Jag har testat Sigma:s 1.4TC till mitt Sigma 70-200 2.8 (om det var det objektivet du menade?).
Japp, stämmer. Hur kändes det? Skillnad i AF, skärpa, nått annat?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag har testat Sigma:s 1.4TC till mitt Sigma 70-200 2.8 (om det var det objektivet du menade?).
Japp, stämmer. Hur kändes det? Skillnad i AF, skärpa, nått annat?
Det kändes...hmm..."mjölkigt"!Skickade tillbaka det efter bara nån dag!
Köpte senare en begagnad Soligor 1.4TC som jag upplever som betydligt bättre! Man förlorar lite skärpa och sannolikt lite AF-hastighet oxå. Men tycker på det hela att bilderna är helt ok och betydligt bättre än med Sigma TC.
(Nu kan det ju såklart vara ett måndagsex av sigma TCn jag fått tag i förut.)
Hmm, lustigt. Soligors är väl billigare dessutom?
Jepp, blev oxå förvånad! På cyber är det 1600:- för ett Soligor och 2350:- för Sigma.
Har man af på alla bländarsteg?
Inte säker på vad du menar nu....men du "får" ett 98-280 F4. Tror man får AF om största möjliga bländaröppning är F8 eller större.
Ok, af mellan f4 och f8 dvs?
Jag kan va ute o cykla nu...men AF använder väl alltid största möjliga bländaröppning? Så även om man bländar ner gluggen så kommer ändå AF att fungera.
Nån annan som kan bekräfta?
Ah sry, du menar att om objektivets största bländare är större 8 så är det af helt enkelt.
Hade ett Soligor 1,4x till min Canon. Var väldigt nöjd men använde det för lite så jag sålde det. Den här bilden fick jag på Micke på Bulten med mitt Soligor.
Slutarprio
1/250
f/13
ISO160
246mm
http://obj.fotosidan.se/obj/photo/55/55c89d01da8ea114c0adffe7dd8f9513.jpg
klicka på bilden för att förstora!
Ja, inte var det mycke att klaga på därinte![]()
Autofokusen körs alltid på den största bländaren, så det spelar ingen roll vad kameran är inställd på. Och brukar kräva att största bländare än minst f/5,6 eller något sånt på de flesta kameror*. En 1,4x telekonverter minskar ju bländaren med ett steg, alltså till f/4 i ditt fall, så det ska funka. En 2x telekonverter ska också funka med AF på ett objektiv som har största bländare 2,8 eftersom att bländaren då minskas två steg till f/5,6.Ah sry, du menar att om objektivets största bländare är större 8 så är det af helt enkelt.
Ja, det ska passa. Men jag vet inte hur bra bilderna blir.http://www.blocket.se/skaraborg/Canon_EF_28_90mm_4_5_6_II_27866828.htm?ca=13&w=1
skulle detta passa på en dslr?
eller är det till analog hus, någon bokstav som anger detta?
generellt, passar analogt på digitalt?
Nu är iaf 450in tillbakalämnad och pengarna ligger och väntar på mitt beslut, lutar åt 550D hus och beggad optik för att komma igång.
6800 för bara huset och 1000 mer inkl kit 18-55, men då har jag nog passerat ekonomiska smärtgränsen så jag tänkte snåla igång det hela.
iofs behöver det inte va canon, tips på nikon i samma prisklass är välkommet.
Det finns inte någon Nikon i samma prisklass som har lika bra filmfunktion som Canon EOS 550D.![]()
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |