Dieseltråden.

Verkar som om kraftigt rykande är en del av njutningen för många dieselnördar. De skulle uppskatta att se starten av ett bromaterielkompani som stått uppställt några veckor på småländska höglandet med -20C som medeltemperatur.

Trots eterpatronkit, kallstartknapp m.fl. trick aktiverade fick man vara glad om två-tre av de 50-60 tunga dieselbilarna startade. Dessa fick sedan bogsera igång några till osv tills hela gänget var igång. Alla rök rejält länge efter start och på lite avstånd liknade rökutvecklingen mest en raffinaderibrand.

Om Nissan Patrol: I ett möte om att ersätta projektets slitna LandCruisers kom någon upp med Nissan P för att de var billigare. Vår saktmodige dansk sa då stilla: Jeg har aldrig sove saa maange naetter i bushen som da jeg körte Nissan Patrol.
Så var det ämnet färdigdiskuterat.
 
Såg för många år sedan en lastbil vid över -20 där chauffören ställde en balja med något brännbart under motorn.
Sedan tända han på innehållet, det brann frisk under motorn.
Jag själv undrade vad han höll på med så jag stod bara och tittade och undrade om lastbilen skulle ta eld, men det gjorde den inte.
Den startade på första försöket.
Gör man så nu för tiden?
 
Såg för många år sedan en lastbil vid över -20 där chauffören ställde en balja med något brännbart under motorn.
Sedan tända han på innehållet, det brann frisk under motorn.
Jag själv undrade vad han höll på med så jag stod bara och tittade och undrade om lastbilen skulle ta eld, men det gjorde den inte.
Den startade på första försöket.
Gör man så nu för tiden?

Jorå, man gör så nuförtiden, med gamla maskiner, om man vet att dom inte läcker bensin/diesel/annan brännbar vätska.

jag fick igång den elektriska motorvärmaren på min baklastare, annars är det en utmärkt maskin att göra så på.

Jag har jusrt kommit in efter ett par timmar bakom ratten på den, så nu luktar man så där härligt manligt...
 
Såg för många år sedan en lastbil vid över -20 där chauffören ställde en balja med något brännbart under motorn.
Sedan tända han på innehållet, det brann frisk under motorn.
Jag själv undrade vad han höll på med så jag stod bara och tittade och undrade om lastbilen skulle ta eld, men det gjorde den inte.
Den startade på första försöket.
Gör man så nu för tiden?

Värmde väl upp oljan i tråget?
 
Verkar som om kraftigt rykande är en del av njutningen för många dieselnördar. De skulle uppskatta att se starten av ett bromaterielkompani som stått uppställt några veckor på småländska höglandet med -20C som medeltemperatur.

Trots eterpatronkit, kallstartknapp m.fl. trick aktiverade fick man vara glad om två-tre av de 50-60 tunga dieselbilarna startade. Dessa fick sedan bogsera igång några till osv tills hela gänget var igång. Alla rök rejält länge efter start och på lite avstånd liknade rökutvecklingen mest en raffinaderibrand.

Var får man tag på Eterpatroner, jag har ju eterpatronstart på baklastarn.

Men så är det gammalt krigsmaterial också!
 
Tja pumpen heter ju så, så det var ju logiskt...
 

Bifogat

  • start.jpg
    start.jpg
    91.9 KB · Visningar: 154
Tja pumpen heter ju så, så det var ju logiskt...

Hittar du inga patroner och vill nostalgitesta anordningen så kan du ju annars prova att handla eter på flaska från apoteket. Det gick ju iaf att köpa på glasflarra på apoteket när jag var yngre och blandade modellmotordieselbränsle.
Skulle uppskatta att patronerna rymmer ngn matsked eter.
 
Var får man tag på Eterpatroner, jag har ju eterpatronstart på baklastarn.

Men så är det gammalt krigsmaterial också!

[YOUTUBE-ID]S1rc3AmX0XQ[/YOUTUBE-ID]

Det kallar jag startpatron:yoparty
 
Hittar du inga patroner och vill nostalgitesta anordningen så kan du ju annars prova att handla eter på flaska från apoteket. Det gick ju iaf att köpa på glasflarra på apoteket när jag var yngre och blandade modellmotordieselbränsle.
Skulle uppskatta att patronerna rymmer ngn matsked eter.

Jag har nostalgitestat redan. jag sprutade startgas i behållaren som var väldigt kall tills jag hade en tesked eller två med flytande vätska, sedan pumpade jag och startade.

Eter går inte att köpa över disk längre, men känner man en vetrinär så brukar det lösa sig...

Dom utrymde en kulvert på lasarettet och tog dit bombvagnen för att frakta bort gammal eter, det blir tydligen ostabilt om det lagras länge?
 
Såg för många år sedan en lastbil vid över -20 där chauffören ställde en balja med något brännbart under motorn.
Sedan tända han på innehållet, det brann frisk under motorn.
Jag själv undrade vad han höll på med så jag stod bara och tittade och undrade om lastbilen skulle ta eld, men det gjorde den inte.
Den startade på första försöket.
Gör man så nu för tiden?
Gubben hade nog gjort lumpen för länge sedan - försvarets dieselfordon hade tidigare ett fyrfat och en hästfilt som vinterutrustning.
Fyrfatet såg ut som en wokpanna med fyra 1,5-2 meters metallkedjor fästa i ytterkant. Fatet fylldes med glödande träkol och hängdes upp under oljetråget i kedjorna.
Hästfilten hängdes ovanifrån ner över motorn för att samla upp värmen.
 
Vilken olja ska jag hälla i convertern på baklastaren?

Det är en Volvo BM LM640 med Twindisc converter.

Somliga säger vilken ATF som helst, andra rekomensderar en rak W10 olja.

Nu ska jag bara fylla på den här gången och då blir det ATF eftersom det redan är det, men är det verkligen bäst?
Vilken ATF klassning ska jag fylla med?

Finns det någon som står emot skjuvning bättre än andra men som samtidigt har bärkraftig oljefilm?
 
Vad kan ni tänkas tycka om en Jeep grand Cherokee?
Jag har fluktat både lite på CRD med 218hk och den med 163hk.
nått pluss eller minus på dom?

Men dom finns inte med diffspärrar eller?

Kom gärna med tankar eller alternativ till denna...
 
Nu köper jag mig en diesel! Har längtat länge och även om det inte blir någon svartrykande v8 så är det en start i alla fall.

Har för nöjes skull gjort en jämförelse mellan dessa tre bilar:

Audi A4 1,9tdi
Audi A6 2,8
VW passat 1,8t

Bilarna är ju inte rakt över jämförbara men det är dessa tre modeller jag har spanat på. Redan vid 1000 mil har man igen dieselskatten!

diesel.JPG
 
Polaren hittade ett knep till turbon på 24v-cumminsen. Det sitter en ring på inluften till turbon som gör hålet betydligt mindre och som sitter fast med en enkel låsring. Plockar man bort denna blir turboljudet betydligt högre, något han drömt om sedan barnsben.
Jag sitter och letar info hurvida detta påverkar effekten.
Någon som vet?

[YOUTUBE-ID]5_hE_iAn2fA&feature=fvsr[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
I dumpern på jobbet sitter den en rak volvosexa, satan vad den låter gött när man kört fullt och släpper av gasen! Stt höra det turbovisslet på sommaren med öppen taklucka är en av de bättre sakerna med sommaren! :banana
Dessutom svartryker det lite när man kör med full balja :nicka
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top