Drivpaket - är det dax att byta?

bergquis

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Honda CB600F Hornet
Tja

Har lite frågor om drivpaketet. Förmodligen aldrig byt utan rullat 2100 mil.

Har fått ett jäkla slack på kedjan det senaste. Är en bit förbi "change" på kedjemarkeringen. Det var inte länge sen jag spände sist heller, så det verkar som den slits fort just nu. Här gäller väl att det bara är att byta va?

Dreven däremot?
Har inte alls någon mek-vana, då detta är min första hoj. Men jag tycker inte dreven ser så slitna ut. De är symetriska och alla kuggar är intakta. Ser ingen betydlig slitning. Har hört att man ska byta hela drivpaketet när man ändå håller på, men behövs verkligen det?

Tilläggas ska att jag inte varit så snäll mot grejerna och sköt om dom. Så bortse från rost och smuts på bilderna. :gnissla

Fram::::
fram.jpg

Bak::::
bak.jpg

/Olof
Honda Hornet 600 -98

När du har bytt så smörj det ofta, annars dödar du det på nolltid.

Skulle köra på det drivpaketet några hundra mil till, dreven ser helt ok ut. Själv körde jag tills kuggarna gick av och då har det gått för långt. Men kör tills du börjar se att kuggarna blir smalare, grejen är ju att kedjan brukar bli slapp på vissa ställen och det kan ju vara lite jobbigt.

Byt HELA paketet. Om du sätter på ny kedja på slitna drev så blir inte kedjan gammal. Chansa å helt köra slut på dreven å kedjan kan man göra om man tycker att det verkar kul att rycka av kedjan. Kan bli fina motorhaverier i bästa fall. Kan låsa bakhjul åxå å då är man nog nöjd om man hadde bytt innan. Vårda kedjan väl så håller den länge. Håll den ren (ej högtryck då) och smörj.

men ingen som kan kommentera kuggarnas slitning?

Är det pengar du försöker spara på att slippa byta drev så kolla up kostnaden på ett drivpaket. 80% av kostnaderna är kedjan...och vill du då att den nya fina dyra kedjan ska hålla så lägg även dom få hundralapparna som krävs på lite nya drev :tummenupp.

Personligen så tycker jag dreven ser helt ok ut men byt ändå, kedjan har inga ögon..eller nåt :hihi.

jävlar va rostig och jävligt paketet såg ut! köp chain lube till ditt nästa drivpaket och dra på va 50e mil lr efter varje tvätt!

Du bör smörja kedjan oftare. Den där ser alldeles för torr ut och är dessutom lite rostig, den blir inte rostig om den hålls välsmord.

Även om du tycker att dreven inte ser så särskilt slitna ut så ska man alltid byta drev samtidigt som man byter kedja. Annars så kommer den nya kedjan snabbt att bli lika sliten som vad denna är. Dessutom så skulle du bara "vinna" 378kr på att köpa enbart en kedja jämfört med att köpa ett drivpaket från t.ex. Duells, vilket vore en aning dumsnålt.

När du har tagit av det gamla drivpaketet så kan du jämföra kedja och drev mot de nya delarna så kommer du se att det skiljer en del. Inte jättemycket, men några tiondelar här och där gör en stor skillnad i slutändan.

Här kan du se hur man kollar om det är slitet.

http://www.reginachain.it/eng/use_and_maintenance/how_to04.shtml#03

A&O med ett drivpaket. HÅLL DET RENT och "lagom med smörja" För mycket klet gör att grus och annat fastnar och sliter ut drivpaketet. och dessutom fastnar det överallt på hojjen och det ser ju för djävligt ut :) Tag bort och rengör kedjan med jämna mellanrum.

Byt HELA paketet. Om du sätter på ny kedja på slitna drev så blir inte kedjan gammal. Chansa å helt köra slut på dreven å kedjan kan man göra om man tycker att det verkar kul att rycka av kedjan. Kan bli fina motorhaverier i bästa fall. Kan låsa bakhjul åxå å då är man nog nöjd om man hadde bytt innan. Vårda kedjan väl så håller den länge. Håll den ren (ej högtryck då) och smörj.

http://www.reginachain.it/eng/use_and_maintenance/how_to03.shtml

Cleaning

If the chain is not too dirty, the operation of lubrication is normally sufficient to clean the chain.

When the accumulation of dirt on the chain (sand, mud, asphalt particles or other foreign materials) is excessive, the chain must be washed with a brush and kerosene. After washing, the chain has to be dried immediately with a jet of compressed air.

After off-road use, when the dirt built-up is heavy, wash the chain with a water jet, then dry it immediately with compressed air.

Last edited:
Det finns inte en chans på jorden att bedöma hur sliten en kedja är utifrån ett foto. Det man kan se är att dreven inte verkar vara överdrivet slitna, med ledning av att kuggarnas tänder ser hyfsat intakta ut och att kuggarna inte fått något påtaglig hajfeneform.
Kedjans status bedömer du utifrån flera parametrer. Om den som du säger börjat slacka mer/fortare än den gjort tidigare är det ett varningstecken. Om den slackar ojämnt - alltså verkar mer glapp i längsled i somliga partier än i andra - så är det också ett varningstecken. Om du tar tag i kedjan där den ligger an mitt på bakdrevet och försöker lyfta ut den rakt från drevet, och spelet i radialled är mer än 2-3 mm så är det ytterligare ett tecken.

Sen instämmer jag i kören som föreslår att du hur som helst försöker hålla nästa kedja litet mer smord. :tummenupp

Byt HELA paketet. Om du sätter på ny kedja på slitna drev så blir inte kedjan gammal.
Yeah right, så kedjan slits ingenting på ett nytt drev då eller? :rolleyes:

Dreven ser förövrigt okej ut, ingen idé att byta än. Men kolla kedjan, är den glappig så är det väldigt illa att köra på.

Edit: Smörj kedjan ibland också, och håll smuts borta. :tummenupp

Last edited:
Har för mig att ett framdrev kostar ca 100 spänn och ett bakdrev runt 200.
Lite dumsnålt att inte byta dreven.

Hörrni, boyz. Man ska ta hand om grejerna :tuttar

Om du känner att du behöver ställa frågan så är svaret byt kjedja och drev så behöver du inte grubbla nåt mer om grejorna okej eller inte.

Det var nog inte så han menade.

Jag fattade det som att kedjan slits ut betydligt fortare om man sätter den på begagnade drev. Detta tycker jag verkar konstigt då nya drev har en sämre yta än begagnade, så hur kan det slitas så mycket? Nu menar jag alltså bra begagnade drev som inte har hajfeneform, utan som dreven på TS bilder. :va

Jag fattade det som att kedjan slits ut betydligt fortare om man sätter den på begagnade drev. Detta tycker jag verkar konstigt då nya drev har en sämre yta än begagnade, så hur kan det slitas så mycket? Nu menar jag alltså bra begagnade drev som inte har hajfeneform, utan som dreven på TS bilder. :va
För att den gamla kedjan har blivit insliten med dreven, därför slits den nya kedjan fortare än om man hade satt dit nya drev med kedjebytet.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti