Dubbelmoralens högborg - Sverige - Fildelning

Jag luktar avundsjuka. Handlar det egentligen om att du tycker de har för mycket pengar? Artisterna eller bolagen? Du är inne på båda nu. Så rika ska inte ha samma rättigheter? Vad med de artister som ligger på svältlön? Du ser att det argumentet inte håller?

Artisterna och bolaget väljer formen och priset på deras produkter (Sony gick för långt - fast brist på information var deras egentliga enda fel). Det är ju trots allt DERAS produkter. Gillar du dem inte så köp dem inte. Så enkelt är det. Fortfarande inget argument för att köra över dem och ta deras verk gratis.

Mjaha, så man måste vara avundsjuk om man inte är på skivbolagens sida nu? :va Jag tycker att en skiva kostar alldeles för mycket gentemot vad jag anser det borde kosta. Därför tycker jag det är fel att dom får hundratals miljoner i kontrakt som jag (och alla andra konsumenter) i slutändan får betala med högt slutpris på CDn. Hade fullpris på en skivan varit 50kr så hade dom gärna fått varit miljardärer för mig.

Svältlön? Då får de väl antingen producera bättre musik eller ha ett annat jobb vid sidan av. Tillgång och efterfrågan. Eller anser du att artister har någon självskriven rättighet att oavsett vilken kvalite det är på det dom producerar så skall dom minsann få bra betalt för det?
Jag undrar, av de som du pratar om som lever på svältlön, hur många av deras låtar som tankas..

Brist på information var INTE det enda som dom briste på. Rootkits är enbart av ondo.
Du har fortfarande inte svarat på frågan om du anser de behandlar sina kunder rätt? Eller om du anser att skivbolagen har en självskrivet existensberättigande bara för att.

Var är MINA rättigheter som konsument när en skiva jag köpt inte fungerar i de spelare som jag vill spela den i pga kopieringsskyddet? Perfekt att tanka det då, ingen drm, kopieringsskydd som helst kvar.

Jävla tramsigt av er att klaga på att artisterna vill ha miljoner,
Självklart vill de ha så mycket pengar som de kan.

Är de sen unika artister (stora namn) så är det väl självklart att de tar mer betalt.

Tillgång och efterfrågan, tillgången är hur stor publik man kan nå (iom att musiken är kopierbar)
Efterfrågan = deras lön med andra ord.

Varför är det tramsigt av oss?
Det är ju i slutändan konsumenterna som får betala för deras höga kontrakt. Jag skulle självklart vilja ha miljoner för det jag arbetar med men det är tyvärr inte riktigt rimligt. :)

Last edited:
...
Det finns helt enkelt andra roligare nöjen, xbox, PC-spel osv osv. Vem har tid att titta på TV idag ?

:rolleyes: Du har ju precis samma problem där!

Mjaha, så man måste vara avundsjuk om man inte är på skivbolagens sida nu? :va Jag tycker att en skiva kostar alldeles för mycket gentemot vad jag anser det borde kosta. Därför tycker jag det är fel att dom får hundratals miljoner i kontrakt som jag (och alla andra konsumenter) i slutändan får betala med högt slutpris på CDn. Hade fullpris på en skivan varit 50kr så hade dom gärna fått varit miljardärer för mig.

Svältlön? Då får de väl antingen producera bättre musik eller ha ett annat jobb vid sidan av. Tillgång och efterfrågan. Eller anser du att artister har någon självskriven rättighet att oavsett vilken kvalite det är på det dom producerar så skall dom minsann få bra betalt för det?
Jag undrar, av de som du pratar om som lever på svältlön, hur många av deras låtar som tankas..

Brist på information var INTE det enda som dom briste på. Rootkits är enbart av ondo.
Du har fortfarande inte svarat på frågan om du anser de behandlar sina kunder rätt? Eller om du anser att skivbolagen har en självskrivet existensberättigande bara för att.

Var är MINA rättigheter som konsument när en skiva jag köpt inte fungerar i de spelare som jag vill spela den i pga kopieringsskyddet? Perfekt att tanka det då, ingen drm, kopieringsskydd som helst kvar.

Förlåt, men det låter verkligen som avundsjuka då pengarna kommer upp hela tiden. Du använder ju pengar som motiv att köra över deras rättigheter? Men där mellan finns ju alla grupper med olika pengar på fickan. Självklart finns det nu artister som fått ett så pass stort inkomstbortfall att de slutar.

Producera bättre eller arbeta vid sidan om?? Det är ju inte DE som snyltar på andra. Varför ska de ändra sig när det är illegal nerladdning som är problemet? Många fel gör inget rätt. Vad är nästa? Skattefiffel? De är ju trevligt i de flesta ögon - bara att legalisera! Din hoj ser ju trevlig ut - legalisera att alla får låna den en stund! osv...

Jag svarade egentligen innan. Sonny "missade" att informera kunderna om hela innehållet. DET var felet. Hade de informerat så är det fortfarande så att KUNDEN VÄLJER ifall han vill köpa varan eller ej. Nu har även jag andra tankar om rootkitet och hur j*vla svinigt det var men det är en annan sak.

Tillgång/efterfrågan är intressant. Efterfrågan är där uppenbarligen( annars hade det inte varit något problem ) men tillgången är varken rättsligt eller moraliskt där.

Just illegal fildelning är rätt hemsk när man tänker efter. Inte endast kränker man skaparens rättigheter utan man hjälper även en massa andra att göra det.

Jag kastar sten i glashus som in i helv- nu men jag är så trött på att man motiverar illegal nerladdning. Det finns bara inte på min karta att det är ok att köra över andra. Det kan aldrig rättfärdigas.

Vill vi som kunder få ner priserna så låter vi helt enkelt bli att köpa produkterna till priset har gått ner. Detta är trots att lyxkonsumption och inget annat.

Last edited:
@TukTuk
Du förstår inte min poäng för fem öre så tror inte vidare diskusion är någon ide. Klart ekonomi kommer upp hela tiden, det är ju de som är det centrala men vill du tro att det handlar om avundsjuka så gör det, inget jag kan hindra dig ifrån.
I´m out.

Last edited:
Sverige i ett nötskal – Mygla så mycket man kan, bara ingen upptäcker det. Om nå'n sedan påpekar att man myglar så ska man skrika högt och verka förorätttad. "JAG har aldrig laddat ner musik. JAG har aldrig kört för fort. JAG har aldrig parkerat fel". Om man se'n åker fast då ska man högljutt skrika om att systemet är fel.

Jag kan tänka mig att musikerna vill tjäna så mycket pengar de kan, detsamma gäller för de människor (ja faktiskt) som sitter på skivbolagen och jobbar med de olika områden som kan krävas för att promota ett album. Men bara för att nå'n jobbar med vad vi andra tycker är nöjesrelaterade saker så ska de helt plötsligt inte ha betalt? Om X antal personer lagt ner 40 timmar i veckan i ett år på ett projekt, vad tror ni att de ska leva av?

Jag ser aldrig nå'n som skriker högt över att byggarbetarjävlarna minsann inte ska ha betalt, för det är ju ändå bara höjdarna på Skanska, NCC etc som drar in pengarna. Eller varför ska jag betala bilmekanikern på den auktoriserade verksta'n några pengar? De går ju bara ner i fickan på generalagenten. Nä jag tycker mekanikern kan göra jobbet gratis (jag står för materialet), och se'n betala mat och hyra med de goda tankar jag skänker honom när jag kör omkring i min nyservade bil.

Hela debatten drivs av egoistiska snorungar som nu är tjuriga när elake farbror skivbolag sätter upp bevakning runt äppelträden där det förut var skitenkelt att palla.

Väx upp för fan! Gillar ni nå't - betala för det, det är så samhället går runt. De som är duktiga SKA ha betalt, mycket betalt t.o.m. Har ni inte råd, klipp håret och skaffa ett jobb!

Ja jag har laddat ner musik illegalt. Jag jag erkänner att jag stulit den. Nej jag gör det inte längre för det är enklare att köpa det jag vill ha genom iTunes, och det är sällan dyrare än 90 spänn för ett album.

Sverige i ett nötskal – Mygla så mycket man kan, bara ingen upptäcker det. Om nå'n sedan påpekar att man myglar så ska man skrika högt och verka förorätttad. "JAG har aldrig laddat ner musik. JAG har aldrig kört för fort. JAG har aldrig parkerat fel". Om man se'n åker fast då ska man högljutt skrika om att systemet är fel.

Jag kan tänka mig att musikerna vill tjäna så mycket pengar de kan, detsamma gäller för de människor (ja faktiskt) som sitter på skivbolagen och jobbar med de olika områden som kan krävas för att promota ett album. Men bara för att nå'n jobbar med vad vi andra tycker är nöjesrelaterade saker så ska de helt plötsligt inte ha betalt? Om X antal personer lagt ner 40 timmar i veckan i ett år på ett projekt, vad tror ni att de ska leva av?

Jag ser aldrig nå'n som skriker högt över att byggarbetarjävlarna minsann inte ska ha betalt, för det är ju ändå bara höjdarna på Skanska, NCC etc som drar in pengarna. Eller varför ska jag betala bilmekanikern på den auktoriserade verksta'n några pengar? De går ju bara ner i fickan på generalagenten. Nä jag tycker mekanikern kan göra jobbet gratis (jag står för materialet), och se'n betala mat och hyra med de goda tankar jag skänker honom när jag kör omkring i min nyservade bil.

Hela debatten drivs av egoistiska snorungar som nu är tjuriga när elake farbror skivbolag sätter upp bevakning runt äppelträden där det förut var skitenkelt att palla.

Väx upp för fan! Gillar ni nå't - betala för det, det är så samhället går runt. De som är duktiga SKA ha betalt, mycket betalt t.o.m. Har ni inte råd, klipp håret och skaffa ett jobb!

Ja jag har laddat ner musik illegalt. Jag jag erkänner att jag stulit den. Nej jag gör det inte längre för det är enklare att köpa det jag vill ha genom iTunes, och det är sällan dyrare än 90 spänn för ett album.

Är det bara i Sverige som denna debatt ang fildelning förs alltså? :va
Jag har inget emot att betala artisterna för deras verk, dock är jag inte beredd att betala den summan som en fullpris-CD ligger på idag. Iom det nu finns ny teknik (fantastiska Internet) så kan man slippa ett led i distrubitionen, dvs skivbolagen vilket är en rätt stor kostnad. Iom man kan slippa det ledet så borde rimligtvis priset på verken också gå ned. Detta skrämmer ju självklart livet ur skivbolagen då dom verkar anse sig ha självskrivet existensberättigande.

Ett av felen skivbolagen gjorde var att de direkt började motarbeta den nya tekniken istället för att försöka hitta nya affärsideer. Gissningsvis för att dom kanske insåg att om artiserna kan sälja och sprida sin musik via nätet själva (utan skivbolagen tar en stor del av kakan) så finns det ingen plats för skivbolagen. Min personliga gissning.

Finns ju många artister som faktiskt hyllar den nya tekniken, att dom kan sprida sin musik på ett mycket enkelt sätt (en hemsida och lite utrymmer räcker) och på så sätt bli upptäckta. Basshunter som exempel (sen kan man ju tycka vad man vill om låten i sig vilket är en annan fråga).

Last edited:
Är det bara i Sverige som denna debatt ang fildelning förs alltså? :va
Jag har inget emot att betala artisterna för deras verk, dock är jag inte beredd att betala den summan som en fullpris-CD ligger på idag.

Skit då i att köpa albumet. Det är inte en mänsklig rättighet att få ta del av all musik som spelats in i hela världen.

Vad är det för album som du inte kan hitta som laglig nedladdning (som är billigare än att köpa en fysisk CD?)

Vad HAR du egentligen lust att betala för ett album?

Varför ska DU få bestämma vem som ska ha pengarna som albumet kostar. När du går till tandläkaren, brukar du pruta och säga att receptionisten ska fan inte ha några pengar? Receptionisten har ju trots allt inte lagat några tänder.

Är det inte så att du egentligen inte har lust att betala öht? Att så länge risken att åka fast är minimal är det ju enklare och smidigare att bara ladda ner albumet från Piratebay och se'n köpa några extra BigMac & Co för de sparade pengarna?

Jag vet inte vad du jobbar med, men jag gissar att om ett stort antal personer bestämde sig för att just DIN arbetsinsats var noll och intet värd skulle du också bli förbannad.

Last edited:
Skit då i att köpa albumet. Det är inte en mänsklig rättighet att få ta del av all musik som spelats in i hela världen.

Vad är det för album som du inte kan hitta som laglig nedladdning (som är billigare än att köpa en fysisk CD?)

Vad HAR du egentligen lust att betala för ett album?

Varför ska DU få bestämma vem som ska ha pengarna som albumet kostar. När du går till tandläkaren, brukar du pruta och säga att receptionisten ska fan inte ha några pengar? Receptionisten har ju trots allt inte lagat några tänder.

Är det inte så att du egentligen inte har lust att betala öht? Att så länge risken att åka fast är minimal är det ju enklare och smidigare att bara ladda ner albumet från Piratebay och se'n köpa några extra BigMac & Co för de sparade pengarna?

Jag vet inte vad du jobbar med, men jag gissar att om ett stort antal personer bestämde sig för att just DIN arbetsinsats var noll och intet värd skulle du också bli förbannad.

Men du anser att det är en rättighet att skivbolagen skall få existera bara för att? :va

Jag tankar lite till och från. Jag brukar kika på ginza emellanåt efter nya band som jag kan tanka. Hittar jag något som är bra så har jag faktiskt köpt det på CD sen. Rhapody är ett sånt exempel på band jag upptäckt på det sättet. Jag sitter inte och lyssnar på kass musik bara för att jag kunnat tanka det gratis. Således har jag, tack vare fildelning, hittat nya band som jag sen köpt. Jag köper skivor för under 100-lappen, mer anser inte jag det vara värt. Ej heller får det finnas något som helst DRM, kopieringsskydd på skivor för att jag skall köpa.

Allofmp3, dock lite halvolaglig och nu nedstängd tror jag men de hade stora framgång och det tycker jag visar på att det finns en stor marknad för att folk faktiskt vill betala för nedladdningsbar musik.
Förutom iTunes, vad har det tidigare funnits för alternativ om man vill köpa en mp3:a? Senaste året har det dock dykt upp men fortfarande lite för dyrt anser jag sen tror jag det är DRM-skyddat också.

Jag anser inte att artisterna är noll värda. Dock anser jag med dagens teknik att skivbolagen är noll värda. Anpassar man sig inte så får man nog räkna med att bli utkonkurrerad. Förstår inte varför en del anser dom har sånt existensberättigande.

Jag jobbar som IT-konsult (datakommunikation och video). Skulle vi försöka bygga nya nätverk åt företag med gammal teknik som hubbar medans konkurrenterna använder switchar som är överlägset hubbar så skulle vi nog bli utkonkurrerade rätt så omgående. Det flesta brancher utvecklas hela tiden och då får man följa med utvecklingen, annars ryker man. Så enkelt är det.

Jag skall springa gbg-varvet så försöker så gott jag kan hålla mig ifrån McD :tungan

Last edited:
Men du anser att det är en rättighet att skivbolagen skall få existera bara för att? :va

Ja självklart.

Finns det några andra former av företag/yrken du anser dig ha rätt att ha existensbestämmande över? Filmbolag? Bagerier? Psykologer? Brandmän? Återförsäljare av båtar? Mejerier? :confused:

Du har inte funderat över att det kanske finns artister som faktiskt VILL ha ett skivbolag som tillhandahåller PR-tjänster, studio-bokningar, turnéer o.s.v för att kunna koncentrera sig på musiken.

Du jobbar som IT-konsult, kan ni då komma till mitt företag och fixa ett helt nytt serversystem och nätverk. Jag står för materialet så jobbar du gratis. Med dagens moderna teknik borde du ju ändå hitta ett sätt att betala din hyra, eller?

Last edited:
Ja självklart.

Finns det några andra former av företag/yrken du anser dig ha rätt att ha existensbestämmande över? Filmbolag? Bagerier? Psykologer? Brandmän? Återförsäljare av båtar? Mejerier? :confused:

Du verkar inte förstå min poäng. Levererar man en vara som marknaden inte vill ha alt det finns aktörer på marknaden som gör det bättre antingen på samma sätt eller annat sätt (och däremet för billigare peng) så är man helt enkelt rökt.

Du har inte funderat över att det kanske finns artister som faktiskt VILL ha ett skivbolag som tillhandahåller PR-tjänster, studio-bokningar, turnéer o.s.v för att kunna koncentrera sig på musiken.

Det finns det säkert men då får dom som sagt utveckla sig lite och anpassa sig och leva kvar på stenåldern. Jag tänker inte som konsument stå och tacka och bocka för skivbolagen för att dom är så himla snälla och låter mig köpa av skivor till överpris av dom.

Jag förstår inte riktigt att du iaf inte har förståelse för mina argument. Inte ens artisterna själva är ju överens. En del vill, säker som du säger, ha kvar strukturen med skivbolagen etc. Dom, liksom skivbolagen, vägrar utveckla sig något så är det tråkigt för dom. Det finns ju artister som å andra sidan hyllar utvecklingen och faktiskt kommer fram tack vare den.

Skulle jag försöka sälja hubbar på nätverksmarknaden men ingen köper de kan jag inte gärna springa till regeringen och kräva massa lagändringar för att tvinga folk till att köpa mina grejer.

Tror du Basshunter hade kommit fram traditionell sätt?

Du jobbar som IT-konsult, kan ni då komma till mitt företag och fixa ett helt nytt serversystem och nätverk. Jag står för materialet så jobbar du gratis. Med dagens moderna teknik borde du ju ändå hitta ett sätt att betala din hyra, eller?

Nej, men jag kan låta bli att göra det för 10´000kr i timmen och gå ned till 995kr/rim som marknaden trots allt betalar. :)
På de flesta marknader finns det ju konkurrens. Vilken konkurrens har det funnits på skivbolagssidan? Dom sätter det priser dom vill ha helt enkelt, utan konkurrens som pressar priserna.

@TukTuk
Du förstår inte min poäng för fem öre så tror inte vidare diskusion är någon ide. Klart ekonomi kommer upp hela tiden, det är ju de som är det centrala men vill du tro att det handlar om avundsjuka så gör det, inget jag kan hindra dig ifrån.
I´m out.

Förstår jag dig inte rätt när du säger du tycker det är för dyrt att köpa en skiva? Att skivbolagen inte borde lägga på så mycket på priset?

Kan du inte istället bara låta bli deras musik då? Så priset går ner. Gör man inte så med allt annat man tycker är för dyrt?

Ja, han kan ju alltid sälja biljetter till folk som kommer och tittar när han jobbar! T-shirts och muggar med hans ansikte på! DÄR borde han tjäna pengar. Kapa bort chefen direkt för hur kan man existensberättiga att hans chef tar pengar?? Det är säkert massor chefen tjänar helt i onödan.

Probelemet med fildelningens vara eller inte vara, är ju att för att stoppa den kräver mediebolagen att få övervaka all digital kommunikation, och det är iallafall inte jag intresserad av.

I valet mellan mitt privatliv eller firmors rätt att göra business-as-ususal vinner mitt privatliv alla gånger.

Probelemet med fildelningens vara eller inte vara, är ju att för att stoppa den kräver mediebolagen att få övervaka all digital kommunikation, och det är iallafall inte jag intresserad av.

I valet mellan mitt privatliv eller firmors rätt att göra business-as-ususal vinner mitt privatliv alla gånger.

Huvet på spiken där! Det är det där det handlar om.

Bra musik betalar sig självt, massproducerad skit måste lagstiftas för att löna sig.

Man kunde ju hoppas det. Hur kommer det sig då att i princip alla mina favoritartister inte kan leva på sin musik? Det är ju bra musik! Sen kan man ju fråga sig - var går gränsen för massproducerad?

Jag vill bara säga till alla er som tycker att skivbolag är dåliga och giriga att jag som artist uppskattar deras arbete nåt enormt. Tänk, jag slipper själv deala med distros, jag slipper hålla på med legal stuff, jag slipper hålla på att tänka på räkningar, promotion, bokning av spelningar och så vidare. Jag tror att ni som inte gillar "skivbolag" inte har nån egentlig erfarenhet utom att ni tycker att 139 kr för en skiva är för mycket. Tänk på en sak nästa gång ni köper Levi'sjeans för ~1000 kr - de kostade 4 kr att tillverka - en skiva för 139 kr kostar mer att tillverka.

Jag kommer nog aldrig kunna leva på min musik men jag skulle inte vilja att någon kopierade det under min livstid utan att jag fick credit för det - det hade inte vart väldans roligt att få höra låten man själv skrivit spelas för fullt på radion och utropas som nån annans utan att få ett öre för mödan, det tror jag inte någon vill. Copyright är alltså en bra sak.

Fildelning kan man ha mycket åsikter om och jag har inget emot det - det enda är att folk måste inse att om man inte börjar betala för musiken kommer det snart sluta produceras musik för att producera musik kostar pengar. Ja, det går att producera hemma men även det kostar pengar - jag lovar, ett ljudkort kostar inte gratis och vill man ha mickar utan brus är det inte heller snorbilligt. Och allt annat runt omkring.

Tänk på ni som bara lyssnar på musik - musik kostar pengar, många herrans tusentals kronor. Ladda gärna ner men stöd gärna artisterna ni gillar - då finns det chans att de har tid, lust och ork att göra mer bra musik.

Skulle jag försöka sälja hubbar på nätverksmarknaden men ingen köper de kan jag inte gärna springa till regeringen och kräva massa lagändringar för att tvinga folk till att köpa mina grejer.

Men tänk dig då att du lagt ut 200 000 kr på att utveckla och ta fram hubbarna - du har 200 000 kr ute i kylan - och nån snor dina ritningar och producerar och delar ut dem gratis. Vad hade du gjort då?

Last edited:
Man kunde ju hoppas det. Hur kommer det sig då att i princip alla mina favoritartister inte kan leva på sin musik? Det är ju bra musik! Sen kan man ju fråga sig - var går gränsen för massproducerad?

"bra" musik är ju dock subjektivt. Anser (eller tror) du att dom inte klarar sig på sin musik pga fildelning eller för att för få personer helt enkelt inte gillar det dom producerar?

Jag vill bara säga till alla er som tycker att skivbolag är dåliga och giriga att jag som artist uppskattar deras arbete nåt enormt. Tänk, jag slipper själv deala med distros, jag slipper hålla på med legal stuff, jag slipper hålla på att tänka på räkningar, promotion, bokning av spelningar och så vidare. Jag tror att ni som inte gillar "skivbolag" inte har nån egentlig erfarenhet utom att ni tycker att 139 kr för en skiva är för mycket. Tänk på en sak nästa gång ni köper Levi'sjeans för ~1000 kr - de kostade 4 kr att tillverka - en skiva för 139 kr kostar mer att tillverka.

Som sagt där, är ju inte artiser själva överens ang fildelning.
Om du är lite insatt i artistvärlden, hur mycket av de 139kr går till respektive part. Då är jag inte intresserad av de största artisterna utan de övriga 95%.

Jag har erfarenhet i den form att jag ser att de (skiv-/filmbolagen) via pengar försöker lobba för lagändringar. Att kommersiella intressen och påtryckningar ger sig in i politiken och påverkar den personliga integriteten gillar jag inte. Genom detta vill dom göra brottslingar av sina potentiella kunder istället för att försöka förstå utvecklingen och anpassa sig därefter.
Btw, Jag har inte Levis =P

Jag kommer nog aldrig kunna leva på min musik men jag skulle inte vilja att någon kopierade det under min livstid utan att jag fick credit för det - det hade inte vart väldans roligt att få höra låten man själv skrivit spelas för fullt på radion och utropas som nån annans utan att få ett öre för mödan, det tror jag inte någon vill. Copyright är alltså en bra sak.

Basshunter lyckades rätt bra ändå? Han lade ut sin låt på sin sida och någon dag senare hade tusentals laddat ned den. Spelades på radio rätt frekvent i Sverige. Nu ligger han på toplistan i England med den engelska versionen. Han får massa med spelningar etc.
Tror du på att han inte får ett öre för sin möda?

Tråkigt att du inte får lön för din möda men det kanske (gissning) har med att folk inte gillar det helt enkelt? Bevisligen så går det ju att via egna hemsidor, myspace etc, att faktiskt slå igenom utan backup av tunga skivbolag om materialet tilltalar den stora massan.

Fildelning kan man ha mycket åsikter om och jag har inget emot det - det enda är att folk måste inse att om man inte börjar betala för musiken kommer det snart sluta produceras musik för att producera musik kostar pengar. Ja, det går att producera hemma men även det kostar pengar - jag lovar, ett ljudkort kostar inte gratis och vill man ha mickar utan brus är det inte heller snorbilligt. Och allt annat runt omkring.

Tänk på ni som bara lyssnar på musik - musik kostar pengar, många herrans tusentals kronor. Ladda gärna ner men stöd gärna artisterna ni gillar - då finns det chans att de har tid, lust och ork att göra mer bra musik.

Som jag skrev i något tidigare inlägg, jag tankar en del musik och det jag gillar köper jag när priset gått ned till under 100-lappen och om det inte är något DRM/kopieringsskydd på den. Ej heller lyssnar jag på sånt jag inte gillar dock ligger det kvar på disken vilket eg bara är dumt, tar upp massa plats bara.

Men tänk dig då att du lagt ut 200 000 kr på att utveckla och ta fram hubbarna - du har 200 000 kr ute i kylan - och nån snor dina ritningar och producerar och delar ut dem gratis. Vad hade du gjort då?

Nu anser ju inte ens alla artister att det är stöld att tanka musik och det är där den debatten går, materiell vs immateriell rätt.

Och som svar på din fråga, då hade jag tagit betalt i tjänst för att installera och drifta utrustningen för det skulle den som snor den aldrig klara av :tungan

Jag känner att man inte kommer något vart här och vi kan nog sitta med diverse analogier utan att övertyga endera sidan så nu ger jag mig ur denna diskussion. Framtiden kommer förhoppningsvis utröna vem som hade rätt. :)
Är dock intresserad av svaret på frågan ang hur mkt varje part får av de där 139kr.

PS. Skönt det gick att diskutera utan massa påhopp som det kan bli ibland. DS.

Last edited:

nu vet inte jag vilka vad det är för några artister du lyssnar på som inte kan leva på det. dileva? annan-del-av-köping-hits?

Bra musiker blir kända genom sin musik.

Skit blir känt genom skivbolagens pr-maskiner.
se Idolvinnarskiva#37948, berts stjärtgossar #57 osv osv.

Jag vill bara säga till alla er som tycker att skivbolag är dåliga och giriga att jag som artist...

finns många både bra och äckligt dåliga skivbolag, precis som artister.
(många av de bra har startats av artister som tröttnat på grisar som tex sony)

skulle du inte hålla med om att en artist som ingen vill betala för att lyssna på, kanske ska satsa på nåt annat?

ett hett tips om du vill tjäna lite kosing på din musik, skicka en demo till japan.. "everything is big in japan"

P.s
min tankegång är iaf att det skulle vara mycket bättre och ge en rikare musikkultur om artister åkte runt på spelningar och visar vad de går för, istället för att uggla i en studio för att få deras hesa råmanden att låta som musik.

musik ska vara roligt, inte ett kontrakt man signar för att bli rik snabbt.

Så tycker jag.

Du som är musiker och skulle vilja leva på det kanske har något alster att lägga upp så man får ett smakprov?

Dina rättigheter väger alltså tyngre än artisternas? De är minoriteten vars rättigheter körs över men de ska acceptera det och anpassa sig medans vi vägrar? Fast det är vi som gör fel...

Jag är helt på din sida dock - skulle aldrig gå med på övervakning heller. Jag har också laddat hem saker men saken är den att det finns faktiskt inga bra argument för att ladda ner illegalt. I många fall så tror jag bara folk är oförstående eller egoistiska.

Problemet är ju egentligen enkelt att lösa - få folk att sluta. Börja med oss själva och hitta inte på löjliga motiv för att göra dumheter.

Det är inte artistens rättigheter han har sålt dem till skivbolaget. Det är skivbolagen som tjänar de stora pengarna.

Artisten får betalt av skivbolagen oavsett.

Ett par reflektioner.

Talade men en äldre herre för ett par dagar sedan som drev ett företag på 70-talet. De köpte då in en dator för 30.000:- och ett kalkylprogram för 100.000:- Motsvarande idag kostar 3000-4000:- Det var knappast datortillverkarens vilja att priserna skulle gå nedåt istället för uppåt. När konkurrensen tilltog på den s.k PC-marknaden hade IBM ett tag fler advokater än ingenjörer anställda (känns det igen?). Allt för att skydda sin marknadsandel. IBM gick förlorande ur striden om PC-marknaden men trots detta finns de kvar och mår bra idag, men den stora vinnaren är konsumenten så numer har råd att köpa en PC.

Sedan undrar jag varför musik/film etc. skulle dö ut om fildelningen fick fotfäste. I USA går biograferna jättebra trots fildelningen, i en intervju med svenska biografägare konstaterade de att när premiären i USA och Sverige låg samtidigt så tjänade de stora pengar men när filmen redan fanns på DVD i USA innan den ens haft premiär här så var det en förlustaffär (ett beslut taget av filmbolagen, inte konsumenterna). Musik har funnits sedan grottfolket slog ihop två stenar. Kulturen var mycket stark i romarriket och i den grekiska kulturen. Musik har förenat folk över hela jorden långt innan någon ens kommit på vaxrullen och i musikens tidevarv är skivbolagen en piss i havet. Tror man på fullt allvar att musiken inte kommer hitta sig nya lönsamma vägar utan skivbolag skall man nog överväga att börja tänka själv och inte blint lita på IFPIs propaganda. Om IFPI säger att tomten kommer till jul så tror ni på det också eller?

Till sist skulle jag rekommendera att läsa på lite om prismodeller på immaterella tillgångar och se vem som vinner/förlorar på denna debatt. Det finns flera Nobelpristagare som redan ifrågasatt den affärsmodell som framför allt skivbolag använder, fast på sporthoj har vi ju redan konstaterat att vetenskapsmän är korrupta kommunister som enbart tror på växthuseffekten för att få bidrag så det är nog ointressant...

Last edited:
-Men tänk dig då att du lagt ut 200 000 kr på att utveckla och ta fram hubbarna du har 200 000 kr ute i kylan och nån snor dina ritningar och producerar och delar ut dem gratis. Vad hade du gjort då?

-då hade jag tagit betalt i tjänst för att installera och drifta utrustningen för det skulle den som snor den aldrig klara av
----------------------------------------------------------------------------
Haha, fy fan vilket bra svar!
När det blåser så bygger vissa vindskydd & andra bygger väderkvarnar.
Skivbolagen/branchen skulle ha hängt med från början och lyssnat på konsumenterna, nu har det gått för långt så även om dom sänkte priset (Som Itunes) så är det fortfarande enklare att tanka hem det.

Skulle ge upp diskussionen men iom jag såg denna artikeln nu kunde jag inte hålla mig :tungan

Intressant artikel i ämnet för de av er som orkar läsa. http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=286&a=411725

Vad anser ni som debatterat för Skivbolagens existensberättigande utan krav på dom och att de måste anpassa sig till verkligheten och att artister inte skulle klara sig utan dom.
Eller är krönikören helt ute och cyklar enligt er?

Mycket bra skrivet!

-Men tänk dig då att du lagt ut 200 000 kr på att utveckla och ta fram hubbarna du har 200 000 kr ute i kylan och nån snor dina ritningar och producerar och delar ut dem gratis. Vad hade du gjort då?

-då hade jag tagit betalt i tjänst för att installera och drifta utrustningen för det skulle den som snor den aldrig klara av
----------------------------------------------------------------------------
Haha, fy fan vilket bra svar!
När det blåser så bygger vissa vindskydd & andra bygger väderkvarnar.
Skivbolagen/branchen skulle ha hängt med från början och lyssnat på konsumenterna, nu har det gått för långt så även om dom sänkte priset (Som Itunes) så är det fortfarande enklare att tanka hem det.

Ja, precis. Ända sedan Napster så har folk och framför allt ungdomar vant sig vid att lättvindigt kunna tanka musiken. Det är DET folket bevisligen vill. Men iom det inte förrän på senaste året kommit alternativ betalningsmodell så vet man inte hur det hade gått om skivbolagen direkt ( och inte vänta 10-12år) hoppat på tåget och utvecklat bättre affärsmodeller för den nya tekniken istället för att börja stämma och göra sina kunder till brottslingar. Det kommer ta tid att vända på detta men förhoppningsvis (för alla parter) är det genomförbart.

Jag personligen tror inte denna debatt hade existerat ens om skivbolagen bara insett potentialen med den nya tekniken istället för att direkt börja motarbeta den och lägga energi och framför allt pengar på det.

Last edited:
Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back