"Det här köpte jag idag!"-tråden

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Njae, den typen av kåsa jag benämner snyltkåsa är ju en vikbar sådan som tar liten plats. Coolfiber är väl direkt obra att göra saker som ska vikas av.

Edit:
Bushido svarar raskt när grisfingrarna mina författar inlägg lika snabbt som regeringen ser saker komma.
Vikbar av coolfiber hade ju dock varit fränt utav bara fan :fakta :yoparty Men som du säger, ett material och en applikation som inte gärna ingår giftermål... Vad finns det för fräna vikbara material? :va Titan tja, går kanske att vika en gång (med mycket möda och stort besvär) men sen lär det ju ha arbetshärdat till oanvändbarhet...

Fast å andra sidan kanske man bör ta hållbarhetsfaktorn i beaktning också... :va Tänk om du befinner dig i absolut nöd och måste gräva dig ur ett kollapsat gruvschakt eller *insert annan valfri grävnödvändig situation här* och ditt enda hjälpmedel är din spork. Då tar jag nog hellre titansporken över plastvarianten alla dagar i veckan :fakta :hihi

Summa sumarum: Helt legitimt inköp oavsett vad :tummenupp
Hållbarhetsfaktorn är beaktad. Titansporken är det primära valet, främst på grund av ballhetsfaktorn även om hållbarhetsfaktorn väger in.

När det kommer till kåsa är den klassiska vikkåsan svårslagen. Hittar någon den i kolfiber får ni gärna länka.

Borde det inte finnas en friluftstråd där vi kan frottera oss i titansporkar, kolfiberkåsor och andra livsnödvändigheter?

Hållbarhetsfaktorn är beaktad. Titansporken är det primära valet, främst på grund av ballhetsfaktorn även om hållbarhetsfaktorn väger in.

När det kommer till kåsa är den klassiska vikkåsan svårslagen. Hittar någon den i kolfiber får ni gärna länka.

Borde det inte finnas en friluftstråd där vi kan frottera oss i titansporkar, kolfiberkåsor och andra livsnödvändigheter?
Jo!

Bara för att kontra sporken.

Ett teleskop grillspett det är också skillnad på att tälja ett o bara slita fram hölstret o dra ut teleskopet o pang på med korven.IMG_20211015_171007.jpgIMG_20211015_171020.jpg

Köpte en Honda MT5 Av en kompis för kaffepengar. Stått orörd i en lada i 15+ år med 1200 mil på mätaren. Aldrig varit trimmad.

Gjorde en quick and dirty-rengöring av tank och förgasare och bytte tändstift. Fick den att starta men den går magert på tomgång även med luftskruven helt inskruvad. Behöver nog ultraljudstvätta förgasaren, tvätta tanken igen och sätta dit ett filter.

Gick dock inte att köra. Kunde lägga i växlarna och hörde att grejer snurrade inne i lådan med olika ljud för varje växel men fick inget driv mer än att man såg kedjan vibrerara lite. Antar att kopplingen klibbat ihop. Har någon tips? Får bli att riva kopplingen imorgon annars.

Bifogat

• 344CDF5F-8950-4B3F-BC04-720B68FFC6A3.jpeg
    344CDF5F-8950-4B3F-BC04-720B68FFC6A3.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 26
Köpte en Honda MT5 Av en kompis för kaffepengar. Stått orörd i en lada i 15+ år med 1200 mil på mätaren. Aldrig varit trimmad.

Gjorde en quick and dirty-rengöring av tank och förgasare och bytte tändstift. Fick den att starta men den går magert på tomgång även med luftskruven helt inskruvad. Behöver nog ultraljudstvätta förgasaren, tvätta tanken igen och sätta dit ett filter.

Gick dock inte att köra. Kunde lägga i växlarna och hörde att grejer snurrade inne i lådan med olika ljud för varje växel men fick inget driv mer än att man såg kedjan vibrerara lite. Antar att kopplingen klibbat ihop. Har någon tips? Får bli att riva kopplingen imorgon annars.
Om kopplingen klibbat ihop så borde du inte kunna frikoppla, du borde snarare ha drivning hela tiden så det är ju lite märkligt att du kan växla men saknar driv. Jag skulle snarare gissa på att kopplingen är slut, alternativt att lamellerna tappat sin friktion på något annat sätt. Testa att riva isär och rengöra lamellerna, du kan även testa att köra dem i ugnen så att de får svettas ur sig den olja de legat i ifall denna är av fel sort.

Om kopplingen klibbat ihop så borde du inte kunna frikoppla, du borde snarare ha drivning hela tiden så det är ju lite märkligt att du kan växla men saknar driv. Jag skulle snarare gissa på att kopplingen är slut, alternativt att lamellerna tappat sin friktion på något annat sätt. Testa att riva isär och rengöra lamellerna, du kan även testa att köra dem i ugnen så att de får svettas ur sig den olja de legat i ifall denna är av fel sort.
Sant. Märkligt ändå. Jag vet att kopplingen funkade innan den hamnade i ladan för 15 år sedan. Jaja, får riva imorgon och se om jag hittar något uppenbart.

Idag blev det datorprylar, 2x16gb RAM. Hoppas på en hyfsad prestandaboost då jag alltför ofta är uppe och smyger på gränsen för datorns ramminneskapacitet med mina nuvarande 2x8gb.

Corsair vengeance.jpg

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back