Dieseltråden.

sportbike

Guest
Polaren hittade ett knep till turbon på 24v-cumminsen. Det sitter en ring på inluften till turbon som gör hålet betydligt mindre och som sitter fast med en enkel låsring. Plockar man bort denna blir turboljudet betydligt högre, något han drömt om sedan barnsben.
Jag sitter och letar info hurvida detta påverkar effekten.
Någon som vet?

Tänker jag fel om jag påstår att en större öppning sänker lufthastigheten?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tänker jag fel om jag påstår att en större öppning sänker lufthastigheten?

Jag är inte helt säker. Samtidigt så slipper ju turbon kämpa i sig luft. Blir det svårt för luften att hinna in blir det ju bara undertryck. Annat vore det med en kompressor som bara matar på men en turbo är ju begränsad av hur bra drag det är i utluften.

:va

Var är dieselbögen när man behöver karln? :mad:
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Slaggar väl som vanligt, den lilla nattsuddaren.

Du som är inflytelserik på denna sida borde väl kunna styra upp en direktlänkad larmhistoria som får all elektronisk i hans ungkarlslya att larma ljudligt så fort någon skriver i dieseltråden?
 

sportbike

Guest
Du som är inflytelserik på denna sida borde väl kunna styra upp en direktlänkad larmhistoria som får all elektronisk i hans ungkarlslya att larma ljudligt så fort någon skriver i dieseltråden?

Fixar så han får mail, sms, mms och att det ringer så fort någon gör ett inlägg :tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tänker jag fel om jag påstår att en större öppning sänker lufthastigheten?

Nej.
Men du gör fel i att bry dig.
På sugmotorer med hög trimningsgrad, så vill man ha en hög lufthastighet in i cylindern, ety det möjliggör en fyllnadsgrad över 100%.
Genom en förgasare vill man ha fart på luften för att den skall fungera som tänkt.
Genom en turbo suger du bara luft, vilket gör att motstånd bara bromsar fläkten.
 

sportbike

Guest
Nej.
Men du gör fel i att bry dig.
På sugmotorer med hög trimningsgrad, så vill man ha en hög lufthastighet in i cylindern, ety det möjliggör en fyllnadsgrad över 100%.
Genom en förgasare vill man ha fart på luften för att den skall fungera som tänkt.
Genom en turbo suger du bara luft, vilket gör att motstånd bara bromsar fläkten.

Ok, men jag tänker såhär: avgaserna driver ju den ena av de två fläktbladen, den har ju en viss hastighet eftersom avgasflödet har en definierad effekt på den.
Om man öppnar insugskanalen får ju fläkten inte ett annat varvtal, utan ett annat motstånd, dvs lägre, right?
Ett större hål med samma varvtal genererar väl ett lägre flöde?
Tips? :)
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127

Bifogat

  • Tatra_9195291176.jpg
    Tatra_9195291176.jpg
    63.8 KB · Visningar: 110
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du som är inflytelserik på denna sida borde väl kunna styra upp en direktlänkad larmhistoria som får all elektronisk i hans ungkarlslya att larma ljudligt så fort någon skriver i dieseltråden?

Här han ens någon elektronik i lyan?

Är det inte mest polerad mässing och tjärade hamprep, sittbadkar på tassar och skitholk med vattencistern på väggen och ett snöre man spolar med...

Så har jag alltid föreställt mig det.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här han ens någon elektronik i lyan?

Är det inte mest polerad mässing och tjärade hamprep, sittbadkar på tassar och skitholk med vattencistern på väggen och ett snöre man spolar med...

Så har jag alltid föreställt mig det.

Jag är i skåne, de bara äter och äter och äter här. Vi skulle till dieselhouse i Köpenhamn igår, men to much snö. Får ta det en annan gång.

Dämparringen är så vitt jag förstår just bara en dämpare av insugningsljudet, jag gissar att kompressorhust är såpass tilltaget att det inte stryper effekten i originalutförande, undertryck in i turbon är ju inget man vill ha.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är i skåne, de bara äter och äter och äter här. Vi skulle till dieselhouse i Köpenhamn igår, men to much snö. Får ta det en annan gång.

Dämparringen är så vitt jag förstår bara en dämpare av insugningsljudet, jag gissar att kompressorhust är spåas tilltaget att det inte stryper effekten i originalutförande, undertryck in i turbon är ju inget man vill ha.

Aha, jag är i trakterna där du här släkten, vi bara äter och äter här också, och emellanåt kör vi lite isbil, startar en traktor eller eldar hemmagjorda diesel marshaller...

God Jul på er alla...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ok, men jag tänker såhär: avgaserna driver ju den ena av de två fläktbladen, den har ju en viss hastighet eftersom avgasflödet har en definierad effekt på den.
Om man öppnar insugskanalen får ju fläkten inte ett annat varvtal, utan ett annat motstånd, dvs lägre, right?
Ett större hål med samma varvtal genererar väl ett lägre flöde?
Tips? :)

Fast infläkten vill ju bara få in så mycket kall luft som möjligt och blir det för jobbigt för avgasfläkten att driva infläkten pga motstånd så sjunker ju båda i varv.

:va

Är det inte mest polerad mässing och tjärade hamprep, sittbadkar på tassar och skitholk med vattencistern på väggen och ett snöre man spolar med...

Så har jag alltid föreställt mig det.

Exakt så är det. Tänkte mer mig att det skulle börja vissla i div pipor och koka i olika kittlar och pysa och ha sig när någon skriver i dieseltråden.
 
Last edited:

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Exakt så är det. Tänkte mer mig att det skulle börja vissla i div pipor och koka i olika kittlar och pysa och ha sig när någon skriver i dieseltråden.

Hrm, är det inte så att en gammal dieselmotor i miniatyr knackar igång?

Tänkte skriva tändkula först, men en delay på en kvart iom uppstarten vill man ju inte ha! :gnissla
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Exakt så är det. Tänkte mer mig att det skulle börja vissla i div pipor och koka i olika kittlar och pysa och ha sig när någon skriver i dieseltråden.

Tysta Teo minsann :mad:

Kom på en sak, jag har ju faktiskt ångvisslan från en minsvepare i min lya, man skulle kunna koppla så att den ger hals vid varje nytt inlägg?
 
Last edited:

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...


Jag fulquotar lite för att få er uppmärksamhet, hoppas inte det visslar för högt i lägenheten jörgen....

Jag kör en 6.5 l cheva diesel. Som ni redan vet så är deras akilleshäl dieselpumpen. Dock har jag en fundering i övrigt som jag tycker någon av er ska svara på:

Det pratas om att "modern" diesel har lite brister i att den är torr eller smörjer dåligt och att man med fördel slår i någon liter motorolja per fulltank.

Det pratas också om att man inte alls ska slå i någon olja för att man då riskerar att spridarna mår dåligt av det mm. (typ bränner spridarspetsarna?)

Olja eller inte olja?? :gnissla

Hilfe bitte!!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag fulquotar lite för att få er uppmärksamhet, hoppas inte det visslar för högt i lägenheten jörgen....

Jag kör en 6.5 l cheva diesel. Som ni redan vet så är deras akilleshäl dieselpumpen. Dock har jag en fundering i övrigt som jag tycker någon av er ska svara på:

Det pratas om att "modern" diesel har lite brister i att den är torr eller smörjer dåligt och att man med fördel slår i någon liter motorolja per fulltank.

Det pratas också om att man inte alls ska slå i någon olja för att man då riskerar att spridarna mår dåligt av det mm. (typ bränner spridarspetsarna?)

Olja eller inte olja?? :gnissla

Hilfe bitte!!


Känner inte till pumpen på din motor. Men generellt så tål radpumpar typ bosch torra bränslen (tack vere att de är oljesmorda), medan däremot en del äldre bränslesmorda fördelarpumpar (typ CAV mfl) kan få problem. Bäst är då att använda tvåtaktsolja och bara ½ till 1% typ. Köp en dunk med billig mineraltvåtaktsolja på biltema isf. Tvåtaktsolja är utvecklad just med målsättningen att ha lågt ask- och kokstal. Ger dessutom visst rostskydd i bränslesystemet vilket kan vara bra om man kör sällan eller på båtmotorer som står still halva året.

Bästa sättet att få info kring om din pump har problem eller ej med miljödiesel är nog märkesforum.

Efter att det vart lag på 5% inblandning av FAME i miljödieseln på mackarna så tror jag dock att miljödieseln smörjer bättre. Dock har ju åldringsegenskaperna försämrats. Viktigt att inte ha vatten i tanken med modernt miljödieselbränsle.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för snabbt svar!

Att olje inblandning skulle kunna var skadligt för till ex spridarna är inget du känner till?

4T-motorolja (Högre ask- och kokstal än 2T-olja) och överdriven inblandning kan säkert göra att man få sotkrona på spridarna snabbare, men viktigaste om man vill ha sotkrona är ju efterdropp pga slitna spridarnålar.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Känner inte till pumpen på din motor. Men generellt så tål radpumpar typ bosch torra bränslen (tack vere att de är oljesmorda), medan däremot en del äldre bränslesmorda fördelarpumpar (typ CAV mfl) kan få problem.

6.5:an har samma typ av pump som 7.3:an hade innan -94. Ser ut som en fördelare ungefär. De börjar tjuvdra luft efter en 18.000 mil ca.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top