Diskussion om IomTT (Isle of Man)

Status
Ej öppen för fler svar.
jo

oFFkeFF skrev:
Priset är iofs inte högre nu än för 10-20 eller 30 år sedan. Priset är väldigt högt för de som förlorar, men de vet också vad de spelar med.
Det är ungefär samma antal som dör på IoM varje år, snittet ligger ju på ~2/år, men vissa år är ju givetvis värre än andra, i det får man ju inte glömma bort att det andra år är bättre.

Britter är lite speciella på sitt sätt, vissa friheter inskränker man inte alls, exempelvis vägrar man fortfarande ID-kort, medan man samtidigt har hundratusentals övervakningskameror, och nu funderar man allvarligt på satellitövervakning av bilar för att lägga på trängselavgifter.
Så det finns en hel del skillnad i mentalitet mellan vår svenska förbudsiver och den brittiska.

Med tanke på allt som händer runt om i vår värld tycker jag det dock är konstigt att man vill förbjuda frivilliga daredevil-sporter, där utomstående "oskyldiga" väldigt sällan drabbas, förutom deltagarna själva.
Boxning, fallskärmshoppning, K1, bob, Nascar, pojkfotboll, ridning osv.

Jag tycker personligen riskerna är för stora för egen del, även om jag innerst inne är väldigt sugen på att känna fartkänslan i 300 knyck mellan buskarna, men bara för att jag själv inte vill ta riskerna, innebär det inte att jag vill förbjuda det för andra.

Jag undrar också hur ni som vill ha förbud tänker? Menar vilket sätt skadar IOM er på? Vad är det som är rätt i att förbjuda någon att ta frivilliga risker som inte utsätter andra för fara?

Jag förstår ditt resonemang, men det som är tragiskt med det hela är att det faktiskt är andra än dom tävlande som skadas och dödas. Är det värt priset?
/T

oFFkeFF skrev:
Jodå, det går alldeles utmärkt. För vad har du/vi att göra med vad andra väljer att göra med sina liv?

Ett moraliskt, etiskt ansvar. Det kommer för de flesta som blir vuxna. Det kommer tids nog till dig också.

oFFkeFF skrev:
Jodå, det går alldeles utmärkt. För vad har du/vi att göra med vad andra väljer att göra med sina liv?

detta är den springande punkten i det hela för mig, va fan har du med å göra vad jag gör med mitt liv?

inte ett skit

Zee skrev:
Ett moraliskt, etiskt ansvar. Det kommer för de flesta som blir vuxna. Det kommer tids nog till dig också.

men jösses vad jag inte e torr bakom öronen då.

Zee skrev:
Nej. Inte bara. Men det kanske inte ska vara själmordspiloter som ska vara målgruppen för arrangörerna heller!

Jag tror många gärna skulle villga köra en IoMTT-replica som var säkrare. Sen att självmordspiloterna inte vill det ser jag mer som ett mindre problem. Du kan väl inte på allvar mena att det faktum att folk DÖR är en sak som får tävlanden att ställa upp?!?! En sak att det finns risker och att man kan skada sig. Men att folk faktiskt DÖR varje år kan väl inte tolereras utan åtgärd?!?!?!

Jag menade att de som ställer upp gör det just för att det är real roadracing. Hade det varit en parkbana så hade det inte varit samma förare som kom dit!

fel

Teddy skrev:
I alla tider har det i alla lägen ropats så fort en dödsolycka inträffat, oavsett om det gäller motorcyklar, bilar, flygplan eller boule, "Stoppa denna glenskap NU!". Det är kanske inte så konstigt att man reagerar när någon dör, konstigt vore annars. Det är nyttigt att ha en diskussion hur annars skulle något utvecklas till det bättre.

Jag kommer ihåg när Ronnie Pettersson dog i sin sardinburk till F1-bil på Monza 1978. Då skallade ropen. Argumenten för och emot var samma då som nu. De emot sade; "Detta är galenskap, stoppa F1-racing omedelbart". Förespråkarna svarade; "Förarna vet om riskerna och alla kör frivilligt". Sedan dess har det hänt en del med säkerheten i F1 och alla kan väl vara överens om att det som skett är till det bättre och inte tagit spänningen ur racingen.

Vad hade IoM TT varit utan bristande säkerhet? Ett i raden av säkra RR-tävlingar som ingen höjde på ögonen åt? Det är dags att sluta blunda för det faktum att en stor del av myten kring IoM TT är relaterat till dess bristande säkerhet och konsekvensena av denna.

Fel, jag har INTE skrikit på förbud. Jag har fört fram åsikten att man ska lägga ner skiten. Och det är en helt annan sak, eftersom det skulle vara arrangörena som skulle göra det självmant om dom hade lite etik och moral i kroppen.
/T

En hel massa människor dör varje år när de tourar runt på sin Harley, R1, SM mm. Var går gränsen för när det ska förbjudas?

leder nån vart

Zilversurfer skrev:
Jag ser ingen anledning till att lägga ner IOMTT, funderade själv ett tag att köra, men hade inte tillräkligt med "stake". Vill inte lägga mig i Er diskussion, då det absolut inte leder någon vart. Att ödsla tid och bli frustrerad för andras åsikter ligger inte i min natur att slösa energi på.

Men som vi alla vet, kom denna diskussion upp eftersom Joakim Karlsson förolyckades tragiskt. Men har denna diskussion tagits upp tidigare år då andra förare förolyckats? Inte på detta forum iaf. Alla som kör IOMTT vet vad dom ger sig in i, dom blundar inte för det - och det är faran som lockar lite i det undermedvetna.

Visst detta är en tävling där förare/funkisar har, och kommer att förolyckas är det därför den ska förbjudas, just för att det är en tävling?

Man kanske inte skall göra jämförelser med andra extremsporter. Dessa sporter finns det inte mkt officiella tävlingar i men, dock inofficiella där väldigt många förolyckas..

MvhZS
Förutom det som skrivs på mekforumet och liite annat så leder väl ingenting av det som sägs "nån vart"!
Diskussion är aldrig av ondo.
/T

R2 skrev:
detta är den springande punkten i det hela för mig, va fan har du med å göra vad jag gör med mitt liv?

inte ett skit

men jösses vad jag inte e torr bakom öronen då.

Du får gärna köra rakt in i närmasta vägg i 300 km/h för min del. Men när folk börjar sätta det i system för att tjäna pengar a-la-gladiator-modell bör gemene man ta ställning. Etiskt och moraliskt.

Zee skrev:
Dryga inlägg av folk som uppenbart gör sig dumma (hoppas jag) kommenteras inte.

Vissa saker i det var menat klart seriöst annat inte.
Var seriös i att alla människor faktiskt inte måste överleva, även om det är väldigt västerländskt att tycka så. Jag har många kamrater som dött i vanliga trafikolyckor på MC, väldigt många till och med. Det kan låta morbidt, men i vissa fall har jag inte blivit förvånad, de har dock alla älskat farten och riskerna. Självklart har jag också varit ledsen när de försvunnit, men en del av livet är döden..

Vinna ?

R2 skrev:
vad skulle man vinna på ett förbud?

Man skulle inte vinna någonting på ett förbud, men om tävlingen inte arrangerades mer, så skulle man vinna några liv. En väldigt stor vinst mänskligt sett.
/T

Snälla någon, förbjud mig och mina likasinnade att köra riktig real roadracing på allmän, icke avlyst väg. Fräls oss också från ondska i största allmänhet. Någon är god. Någon vill mig väl. Någon vet bättre än jag. Någon är vuxen. Någon är som en storebror. Fast... Någon kan ta och kamma sig :arsele :D

Zee skrev:
Du får gärna köra rakt in i närmasta vägg i 300 km/h för min del. Men när folk börjar sätta det i system för att tjäna pengar a-la-gladiator-modell bör gemene man ta ställning. Etiskt och moraliskt.
Hörru, sluta önska folk att dö. DET är att ta denna diskussionen i fel riktning. Bara för att du tycker IomTT är helt befängt så ska du inte behöva tracka och trycka ner o önska folk att dö på det sättet du gör.

Ibland är det bättre att ta en paus innan och tänka efter vad du ska skriva, så att det blir konstruktivt och värt läsa.

tob skrev:
...Jag har fört fram åsikten att man ska lägga ner skiten.../T
Jag håller med. Eftersom det är omöjligt att göra IoM rimligt säker anser jag också att nedläggning är det enda alternativet.

tob skrev:
Jag förstår ditt resonemang, men det som är tragiskt med det hela är att det faktiskt är andra än dom tävlande som skadas och dödas. Är det värt priset?
/T

Det kostar varken dig eller mig något att andra riskerar att offra sina liv.
Därav anledningen till att jag inte ställer upp i dylika tävlingar. Jag är däremot fullt medveten om att risken att dö finns även på vanliga svenska banor, även om den är liten. Värt priset, tja, jag lever ännu, men jag har skadat mig rätt illa, och är glad att jag inte sitter i rullstol efter jag bröt ryggen 2001.
Det är många som skakar på huvudet åt de risker jag tar här hemma, och då har jag ändå valt bort att köra hoj på gata som jag anser är ännu större risker än att tävla på banor här hemma.

oFFkeFF skrev:
Var seriös i att alla människor faktiskt inte måste överleva, även om det är väldigt västerländskt att tycka så.
Det är en ganska högfärdig tro.

Zee skrev:

Moraliskt ansvar över personer du inte känner?
Vad skulle du anse om jag inskränkte dina friheter, jag bestämmer helt enkelt att du inte får ta risken att köra moped till jobbet hädanefter.. Är det moraliskt och vuxet?
Jag skulle kalla det förmynderi..

tob skrev:
Man skulle inte vinna någonting på ett förbud, men om tävlingen inte arrangerades mer, så skulle man vinna några liv. En väldigt stor vinst mänskligt sett.
/T

I mitt tidigare inlägg så frågade jag var gränsen går. Samma fråga borde tex gälla rökning som tar en del liv per år, där andra sidan tjänar pengar på det!

Swedie skrev:
Hörru, sluta önska folk att dö. DET är att ta denna diskussionen i fel riktning. Bara för att du tycker IomTT är helt befängt så ska du inte behöva tracka och trycka ner o önska folk att dö på det sättet du gör.

Ibland är det bättre att ta en paus innan och tänka efter vad du ska skriva, så att det blir konstruktivt och värt läsa.

Oj! Det var inte min mening att önska ngn ur livet. Absolut inte. Om det uppfattades så ber jag om ursäkt. Jag menade bara att var o en har makt över sitt eget liv och vad den vill göra. Men när ngn sätter andras liv i system för att tjäna pengar har vi alla en gemensam skyldighet att ta ställning.

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back