Nybörjare, byta drivpaket.

Jag bytte själv för första gången i höstas. Muttern på framdrevet satt som satan. Använde ett långt järnrör för att förlänga hävstången med så gick det till slut. Bytte hela paketet på min SV650S. Gick bra.

Allra bäst: Slående mutterknackare... Hjälpte kompisen byta drivpaket på hans Tiger 900. Två meter lång förlängare räckte inte för att lossa muttern, men min billiga mutterknack från Jula drog loss den på tre sekunder.

På min SX visste jag om att mutterjäveln satt så in i, på grund av andra som rapporterat grava problem så jag lät verkstan göra bytet samtidigt som service, de hade att göra en hel arbetsdag med att få loss mutterskrället, trots långa hävstänger, mutterknackar och allt annat de kastade på problemet. :hihi

och jag säger detta av erfarenhet. var inte trött. tjöta inte med dom andra killarna i garaget. dubbelkolla alla moment. så du inte missat dra åt nån mutter eller nåt annat. " jag klarade mig, men klantade mig när jag nitade den nya kedjan, men lyckades styra upp det på nåt sätt"

Under åren så har det ju blivit att byta ett antal drivpaket. Några byten har då blivit från en original till en sk pirat. Jag har aldrig köpt ett original med gummimattan på och har heller aldrig reagerat ens på ljudskillnaden, oavsett hur mycket/lite det bölat ur rykröret.

Drevkvalite tycker jag är minst lika viktigt som kedjans kvalite. Mixtra med lite okända märken känns sådär. Måste man ha en ljuddämpare på drevet så tycker jag man ska ta smällen, knalla in till Yamahahandlaren. Drevet vet man vad man får och gummimattan är heller inget hokuspokus med gummiringar etc.

Dock så kostar den väl. Frågan är om det är värt att pynta ut närmare 400 spänn för att få en gummimatta på drevet till skillnad på att ett 16 JT drev går på 125 kronor.

Använd mutteravdragare till fram drevet, lätt som en plätt, att tänka på är att din hastighetsmätare kommer att visa fel. Även din trippmätare kommer att visa fel milantal det kanske är mindre kul vid en eventuell framtida försäljning. Om du drevar om så kolla om du har sensorn läser av på framhjulet eller bakhjulet då kommer hastighetsmätaren visa rätt men om du har sensorn vid fram drevet och digital mätare kommer den visa fel, vill du ändå dreva om så rekommenderar jag att du installerar en SpeedoHealer V4 inkl kabelkit.
Är en väldigt lätt installation plug and play:D

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...