"Det här köpte jag idag!"-tråden

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Köpte en Honda MT5 Av en kompis för kaffepengar. Stått orörd i en lada i 15+ år med 1200 mil på mätaren. Aldrig varit trimmad.

Gjorde en quick and dirty-rengöring av tank och förgasare och bytte tändstift. Fick den att starta men den går magert på tomgång även med luftskruven helt inskruvad. Behöver nog ultraljudstvätta förgasaren, tvätta tanken igen och sätta dit ett filter.

Gick dock inte att köra. Kunde lägga i växlarna och hörde att grejer snurrade inne i lådan med olika ljud för varje växel men fick inget driv mer än att man såg kedjan vibrerara lite. Antar att kopplingen klibbat ihop. Har någon tips? Får bli att riva kopplingen imorgon annars.
 

Bifogat

  • 344CDF5F-8950-4B3F-BC04-720B68FFC6A3.jpeg
    344CDF5F-8950-4B3F-BC04-720B68FFC6A3.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 26

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Köpte en Honda MT5 Av en kompis för kaffepengar. Stått orörd i en lada i 15+ år med 1200 mil på mätaren. Aldrig varit trimmad.

Gjorde en quick and dirty-rengöring av tank och förgasare och bytte tändstift. Fick den att starta men den går magert på tomgång även med luftskruven helt inskruvad. Behöver nog ultraljudstvätta förgasaren, tvätta tanken igen och sätta dit ett filter.

Gick dock inte att köra. Kunde lägga i växlarna och hörde att grejer snurrade inne i lådan med olika ljud för varje växel men fick inget driv mer än att man såg kedjan vibrerara lite. Antar att kopplingen klibbat ihop. Har någon tips? Får bli att riva kopplingen imorgon annars.
Om kopplingen klibbat ihop så borde du inte kunna frikoppla, du borde snarare ha drivning hela tiden så det är ju lite märkligt att du kan växla men saknar driv. Jag skulle snarare gissa på att kopplingen är slut, alternativt att lamellerna tappat sin friktion på något annat sätt. Testa att riva isär och rengöra lamellerna, du kan även testa att köra dem i ugnen så att de får svettas ur sig den olja de legat i ifall denna är av fel sort.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Om kopplingen klibbat ihop så borde du inte kunna frikoppla, du borde snarare ha drivning hela tiden så det är ju lite märkligt att du kan växla men saknar driv. Jag skulle snarare gissa på att kopplingen är slut, alternativt att lamellerna tappat sin friktion på något annat sätt. Testa att riva isär och rengöra lamellerna, du kan även testa att köra dem i ugnen så att de får svettas ur sig den olja de legat i ifall denna är av fel sort.
Sant. Märkligt ändå. Jag vet att kopplingen funkade innan den hamnade i ladan för 15 år sedan. Jaja, får riva imorgon och se om jag hittar något uppenbart.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Idag blev det datorprylar, 2x16gb RAM. Hoppas på en hyfsad prestandaboost då jag alltför ofta är uppe och smyger på gränsen för datorns ramminneskapacitet med mina nuvarande 2x8gb.


Corsair vengeance.jpg
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Köpte ett par tishor med enhörningar på.

Tråkigt att de inte fanns i barnstorlek till ungarna, bara.
 

Bifogat

  • IMG_20211020_134732_01~2.jpg
    IMG_20211020_134732_01~2.jpg
    1.1 MB · Visningar: 29
  • IMG_20211020_134734_01~2.jpg
    IMG_20211020_134734_01~2.jpg
    702.7 KB · Visningar: 29

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Inte inköpt idag, men precis hämtad och ihopmonterad:
View attachment 463530

AVA är ett norskt och relativt nytt märke, men de har fått väldigt bra recensioner och har klättrat snabbt i rankerna och placerar sig nu i topp i många tester. Måste säga att denna imponerade stort, den var billigare än många av de mer erkända kvalitetsmärkenas jämförbara maskiner men levererar högre tryck, mer vatten, längre slang (20m!!), fler tillbehör, smidiga hållare för munstycken och lans, slangupprullare, sladdupprullare... Och 20 års garanti ifall man registrerar sin produkt och servar den var 5e år. Känns som en fullträff helt klart :tummenupp
Nu när du brukat den ett tag. Är den bra? Är ute efter en ny tvätt och efter att mina senaste två nilfisk bara gått sönder så vägrar jag köpa en 3e av dde
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu när du brukat den ett tag. Är den bra? Är ute efter en ny tvätt och efter att mina senaste två nilfisk bara gått sönder så vägrar jag köpa en 3e av dde
Jag är väldigt nöjd såhär långt :tummenupp Rent spontant känns det som väldigt mycket maskin för pengarna. 20m mjuk och följsam slang jämfört med åtta som många andra maskiner i samma prisgrupp har, bara en sån sak liksom... Men ja, jag tycker att den presterar bra, smidigt format, slang och kabel har var sin spole att rulla upp dem på och det finns dedikerade hållare för lansen och alla tillbehör så den blir som en sammanhållen enhet när man plockar ihop den, väldigt enkel och smidig att flytta runt. Jag upplever att den levererar bra tryck och vattenmängd, subjektivt mått såklart men jag har ännu inte hittat någon smuts som den inte rår på. Till och med gamla ingrodda råoljerester blandat med sågspån blåste den bort med lätthet (spolade av en gammal tändkulemotor). Sen har du ju otroligt bra garanti så länge du följer deras skötselråd och servar den var 5e år, jag tror knappt att någon annan tillverkare kan slå det. Jag skulle helt klart rekommendera den, och när jag själv letade så var det just AVA som fick flest rekommendationer av folket på bilvårdsforumet där jag sökte tips på bra maskiner.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
IMG_20211022_212048.jpgIMG_20211022_212106.jpg

Denna olja har jag blivit svag för istället för motul. Ester baserad men kostar bara fick pengar mot motul 500 spänn med frakt från Tyskland för 20 liter. IMG_20211022_212034.jpg
Sedan kom min helt nya mt09 framfälg 1600 med frakt skit billigt..IMG_20211022_212940.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
81e8186c350948af30e2c5a1284cdb50.jpg

Ny ljuddämpare på yamaharleyn.
Låter enstånka
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Chopper1 1.jpgChopper1 2.jpgChopper1 3.jpg

Ropade hem en klyvyxa ifrån 70-talets Amerika. Finurlig pryl, den har mekaniska tänder som drivs utåt av att yxan klyver genom vedträt vilket (teoretiskt sett) skjuter isär trähalvorna eller åtminstone hindrar yxan från att fastna. Hur effektivt det egentligen är låter jag vara osagt, jag har inte tänkt använda den då det är ett äldre exemplar och den ser i princip oanvänd ut så jag köpte den mest som en kul pryl till min samling av övrigt vintage/kuriosa :D

Det roliga är att de faktiskt tillverkas än idag och det finns folk som använder dem så konceptet verkar ju fungera hyggligt åtminstone:
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
View attachment 465196View attachment 465197View attachment 465198

Ropade hem en klyvyxa ifrån 70-talets Amerika. Finurlig pryl, den har mekaniska tänder som drivs utåt av att yxan klyver genom vedträt vilket (teoretiskt sett) skjuter isär trähalvorna eller åtminstone hindrar yxan från att fastna. Hur effektivt det egentligen är låter jag vara osagt, jag har inte tänkt använda den då det är ett äldre exemplar och den ser i princip oanvänd ut så jag köpte den mest som en kul pryl till min samling av övrigt vintage/kuriosa :D

Det roliga är att de faktiskt tillverkas än idag och det finns folk som använder dem så konceptet verkar ju fungera hyggligt åtminstone:
Lustig sak men rent värdelös att klyva med. Har själv eldat med ved o handkluvit ca 20-25m3 om året i många år och då också testat många olika yxor.

Dessa såldes av jula på 80-90talet för 100 spänn typ

Men visst är dom lite fräcka o annorlunda dom flesta sålda ligger nog i komposten så ett visst affektions värde kan den absolut ha.

Absolut bästa yxan man kan finna i Sverige är Daskebacken, en svensk handsmidd yxa med 2 olika legeringar ihopsmidda. Finns som beg ibland på tradera med utrop pris på 3-4000 spänn dessa såldes alltid utan skaft man fick enbart själva yxan.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top