Det här med att hälsa på mc-åkare...

Du är rätt ny på det här med tvåhjulingar va? ;)

Ju fortare du kör desto mindre behöver du göra för att hålla dig upprätt och om det är så att du håller i dig med händerna för att sitta kvar så gör du fel, knip med knäna. Att släppa i 130 är inga problem, när du närmar dig 170, 180 så börjar det bli jobbigt - mest för att handen har en tendens att blåsa bakåt och det blir jobbigt att hålla uppe den men inte för hojens skull. Kör långsammare och träna.

Var du ute och körde i peking i fredags? Tror jag mötte dig nickandes... ;)

Japp tog ett varv på eftermiddan/kvällen. Åkte norsholm,gistad linghem lkp o tebax, vart mötte jag dig då ?

man kan ju hälsa med foten också:)
:D Ja, bara det inte tolkas som att man vill sparka av nån. Jag håller mest till på smala krokiga 70-vägar.

Jag mötte BMW-klubben (superseriös samåkning meg gula och röda västar först o sist mm) på just en sån krokig 70-väg med fullt nedlägg och avhäng i en go högerkurva med ett litet krön på mitten. Då var det roligt att hälsa på hela pärlbandet av mötande stora touringhojar. Nästan knäskrap och en hand på styret :D

Jag undrade då för mig själv om de hade lika roligt på sin åktur som jag. Rätta in sig i ledet eller köra sin egen väg.... *nu blev det lite OT men det får ni tåla :pannkyss *

Jag gör det enkelt för mig! Jag hällsar bara på dem som har kåpa på hojjen:yoparty För i tiden så var man glad när man mötte nån:confused: Nu så är det ett jäkla vingkande:mad: Håller med dig i bland skiter:) man i det:D :D

Men för h-e :D
Den e Österrikiskt svart, inte tysk!

Ska du inte sitta på hojjen:D :D :D :D
Det är ju plusgrader:yoparty

Last edited:
Hälsar alltid på alla mc-ister, så länge jag inte befinner mig i en trängd situation.
Om man hälsar på glidarna hälsar de tillbaka 95% av gångerna :)

som sagt, du vet ju själv att du inte alltid hinner eller tänka att du ska hällsa, kan ju även hända andra :) om de är lite sent å jag glömmer å veva med armen så brukar ja nicka tydligt med hjälmen i stället.

när du närmar dig 170, 180 så börjar det bli jobbigt - mest för att handen har en tendens att blåsa bakåt och det blir jobbigt att hålla uppe den men inte för hojens skull. Kör långsammare och träna.

haha minns första gången jag fick för mig att hälsa på E4:an.. minns inte farten men jag minns den smärre chocken när handen min blåste bakåt en halvmeter.. :D

K-Man; skrev:
Jag fick lära mig i en annan tråd här på forumet att hälsningen har sitt ursprung i att "Jag har inte passerat någon polis på sistone. Vägen är fri för dig" och det försöker jag följa när det gäller hälsningen. Tyvärr kör ju inte så många andra efter det att det går att lita på :tungan
Hade jag passerat en poliskontroll hade jag nog blinkat med lyset och gjort 'dämpa farten-gest' med handen

Annars hälsar jag med det jag kan, ibland hela handen, ibland bara ett par fingrar om jag måste hålla i / koppla. Man bör dock tänka sig för vid korsningar. Har sett folk som hälsar och sen nästan satt sin hoj i bakluckan på en bil som stannat framför
Jäpp! Så ska det vara! :tummenupp

Som sådan signal är den ganska oanvändbar eftersom det som sagt kan finnas tusen skäl till att folk inte hälsar, och man kan ju inte sänka farten varje gång någon missar att hälsa.

Däremot försöker väl folk teckna på annat sätt om det faktiskt är fara å färde (sänk farten eller radar exempelvis), vilket ju indirekt leder till att de inte hälsar som vanligt, så ett glatt hälsande kan man väl oftast tolka som att det är grönt.

Dvs:
Hälsar -> grönt :tummenupp
Hälsar inte -> ingen info :va

Det enda som funkar är alltså att ge tydliga varningstecken när det faktiskt är poliser i närheten.

precis min poäng där:tummenupp

Om du möter en mc-ist och sätter upp handen för att hälsa, men den andra åkaren hälsar inte tillbaka... Vad tänker du då?

Om du åker bil och en helt främmande människa vinkar frenetiskt åt dig... Vad tänker du då?

Hälsar på i stort sett allt med 2 hjul om omständigheterna tillåter.

Minns en gång då jag mötte ett följe på uppskattningsvis 40 - 50 hojar från en av de mer kända klubbarna i vanlig formation och vad jag kunde se så fick jag en hälsning tillbaka från hela samlingen och det är så det ska vara.

Vet inte om någon redan har skrivit för jag orkade inte läsa igenom.

Men möter man en annan hoj i 100 km och denne kör samma hastighet. Så kan det vara svårt att hälsa tillbacks.. Antingen får man helt enkelt vända och köra ikapp och klappa han på ryggen eller hälsa först i det lägget :D

Jag hälsar alltid på alla mc åkare. glidare och stylade r1or hälsra aldrig tillbaka, arnars hälsar så gott som de flesta tillbaka. en o annan hells-angels liknande knutte brukar blänga konstigt på mig när jag vinkar glatt dock.
men fan, vinka e ju bara trevligt :hej

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...