Det eviga tjafset om vinterdäck

Miljösnacket kan man juh vända på lite lätt oxo...

Skulle alla köra dubbat så skulle vi inte behöva salta så förbannat mycket hela tiden.. och spara på miljön :tummenupp

Sjuuuka mängder salt som läggs ut varje vinter..

Det saltas mycket ja..men tycker nog att det saltas betydligt mindre än tidigare...:va, kanske bara är häråt där jag bor....

Miljösnacket kan man juh vända på lite lätt oxo...

Skulle alla köra dubbat så skulle vi inte behöva salta så förbannat mycket hela tiden.. och spara på miljön :tummenupp

Sjuuuka mängder salt som läggs ut varje vinter..

Ge alla dubbdäck. Skit sedan i att salta. Olyckorna kommer öka.

Saltet i södra sverige är för att slippa isgata. Även med dubbdäck som är helt nya har du ofantligt lång bromssträcka på ren nyfrusen is från 80km/h.

:fakta

Det sprids lika mycket salt idag som tidigare. Även i dina trakter.

Allt enligt Trafikverket.

:va

Vägverket har antagit en strategi för förändrad salthantering. Fokus läggs på effektivare saltanvändning, skydd av vattentäkter och att vägar med färre än 2000 fordon per dygn normalt kommer att halkbekämpas med sand.
Värmland, Norra Dalsland, Vårgårda och Herrljunga, Ulricehamn kommer att beröras.

– Är det vinter så blir det halt, anpassa körningen efter det. Lita inte fullt ut på utetemperaturmätare. Vägbanan kan ha minusgrader och vara frusen även om det är flera plusgrader i luften, säger Arne Pettersson.

Totalt använder Vägverket drygt 200 000 ton vägsalt varje år i landet. Mängden har halverats under de senaste decennierna, bland annat för att man har minskat saltningen på vägrenar.

:va

Vägverket har antagit en strategi för förändrad salthantering. Fokus läggs på effektivare saltanvändning, skydd av vattentäkter och att vägar med färre än 2000 fordon per dygn normalt kommer att halkbekämpas med sand.
Värmland, Norra Dalsland, Vårgårda och Herrljunga, Ulricehamn kommer att beröras.

– Är det vinter så blir det halt, anpassa körningen efter det. Lita inte fullt ut på utetemperaturmätare. Vägbanan kan ha minusgrader och vara frusen även om det är flera plusgrader i luften, säger Arne Pettersson.

Totalt använder Vägverket drygt 200 000 ton vägsalt varje år i landet. Mängden har halverats under de senaste decennierna, bland annat för att man har minskat saltningen på vägrenar.

Jaha, du går tillbaka och jämför med 1960-talet :D. Under de senaste åren har saltet i ton behållits på samma nivå, men det sprids ofta varmt och med inblandning av socker idag. Vad dom har för målsättning skiter jag i dagsläget i, det sprids lika mycket idag som för 5 år sedan.

Det är samtidigt svårt att jämföra, förra årets extrema kyla minskade saltanvändandet medans en normal vinter ökar detsamma.

Kul att väggrenarna numera är ishala. :brinnerup

Edit: Verkar som om ändringen skedde 92/93 till 96/97. Det skedde genom att man saltade färre vägar samtidigt som man struntade i vägrenarna. Sedan dess har det stått still.

Last edited:
Jag är medveten om att jag jämförde två olika biltyper, men tycker nog att en sprillans ny bil med alla elektroniska hjälpmedel och nya däck borde vara minst lika bra som en 17år gammal bil helt utan hjälpmedel och med 3 år gamla däck, men det kanske är för mycket begärt?
Nej det tycker jag inte.
Hade jag köpt en ny bil hade jag väntat mig att precis ALLT varit bättre än på min 740.
Det är inte för mycket begärt att den ska vara bättre på allt när den är 20 år nyare.
Dock, ingen ny bil jag provat har piskat 740:in i värme, avimningen på rutorna eller åtkomlighet för reparationer. Man ska ju inte behöva stå och vänta för att få imfri ruta för att det är lite fuktigt ute...
Sen ska man kunna byta en simpel glödlampa vid vägkanten i kolmörker med bara en liten ficklampa :)

Tycker moderna bilar är simmiga och odistinkta på löst/halt underlag. Där går en äldre bättre. Tror inte att vinteregenskaper är högt prioriterade idag på samma sätt som för, säg 20 år sen.

Dock, ingen ny bil jag provat har piskat 740:in i värme, avimningen på rutorna...

Det där går ju lite hand i hand.
Mercan jag hade tidigare (320E -93) tog längre tid på sig att få värme en än jämngammal 740.
ÅAS förvandlade den bränslet till hästkrafter istället för spillvärme. Den drog 0.8-1.0 blandad körning på 220hk. 740n jag har nu drar 0.8-0.9 på 115hk. Vidare hade den cirkus 4L mer i kylsystemet. Så den höll värmen betydligt bättre än motsvarande 740.

Vissa nyare dieslar använder väl tom värmaren i smyg (som sitter monterad även om man inte valt det, bara det att knappen fattas) för att hålla värmen öht?

Nej, det är fysikens lagar (läs: däckfriktionen mot marken) som bestämmer greppet oavsett en massa elektriska (handikapp) hjälpmedel.

Så tant Agda bromsar alltså lika bra som Kenny Bräck? Tänk omtänk rätt! Elektroniken hjälper tant Agda att utnyttja däckens potential bättre. Ytterligare en vink kan ju vara att ett rullande däck har högre friktion än ett låst däck.

Vissa nyare dieslar använder väl tom värmaren i smyg (som sitter monterad även om man inte valt det, bara det att knappen fattas) för att hålla värmen öht?

Japp, den sitter där just av den anledningen. Moderna dieselmotorer klarar inte att få upp tempen annars. Det som stör mig är att VAG ska ha åtta tusen för att jag ska kunna sköta starten själv.

Så tant Agda bromsar alltså lika bra som Kenny Bräck? Tänk omtänk rätt! Elektroniken hjälper tant Agda att utnyttja däckens potential bättre. Ytterligare en vink kan ju vara att ett rullande däck har högre friktion än ett låst däck.

Jag svarade på jämförelsen med 17-årig bil vs en ny bil. Du kan inte bromsa bättre än vad däckfriktionen mot marken ger, även om bilen har en massa hjälpmedel.

Sen om tant Agda behöver hjälpmedel för att klara av att hitta maximal friktion vid inbromsningen så är det ok. Själv kör jag bättre än Kenny Bräck. :tungan

Fel, ofta har du absolut bäst inbromsning när däcket har typ 30% låsning (kan ha varit 20% också, var ett tag sedan jag forskade i ämnet). Däremot blir det ett aber att styra bilen då. Varför man gör litet avkall på bromsförmågan för att kunna styra bilen under inbromsning. (super)Sportbilar tenderar dock att ligga närmre gränsen. Därför kan de vara "omöjliga" att styra under inbromsning trots ABS.

Testa får du se.

På snö/slask/grus har du dessutom optimal inbromsning med helt låst däck eftersom det gräver ner sig och materialet som byggs upp framför hjälper till att bromsa.
Däremot blir det som sagt jävligt svårt att styra. Vilket ofta är mer värdefullt än de där sista procenten inbromsning.

Fel, ofta har du absolut bäst inbromsning när däcket har typ 30% låsning (kan ha varit 20% också, var ett tag sedan jag forskade i ämnet). Däremot blir det ett aber att styra bilen då. Varför man gör litet avkall på bromsförmågan för att kunna styra bilen under inbromsning. (super)Sportbilar tenderar dock att ligga närmre gränsen. Därför kan de vara "omöjliga" att styra under inbromsning trots ABS.

Testa får du se.

På snö/slask/grus har du dessutom optimal inbromsning med helt låst däck eftersom det gräver ner sig och materialet som byggs upp framför hjälper till att bromsa.
Däremot blir det som sagt jävligt svårt att styra. Vilket ofta är mer värdefullt än de där sista procenten inbromsning.

:tummenupp tummenupp för dig! Det där får man ju lära sig på halkbanan i bilskolan, men det verkar som om de flesta har glömt det!

Japp, den sitter där just av den anledningen. Moderna dieselmotorer klarar inte att få upp tempen annars. Det som stör mig är att VAG ska ha åtta tusen för att jag ska kunna sköta starten själv.

OT: Vad menar ni med "värmare"?:va

PÅ Volvo och VW sitter det en webasto diesel värmare, på min gamla audi satt det ett el element som hjälpte till att hålla uppe vatten tempen vid köldgrader.

Se där, det var nytt för mig!:)

fortfarande OT: vet du var man får reda på vilka modeller som har webaso? Polaren min har nämligen en nyimporterad Audi A4 2,7 tdi som man inte får motorvärmare till... :vaskulle vara en lösning för han med en värmare! (eller bara en kontroller, om där finns en ren)

Antisladd är livsfarligt iaf.

Blev omkörd förra vintern som satan av en XC90 på en kurvig snötäckt väg (riktigt vinterväglag). 1 km längre fram låg han i diket.
Vad han hade för däck vet jag inte. Men jag hade dubb på min 740, och hade inga problem att hålla 70 på den 70-vägen.
Va verkligen skithalt... Tror inte han kände det p.g.a antisladden.

Jag håller inte med om att antisladd är livsfarligt. Tvärt om tror jag att det räddar många situationer varje vinter innan det hinner bli farligt. Enda orosmomentet med elektroniska hjälpmedel är att biltillverkarna kan ta genvägar genom att kanske inte prioritera viktfördelning och väghållning eftersom de kan kalibrera systemet att kompensera för detta.

Att XC90 hamnade i diket beror inte på att han inte kände halkan på grund av antisladd. Man märker när systemet arbetar och förstår att det är snorhalt om det konstant är aktivt. Föraren hade övertro på bilens och sin egen körförmåga. Allt annat är bara skitsnack.

Jag har tyvärr noterat att många moderna bilar avskärmar föraren från underlaget. De är så välbyggda att de invaggar förarna i falsk trygghet. Men detta är ingen ursäkt som man kan använda som skäl att man kört av vägen.

Jag har tyvärr noterat att många moderna bilar avskärmar föraren från underlaget. De är så välbyggda att de invaggar förarna i falsk trygghet. Men detta är ingen ursäkt som man kan använda som skäl att man kört av vägen.

Helt sant.

Ofta blir jag dock förbannad (på mig själv) när jag lånar faderkakans bil och glömmer peta ur antispinnen när jag ska forcera snödrivorna med hjälp av hastighet och den jävelen bromsar fast mig :mad:

Fast nu är det väl inte så många som måste forcera snödrivor i höjd med lysena för att ta sig ut på en plogad väg :gnissla

Fast nu är det väl inte så många som måste forcera snödrivor i höjd med lysena för att ta sig ut på en plogad väg :gnissla

Då jag bodde mellan Skellet o Ume så var det så varje dag under vintern ....
Du vet det där med snöplogning o vallar för att ens ta sig ut på vägen. :huvet
Ibland var vi tvunga att vänta till grannen med trakor kunde skotta fram in/utfarten.

Bor man så till att man behöver forcera snövallar är en Forester Turbo bland det bästa man kan ha. 4wd + hög markfrigång + bra med pulver att verkligen trycka sig genom vallarna.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D