Drivpaket - är det dax att byta?

Den korrekta benämningen på detta Är "driv packet" och inte "drivpaket" enligt sedvanlig SH-Norm. :näsblod
 
För att den gamla kedjan har blivit insliten med dreven, därför slits den nya kedjan fortare än om man hade satt dit nya drev med kedjebytet.

Imho kan inte kedjan vara insliten i ett drev, mer än på sidorna. Detta eftersom rulle 1 på kedjan ibland tar flera varv att komma tillbaks till samma kugg den senast bafann sig på. Således kan inte själva ytan på varken dreven eller kedjerullarna vara inslitna/anpassade efter varandra. Tittar man på TS drev så ser de inte speciellt slitna ut mer än litegrann på sidorna, så rullarna på kedjan kommer ju ligga finfint på den blanka ytan på de gamla dreven, eller? :va

Detta är säkert rätt förvirrande, men ja.. Jag menar bara att, så länge dreven inte är missformade, (typ hajfenor) då kan det väl knappast slita på en ny kedja?

Jag tror detta är en myt som KMC m.fl håller vid liv för att sälja så många drivpaket som möjligt. :tungan

Edit: Jag vill förtydliga att jag endast pratar om fräscha, men begagnade drev, inga riktiga skabbdrev. :)
 
Last edited:
Imho kan inte kedjan vara insliten i ett drev, mer än på sidorna. Detta eftersom rulle 1 på kedjan ibland tar flera varv att komma tillbaks till samma kugg den senast bafann sig på. Således kan inte själva ytan på varken dreven eller kedjerullarna vara inslitna/anpassade efter varandra. Tittar man på TS drev så ser de inte speciellt slitna ut mer än litegrann på sidorna, så rullarna på kedjan kommer ju ligga finfint på den blanka ytan på de gamla dreven, eller? :va

Detta är säkert rätt förvirrande, men ja.. Jag menar bara att, så länge dreven inte är missformade, (typ hajfenor) då kan det väl knappast slita på en ny kedja?

Jag tror detta är en myt som KMC m.fl håller vid liv för att sälja så många drivpaket som möjligt. :tungan

Edit: Jag vill förtydliga att jag endast pratar om fräscha, men begagnade drev, inga riktiga skabbdrev. :)

En sliten kedja länger sig, och sliter därmed upp tänderna i dreven. Ett gammalt drev är alltså anpassat för en kedja med lite större delning än en ny kedja har. Sätter man en ny, osliten kedja på ett gammalt drev kommer inte alla tänder att ha kontakt med kedjans rullar, då kedjan helt enkelt är lite för kort mellan länkarna för att angripa alla kedjerullar som ligger runt drevet. Detta medför hög punktbelastning på kedjan, och inte den jämnfördelning av kraft mellan anliggande längar som man vill ha.
 
En sliten kedja länger sig, och sliter därmed upp tänderna i dreven. Ett gammalt drev är alltså anpassat för en kedja med lite större delning än en ny kedja har. Sätter man en ny, osliten kedja på ett gammalt drev kommer inte alla tänder att ha kontakt med kedjans rullar, då kedjan helt enkelt är lite för kort mellan länkarna för att angripa alla kedjerullar som ligger runt drevet. Detta medför hög punktbelastning på kedjan, och inte den jämnfördelning av kraft mellan anliggande längar som man vill ha.

Det stämmer bra det, men om dreven i sig fortfarande är i bra skick så blir det ju inte så?? Jag förstår vad du menar, men en ny kedja på gamla (fast fräscha) drev kan väl inte slita nämnvärt?

Hehe, vi kanske ska sluta diskutera nu? Annars urartar det sig säkert. :D Jag vill dock förtydliga att jag möjligtvis har fel, jag är inte säker på vilken precision man utgår ifrån. Och den jag citerade nu har absolut rätt, men imho syftar h*n på slitna drev..
 
Det stämmer bra det, men om dreven i sig fortfarande är i bra skick så blir det ju inte så?? Jag förstår vad du menar, men en ny kedja på gamla (fast fräscha) drev kan väl inte slita nämnvärt?

Hehe, vi kanske ska sluta diskutera nu? Annars urartar det sig säkert. :D Jag vill dock förtydliga att jag möjligtvis har fel, jag är inte säker på vilken precision man utgår ifrån. Och den jag citerade nu har absolut rätt, men imho syftar h*n på slitna drev..

Tja, utgår man ifrån att högre belastning på en länk istället för jämn, lägre belastning på flera länkar sliter fortare så borde ny kedja på begagnat drev snabbt slita den nya kedjan till att bli lika slapp som kedjan drevet sist användes ihop med. Det är ju såpass litet slitage per länk som ska till innan kedjan är helt slut, så jag tror det är svårt att visuellt skatta utifrån drevens skick, om man nu har har kört sakerna kronslut.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top