Diskutera Digital Fotografering här

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date
Har jagat tag i ett 50/1.8 MK-I med stålfäste i stället. Hoppas kunna få det....
Rena dumheterna av Canon att de bytte från ett fäste i metall till ett i plast på det objektivet. Fast det kanske var för att göra deras 50/1,4 attraktivare.

Rena dumheterna av Canon att de bytte från ett fäste i metall till ett i plast på det objektivet. Fast det kanske var för att göra deras 50/1,4 attraktivare.

Kan bara hålla med....
Tror inte dem hade konkurrerat på det viset ändå. Vill man ha det ljusstarkare så köper nog kunden det ändå.

Någon som har tips på ett bra och behändigt stativ? Givetvis ska det vara prisvärt :)

Jag har en liten fråga.
Jag hade tänkt framkalla lite olika bilder. nu e det såhär ju att om bilden inte har rätt mått så beskärs den vid framkallning, det gör att om jag lägger till en ram eller liknande runt bilden vid redigeringen så faller delar av den bort. vilka mått borde man spara bilden i för att undvika detta?

Någon som har tips på ett bra och behändigt stativ? Givetvis ska det vara prisvärt :)

Inga bra stativ är behändiga, ett stativ skall vara tungt :mattias

Ett mycket prisvärt stativ är Manfrotto 055 XPRO.

Köp inte nytt, det finns många av dom beggade. Släng in en blänkare på Fotosidan. Begagnade huvuden finns det också hur många som helst.

Jag kör själv med föregångaren 055 och det andas kvalitutta och känns gediget. Du kan provköra mitt om du vill testa.

Manfrotto .... nästan vilket som. Sen ett kulhuvud till det.
utan snabbkoppling..

Köpte ett fint sånt från USA för samma pris som ett vanligt här hemma...
Det är ju totalt värdelöst när man har ett lite längre/tyngre objektiv, iallfall när man ska försöka fota nått riktigt nära..så man får spänna åt när man siktar ovanför, för att det skall hamna rätt när man släpper..

Manfrotto-huvud..

Kan ju självklart fixas genom att skruva fast fästet på objektivet, men då måste man dumpa batterigreppet för att komma åt spaken man kopplar loss med:)

Plastfästen på gluggar känns så jälla beigt! :zpy Nikon har det på dom billigare gluggarna också.

/ Vän av kvalitét.

utan snabbkoppling..

Köpte ett fint sånt från USA för samma pris som ett vanligt här hemma...
Det är ju totalt värdelöst när man har ett lite längre/tyngre objektiv, iallfall när man ska försöka fota nått riktigt nära..så man får spänna åt när man siktar ovanför, för att det skall hamna rätt när man släpper..

Manfrotto-huvud..

Kan ju självklart fixas genom att skruva fast fästet på objektivet, men då måste man dumpa batterigreppet för att komma åt spaken man kopplar loss med:)

Jag har samma problem med mitt "pistolgreppshuvud".

Lösningen e egentligen ett huvud för varje ändamål. På så sätt får man en bra ursäkt för att fortsätta handla.

Last edited:
Jag har samma problem med mitt "pistolgreppshuvud".

Lösningen e egentligen ett huvud för varje ändamål. På så sätt får man en bra ursäkt för att fortsätta handla.

Fan, jag ska nog också börja kränga däck:)

Ett EF 50/1.8 MK-I med stålfäste pröjsat! :)
Nu hoppas jag att gluggen kommer fram....:gnissla

Fan, jag ska nog också börja kränga däck:)

:mattias Hans guldkalv är faktiskt en flyttfirma!! Så jobba röven av dig!
Jag vet...har jobbat i den branschen. :gnissla

Last edited:
Knäppte en bild i söndags på min nya hoj.

Kanske inte den mest dramatiska bilden men säg gärna vad ni tycker.

PS. varför är färgerna annorlunda i Ps jämfört med när man laddar upp dom?

Bifogat

• ninja3.jpg
    ninja3.jpg
    170.9 KB · Visningar: 63

Allt behöver inte vara dramatiskt. Tjusigt:tummenupp
Jag tycker väl också PS och andra program skiljer sig åt i färger ock kontrast.
Det är väl de olika programmens färghantering(inställningar)? tror jag:va

Allt behöver inte vara dramatiskt. Tjusigt:tummenupp
Jag tycker väl också PS och andra program skiljer sig åt i färger ock kontrast.
Det är väl de olika programmens färghantering(inställningar)? tror jag:va

Jo men det e rätt surt att man sitter o fixar till bilden så man e nöjd med färger m,m sen blir bilden skit när man laddar upp den.
I PS så blev den gröna färgen as bra (tycker jag) men sen när jag laddar upp den så blir den dassig o har inte samma lyster.

Nån som har ett tipps på vad man kan göra?
Jag har sparat bilden i .jpg och jag vet att bilden komprimeras en hel del pga det men när jag öppnbar samma bild i PS så ser den bra ut igen.

Inhopp innan sängdax.

Vilken färgrymd plåtar du i? Adobe? Lagt upp bilden med Adobes färgprofil?
Då blir det kasst. Spara den som sRGB. Webbläsaren kan inte visa Adobes RGB 1998 (tror jag den heter) färgrymd. Den innehåller måååånga fler färger.

Spara bilden i sRGB så blir det klart bättre.

Är dessutom inte skärmen kalibrerad så kommer det att se olika ut beroende på vilken skärm man ser bilden på.

NU är det god natt för mig! =D

Trevlig bild:tummenupp

Tips: Hade jag varit du hade jag placert mig lite längre åt höger så att du inte fått med lyktstolpen bakom cutsen utan fri himel!

Inhopp innan sängdax.

Då blir det kasst. Spara den som sRGB. Webbläsaren kan inte visa Adobes RGB 1998 (tror jag den heter) färgrymd. Den innehåller måååånga fler färger.

Är dessutom inte skärmen kalibrerad så kommer det att se olika ut beroende på vilken skärm man ser bilden på.

Hmm. det där med adobe RGB kan nog vara boven. ska ha det i åtanke nästa gång.
det e samma skärm jag kollar bilderna på o den e kalibrerad.

Inhopp innan sängdax.

Hur byter man färgrymd i PS? Jag vet hur man gör det i Camera Raw men inte i PS. :mad:

Nyheter
Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis”