Dieseltråden.

6.5:an har samma typ av pump som 7.3:an hade innan -94. Ser ut som en fördelare ungefär. De börjar tjuvdra luft efter en 18.000 mil ca.

Då låter det som att de kräver fett bränsle, tjuvluft efter stillestånd beror ofta på slitage i plunsharna och eller tryckavlastningsventiler. Så då är det nog bra med ngn procent 2T-olja.
 
6.5:an har samma typ av pump som 7.3:an hade innan -94. Ser ut som en fördelare ungefär. De börjar tjuvdra luft efter en 18.000 mil ca.

Då låter det som att de kräver fett bränsle, tjuvluft efter stillestånd beror ofta på slitage i plunsharna och eller tryckavlastningsventiler. Så då är det nog bra med ngn procent 2T-olja.

Thx gubbs, då slipper jag fundera mer på det. Får bli lite 2t i soppan!:):tummenupp
 
Nu köper jag mig en diesel! Har längtat länge och även om det inte blir någon svartrykande v8 så är det en start i alla fall.

Har för nöjes skull gjort en jämförelse mellan dessa tre bilar:

Audi A4 1,9tdi
Audi A6 2,8
VW passat 1,8t

Bilarna är ju inte rakt över jämförbara men det är dessa tre modeller jag har spanat på. Redan vid 1000 mil har man igen dieselskatten!

diesel.JPG

Nu är frågan om det verkligen skiljer 0,35 liter/milen i bränsleförbrukning om man jämför en 1,8T och en 1,9 TDI?
 
Nu är frågan om det verkligen skiljer 0,35 liter/milen i bränsleförbrukning om man jämför en 1,8T och en 1,9 TDI?

1,8T har jag och det är inte ofta jag kommer under litern/mil!
 
Kul. Då kan man snacka verkningsgrad då jag kör på 1,3-1,4 konstant med mina 7.3 liter och 3 ton! :)

Hade en MB 320CDi -02 förut, automat och den drog runt 0.65l/mil, vägde bra mycket mer och klart skönare att åka i, så den nuvarande känns som ett skapligt nerköp kostnadsmässigt :gnissla
Enda nackdelen med MB var skatten som låg på 8700kr/år
Och att lådan rasade
Och att den läckte diesel
Och att den läckte kylarvatten
 
Vad kör ni för motorolja i era dieselmaskiner? Bilen jag köpte (1,9tdi -98 med 20000 mil) hade en ägare innan och han har alltid kört på Agrol turbo super 10w-30. Det är en mineralolja som kostar 22kr/ liter om man köper 20l dunk.

Jag är uppvuxen på dyrare oljor så blev lite osäker nu. Vad säger folket?
 
Vad kör ni för motorolja i era dieselmaskiner? Bilen jag köpte (1,9tdi -98 med 20000 mil) hade en ägare innan och han har alltid kört på Agrol turbo super 10w-30. Det är en mineralolja som kostar 22kr/ liter om man köper 20l dunk.

Jag är uppvuxen på dyrare oljor så blev lite osäker nu. Vad säger folket?

Agrol är det bönderna köper på lantmanna och slår i sina traktorer....

Med tanke på att en renovering av en traktormotor förmodligen är dyrare än din bil så tror jag inte alls att det är dålig olja.
 
Nu är frågan om det verkligen skiljer 0,35 liter/milen i bränsleförbrukning om man jämför en 1,8T och en 1,9 TDI?

Jag körde en Audi med 2,0 tdi ett år, tror att det var en 2008. Den nöjde sig med 0,54 liter per mil. Om man snålkörde så gick det att få med den till 0,35, men det var att göra en i grunden trist bil till en mördande tråkig bil.
 
Jag körde en Audi med 2,0 tdi ett år, tror att det var en 2008. Den nöjde sig med 0,54 liter per mil. Om man snålkörde så gick det att få med den till 0,35, men det var att göra en i grunden trist bil till en mördande tråkig bil.

Det låter underbart. Jag har bara hunnit tanka en gång än så jag vet inte förbrukningen exakt. Men har i alla fall kört drygt 60 mil nu och det är över halv tank kvar.

Ganska fantastiskt tycker jag som precis sålde min Ford ranger pickup som snittade 1,35l/mil.
 
Hade en A4 1.9tdi quattro. Ville ofta ha runt 0.6-0.63 så gott som alltid oavsett körstil. Långkörning gick hon på 0.55. Men då var det en quattro också. 0.75 med släp med 2 skotrar bakom när man körde runt 100.
 
Agrol är det bönderna köper på lantmanna och slår i sina traktorer....

Med tanke på att en renovering av en traktormotor förmodligen är dyrare än din bil så tror jag inte alls att det är dålig olja.

Agrol är bra.
Finns alla möjliga varianter/kvaliteter.
Traktoroljan (som skall fungera i både motor, växellåda, diffhus och hydraulik) har jag alltid en dunk stående.
Har använt den till alla tänkbara applikationer och det har aldrig misslyckats.
Lik förbannat tjöper jag spezialolja vid planerade insatser.
Förmodligen är jag idiot.
 
Kompisen har en A4 1,8T quattro, 190 häst.
Den drar 1,5 :banana

Då bör han kolla om inte hans vevhusventilation är lite sprucken, detta fenomen har jag haft på TRE VAG-bilar och de drog överjävligt med soppa. Bytte gummit och vips så var de nere på under litern igen.
1,5l/mil är inte normalt ens för en 1.8T Quattro, dock om han kör som en spoling hela tiden så är det nog högst normalt.
 
Då bör han kolla om inte hans vevhusventilation är lite sprucken, detta fenomen har jag haft på TRE VAG-bilar och de drog överjävligt med soppa. Bytte gummit och vips så var de nere på under litern igen.
1,5l/mil är inte normalt ens för en 1.8T Quattro, dock om han kör som en spoling hela tiden så är det nog högst normalt.

Hans flickväns pappa är Auditokig och driver två bilverkstäder, Tror tysken mår rätt så bra :)

Däremot är ju grabben endast 19 år, det kanske går lite fort ibland.
 
Min v8 TDI med 340hk / 800 nm och 2,5 ton drar 0.5 - 0.6 vid 80-90 km/h. Motorväg och ca 110-120 drar den 0.7 hög blandat om man finkör. Men normalt med tung fot blandat med eco drive osv så drar den runt litern över en hel tank. Klagar absolut inte, helnöjd med dessa siffror med tanke på den tillgängliga kraften. 0-100 på 5,8 ska ju bilen klara.
 
Länge sedan jag spana i den här tråden.
Har fått problem med kärran V70 2,4D, den är lite svår startad nu när det blivit riktigt kallt. Glödstiften tror jag är ok, ska mäta upp dom.
Hörde något om att justera pumpen?
Vad tro panelen?
Den har ju startat perfekt vi 15 minus förr men nu senaste veckan har den börjat strula. Den har även börjat misstända vid 1300-1400rpm typ 70 blås och då ligger den och växlar i automaten konstant. Det tro jag beror på min turbo som är slut.
Är vi fler 2,4D här inne? Bilen är ju precis inkörd (20k) med 21k mil så det känns konstigt att den börjar strula.
 
Länge sedan jag spana i den här tråden.
Har fått problem med kärran V70 2,4D, den är lite svår startad nu när det blivit riktigt kallt. Glödstiften tror jag är ok, ska mäta upp dom.
Hörde något om att justera pumpen?
Vad tro panelen?
Den har ju startat perfekt vi 15 minus förr men nu senaste veckan har den börjat strula. Den har även börjat misstända vid 1300-1400rpm typ 70 blås och då ligger den och växlar i automaten konstant. Det tro jag beror på min turbo som är slut.
Är vi fler 2,4D här inne? Bilen är ju precis inkörd (20k) med 21k mil så det känns konstigt att den börjar strula.
Det är inte utan anledning lite nyare bilar säljs med automatiska dieselvärmare för just när det blir lite för kallt ute för dieseln.
 
http://www.blocket.se/orebro/Dodge_4x4_cummins_31373907.htm?ca=23_10&w=3

Ser mumsig ut. Kan dock inte kolla filmen ordentligt, ljudet är helt fuckat... Är det bara jag som har det så eller upplever ni andra konstigheter med blockets filmklipp?:va Är fan inte sällan som ljudet är helt förstört... Det enda man får är ett megahögt jävla BRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖL som bakgrundsmusik:va
 
Upptäckte en designmiss på en isolermaskin med dieselmotor häromdagen.

huvudströmbrytaren satt i knähöjd, så jag råkade peta av den med just knät.
Motor tuffade glatt vidare.
Vart lite förbryllad när jag skulle stänga av den och inga knappar fungerade. Däribland nödstoppen :gnissla

Känns lite riskabelt med elberoende nödstopp
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top