlanten så känns det ju inte så taskigt att tanka ner en skiva eller 500.

Du läser uppenbarligen enbart det du vill av det jag skriver, således är det nog ingen mening med att vi fortsätter diskussionen. Vi tycker och tänker ollika helt enkelt.

Det är en naturlig del i utvecklingen att ta bort en stor del av skivbolagen.
Jag förstår helt och hållet att det är smidigt att anlita en bokningsagentur, prfolk osv...

Men någon skrev om bilmekaniker å att göra jobbet gratis.. se det såhär:
skulle du gå till Kalle som köper delar av Olle som ska ha betalt. d.v.s att du betalar för 2st tjänster.
ELLER
Går du till Benke som köper delarna direkt av leverantören och därmed får ett billigare pris?

Du kan idag sälja mp3 i ditt sovrum.. varför ska jag betala för ett mellanled som enbart höjer priset på slutprodukten.

Med det menar jag att skivbolagen kan plocka bort MYCKET kostnader för dist osv.

Rättighet (min) till privatliv smäller högre än rättighet (bolags) att göra vinst, javisst.

Det finns 2 alternativ: antingen legaliserar man fildelning mellan privatpersoner eller så förbjuder man den och övervakar varenda bit i kommunikationen mellan dessa privatpersoner. Det finns inga andra alternativ.

Jag syftade iofs på upphovsmännen och deras rättigheter. Privatpersoner. Inte bolagens rätt att göra vinst.

3:e alternativet är att vi skärper oss, respekterar andras verk och önskemål om hur vi får hantera deras saker, förmedlar detta till våra barn och vänner. Slutar upp med girigheten och egoismen.

4de alternativet: Skivbolagen fortsätter att straffa ut sig själva genom att inte lyssna på massan av människor som inte tänker köpa deras drm-skitskivor prissatta helt galet. Ge det lite tid bara, så kommer dom gå under.

"bra" musik är ju dock subjektivt. Anser (eller tror) du att dom inte klarar sig på sin musik pga fildelning eller för att för få personer helt enkelt inte gillar det dom producerar?

Jag vet att de har 7 - 16-jobb som de måste ha för att betala räkningarna. Om man sen ska skylla det på fildelning eller bara på att de gör dålig musik är svårt att säga men jag kan säga så mycket att jag personligen skulle vara ett par tusenlappar rikare om alla som jag seedat vår skiva till hade köpt den.

Som sagt där, är ju inte artiser själva överens ang fildelning.
Om du är lite insatt i artistvärlden, hur mycket av de 139kr går till respektive part. Då är jag inte intresserad av de största artisterna utan de övriga 95%.

Allting beror på upplagan och dealen mellan artisten och bolaget - i vårt fall (väldigt runda slängar) går 10% av priset till oss, 10% till promotion, 30% till studiokostnader, 5 - 20% till tryckerikostnader (beroende på upplaga, ju större desto billigare givetvis) och resten delas upp mellan skivbolag och distros.

Basshunter lyckades rätt bra ändå? Han lade ut sin låt på sin sida och någon dag senare hade tusentals laddat ned den. Spelades på radio rätt frekvent i Sverige. Nu ligger han på toplistan i England med den engelska versionen. Han får massa med spelningar etc.
Tror du på att han inte får ett öre för sin möda?

Hur Basshunter blev känd vet jag inte men jag är bara glad att jag numera slipper lyssna på radio på jobbet och slipper höra dylikt. ;)

Tråkigt att du inte får lön för din möda men det kanske (gissning) har med att folk inte gillar det helt enkelt? Bevisligen så går det ju att via egna hemsidor, myspace etc, att faktiskt slå igenom utan backup av tunga skivbolag om materialet tilltalar den stora massan.

Jag får den lön för mödan jag förväntar mig, såpass kan vi säga... ;)

Vad jag menade var med Copyrighten var inte riktat till dig utan till nån som tyckte att de 75 åren var "alldeles för länge", vad jag menade var att nån kan inte sno nån låt som du har skrivit och kan bevisa det och spela det på radion i sitt eget namn utan att du får pröjs för det. Utan Copyright skulle det vara fullt möjligt och då skulle man förmodligen ofta sitta och jobba utan att få nåt för det.

Som jag skrev i något tidigare inlägg, jag tankar en del musik och det jag gillar köper jag när priset gått ned till under 100-lappen och om det inte är något DRM/kopieringsskydd på den. Ej heller lyssnar jag på sånt jag inte gillar dock ligger det kvar på disken vilket eg bara är dumt, tar upp massa plats bara.

Det tycker jag är en sund inställning. Om du vill köpa musik så kolla på t.ex. amerikanska eBay, där kan man ofta köpa sprillans nya skivor till mycket bra priser. Råkar du lyssna på hårdrock kan jag tipsa om ett par bra ställen där du betalar under 100 kr inkl. frakt för nya skivor.

Nu anser ju inte ens alla artister att det är stöld att tanka musik och det är där den debatten går, materiell vs immateriell rätt.

Och som svar på din fråga, då hade jag tagit betalt i tjänst för att installera och drifta utrustningen för det skulle den som snor den aldrig klara av :tungan

Vad jag menade var att han snodde dina ritningar och producerade hubben gratis.

BTW, vem kan inte sköta en hubb? :va :tungan

nu vet inte jag vilka vad det är för några artister du lyssnar på som inte kan leva på det. dileva? annan-del-av-köping-hits?

Jag lyssnar på metal och jag kan göra en lista på nåt hundratal artister som jag lyssnar på som inte kan leva på sin musik. ;)

Bra musiker blir kända genom sin musik.

Bra musiker med bra timing blir kända - det räcker inte att bara vara bra musiker/låtskrivare, man måste tajma det rätt också, annars kommer man ingenstans.

Skit blir känt genom skivbolagens pr-maskiner.
se Idolvinnarskiva#37948, berts stjärtgossar #57 osv osv.

:fakta

finns många både bra och äckligt dåliga skivbolag, precis som artister.

Det har du helt rätt i - därför tycker jag det är synd när folk drar alla skivbolag över en kam som giriga äckel som bara kräver folk på pengar. :)

skulle du inte hålla med om att en artist som ingen vill betala för att lyssna på, kanske ska satsa på nåt annat?

Absolut håller jag med om det - men frågan är var gränsen går, om nu folk tankar ner nämnda artist så vet ju denne att folk lyssnar på musiken h*n skapar och vill ju då ha betalt för det, eller?

musik ska vara roligt, inte ett kontrakt man signar för att bli rik snabbt.

Det är också sant men ett skivkontrakt och ett skivbolag är en ypperlig hjälp att slippa allt det tråkiga. ;)

Du som är musiker och skulle vilja leva på det kanske har något alster att lägga upp så man får ett smakprov?

http://www.yggdrasil-sweden.com :tummenupp

Personligen köper jag också skivor för 90 spänn men jag får en skiva, snygg artwork och ett fysiskt bevis på att jag köpt skivan. ;)

imaster du har ju ett perfekt tillfälle att helt gratis göra reklam för dig själv. du har ju inte sagt namnet på ditt band lr laggt upp någon sidan!? Du förlitar dig på att skvibolaget ska göra jobbet ?

Nej då, såpass mycket förlitar jag mig inte på skivbolaget, de är ändå tyskar. ;)

Länken finns ovan. :tummenupp

4de alternativet: Skivbolagen fortsätter att straffa ut sig själva genom att inte lyssna på massan av människor som inte tänker köpa deras drm-skitskivor prissatta helt galet. Ge det lite tid bara, så kommer dom gå under.

Sluta köp de skivor du inte gillar, så lätt är det faktiskt. Men att helt sluta köpa skivor dödar faktiskt musikbranchen - även den del du tycker om och lyssnar på.

Last edited:
imaster skrev:
Jag lyssnar på metal och jag kan göra en lista på nåt hundratal artister som jag lyssnar på som inte kan leva på sin musik. ;)

Då är vi två, men de flesta jag lyssnar på klarar sig alldeles utmärkt, vissa extremt bra.

imaster skrev:
Bra musiker med bra timing blir kända - det räcker inte att bara vara bra musiker/låtskrivare, man måste tajma det rätt också, annars kommer man ingenstans.

Det är nog den största biten med att vara en musiker, man kan spela som en gud, men är låtarna i fel tillfälle/stilen uttjatad är det för intet.

imaster skrev:
Absolut håller jag med om det - men frågan är var gränsen går, om nu folk tankar ner nämnda artist så vet ju denne att folk lyssnar på musiken h*n skapar och vill ju då ha betalt för det, eller?

jag som är lite snål och vet om att allt som man kan köpa inte är bra, vill gärna höra ett smakprov innan jag köper hela skivan.

om metal och andra undanträngda stilar fick mer plats i t.ex radio, så skulle de vara mycket lättare för artisterna att leva på musiken.

Det är också sant men ett skivkontrakt och ett skivbolag är en ypperlig hjälp att slippa allt det tråkiga. ;) [/QUOTE]

Jovisst är det så :)

imaster skrev:
snygg artwork och ett fysiskt bevis på att jag köpt skivan. ;)

känns bättre med en riktig skiva i hyllan än några meg på hdd'n, och lätt värt det om man gillar musiken.

och däri ligger problematiken, svårt att veta innan om det är bra eller inte.

och som metalhead måste jag pallra mig iväg på sommrarna och lyssna på festivaler för att få nys om nya band, nåt annat sätt finns helt enkelt inte.

..

http://www.yggdrasil-sweden.com :tummenupp

släng upp en bra låt från första skivan som ni tycker är representativ på sidan.
eller skriv en för ändamålet (rätt svar på basshunter-frågan f.ö.)

om man bara ska gå efter bilder o så från er sida, så får jag känslan av att det antingen är roger pontare med dist ni gör, eller typ hel/thyrfing.

Att framföra musiken inför publik är det bästa sättet att sälja musiken.
Bloodstock
Inferno
Metalcamp
gates of metal *(RIP)*
Sweden rock
karmoygeddon
augustibuller
deadfest
eldfesten
houseofmetal
legionfestivalen
metaltown

osv osv.

jag kommer att åka på så många av de där jag kan.

Så, nu förväntar jag mig att se er, ja överallt de släpper in er :D

Last edited:
Ska spelarna i Utböle fotbollsklubbs D-lag få betalt för det de gör för att Beckham får det?
Eller spelar de för att det är kul, och accepterar att de inte kan leva på det?

Ska fixa bredare band så jag kan ladda ner Dieseljeans:tummenupp

på sweden rock så var de skit noga med att man inte hade inspelnings utrustning med sig. sen så står iron maiden på scen och säger att de var helt ok för dem att folk gick hem och tanka hem deras musik.

jag som är lite snål och vet om att allt som man kan köpa inte är bra, vill gärna höra ett smakprov innan jag köper hela skivan.

om metal och andra undanträngda stilar fick mer plats i t.ex radio, så skulle de vara mycket lättare för artisterna att leva på musiken.

känns bättre med en riktig skiva i hyllan än några meg på hdd'n, och lätt värt det om man gillar musiken.

och däri ligger problematiken, svårt att veta innan om det är bra eller inte.

och som metalhead måste jag pallra mig iväg på sommrarna och lyssna på festivaler för att få nys om nya band, nåt annat sätt finns helt enkelt inte.

Det finns mängder med webradios man kan lyssna på och få nys om nya band via. I´ll give you a tip: http://www.snakenet.com
Bra radio, bra community - vi har fetegathering på Wacken i sommar om du lyckades få biljett. :tummenupp..

Och plattor köper du bäst och - i många fall - billigast på http://www.theendrecords.com

släng upp en bra låt från första skivan som ni tycker är representativ på sidan.
eller skriv en för ändamålet (rätt svar på basshunter-frågan f.ö.)

om man bara ska gå efter bilder o så från er sida, så får jag känslan av att det antingen är roger pontare med dist ni gör, eller typ hel/thyrfing.

Det ligger två låtar på sidan som man kan ladda ner och ytterligare en på MySpace:n - bara att bläddra lite så hittar du. ;)
Musikmässigt hoppas jag att det låter mer åt Vintersorg-hållet än Thyrfing för det är vad de gamla låtarna syftade på - nya plattan kommer bli betydligt hårdare, dock fortfarande med svenska texter och starka folkinfluenser.

jag kommer att åka på så många av de där jag kan.

Så, nu förväntar jag mig att se er, ja överallt de släpper in er :D

Jag hade hoppats på lite festivalspelningar i sommar men just nu känner jag mest för att satsa på nya plattan, nytt, fräscht material som vi inte har spelat sex - sju år i streck. :3freak

på sweden rock så var de skit noga med att man inte hade inspelnings utrustning med sig. sen så står iron maiden på scen och säger att de var helt ok för dem att folk gick hem och tanka hem deras musik.

De har ensamrätt på inspelningarna från festivalen och säljer dessa för t.ex. live-CD/DVD:s och vill därför inte att nån annan ska spela in vad som spelas. Tro inte att en festival betalar sig enbart genom publikintäkter. ;)

Last edited:
Last edited:
Om det nu var så att folk snodde hojar från tillverkarna med motivering att agenterna är onödiga mellanhänder och drar upp priserna(haha, ganska träffande) - tror du då allvarligt att diskussionen skulle handla om att tillverkarna ska anpassa sig istället för att stoppa brottslingarna?

Men nu gällde min jämförelse iTunes och inte illegal fildelning. Personligen tycker jag inte att skivbolagen är en självklarhet på morgondagens musikmarknad iom att deras tjänster numera erbjuds via funktioner som tex iTunes, vilket gör materialet både billigare och mer tillgängligt för kunden.

Enligt imaster går runt 50% av priset för en skiva till bandet, promotion och studiotid. Resten går alltså till att trycka musiken på ett föråldrat medium för snigeltransport via diverse mellanhänder till en omslagskåt hårdrockare i trettiofemårsåldern som saknar bredband...

Att sedan de flesta ändå rippar sina skivor för användning i mp3-spelare gör ju inte det hela vettigare på något sätt...

Nej, men ser man på.. http://www.idg.se/2.1085/1.153927
NU (9år efter Napster) börjar dom inse att det faktiskt finns pengar att tjäna på nya tekniken, att man istället för stämma dom som använder tekniken, utnyttjar och utvecklar den till något positivt. Något som många argumenterat för i åratal! Hoppas nu bara det inte bara är för sent utan att det blir en framgång. Jag kommer köpa därigenom iaf, om priset är rimligt. DRM-skyddat skall det ju inte vara heller :tummenupp

Undra om detta hade hänt om det inte funnit sån stor opinion mot skivbolagens sätt att hantera hela den här soppan dom skapat. Och som vissa här blint verkar acceptera skivbolagens sätt att arbeta.

Tre av de fyra största skivbolagen står bakom satsningen., Universal, Warner och Sony BMG. Samtal pågår fortfarande med EMI om att göra även deras musik nedladdningsbar via sajten.

Alla skivbolagen kommer att vara delägare i tjänsten och dela intäkterna med Myspace, enligt News.com.

Last edited:
Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back