Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det hade aldrig hänt om hon hade en TTS![]()
Det är dig jag vill rycka ur bilen och hoppa på då när det står nästan still och jag bara vill hem, med dubbdäckJag kör dubbfritt, men då får man ju åka i 40 påväg hem från jobbet på 110 väg bortemellanåt också.
Farsan körde med Fighter för 3-4 år sen och det var dom bästa däck jag har provat, det var något överjävligt grepp i dom 195/65-15 var det han hade.
Själv kör jag med dubbade nokian just nu 205/55-16 och hittils har jag inget att anmärka på. Dubbfritt gillar jag däremot inte, fungerar bra i lössnö men inte ett dugg bra om det är hårdpackad snö eller is.

Fast det där var väl för bilar utan antisladd, för bilar med antisladd var siffran betydligt lägre (även om antisladd självfallet inte kan upphäva naturlagar vilka vissa dubbhatare verkar tro)
men utifrån sammanfattningen:Dubbdäck ÄR bättre.
The Scandinavian Tire & Rim Organisation:
http://www.stro.se/sverige/valvinter.pdf
Statens väg- och transportforskningsinstitut:
http://www.vti.se/templates/Page____11705.aspx
Det här testet med begagnade däck var iofs lite intressant.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/101015-gamla-dubbdack/index.xml
Nu har jag inte pyntat för hela testetmen utifrån sammanfattningen:
Jag har tolkat det som att dubbdäcken är marginellt sämre än dubbfria på isväglag efter 1000mil men presterar likvärdigt på övriga underlang. Men under störredelen av dessa 1000mil har dubbdäcken dessutom varit bättre på is.
Dubbdäcken har dessutom 1.5mm mer mönsterdjup kvar vid slutet av testet.
Vad är det då som talar för dubbfria?
Edit: Dessutom är det väl inte något vidare statistiskt underlag med ett enda test och av ett fabrikat(?).
Jag vill se fler sådana här tester!
Mina däck går mer än 1000 mil, efter 1000 mil är det dubbfria bättre och hur ser det då ut efter 3500 mil, vilket mina däck brukar få rulla innan jag ens tänker tanken på att byta ut dom.
Marginellt bättre på is, likvärdigt eller sämre på snö/asfalt.
Dessutom fortfarande med 1.5mm lägre mönsterdjup. Hur ser det ut efter 3500mil tro.
Ja, den har ju överjävliga bromsar.va muckar du. va va va.....kom an bara...
Min bil stannar fortare än din....![]()
Det är dig jag vill rycka ur bilen och hoppa på då när det står nästan still och jag bara vill hem, med dubbdäck![]()
Jag tolkar det annorlunda:
Dubbdäcken 1000 mil:
"Upplevelsen mellan nytt och begagnat är som natt och dag – från säkert, snabbt och förutsägbart till sladdbenäget, svårhanterat och klart långsammare"
"Det begagnade nordiska dubbfria är bättre än det begagnade dubbade. Dels i känslan som förmedlas och dels i de varvtider som däcket presterar. Samtidigt presterar det begagnade dubbade och begagnade centraleuropeiska på nästan samma nivå. Skillnaden dem emellan är försumbar och detta understryker vårt konstaterande – dubben är en färskvara."
Så om det är så att det dubbfria är bättre redan efter 1000 mil, hur snabbt förfaller sedan resten dom resterande 2500 milen? Hur mycket bättre är det dubbfria efter 2500 mil? Förmodligen mycket bättre, då det är skapat för att klara sig utan dubben, medans dubbdäcken förlorar sin "räddare" i dubben, då de blir slitna.
Dubbfritt om man åker mycket och mycket barmark, man har ju ingen nytta av dubbarna ändå enligt testet (efter 1000 mil)
) för att bena ut begreppen:
Med lite enkel matte (som jag hoppas är rättför att bena ut begreppen:
Vi säger att det dubbfria har bromssträckan 100m
Då har det dubbade "11% bättre" ett värde på 111m mao.
Jag körde med sommardäck på min ena bil hela förra vintern. Tror dessutom att det är en smart säkethetsdetalj eftersom jag med sommardäck kör väldigt lugnt, och om det går snett så sker det i helt acceptabla farter. Måste vara bättre att krocka i 40 km/h än 80 km/h.![]()
Hur många svensson tror du kan tänka logiskt på det viset? Nada tror jag, därför vi säljer så många vinterdäck...Jaja, men det är ju lätt att säga när man är smart och har huvudet på skaftHur många svensson tror du kan tänka logiskt på det viset? Nada tror jag, därför vi säljer så många vinterdäck...

Hur fan kan det vara 11% bättre att ha 111 meter stoppsträcka istället för 100 meter.
Borde det inte vara 89 meter för det dubbade?![]()

Jag har för mig att jag läste testet i TeknikensVärld, kommer inte ihåg xakt!
Hur mina däck var inkörda vet jag inte, annat än att de va inkörda av en dam 40+![]()
Hur kör du egentligen?händer mig otroligt sällan att jag får antisladdsystemet att gripa in (om jag inte vill det förståss
)
Jaja, men det är ju lätt att säga när man är smart och har huvudet på skaftHur många svensson tror du kan tänka logiskt på det viset? Nada tror jag, därför vi säljer så många vinterdäck...
|
|
Premiär för Östgöta Dundret
Under 1940 talet var Finspå... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |