Diskutera Digital Fotografering här

  • Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Japp, stämmer. Hur kändes det? Skillnad i AF, skärpa, nått annat?

Det kändes...hmm..."mjölkigt"!:D Skickade tillbaka det efter bara nån dag!

Köpte senare en begagnad Soligor 1.4TC som jag upplever som betydligt bättre! Man förlorar lite skärpa och sannolikt lite AF-hastighet oxå. Men tycker på det hela att bilderna är helt ok och betydligt bättre än med Sigma TC.

(Nu kan det ju såklart vara ett måndagsex av sigma TCn jag fått tag i förut.)
 
Jag har en Soligor 1,4 till salu, knappt använd. 1300:-
Kan ta med till kurvan nästa gång så kan du prova.
 
Det kändes...hmm..."mjölkigt"!:D Skickade tillbaka det efter bara nån dag!

Köpte senare en begagnad Soligor 1.4TC som jag upplever som betydligt bättre! Man förlorar lite skärpa och sannolikt lite AF-hastighet oxå. Men tycker på det hela att bilderna är helt ok och betydligt bättre än med Sigma TC.

(Nu kan det ju såklart vara ett måndagsex av sigma TCn jag fått tag i förut.)

Hmm, lustigt. Soligors är väl billigare dessutom?
 
Jag har AF hela vägen,,alla bländare
Men min autofocus jagar på mitt 70-200. inte på mina andra gluggar. Därför är den till salu. Enligt cyberfoto hade de inte hört om liknande probs. men jag orkade inte skicka tillbaka..
 
Jag kan va ute o cykla nu...men AF använder väl alltid största möjliga bländaröppning? Så även om man bländar ner gluggen så kommer ändå AF att fungera.

Nån annan som kan bekräfta?

Ah sry, du menar att om objektivets största bländare är större 8 så är det af helt enkelt.
 
Ah sry, du menar att om objektivets största bländare är större 8 så är det af helt enkelt.

Njaä...men jag verkar förklara dåligt, det kommer säkert in nån i matchen som kan förklara på ett vettigare sätt! :)

Dock skulle jag råda dig att testa TCn som du blev erbjuden här i tråden. Jag tycker det är jättesvårt att skriva om det blir BRA bilder, OK bilder eller DÅLIGA bilder med en TC. Det beror ju lite på förväntningarna osv.
 
Kolla vad vi precis hittade i vattentunnan...En Anaconda
1zd6emw.jpg
 
http://www.blocket.se/skaraborg/Canon_EF_28_90mm_4_5_6_II_27866828.htm?ca=13&w=1

skulle detta passa på en dslr?
eller är det till analog hus, någon bokstav som anger detta?
generellt, passar analogt på digitalt?

Nu är iaf 450in tillbakalämnad och pengarna ligger och väntar på mitt beslut, lutar åt 550D hus och beggad optik för att komma igång.
6800 för bara huset och 1000 mer inkl kit 18-55, men då har jag nog passerat ekonomiska smärtgränsen så jag tänkte snåla igång det hela.
iofs behöver det inte va canon, tips på nikon i samma prisklass är välkommet.
 
Last edited:
Ah sry, du menar att om objektivets största bländare är större 8 så är det af helt enkelt.
Autofokusen körs alltid på den största bländaren, så det spelar ingen roll vad kameran är inställd på. Och brukar kräva att största bländare än minst f/5,6 eller något sånt på de flesta kameror*. En 1,4x telekonverter minskar ju bländaren med ett steg, alltså till f/4 i ditt fall, så det ska funka. En 2x telekonverter ska också funka med AF på ett objektiv som har största bländare 2,8 eftersom att bländaren då minskas två steg till f/5,6.

Det är sedan det blir lite sämre med AF om man kör telekonverter. Ett f/4 objektiv ska kunna ge AF med en 1,4x telekonverter, men inte med en 2x telekonverter. Och klarar objektivet inte en bländare på bättre än f/5,6 redan utan konverter så är det bara att glömma.


*) Har för mig att t.ex. vissa av Canons dyrare kameror ska klara av AF upp till f/8 eller något. Men det är jag osäker på.


http://www.blocket.se/skaraborg/Canon_EF_28_90mm_4_5_6_II_27866828.htm?ca=13&w=1

skulle detta passa på en dslr?
eller är det till analog hus, någon bokstav som anger detta?
generellt, passar analogt på digitalt?

Nu är iaf 450in tillbakalämnad och pengarna ligger och väntar på mitt beslut, lutar åt 550D hus och beggad optik för att komma igång.
6800 för bara huset och 1000 mer inkl kit 18-55, men då har jag nog passerat ekonomiska smärtgränsen så jag tänkte snåla igång det hela.
iofs behöver det inte va canon, tips på nikon i samma prisklass är välkommet.
Ja, det ska passa. Men jag vet inte hur bra bilderna blir.

Det finns inte någon Nikon i samma prisklass som har lika bra filmfunktion som Canon EOS 550D. :tummenupp
 
Det finns inte någon Nikon i samma prisklass som har lika bra filmfunktion som Canon EOS 550D. :tummenupp

tack tack
jo jag är medveten om att jag "sänker" kameran om jag gör så här, men huset är ju en framtidsinvestering, känns som jag kan växa i en 550 väääldigt länge.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top