Fan vad sur frugan ska bli nu när du sågat sönder sänggaveln.Det är väl därför, och bara därför man har gardiner uppe? #karlaktigt
Idag sågades det lite ute på altanen, gick skapligt det med.
View attachment 524377
View attachment 524378
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Fan vad sur frugan ska bli nu när du sågat sönder sänggaveln.Det är väl därför, och bara därför man har gardiner uppe? #karlaktigt
Idag sågades det lite ute på altanen, gick skapligt det med.
View attachment 524377
View attachment 524378

Tror jag tillverkade fem eller sex upplagor av fothelvetet innan jag fick till en som fungerade acceptabelt:

Är inte det där att be om en pipsprängning?Studsaren ovan är så gott som klar för provskjutning, men jag har en annan liknande bössa med väldigt nära sammalika kaliber:
View attachment 526919
Tyvärr är den precis för tight för att man ska kunna använda samma kulor som till den andra bössan
View attachment 526920
Det är dock såpass nära att man antagligen skulle kunna testskjuta med samma kulor fast utan fetlapp, testade att pressa ner dem i loppet mest för att få ett mått för att eventuellt kunna beställa en dedikerad kultång och det är verkligen extremt nära:
View attachment 526921View attachment 526922
Men sen var det en snäll medlem på ett annat forum som tipsade om att man kanske skulle kunna använda en press med krympmatris för att omforma kulorna så att de passar även med fetlapp, och eftersom jag ändå inte hade något bättre för mig så tog jag och svarvade till en enkel matris och testade. Själva matrisen funkade förvånansvärt bra, därför tog jag och byggde en press också för att kunna använda matrisen ordentligt:
View attachment 526923
Inte snygg, men den fungerar så som det var tänkt:
View attachment 526924
Kulorna behåller sitt ursprungliga mått (13.7mm) över de runda ändarna, och över mitten har de krympt till ganska precis 13.3mm vilket är 0.2mm under måttet jag fick från den testpressade kulan:
View attachment 526925View attachment 526926
Nu borde de passa perfekt i den andra bössan![]()
Studsaren ovan är så gott som klar för provskjutning, men jag har en annan liknande bössa med väldigt nära sammalika kaliber:
View attachment 526919
Tyvärr är den precis för tight för att man ska kunna använda samma kulor som till den andra bössan
View attachment 526920
Det är dock såpass nära att man antagligen skulle kunna testskjuta med samma kulor fast utan fetlapp, testade att pressa ner dem i loppet mest för att få ett mått för att eventuellt kunna beställa en dedikerad kultång och det är verkligen extremt nära:
View attachment 526921View attachment 526922
Men sen var det en snäll medlem på ett annat forum som tipsade om att man kanske skulle kunna använda en press med krympmatris för att omforma kulorna så att de passar även med fetlapp, och eftersom jag ändå inte hade något bättre för mig så tog jag och svarvade till en enkel matris och testade. Själva matrisen funkade förvånansvärt bra, därför tog jag och byggde en press också för att kunna använda matrisen ordentligt:
View attachment 526923
Inte snygg, men den fungerar så som det var tänkt:
View attachment 526924
Kulorna behåller sitt ursprungliga mått (13.7mm) över de runda ändarna, och över mitten har de krympt till ganska precis 13.3mm vilket är 0.2mm under måttet jag fick från den testpressade kulan:
View attachment 526925View attachment 526926
Nu borde de passa perfekt i den andra bössan![]()
Själva kulan ska inte röra vid loppet alls, man skjuter dessa gamla slaglåsgevär med så kallad fetlapp vilket innebär att du har en relativt tjock tyglapp impregnerad med fett mellan loppet och kulan:Är inte det där att be om en pipsprängning?
Kulan lär väl inte glida perfekt på de fasade sidorna i loppet?
Eller är det något jag inte förstår?

Det är just till grov referensmätning jag använt det i detta fall, just här spelar det ingen större roll ifall måtten i sig är exakt vad skjutmåttet säger utan det jag främst vill göra är att jämföra måtten mot varandraJag skulle nog vilja mäta med nåt annat än ett skjutmått från biltema.
Nästan så att tumstocken är bättre.
Som relativ mätning ökar väl tillförlitligheten lite på biltemamåttet. Jag har några utspridda men jag använder dom bara för grovmätning. Vill jag ha säkrare mått tar jag ett skjutmått med högre kvalitet.
|
|
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen
Med anledning av Ducatis 10... |
|
|
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!
Just nu återhämtar vi oss p... |
|
|
Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!
Just nu är vi mitt i provkö... |
|
|
Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!
Just nu är Bike på plats på... |
|
|
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen
Screenshot I samband med... |
|
|
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”
CTEK NXT 5 Nu börjar sol... |
|
|
Vi provkör nya H-D-modeller