Diskutera Digital Fotografering här

  • Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
tack tack
jo jag är medveten om att jag "sänker" kameran om jag gör så här, men huset är ju en framtidsinvestering, känns som jag kan växa i en 550 väääldigt länge.

Objektivet du länkade till är främst menat för fullformatskameror. Du får ganska schysst räckvidd men i trånga utrymmen (inomhus t.ex.) kommer den nog att kännas ganska begränsad. Kolla om det finns någon på blocket som säljer sitt kitobjektiv (18-55mm). Lär inte kosta mycket. Alla Canon objektiv som har bokstäverna EF eller EF-S före kan du använda.

Jag borde egentligen inte skriva detta för att göra dig mer :brinnerup men... för dom flesta är det objektiven som är framtidsinvesteringar. Bra objektiv håller längre än hus. Utvecklingen går betydligt snabbare på husen än objektiven. Instegsmodeller såsom 550D sjunker snabbast i värde.
 
Jupp det ska noga fungera

http://www.canon.se/for_home/produc...nses/zoom_lenses/ef_2890mm_f456_usm/index.asp

De säger inget om att de inte kommer fungera, tro att EF fungerar på Digitalt däremot inte FD.

Här finns lite sample ifrån fotosidan.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=3947

tack tack
jo jag är medveten om att jag "sänker" kameran om jag gör så här, men huset är ju en framtidsinvestering, känns som jag kan växa i en 550 väääldigt länge.

He he he det trodde jag med min 400D/50D också :D

Nån som kan gissa vad det är för glugg?

He he he jag drar till med 50mm 1,8 :)
 
Last edited:
Älskar denna bild som en god vän till mig tog...

Gubbe.jpg


Vill att han lägger den i en tävling.
Jag har som sagt noll koll, men är den inte jävligt grym?
 
Last edited:
Last edited:
Får man fråga varför du valde sigman framför canon 100 eller tamron 90? Lite sugen på ett macro själv...:)

Och varför missar alla Tokinas 100 2,8 som jag har. Klart stabilare byggd än Tamrons och lika bra eller bättre optik till samma pris
(enligt tester) :banana
 
Vad vann jag? :banana


Gnutten: Hur gick det häromsistens, räckte batterierna?

Jodå alla tiders, hade inte minskat en endaste stapel på mätaren trots närmare 1500 bilder. Klart imponerad av Canon,s orig batterier. Nu är det snarare datorn som är seg med dessa stora jpeg bilder. Mmmm vill ha en mac. Dock är det ett jäkla pussel med inställningar, vilka punkter kör ni med mitten eller 5 punkter?
 
Får man fråga varför du valde sigman framför canon 100 eller tamron 90? Lite sugen på ett macro själv...:)
Jag kollade jämförelser på nätet och då tyckte jag att det vann på helheten, grym skärpa, inte för kort brännvidd och klart billigast, jag gav bara 4kkr för det :) Visst, ett 150 eller 180 hade varit roligare till tex insekter, men då snackar vi åtskilliga tusen till och betydligt större och klumpigare grejer.

Jodå alla tiders, hade inte minskat en endaste stapel på mätaren trots närmare 1500 bilder. Klart imponerad av Canon,s orig batterier. Nu är det snarare datorn som är seg med dessa stora jpeg bilder. Mmmm vill ha en mac. Dock är det ett jäkla pussel med inställningar, vilka punkter kör ni med mitten eller 5 punkter?
Du vet att du kan se hur många bilder du har tagit sen du laddade batteriet va? Och laddningen i %? :)

Jag kör med 5-punkters oftast, ibland pyttepunkten och på flygdagen förra helgen hade jag rubbet tror jag så att jag inte missade planen :)
 
Last edited:
He he he Tackar Hoztic orkar ju inte läsa hela boken.

Btw vad har ni för inställning ang ljuskorrigering. Har stängt av den, tror det var den som störde en del när jag var uppe på Lunda & fotade.
 
Jag kollade jämförelser på nätet och då tyckte jag att det vann på helheten, grym skärpa, inte för kort brännvidd och klart billigast, jag gav bara 4kkr för det :) Visst, ett 150 eller 180 hade varit roligare till tex insekter, men då snackar vi åtskilliga tusen till och betydligt större och klumpigare grejer.

Recensioner på fotosidan eller annat? Sorry om jag lät kritisk förut, det var inte menat så. Mest att det pratats gott om canon o tamron, :)
 
Recensioner på fotosidan eller annat? Sorry om jag lät kritisk förut, det var inte menat så. Mest att det pratats gott om canon o tamron, :)
Lugnt, jag kallar tillbaka mobben :krama

Ja, dels där, å sen kollade jag på en sida på nätet där man ser bilder tagna med gluggarna och man kan jämföra olika gluggar :tummenupp Dom hade dessutom ett test mellan just min glugg, Canon 100 och Tamron 90. Tyvärr minns jag inte adressen och kommer inte till jobbet på en vecka, där jag har länken, men det finns länkat till den sidan i den här tråden om jag inte missminner mig :) Eller så va de på Fotosidan jag hittade den kanske... :va Hursom, grym sida iaf :fakta
 
Lugnt, jag kallar tillbaka mobben :krama

Ja, dels där, å sen kollade jag på en sida på nätet där man ser bilder tagna med gluggarna och man kan jämföra olika gluggar :tummenupp Dom hade dessutom ett test mellan just min glugg, Canon 100 och Tamron 90. Tyvärr minns jag inte adressen och kommer inte till jobbet på en vecka, där jag har länken, men det finns länkat till den sidan i den här tråden om jag inte missminner mig :) Eller så va de på Fotosidan jag hittade den kanske... :va Hursom, grym sida iaf :fakta

Hehe du skickade in mobben i "Att betala för bilder"-tråden istället?:tungan

Bra info! Nu har jag lite att leta rätt på/läsa innan jag fixar macro!:tummenupp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top