Dig eller Dej?

Skriver du Dig eller Dej

• Antal röstningar
    0
Extreem_ skrev:
16 år, dig!
Måste erkänna att jag stör mig lite smått på dej och liknande, känns helt fel. För någon vecka sedan nötte jag tangentbordstärning på datorn, och då fick jag nöta dej hur många gånger som helst.

Mysko stavning, men är troligtvis som tidigare nämnt taget direkt från språkets uttal. Säg det själv, dig?

Skriver man dej i Word föreslås det dig, "dej kan ge ett talspråkigt eller vardagligt intryck".

Mvh
Johan

Du får nog ta att börja om med din tangentbordsträning. :D Ett tips är att försöka slita blicken från tangentbordet och se efter vad det är man egentligen skriver. :rolleyes:

korvgubbe skrev:
Enklaste sättet att välja mellan de/dem är väl att tänka sig samma mening med du/dig... Där brukar ju folk pricka rätt...

Funkar "du" så funkar troligen "de" och passar "dig" så bör du använda "dem"...

- Ska du/de fira jul hemma?

- Ska vi ha festen hemma hos dig/dem?

....velly velly simple!
Okej. Jag kommer aldrig göra det felet igen! :mattias

Edit: Fel av mig, yo.
Edit2: Vi ska vara hemma hos dem. De är borta.
Tihi, jag kan åsså. *fniss* :glad

Last edited:
Jag skriver varken Dig eller Dej. Dock använder jag både dig och dej frekvent - beroende på vem som adresseras.

Jag ser det som ett större problem att börja blanda in versaler mitt i meningar.

hållundan skrev:
Jag funderar på att bumpa min "kan du stava-tråd".

Gör inte det. Då blir det stavningshype på SH och plötsligt kommer jag inte kunna skriva ett inlägg utan att bli lynchad. :skrämd Jag har en förmåga att snava på tangenterna.

korvgubbe skrev:
Gör inte det. Då blir det stavningshype på SH och plötsligt kommer jag inte kunna skriva ett inlägg utan att bli lynchad. :skrämd Jag har en förmåga att snava på tangenterna.
Okej, jag låter bli.

Nu är det bara vinterhype med kubikbögeri, moralpanik och spam för hela slanten. Jävlar vad jag hatar vintern. :mad:

korvgubbe skrev:
Enklaste sättet att välja mellan de/dem är väl att tänka sig samma mening med du/dig... Där brukar ju folk pricka rätt...

Funkar "du" så funkar troligen "de" och passar "dig" så bör du använda "dem"...

- Ska du/de fira jul hemma?

- Ska vi ha festen hemma hos dig/dem?

....velly velly simple!

Tycker detta är lite klurigt eftersom man säger "dom" och därför inte har någon vidare känsla för hur det skall vara. "Han / honom", "Jag / mig" är lixom mykke enklare att grejja eftersomm så säjer man ju.

Tack för tipset! :pannkyss

"Dom" funkar kanonschysst tycker jag. Däremot ni som skriver d e d istället för det är det eller lr istället för eller, ni är på listan.

Jag förkastar allt vad dej, mej, asså, osså osv. heter!

Förstår inte varför folk ska ha så svårt att skriva RÄTT! Måste det alltid vara någon som vill känna sig unik?

I vilket fall som helst så finns det en annan stavningsproblematik jag stör mig på. Det är hela "råtta, råtter(!?)". Vad i h-lvete är detta?? Är folk dumma i huvudet numera eller????? RÅTTA, RÅTTOR! FÖR FAN!!!!! :huvet

EDIT: Samma sak gäller för alla ord man böjer med ändelsen "OR". Macker=Mackor osv.

Last edited:
Så här säger språknämnden :mattias

fråga
Varför skriver man inte dom i stället för de och dem? Det uttalas ju så.
svar
Många uttalar både de och dem som /dåm:/, och därför används dom ofta för att markera talspråk eller vardaglig stil.
På 1960- och 70-talen förespråkade många dom som enda form i all slags skrift, med argumentet att de och dem uttalas så, och att det skulle underlätta för alla som har svårt att skilja mellan de och dem. Mot det invände andra att man faktiskt av och till uttalar de som /de:/. Och det finns också regionala skillnader. Sydsvenskar säger, eller sade åtminstone förr, di och dom, och finlandssvenskar säger di och dem.

Men ett viktigare motargument är att införandet av dom som enda form i skrift skulle drabba skriftbilden i mycket hög grad. Det rör sig om ett väldigt frekvent ord. Och det skulle försämra människors förmåga att läsa äldre texter.

Vi fortsätter att skriva de och dem, medan dom används som talspråklig stilmarkör.

fråga
När skriver man de och när skriver man dem?
svar
Ibland är det svårt att veta om man ska använda subjektsformen de eller objektsformen dem. Då kan man pröva att byta ut de/dem mot vi/oss. Grundregeln är att där man väljer vi ska man också välja de: Vi/de har inte gjort något fel. Och omvänt, där man väljer oss ska man också välja dem: Oss/dem har han aldrig brytt sig om.
Ibland stöter man på ett de som inte går att byta ut mot vare sig vi eller oss. Det finns i fraser som de arga bina och de svåra fallen och skrivs alltid de.

Om man ändå är osäker är det störst chans att det blir rätt om man väljer de.

Grammatiska regler för de/dem som objekt och efter preposition

Tidigare var dem den enda möjliga formen som objekt och efter preposition. I dag är ofta både de och dem möjliga. Men det finns fall då det bara fungerar med dem. Det gäller när följande tre villkor alla är uppfyllda:
1. ordet står i objektsställning
och
2. ordet syftar på något som har nämnts tidigare
och
3. ordet följs inte av några restriktiva bestämningar i form av som-satser, prepositionsattribut eller particip.

Därför ska det vara dem i Snöfallet blev häftigt. Några av förarna hade kört i diket, så Lennart fick dra upp dem. Då är dem objekt, dem syftar på de tidigare nämnda förarna och dem följs inte av någon bestämning.

Och därför går både de och dem bra i Snöfallet blev häftigt. Lennart fick dra upp de/dem som hamnat i diket. Då är de/dem visserligen objekt, men de/dem syftar inte på något tidigare nämnt och de/dem bestäms av en som-sats.

Men det enklaste är naturligtvis att göra vi/oss-testet.

fråga
När använder man prova och när pröva?

svar

Verbet prova används i fråga om kläder, skor och liknande, då man vill avgöra om de passar: jag provade kostymen; han köpte alltid skor utan att prova.

När objektet är abstrakt och betydelsen ungefär ’undersöka kvaliteten för att avgöra om den duger’ används pröva: pröva någons kunskaper, pröva lyckan, pröva effekten av något.

Dessutom används pröva ofta i betydelsen ’försöka använda’: Hur får jag bort fläcken? – Pröva med citron.

Det är i betydelsen ’anställa prov med’ eller ’använda på prov’ som båda verben kan förekomma. Man kan både prova och pröva t.ex. maskiner och redskap.

Frågan Har du provat skridskorna? kan besvaras antingen med a) Ja, men de passar inte. De är för små.eller med b) Ja, men de fungerar inte, skenorna är för korta och felslipade.

Frågan Har du prövat skridskorna? kan besvaras antingen med b) ovan eller med c) Ja, men isen är för knagglig. Jag tar sparken i stället.

Det verkar som om verbet prova dels har fått ökad användning på det gemensamma området, dels fått vidgat bruk.

acura skrev:
Du får nog ta att börja om med din tangentbordsträning. :D Ett tips är att försöka slita blicken från tangentbordet och se efter vad det är man egentligen skriver. :rolleyes:

Blir tokig på folk som måste kolla på tangenterna när han/hon skriver. Hade en kollega (kanslist) som skrev med pekfingret, det slutade oftast med att jag skrev istället för det tog ju så lång tid. :4skrika

Skriver mycket latin som läkarsekreterare så ibland vet man knappt hur man skriver svenska. :näsblod

2fast4hjo skrev:
Blir tokig på folk som måste kolla på tangenterna när han/hon skriver.

Jag jobbar som programmerare och har varit "datanörd" i alldeless för många år. Jag tittar fortfarande på fingrarna när jag skriver men jag vet ingen som skriver snabbare än mig.... ska väl vara någon av de riktigt nördiga nördarna på jobbet då....

Edit1:
Jag använder dessutom sällan mer än fyra fingrar(+ en tumme till spacebar) när jag skriver där mina pekfingrar är de som står för säkerligen 65% av nedslagen.

2fast4hjo skrev:
Eller en sekreterare utbildad i "touthmetoden".

Jag skulle nog inte komma så väldigt långt efter men visst skulle jag få pisk av de som egentligen bara är skolade i att skriva snabbt... (nåja något mer än att skriva snabbt kanske ni kan :pannkyss )

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa