Domen föll! 1 månads fängelse!!!

Nisse Järnet skrev:
Jaha så du vet att det var han som körde? Jojo... :kocko
Btw så kör alla olagligt. Och ja, jag tycker synd om killen!! Även om det var han som körde.

Hahah klart som fan att det är han som gjort det. Det anar väl du med..

Pust, det var en del att läsa....

Jag har två synåunkter i det här och ingen av dem handlar om det är rätt åt killen eller om det är synd om honom.
Först skulle jag vilja veta om "Janne" enbart identifierats genom att en polis sett hans ögon genom ett visir under pågående jakt :skrämd (måste vara bättre förare än Rossi för att kunna koncentrera sig på det under jakt). Är det så tycker jag det är skandal om nu inte det tidigare nämnda "säregna utseendet " är ruggigt säreget.

Nummer två handlar om påföljden och har ingen koppling till #1. Nån nämnde en kollega som åkt dit efter att ha kvaddat en bil rafftull och INTE åkte in. Om vi säger att det är ok med en månad för smitning så borde ju det ha gett minst sex månader. Nån annan nämnde att trafikbrott såsom körning med bilar med körförbud osv ofta avskrivs pga de anses vara ringa jämfört med resten de tagits in för. Det är skandal isf. Slutsatsen blir, enligt mig, att en månads fängelse är åt helvete för mkt om man jämför med påföljden för övriga brott nämnda här. Böter är solklart, samhällstjänst visst, men fängelse... ICKE!!

Fan skrämmande... Man kan gå ut på gatan, slå någon på truten så personen bryter näsbenet, och det kommer antagligen bara bli böter och skadestånd på det.
Köra ifrån polisen; Då jävlar burar vi in satan i en månad. :3freak

vad som är ännu mer skrämmande är att han blir dömd på de svaga grunder som finns... om jag tolkat det rätt så att polisen har sett killen bakom ett visir o sen identifierat honom efter det. Har inte orkat läsa alla inläggen så detta kanske redan är kommenterat.

Vilken tingsrätt dömde, och när?

(För det är väl inte så att nån rent av har ett diarienummer...?)

Helt jävla sjukt!, 1 månad på kåken är väl ungefär vad man får om man påtänd mejar ned en dagisklass? :kocko

Helt djävla uppknullat om d e på enbart d grunderna vi fått läsa om. :kocko
Å, jaaa ! 99% av alla här åker väl olagligt titt som tätt. För fan omöjligt att inte göra d me sporthoj.

In me 'an på kåken bara, på tiden att nåt görs åt alla dårar på hoj. :kocko

....och nej, jag är inte ironisk! Jag gillar inte att några idioter ska, dels höja på försäkringspremierna och dels göra så att samhällets förakt mot hojåkare växer och börjar resultera i åtgärder som gör att friheten som hojåkare blir begränsad! Ska man åka som en idiot, gör det på banan! Och om man inte kan det, STÅ FÖR HELV*** FÖR DET DU GÖR! Stå inte där som nån snorunge som blivit tagen på bar gärning med handen i syltburken å säg att "alla andra gör ju det, varför får inte jag?" eller "Ni har för lite bevis för att få mig fälld!".

Och ni som har hojen ställd på moster Agda 92år i Avliden, och har tagit 3 nya hojar på försäkringen på 2 år kan göra oss andra en stor tjänst tjänst och börja åka enhjuling eller spela golf! :4skrika

....kommer säkert på mer som jag kan bränna propparna på lite senare..... :huvet

vissa här inne har en helt overkligt hög moral tycker jag.

kör man i 91 på 90 väg så ska man avrättas direkt. och inte nog med det. man är även en 14 årig fjunis som suger på mammas tutte och kissar i sängen och gråter som en tjej när polisen tar en.

sen så ljuger sig poliser blå i rätten för att få sätta dit fortkörare. det har har en av mina bästa kompisar fått smaka på.

LOkke: ta inte i nu så mycket. Du har rätt att uttala dig när du alltid följer hastighetsbegränsningarna. Ocjh om det är nu så att du redan alltid lyder hastighetsbergänsningarna, ja då tycker jag du skall sluta åka hoj :)

Om inte hovrätten friar så är dom helt slut alltså....

//R

håkan skrev:
Mmm... kan nån berätta varför? jag menar folk som kör ratfulla & kör ihjäl folk får bara böter och kanske av med körkortet...

Sveriges regler är snett.... 300kr om man kör utan hjälm, 600kr om man kör utan bilbälte och 600kr om man kör utan lysen på trampcykeln en mörk kväll.

jaaa... de kan verkligen sitt jobb....

Polisen är bra till mycket men svenska trafikpolisen ger jag inte fem röda ören för, när jag själv behövt för att reda ut tvist när man krockat kommer de fan inte ens, förbannade )#=(¤="

300kr om man kör utan hjälm, ungefär som att köra utan bälte men man kan glömma hjälmen, dock inte bältet därav är det väl rättvist att boten e något lägre. Att det är 600kr för cykel utan ljusen är för att cyklar kan skada andra om de kör på eller blir påkörda av bilar tex. Sen att de alltid befinner sig på felställe kan man ju tycka.. Angående domen på 1 månads fängelse om vi förutsätter att det var rätt person de dömde, för just smita från snuten och vårdslöshet i trafik kan man ju tycka är mycket (gör jag iaf) men sen har man ju inte läst hela domen heller, grabben kanske glåpa i rätten och visade ingen ånger alls - då kanske rätten ansåg att han behövde lära sig en läxa.

Vore kul och höra om nån annan här smitigt från polisen och åkt fast, vad har ni fått som värst?

Men kan han inte skylla på att han är psykiskt sjuk då? Att han är livrädd för poliser och så fort som han ser en så hör han en massa röster som säger åt honom att wheela därifrån allt vad tygen håller....

Verkar ju onekligen funka alldeles utmärkt för alla störda jävlar som hugger ner småbarn, slår ihjäl gamla gubbar med järnrör osv....

Gjorde liten google sökning när jag försökte hitta domen, hittade inte än men hittade en annan småkul grej som hör dels hit.

"Mc-förare satte gotländskt fartrekord
VISBY (TT). I lördags kväll sattes nytt Gotlandsrekord i fortkörning. Polisens lasermätare noterade en motorcykel till 192 kilometer i timmen.
Den historiska turen blev den sista på länge för mc-föraren, skriver Gotlands Allehanda.
Det var i Bro norr om Visby som poliskontrollen upprättades på en 90-sträcka.
- Jag fick kliva åt sidan. Han hann förstås inte ens få stopp på cykeln utan fortsatte ett par hundra meter till, berättar trafikpolisen Evert Olsson.
Mc-föraren vände tillbaka, fick tillstånd att köra hem med motorcykeln och har lämnat tillbaka körkortet.
"

Ravetrancer skrev:
LOkke: ta inte i nu så mycket. Du har rätt att uttala dig när du alltid följer hastighetsbegränsningarna. Ocjh om det är nu så att du redan alltid lyder hastighetsbergänsningarna, ja då tycker jag du skall sluta åka hoj :)

Om inte hovrätten friar så är dom helt slut alltså....

//R

Jag anser att jag har 'rätt' att uttala mig oberoende hur jag kör. Så du anser alltså att åka sporthoj är = att inte behöva varken ta ansvar för det man gör eller bry sig om lagen? Och dessutom att dom som åker hoj och INTE bryter mot lagen inte ska åka hoj överhuvudtaget? ....det här blir bara bättre å bättre.... :rolleyes:

....och hur kommer det sig att ingen tycks fatta vad jag menar! :huvet

"Att stå för det man gör" tycks va ett främmande begrepp för alltför många här...... Om man känner för att vrida rullen mot stoppet så borde man väl ändå, i nån mån, kunna reflektera över vad som kan hända, även om man sitter på en värstinghoj å tror att man är en odödlig Rossikopia, eller?

Som jag sagt tidigare i den här tråden (eller va det en annan tråd om samma sak) OM han har GJORT DET så hoppas jag att han åker dit. Jag tycker att alla som gjort sig skyldiga till ett brott ska bli bestraffade för det. Enkelt!

Då e det en helt annan sak vad som är det RÄTTA straffet för ett visst brott. Det har alla olika synpunkter på. Hojförare har en syn på traffikbrott. Kvinnomisshandlare har en syn på våldsbrott. Knarkare har sin syn på både det ena å det andra. Att kunna se saker och ting objektivt och inte enbart hålla på 'sin grej' är väl i viss mån inte så naturligt i o m att denna diskussion utspelas på ett sporthojs-forum.....

Ravetrancer skrev:
//R

Han nämner inte direkt hastighetsbegränsningarna. Rätta mig om jag har fel, men han talar om att köra som en idiot. För att man kör 10 eller 50 km/h för fort på motorväg gör en inte till en idiot. Däremot om man ger full rulle utanför skolor, i stan och där det finns människor rent allmänt, det kan diskuteras. Det gäller att vara försiktig och välja sina ställen väl.
Själv anser jag att det är idiotiskt att köra 280 km/h på motorväg om det finns annan trafik där. Den bedömningen gör man själv om man vill riskera andras liv, ibland är det synd.

Visst är det så att ingen av oss sporthojsåkare åker lagligt för jämnan, men bara därför ska man inte sluta använda skallen. Var rädda om er! :tummenupp

Edit. Stavning. :fatta!

Last edited:
eisbaer skrev:
Hahah klart som fan att det är han som gjort det. Det anar väl du med..
Det är skillnad på lynchjustis där pöblens ylande om att "klart som fan att det var han som gjorde det" räcker för en fällande dom och svensk rättskipning, där man måste bevisa bortom rimligt tvivel. Det anar väl du med.

Lokke skrev:
"Att stå för det man gör" tycks va ett främmande begrepp för alltför många här...
Dessutom tycks det som om många förväxlar det med att utan kommentarer acceptera valfri påföljd - vilket bara är samma sak som att säga att man förstår väldigt lite av hur världen är beskaffad. För mig betyder att stå för det man gör att man återställer den skada som man orsakat. Om jag pangar grannens ruta går medger jag utan omsvep ansvar och står därefter för alla reparationskostnader. För dig verkar det betyda "gnäll inte" och då kan du lika gärna skriva det.

MackeNo1 skrev:
Men kan han inte skylla på att han är psykiskt sjuk då? Att han är livrädd för poliser och så fort som han ser en så hör han en massa röster som säger åt honom att wheela därifrån allt vad tygen håller....

Verkar ju onekligen funka alldeles utmärkt för alla störda jävlar som hugger ner småbarn, slår ihjäl gamla gubbar med järnrör osv....
Gillar ditt inlägg :tummenupp Många våldsbrott får fan lindrigare påföljder än vad bike-killen fick! En sak bara, vad hade hänt om mc-polisen hade kört ihjäl sig när han for fram i drygt 200 blås!!!!!!! Å skrämde skiten ur andra stackars oskyldiga trafikanter :ajjabajja Hade bike-killen blivit anklagad för att ha orsakat detta i så fall??? :skrämd Kanske inte är helt ute å seglar om detta, inom en snar framtid så blir det nog så..........

Lokke skrev:
Jag anser att jag har 'rätt' att uttala mig...QUOTE]

Lokke, du missar det intressanta med just detta mål som är underlaget för den fällande domen.

Att "folk" bör ta sitt straff osv kan man ju alltid tycka men när man väl själv befinner sig där så tror jag väldigt få undgår att göra vad som är möjligt för att inom lagens ramar minimera den egna skadan. Hur mycket uppskattning får i övrigt en brottsling för att han snällt kryper in i cellen?? :tungan

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...