Diskussionstråden om olyckor

Rätt osmaklig tråd med vilda spekulationer utan respekt för anhöriga, men det är ju så Flashback fungerar.
Fanns ett foto på bilen och en film från reddit om en liknande olycka i USA - ser ut att ha varit samma händelseförlopp. Man får hoppas att bilföraren i båda fallen inte kört på medvetet. Där olyckan inträffade brukar farten på all trafik vara ganska hög (motorväg, lång nerförsbacke och god sikt)

Fanns ett foto på bilen och en film från reddit om en liknande olycka i USA - ser ut att ha varit samma händelseförlopp. Man får hoppas att bilföraren i båda fallen inte kört på medvetet. Där olyckan inträffade brukar farten på all trafik vara ganska hög (motorväg, lång nerförsbacke och god sikt)

jag kollade i tråden på flashback, såg ingen bild på bilen där.. dock såg jag filmen på reddit & får en bild om hur det kan ha gått till

Har läst halva tråden på flashback… fy fan alltså.
Har en son som kör A1 och en till som bara har uppkörningen kvar, båda känner till händelsen men det här manar till lite mer diskussion.

Har läst halva tråden på flashback… fy fan alltså.
Har en son som kör A1 och en till som bara har uppkörningen kvar, båda känner till händelsen men det här manar till lite mer diskussion.
När man själv började med cykel, moped o motorcykel så gjorde man sig lite illa då o då pga dåligt omdöme och för lite erfarenhet. Men det räckte med några gips o lite annat eftersom det var enkla vurpor (och kanske en del tur också).
Idag ser barn o ungdomar på TikTok o youtube hur andra i samma ålder gör stunts på mc o cykel, ibland blir det en krasch men alla reser sig upp o går vidare. Samma intryck av odödlighet får man om man tittar på motoGP. Att man faktiskt kan bli liggande kvar och bli bortforslad i ambulans visas inte så den farliga delen av körning finns inte tillräckligt djupt i medvetandet hos ungdomar.
Kan nog vara bra att ta ett allvarligt samtal med dina grabbar - även om du har full tilltro till deras körförmåga och förstånd.
De flesta som finns på detta forum är medvetna om att vi är omgivna av trafikanter som kan vara (obs - "kan vara" , inte "är"), ouppmärksamma, hänsynslösa, berusade, ha dålig syn, ha dålig körförmåga osv. - därför kör vi med större marginaler än vad ungdomar gör (o ändå drabbas ibland någon av oss av en olycka)

När man själv började med cykel, moped o motorcykel så gjorde man sig lite illa då o då pga dåligt omdöme och för lite erfarenhet. Men det räckte med några gips o lite annat eftersom det var enkla vurpor (och kanske en del tur också).
Idag ser barn o ungdomar på TikTok o youtube hur andra i samma ålder gör stunts på mc o cykel, ibland blir det en krasch men alla reser sig upp o går vidare. Samma intryck av odödlighet får man om man tittar på motoGP. Att man faktiskt kan bli liggande kvar och bli bortforslad i ambulans visas inte så den farliga delen av körning finns inte tillräckligt djupt i medvetandet hos ungdomar.
Kan nog vara bra att ta ett allvarligt samtal med dina grabbar - även om du har full tilltro till deras körförmåga och förstånd.
De flesta som finns på detta forum är medvetna om att vi är omgivna av trafikanter som kan vara (obs - "kan vara" , inte "är"), ouppmärksamma, hänsynslösa, berusade, ha dålig syn, ha dålig körförmåga osv. - därför kör vi med större marginaler än vad ungdomar gör (o ändå drabbas ibland någon av oss av en olycka)
Haha, ja alltså, att jag blivit med hoj igen efter 9års uppehåll är just för att kunna köra med grabbarna och lära de hur man kör på ett säkrare sätt. Något har jag trots allt snappat upp på några hundra dagar på bana som instruktör. 😉

Haha, ja alltså, att jag blivit med hoj igen efter 9års uppehåll är just för att kunna köra med grabbarna och lära de hur man kör på ett säkrare sätt. Något har jag trots allt snappat upp på några hundra dagar på bana som instruktör. 😉
Är det så inihelvete länge sedan vi körde på Sviestad tillsammans!? 😲

Börjar bli gammal...

Något som togs upp i tråden på flashback var ju att det "troligen" inte var en laglig 125a eftersom det tydligen är väldigt vanligt att köra hojar med mer kraft och/eller "trimma" på nåt sätt.
Och just då dyker den en CBR900RR upp här på sporthoj: "* Ostrypt men registrerad som A2 (25 kW), vilket ger låg försäkringskostnad."

Anledningen till att man inte längre får hoppa på det snabbaste/kraftfullaste man har råd med ifrån 18års ålder är väl argumentet om ofullständig förmåga till konsekvenstänkande men även om man ignorerar den biten så väcker en sån här sak visa frågeställningar.
1. Hur kan besiktnings-personen inte märka en sån sak?
2. Om en olycka sker så har man inte bara begått bedrägeri emot försäkringsbolaget och resten av samhället utan även framfört ett fordon olagligt. Är det kutym att ignorera sånt bland "folk med motorintresse" och hur försöker man, isåfall, motivera det beteendet för sig själv och andra?
#sociologi #nyfiken #oförstående

Något som togs upp i tråden på flashback var ju att det "troligen" inte var en laglig 125a eftersom det tydligen är väldigt vanligt att köra hojar med mer kraft och/eller "trimma" på nåt sätt.
Och just då dyker den en CBR900RR upp här på sporthoj: "* Ostrypt men registrerad som A2 (25 kW), vilket ger låg försäkringskostnad."

Anledningen till att man inte längre får hoppa på det snabbaste/kraftfullaste man har råd med ifrån 18års ålder är väl argumentet om ofullständig förmåga till konsekvenstänkande men även om man ignorerar den biten så väcker en sån här sak visa frågeställningar.
1. Hur kan besiktnings-personen inte märka en sån sak?
2. Om en olycka sker så har man inte bara begått bedrägeri emot försäkringsbolaget och resten av samhället utan även framfört ett fordon olagligt. Är det kutym att ignorera sånt bland "folk med motorintresse" och hur försöker man, isåfall, motivera det beteendet för sig själv och andra?
Läs gärna #42 i fbtråden.

Tror det är jobbigt som förälder när man aktivt möjliggjort och vetat om hela hans buskörarkarriär. Hur håller man det ifrån sig? Man försöker nog, men det kommer ikapp. Inte konstigt iaf. En del i processen

2 med samma inställning är ute och bränner med skenförsäkrade fordon, med samma inställning till egna kickar och sin omgivning. Tyvärr befann de sig på samma geografiska fläck.

Vi har väl alla nåt.

Last edited:
Röda tråden blir väl då .. *hastigheten* ?

Förresten, har någon hört om vad det var som hänt idag? Jag och C var på väg norrut på E4an runt lunch, då mötte vi flera brandbilar och ambulanser, nån polisbil, en teknisk polisbil (större VW med lastutrymme) körandes söderut. Nånstans måste det hänt något stort. Dom sa inget på P4, och vi hittar inget på flashback.

Men de provkör ju alla fordon.
Vilken motorcykelbesiktningsman skulle inte omedelbart inse/upptäcka att fordonet är felregistrerat?

De har ingen som helst möjlighet att avgöra om ett fordon är strypt eller inte. Absolut kan de misstänka osv men en A2-reggning sker på grundval av ett typintyg och att man vid registreringsbesiktningen visar upp ett annat typintyg på strypsats och en chassilapp som klistras över originalet. Detta skrivs in och tadaa så är hojen A2-reggad.

Om själva strypningen ”förkommer” är en fråga för polisen och vid ev olycka förstås försäkringsbolaget.

Kör snyggt!

Finns det öht några exc som levereras med strypningen kvar? Har du strypning på dina exc, @uncletom ? ;)

Att dom är strypta från fabrik har enbart med avgasregler att göra.

De har ingen som helst möjlighet att avgöra om ett fordon är strypt eller inte. Absolut kan de misstänka osv men en A2-reggning sker på grundval av ett typintyg och att man vid registreringsbesiktningen visar upp ett annat typintyg på strypsats och en chassilapp som klistras över originalet. Detta skrivs in och tadaa så är hojen A2-reggad.

Om själva strypningen ”förkommer” är en fråga för polisen och vid ev olycka förstås försäkringsbolaget.

Kör snyggt!
Jag tvivlar inte det minsta på att du väl beskriver verkligheten, men...

Men är det inte besiktningsmannens plikt att vid kontrollbesiktning kontrollera att fordonet verkligen är av den klass som den skall kontrollbesiktigas som?
Kraven är ju olika beroende på vad fordonet är registreringsbesiktigat som?
Har jag missuppfattat detta?
Eller är besiktningsmännen delaktiga, meddelst tystnad, i fuskandet?
Fuskandet som ev. är en faktor i när 16 till 20åringar dör i trafiken?

Jag tvivlar inte det minsta på att du väl beskriver verkligheten, men...

Men är det inte besiktningsmannens plikt att vid kontrollbesiktning kontrollera att fordonet verkligen är av den klass som den skall kontrollbesiktigas som?
Kraven är ju olika beroende på vad fordonet är registreringsbesiktigat som?
Har jag missuppfattat detta?
Eller är besiktningsmännen delaktiga, meddelst tystnad, i fuskandet?
Fuskandet som ev. är en faktor i när 16 till 20åringar dör i trafiken?

Jag tror att de av rent tekniska orsaker inte gör detta vid kontrollbesiktning.

Det finns tex strypta XJ600S som har typ 37kW original… hur skall man känna skillnaden på om det sitter brickor i trottellocken?

Man måste mäta på rullande landsväg i så fall.

Intyget på strypningen visas upp, skrivs in, klart. När jag A2-reggade dotterns hoj kollade han inte ens att brickan satt där; han skrev bara in siffrorna från intyget och klistrade dit den nya typskylten. Klart.

Kör snyggt!

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...