Det eviga tjafset om vinterdäck

Kör med dubb-fria däck och är riktigt nöjd. Här är det såpass väl trafikerat att snön försvinner ganska snabbt. Funkade fint förra vintern (då var det ändå rätt mycket snö). Å andra sidan måste jag inte ha bilen varje dag i alla väder, är det ishalka får den allt stå.

Du missar en avgörande detalj. Du bor i FINLAND!!! ;) Det finns 14 hus och några miljarder hektar träd där...

Problemet är teoretiskt inte att dubbfritt funkar sämre på "vinterväglag", utan att vi till 70% kör på "svenskt vinterväglag", dvs is. När det snöar så saltas det ur till vatten, som fryser och blir is. Kollektivtrafiken packar snön stenhård där det finns nån vilket blir som is på ytan efter att 100 000 bilar körda av idioter fullgasat sig ifrån varenda korsning stan har i tron om att det går fortare då.

Hade det varit snö jag skulle köra på hade jag nog inte tvekat på dubbfritt. Men det gäller bara möjligtvis för kurvtagning, och det är inte mitt prio med dieselkombin. Stopp vid korsning däremot är en rätt viktig grej, och dubbfritt på is eller hårdpackat snö som kombination ska bli intressant att utvärdera.

I´ll be back senare i vinter!

Jajjemen jag bor i Finland, landet där det finns 14 hus, och några miljarder hektar träd (...och inga jävla mitträcken,100/120kmh istället för 90/110,en handfull rally VM mästare samt en fungerande invandrarpolitik) :yoparty

Tyvärr så är vägarna här i södra findland väldigt välsaltade, så ettdera är det normalt vinterväglag eller slask:huvet

tack Mordecaien för länkarna, nästa uppsättning däck blir nog friktionsdäck:banana

Fast egentligen handlar det bara om att jag inte fattar debatten. Är det halt: kör lite lugnare eller stanna hemma. Ha du dåliga däck: Kör ytterligare lite lugnare och stanna hemma lite tidigare. Varför behövs det en lag om detta??
Allt handlar väl om att inte krocka och för det måste man väl anpassa sig efter de givna förhållandena och det är något som jag anser är upp till var och en att lära sig, eventuellt med hjälp av lite plåtskador.

Håller helt med.. Iaf gällande att ta det lugnt.

Men hur tänker du när du säger att man ska ställa bilen? Alla bor och jobbar inte i stan, eller är på samma plats hela dan under arbetstid heller för den delen.

Jag körde 3-500 mil / månad i tjänsten när jag jobbade. Tjejen kör inte mkt, men ofta (flera gånger om dan i stort sett varje dag) och mest i stadstrafik där det är som värst. Far min bor utanför kollektivtrafikens fantastiska värld, och har dessutom så långt till jobbet att det varit enklare att bara inte åka hem.

Hur gör man då? Sverige befolkas av ganska många med tvunget bilbehov, en sanning som gällt rätt länge.

Back to topic.. Testerna har alltså visat att dubbfritt greppar bättre än dubbat på is? Det var en chock, förstår inte hur, men ska ge det en chans. Nu har det ju töat så jag kan inte ut och filma några schladdar med dieselDoris. Får ta en raincheck på det!

Back to topic.. Testerna har alltså visat att dubbfritt greppar bättre än dubbat på is? Det var en chock, förstår inte hur, men ska ge det en chans. Nu har det ju töat så jag kan inte ut och filma några schladdar med dieselDoris. Får ta en raincheck på det!

Om någon lyckas leta reda på ett test som visar att dubbfritt är bättre på is, så bör det stå vart Elvis bor på nästa sida i den tidningen...

kör dubbfritt. skiter i vilket. skulle kunna köra med sommardäcken men då får jag bara böter.

folk som envisas med att köra med dubbar i sthlm förstår jag mig inte på. slänga dyra slantar på ett par däck som slipas ner efter max 100 mil på asfalt och tro man kan köra samma farter som under sommar halvåret.

Sthlm o neråt dubbfritt.
Sthlm o uppåt dubbar

Antisladd är livsfarligt iaf.

Blev omkörd förra vintern som satan av en XC90 på en kurvig snötäckt väg (riktigt vinterväglag). 1 km längre fram låg han i diket.
Vad han hade för däck vet jag inte. Men jag hade dubb på min 740, och hade inga problem att hålla 70 på den 70-vägen.
Va verkligen skithalt... Tror inte han kände det p.g.a antisladden.

Ang. tappa dubb har jag Kumho dubbade (KW22), och dom har tappat ett dubb per däck. Bakdäcken jag hade förra året bytte jag när det var strax under 3 mm, kört mycket på isen, men det fattades totalt 15 dubb på två däck.

Och Kumho är väll inget super direkt... Få reklamationer, men kom rätt dåligt i testet i Teknikens värld 2009...

I år ska jag ha på 10 år gamla Gislaved Nordfrost dubbade bak :) Mycket mönster och alla dubb kvar. :)

slänga dyra slantar på ett par däck som slipas ner efter max 100 mil på asfalt

Det var jävligt dåliga dubbdäck som sålde där nere hörrö, jag kör säkerligen 300 mil om året på asfalt med mina dubbdäck och jag brukar byta efter 3-5 år.

(jag åker alltså framsaltad europaväg en hel del, samt att jag lägger på i tid och lägger av när jag har tid...)

Bodde jag i stockholm och tillbringade största delen av tiden i bilkö skulle jag kanske överväga friktions(fria) vinterdäck.

Jag har sålt däck och då provade jag friktions(fria)däck, dom var inte bra då, sonen jobbar på däckverkstad och på senaste bilen provade han friktions(fria)däck, i helgen som var var det provkörning av nya Kia Sportage 4x4 och den var skodd med friktions(fria) däck.

Sonens bil tappar greppet på 3ans växel om han drar tills turbon börjar ladda.

Kian kanade rakt fram i en korsning (när dottern körde).

Min sura gamla golf höll spåret i samma korsning, i högre hastighet med tre år gamla dubbdäck

Fast egentligen handlar det bara om att jag inte fattar debatten. Varför behövs det en lag om detta??

Fan, du kanske inte var så smart som jag trodde trots allt :tungan
Folk är ju korkade, det är ju allmänt känt. Därför måste man hela tiden göra livet enklare för dessa korkade individer genom att tillämpa lagar och paragrafer inom alla områden, annars får du ett kaos utan dess like.

Jag sänker inte farten speciellt mycket trots snö och halka, jag kör alltid med nya fräscha däck och håller avståndet. Hittills har det resulterat i 0 olyckor från min sida.
Men visst, det har hänt att jag har haft sladd på motorvägen i 120km/h eller snurrat på de mindre vägarna men inget allvarligare än så :brinnerup

Tjejen däremot lyckades med konststycket att plantera bilen i arslet på en stillastående lastbil mitt på E20. Lastbilen hade deformationszon där bak som tur var, men ändå blev tjejens bil totalmosad framtill samt veckad ända upp på taket bakom framsätet. Hon höll avståndet påstod hon, ca 300 meter, men det räckte inte för att stanna på "svart is".

Fan, du kanske inte var så smart som jag trodde trots allt :tungan
Folk är ju korkade, det är ju allmänt känt. Därför måste man hela tiden göra livet enklare för dessa korkade individer genom att tillämpa lagar och paragrafer inom alla områden, annars får du ett kaos utan dess like.

Jag sänker inte farten speciellt mycket trots snö och halka, jag kör alltid med nya fräscha däck och håller avståndet. Hittills har det resulterat i 0 olyckor från min sida.
Men visst, det har hänt att jag har haft sladd på motorvägen i 120km/h eller snurrat på de mindre vägarna men inget allvarligare än så :brinnerup

Tjejen däremot lyckades med konststycket att plantera bilen i arslet på en stillastående lastbil mitt på E20. Lastbilen hade deformationszon där bak som tur var, men ändå blev tjejens bil totalmosad framtill samt veckad ända upp på taket bakom framsätet. Hon höll avståndet påstod hon, ca 300 meter, men det räckte inte för att stanna på "svart is".

Jag är allt annat än sosse. Men en skattehöjning och obligatorisk kollektivtrafik för kvinnfolk månne?

Jag är allt annat än sosse. Men en skattehöjning och obligatorisk kollektivtrafik för kvinnfolk månne?

Jag röstar på vilket parti som helst som inför det, men bara om min dotter får dispens, jag är less på att skjutsa henne.

Är det någon som har påstått något annat än att journalister är det?
Fast det var ju en helt annan debatt.

Det där var filmat på däckfirman där min son jobbar, så jag känner samtliga som var med, en av gubbarna som skymtade förbi har jag jobbat med (fast på en annan däckfirma).

På radion för några veckor sedan pratade de om vinterdäck.
De hade frågat folk på stan vad de körde på.

Tant ca 60 - Vi kör på dubbfritt, för vår bil har anti-spin.

Jag tycker det är ganska enkelt när det gäller dubbat eller dubbfritt..

Skall du alltid kunna köra bilen oavsett väglag så är dubbade premiumdäck det man bör satsa på. De ger bäst framkomlighet och säkerhet oavsett väglag, dock så kan detta val erbjuda några nackdelar som högre förbrukning, högre inköpspris och man får hålla igen på motorvägen när det är barmark.

Kan man välja att låta bilen stå när det skall bli dåligt väder, bor där snöröjning funkar hyfsat och har vett i huvet att ta ut avstånd så väljer man med fördel de dubbfria premiumdäcken. De ger bättre miljöinverkan än dubbdäcken och för en normal förare med normal körstil så funkar de otroligt fint.

Jag hamnar i kategori 2, men åker dubbat eftersom bilen var utrustade med sådana vid köpet. Och det är nog den avgörande faktorn för de flesta som köper en beggad bil.. Man kör på det som finns.

2cent

Jag röstar på vilket parti som helst som inför det, men bara om min dotter får dispens, jag är less på att skjutsa henne.

Kollektivtrafik innebär alltså inte att du skjutsar :)

Det var jävligt dåliga dubbdäck som sålde där nere hörrö, jag kör säkerligen 300 mil om året på asfalt med mina dubbdäck och jag brukar byta efter 3-5 år.

(jag åker alltså framsaltad europaväg en hel del, samt att jag lägger på i tid och lägger av när jag har tid...)

Bodde jag i stockholm och tillbringade största delen av tiden i bilkö skulle jag kanske överväga friktions(fria) vinterdäck.

Jag har sålt däck och då provade jag friktions(fria)däck, dom var inte bra då, sonen jobbar på däckverkstad och på senaste bilen provade han friktions(fria)däck, i helgen som var var det provkörning av nya Kia Sportage 4x4 och den var skodd med friktions(fria) däck.

Sonens bil tappar greppet på 3ans växel om han drar tills turbon börjar ladda.

Kian kanade rakt fram i en korsning (när dottern körde).

Min sura gamla golf höll spåret i samma korsning, i högre hastighet med tre år gamla dubbdäck

Ditt test med en astung understyrd stadsjeep mot din lilla nätta Golf är alltså bättre än Teknikens världs test?

Joråsåattteehhh...

Sitter dubbfritt på min Almera. Nya billiga asiatiska däck motsvarande "Linglong Radial 650 Winter Hero" typ. Jag åkte i "snökaoset" imorse 13 mil till jobbet. Tog mig 10 minuter extra mot en vanlig morgon. Det var is stora delar av vägen. Däremot fick jag köra om livsfarliga jävla människor som ska hålla 60 på motorvägen och 40 på lokala oplogade vägen. Trots dubbdäck och antisladdsystem till tänderna...

Så jag tror det viktigaste är att dom som inte kan köra bil inser det och skiter i att ge sig ut när det är molnigt ute, så kan vi som kan köra åka runt och inte reta oss på alla sniglar i trafiken.

Last edited:
Jag är medveten om att jag jämförde två olika biltyper, men tycker nog att en sprillans ny bil med alla elektroniska hjälpmedel och nya däck borde vara minst lika bra som en 17år gammal bil helt utan hjälpmedel och med 3 år gamla däck, men det kanske är för mycket begärt?

Jag är medveten om att jag jämförde två olika biltyper, men tycker nog att en sprillans ny bil med alla elektroniska hjälpmedel och nya däck borde vara minst lika bra som en 17år gammal bil helt utan hjälpmedel och med 3 år gamla däck, men det kanske är för mycket begärt?

Får jag göra en gissning så hade ditt test tur med

Förare
Däck mot biltyp
Slumpen.

Teknikens världs test är nog mer beräknande och korrekt.

Nej, det är fysikens lagar (läs: däckfriktionen mot marken) som bestämmer greppet oavsett en massa elektriska (handikapp) hjälpmedel.

Själv så kör jag både dubbfritt och med dubb då dubbdäcken har typ 10% av dubben kvar.

Miljösnacket kan man juh vända på lite lätt oxo...

Skulle alla köra dubbat så skulle vi inte behöva salta så förbannat mycket hela tiden.. och spara på miljön :tummenupp

Sjuuuka mängder salt som läggs ut varje vinter..

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D