Dieseltråden.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Upptäckte en designmiss på en isolermaskin med dieselmotor häromdagen.

huvudströmbrytaren satt i knähöjd, så jag råkade peta av den med just knät.
Motor tuffade glatt vidare.
Vart lite förbryllad när jag skulle stänga av den och inga knappar fungerade. Däribland nödstoppen :gnissla

Känns lite riskabelt med elberoende nödstopp

Det brukar sitta en liten magnetventil på dieselledningen till avstängningen.
Den måste ha spänning för att öppna.
Jag brukar plocka bort den och svetsa hålet.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Det brukar sitta en liten magnetventil på dieselledningen till avstängningen.
Den måste ha spänning för att öppna.
Jag brukar plocka bort den och svetsa hålet.

Det borde ju gå att ordna så att nödstoppen alltid har ström sålänge motorn är igång, istället för att koppla den via huvudströmbrytaren.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Har aldrig själv råkat ut för det men hört historier om hur gamla dieslar kunde gå igång med omvänd rotationsriktning - t.ex. om man vid halka försökte klara backar på hög växel och lågt varv och motorn inte orkade.

Resultatet sades vara att motorn gick baklänges på maxvarv och inte reagerade på (mekaniskt) pumpstopp eller något annat utan man fick bromsa ihjäl den.

Någon som vet mer?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har aldrig själv råkat ut för det men hört historier om hur gamla dieslar kunde gå igång med omvänd rotationsriktning - t.ex. om man vid halka försökte klara backar på hög växel och lågt varv och motorn inte orkade.

Resultatet sades vara att motorn gick baklänges på maxvarv och inte reagerade på (mekaniskt) pumpstopp eller något annat utan man fick bromsa ihjäl den.

Någon som vet mer?

Jo, så var det.
Dom rusade och gick inte att döda med stoppen.
Har hänt mig på en gammal traktor utan bromsar, så den gick inte att bromsa ihjäl heller..
Den dog dock av sig själv och sedan gick jag aldrig i närheten av fanskapet igen.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Är det inte så att de börjar gå på oljan i luftfiltret och därför måste bromsas ihjäl?

För övrigt skulle jag vilja äga en W140 diesel.
Världens vackraste kaross, världens bästa drivmedel.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jo, så var det.
Dom rusade och gick inte att döda med stoppen.
Har hänt mig på en gammal traktor utan bromsar, så den gick inte att bromsa ihjäl heller..
Den dog dock av sig själv och sedan gick jag aldrig i närheten av fanskapet igen.
Hur fungerar detta rent praktiskt?
Som jag tänker borde den suga ur avgasröret och där finns ju ingen soppa.

Däremot har jag hört att dieslar kan rusa när det sker oljeläckage in i förbränningsrummet.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Hur fungerar detta rent praktiskt?
Som jag tänker borde den suga ur avgasröret och där finns ju ingen soppa.

Däremot har jag hört att dieslar kan rusa när det sker oljeläckage in i förbränningsrummet.

Hur tänkte du nu?
Det spelar ingen om takterna kommer i motsatt ordning, samma moment sker i samma takt. Det är bara rotationsriktningen som är utbytt.

LR vänta nu?!
Papper, penna och lite tankeverksamhet

Hmm, om vevaxeln går baklänges torde också eventuella stötstänger/kamaxlar gå baklänges.
Nu har jag gått vilse i mina egna funderingar.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur fungerar detta rent praktiskt?
Som jag tänker borde den suga ur avgasröret och där finns ju ingen soppa.

Däremot har jag hört att dieslar kan rusa när det sker oljeläckage in i förbränningsrummet.

Jörgen kommer snart in och förklarar förloppet, men jag har för mig att dom gick på oljan ur luftfiltret och således hjälpte det inte att använda stoppen på pumpen, som dessutom låstes fast när pumpen snurrar baklänges
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Däremot har jag hört att dieslar kan rusa när det sker oljeläckage in i förbränningsrummet.

En maskin fick för mycket olja(?) i motorn när turbon gick sönder på något sätt. Då vart chauffören rädd i byxan kan jag säga.

Roliga var att när han väl fått stopp på maskinen så sprang han å gömde sig (explosion risk) och kom på när han skulle ringa brandkåren låg telefonen kvar i maskinen :gnissla:D
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jörgen kommer snart in och förklarar förloppet, men jag har för mig att dom gick på oljan ur luftfiltret och således hjälpte det inte att använda stoppen på pumpen, som dessutom låstes fast när pumpen snurrar baklänges
Hur tänkte du nu?
Det spelar ingen om takterna kommer i motsatt ordning, samma moment sker i samma takt. Det är bara rotationsriktningen som är utbytt.

LR vänta nu?!
Papper, penna och lite tankeverksamhet

Hmm, om vevaxeln går baklänges torde också eventuella stötstänger/kamaxlar gå baklänges.
Nu har jag gått vilse i mina egna funderingar.
Ja det är så jag tänker. Går motorn baklänges öppnar avgasventilerna när kolven går ner och vice versa.
Alltså suger den genom avgasrören och pumpar ut i insugsrören.
Alltså kan den inte få i sej och förbränna olja från luftfiltret.
Jag kan däremot tänka mej att motorn kan rusa åt rätt håll ifall det går hål i en kolv. Detta leder till ett sjuhelvetes övertryck i vevhuset som skickar ut olja via vevhusventilationen till insuget. Det är inte så ni tänker?
En maskin fick för mycket olja(?) i motorn när turbon gick sönder på något sätt. Då vart chauffören rädd i byxan kan jag säga.

Roliga var att när han väl fått stopp på maskinen så sprang han å gömde sig (explosion risk) och kom på när han skulle ringa brandkåren låg telefonen kvar i maskinen :gnissla:D
Ja på det sättet skulle det naturligtvis gå att rusa motorn baklänges.
Det förutsätter förståss att motorn har turbo samt att denna rasar samtidigt som motorn av någon anledning tvingas snurra baklänges.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Ja det är så jag tänker. Går motorn baklänges öppnar avgasventilerna när kolven går ner och vice versa.
Alltså suger den genom avgasrören och pumpar ut i insugsrören.
Alltså kan den inte få i sej och förbränna olja från luftfiltret.
Jag kan däremot tänka mej att motorn kan rusa åt rätt håll ifall det går hål i en kolv. Detta leder till ett sjuhelvetes övertryck i vevhuset som skickar ut olja via vevhusventilationen till insuget. Det är inte så ni tänker?Ja på det sättet skulle det naturligtvis gå att rusa motorn baklänges.
Det förutsätter förståss att motorn har turbo samt att denna rasar samtidigt som motorn av någon anledning tvingas snurra baklänges.

På tal om inget, är det inte Ren från Ren and Stimpy du har som avatar? Ett av mina bästa barndomsminnen!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Polaren hittade ett knep till turbon på 24v-cumminsen. Det sitter en ring på inluften till turbon som gör hålet betydligt mindre och som sitter fast med en enkel låsring. Plockar man bort denna blir turboljudet betydligt högre, något han drömt om sedan barnsben.
Jag sitter och letar info hurvida detta påverkar effekten.
Någon som vet?

[YOUTUBE-ID]5_hE_iAn2fA&feature=fvsr[/YOUTUBE-ID]


En tanke bara. Kan dieseln gå för snålt om hon suger i sig för mycket luft? Det borde inte vara så men man vågar ju inte chansa.

(Nu tjuter det uta helvitte hemma hos Jürgen)
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Köpte mig en liten present:

Range rover anno 1976 med en hederlig mb 3.0 diesel.
168360_483460920764_713345764_6168247_5129607_n.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En tanke bara. Kan dieseln gå för snålt om hon suger i sig för mycket luft? Det borde inte vara så men man vågar ju inte chansa.

(Nu tjuter det uta helvitte hemma hos Jürgen)

En dieselmotor går ju alltid med luftöverskott, så på en diesel blir det snarast hetare desto fetare den går. Onödigt högt laddtryck i förhållande till bränslemängden kan dock ge onödigt högt egt (avgastemp). Med det regleras ju av wastegaten, inte av den där dämparringen. Enligt min uppfattning så är som sagt den där ringen en detalj för att dämpa insugsljudet från kompressorn, den ska inte utgöra en strypning som på ngt sätt är nödvändig för motorn. Undertryck in i kompressorn är inte bra för dess tätningar, så det vill man undvika.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
En dieselmotor går ju alltid med luftöverskott, så på en diesel blir det snarast hetare desto fetare den går. Onödigt högt laddtryck i förhållande till bränslemängden kan dock ge onödigt högt egt (avgastemp). Med det regleras ju av wastegaten, inte av den där dämparringen. Enligt min uppfattning så är som sagt den där ringen en detalj för att dämpa insugsljudet från kompressorn, den ska inte utgöra en strypning som på ngt sätt är nödvändig för motorn. Undertryck in i kompressorn är inte bra för dess tätningar, så det vill man undvika.

Tack. Nu ska jag leta efter om jag också har en sådan ring. Långforden fick nytt avgassystem i dag men jag tyckt det var snålt med turbofnys i alla fall.

:mad:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack. Nu ska jag leta efter om jag också har en sådan ring. Långforden fick nytt avgassystem i dag men jag tyckt det var snålt med turbofnys i alla fall.

:mad:

Jajag har samma erfarenhet, visslet från avgasturbinen är så högfrekvent att det i pricip måste vara raka rör för att det ska höras genom avgasröret
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jajag har samma erfarenhet, visslet från avgasturbinen är så högfrekvent att det i pricip måste vara raka rör för att det ska höras genom avgasröret

Jag tycker det är fånigt att köra med något alls ut från turbon, på sin höjd en 2dm lång downpipe för att leda bort eventuella eldsflammor från bränslefiltret som man kan ha råkat montera lite dumt till på torpeden :gnissla
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jajag har samma erfarenhet, visslet från avgasturbinen är så högfrekvent att det i pricip måste vara raka rör för att det ska höras genom avgasröret

Det är ju fanimej dov-vissel ur långforden. Det enda jag bryr mig om är att man ska höra när turbon börjar småladda direkt vid start.

Jag har ingen katt och endast en sportmuffler. Systemet SKA enl säker källa (dem själva) leverera skönt turboljud.

[YOUTUBE-ID]ELW2aljri0I[/YOUTUBE-ID]
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är ju fanimej dov-vissel ur långforden. Det enda jag bryr mig om är att man ska höra när turbon börjar småladda direkt vid start.

Jag har ingen katt och endast en sportmuffler. Systemet SKA enl säker källa (dem själva) leverera skönt turboljud.

[YOUTUBE-ID]ELW2aljri0I[/YOUTUBE-ID]

Fast klippet är ju som sagt raka rör. Sk sportljuddämpare är ofta modell absorptionsljuddämpare, aka fullflödesljuddämpare. Som man kan se rakt igenom du vet, perfplåt med ull runt. Dessa dämpar mest högfrekvens, så turbovissel fastnar rätt bra i en sån.

Samma när man dämpar kompressorvissel från luftintagen på marindieslar, för att det inte ska bullra så mycket uppe på däck, då sätter man ofta in bafflar av typ nålfilt i förbränningsluftintagen.

Högfrekvens är lätt att dämpa ut, det har lågt energiinnehåll och är därtill dåligt på att ta sig runt hörn. Dvs refraktionen är sämre än hos lågfrekvens. Det är bla därför en så enkel sak som den där insugsringen ni tidigare diskuterade, kan bryta ned kompressorvisslet såpass.

Jag tycker det är fånigt att köra med något alls ut från turbon, på sin höjd en 2dm lång downpipe för att leda bort eventuella eldsflammor från bränslefiltret som man kan ha råkat montera lite dumt till på torpeden :gnissla

:D Passar ju på Teo hillby-pickis, men på min merca vart det ändå rostfritt system med två dämpare, tycker man kvaddar mercedeskänslan lite med raka rör.

Men jag får hålla med om att det lätt gött nar jag körde den till avgasfirman med bara downpipen efter turbokonverteringen, rätt skönt truck sound. :gnissla
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top