Miljösnacket kan man juh vända på lite lätt oxo...
Skulle alla köra dubbat så skulle vi inte behöva salta så förbannat mycket hela tiden.. och spara på miljön
Sjuuuka mängder salt som läggs ut varje vinter..
Japp, syns på rosten...

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Skulle alla köra dubbat så skulle vi inte behöva salta så förbannat mycket hela tiden.. och spara på miljön

, kanske bara är häråt där jag bor....Miljösnacket kan man juh vända på lite lätt oxo...

Ja, men det gör väl ingenting, du har ju en TTS.Det saltas mycket ja..men tycker nog att det saltas betydligt mindre än tidigare..., kanske bara är häråt där jag bor....
Japp, syns på rosten...![]()
vissa bilar verkar få rost så fort de ser snö..andra de går år ut och år innan utan ngn rostDet saltas mycket ja..men tycker nog att det saltas betydligt mindre än tidigare..., kanske bara är häråt där jag bor....
Det sprids lika mycket salt idag som tidigare. Även i dina trakter.
Allt enligt Trafikverket.

Vägverket har antagit en strategi för förändrad salthantering. Fokus läggs på effektivare saltanvändning, skydd av vattentäkter och att vägar med färre än 2000 fordon per dygn normalt kommer att halkbekämpas med sand.
Värmland, Norra Dalsland, Vårgårda och Herrljunga, Ulricehamn kommer att beröras.
– Är det vinter så blir det halt, anpassa körningen efter det. Lita inte fullt ut på utetemperaturmätare. Vägbanan kan ha minusgrader och vara frusen även om det är flera plusgrader i luften, säger Arne Pettersson.
Totalt använder Vägverket drygt 200 000 ton vägsalt varje år i landet. Mängden har halverats under de senaste decennierna, bland annat för att man har minskat saltningen på vägrenar.

Nej det tycker jag inte.Jag är medveten om att jag jämförde två olika biltyper, men tycker nog att en sprillans ny bil med alla elektroniska hjälpmedel och nya däck borde vara minst lika bra som en 17år gammal bil helt utan hjälpmedel och med 3 år gamla däck, men det kanske är för mycket begärt?
Dock, ingen ny bil jag provat har piskat 740:in i värme, avimningen på rutorna...
Nej, det är fysikens lagar (läs: däckfriktionen mot marken) som bestämmer greppet oavsett en massa elektriska (handikapp) hjälpmedel.
Vissa nyare dieslar använder väl tom värmaren i smyg (som sitter monterad även om man inte valt det, bara det att knappen fattas) för att hålla värmen öht?
Så tant Agda bromsar alltså lika bra som Kenny Bräck? Tänk omtänk rätt! Elektroniken hjälper tant Agda att utnyttja däckens potential bättre. Ytterligare en vink kan ju vara att ett rullande däck har högre friktion än ett låst däck.

Så tant Agda bromsar alltså lika bra som Kenny Bräck? Tänk omtänk rätt! Elektroniken hjälper tant Agda att utnyttja däckens potential bättre. Ytterligare en vink kan ju vara att ett rullande däck har högre friktion än ett låst däck.
Fel, ofta har du absolut bäst inbromsning när däcket har typ 30% låsning (kan ha varit 20% också, var ett tag sedan jag forskade i ämnet). Däremot blir det ett aber att styra bilen då. Varför man gör litet avkall på bromsförmågan för att kunna styra bilen under inbromsning. (super)Sportbilar tenderar dock att ligga närmre gränsen. Därför kan de vara "omöjliga" att styra under inbromsning trots ABS.
Testa får du se.
På snö/slask/grus har du dessutom optimal inbromsning med helt låst däck eftersom det gräver ner sig och materialet som byggs upp framför hjälper till att bromsa.
Däremot blir det som sagt jävligt svårt att styra. Vilket ofta är mer värdefullt än de där sista procenten inbromsning.
Japp, den sitter där just av den anledningen. Moderna dieselmotorer klarar inte att få upp tempen annars. Det som stör mig är att VAG ska ha åtta tusen för att jag ska kunna sköta starten själv.

OT: Vad menar ni med "värmare"?![]()
PÅ Volvo och VW sitter det en webasto diesel värmare, på min gamla audi satt det ett el element som hjälpte till att hålla uppe vatten tempen vid köldgrader.
skulle vara en lösning för han med en värmare! (eller bara en kontroller, om där finns en ren)Antisladd är livsfarligt iaf.
Blev omkörd förra vintern som satan av en XC90 på en kurvig snötäckt väg (riktigt vinterväglag). 1 km längre fram låg han i diket.
Vad han hade för däck vet jag inte. Men jag hade dubb på min 740, och hade inga problem att hålla 70 på den 70-vägen.
Va verkligen skithalt... Tror inte han kände det p.g.a antisladden.
Jag har tyvärr noterat att många moderna bilar avskärmar föraren från underlaget. De är så välbyggda att de invaggar förarna i falsk trygghet. Men detta är ingen ursäkt som man kan använda som skäl att man kört av vägen.

Fast nu är det väl inte så många som måste forcera snödrivor i höjd med lysena för att ta sig ut på en plogad väg![]()

|
|
Premiär för Östgöta Dundret
Under 1940 talet var Finspå... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |