tob
Just nu på vägarna!
jo
Jag förstår ditt resonemang, men det som är tragiskt med det hela är att det faktiskt är andra än dom tävlande som skadas och dödas. Är det värt priset?
/T
oFFkeFF skrev:Priset är iofs inte högre nu än för 10-20 eller 30 år sedan. Priset är väldigt högt för de som förlorar, men de vet också vad de spelar med.
Det är ungefär samma antal som dör på IoM varje år, snittet ligger ju på ~2/år, men vissa år är ju givetvis värre än andra, i det får man ju inte glömma bort att det andra år är bättre.
Britter är lite speciella på sitt sätt, vissa friheter inskränker man inte alls, exempelvis vägrar man fortfarande ID-kort, medan man samtidigt har hundratusentals övervakningskameror, och nu funderar man allvarligt på satellitövervakning av bilar för att lägga på trängselavgifter.
Så det finns en hel del skillnad i mentalitet mellan vår svenska förbudsiver och den brittiska.
Med tanke på allt som händer runt om i vår värld tycker jag det dock är konstigt att man vill förbjuda frivilliga daredevil-sporter, där utomstående "oskyldiga" väldigt sällan drabbas, förutom deltagarna själva.
Boxning, fallskärmshoppning, K1, bob, Nascar, pojkfotboll, ridning osv.
Jag tycker personligen riskerna är för stora för egen del, även om jag innerst inne är väldigt sugen på att känna fartkänslan i 300 knyck mellan buskarna, men bara för att jag själv inte vill ta riskerna, innebär det inte att jag vill förbjuda det för andra.
Jag undrar också hur ni som vill ha förbud tänker? Menar vilket sätt skadar IOM er på? Vad är det som är rätt i att förbjuda någon att ta frivilliga risker som inte utsätter andra för fara?
Jag förstår ditt resonemang, men det som är tragiskt med det hela är att det faktiskt är andra än dom tävlande som skadas och dödas. Är det värt priset?
/T