Det eviga tjafset om vinterdäck

Jag kör dubbfritt, men då får man ju åka i 40 påväg hem från jobbet på 110 väg bortemellanåt också.

Farsan körde med Fighter för 3-4 år sen och det var dom bästa däck jag har provat, det var något överjävligt grepp i dom 195/65-15 var det han hade.

Själv kör jag med dubbade nokian just nu 205/55-16 och hittils har jag inget att anmärka på. Dubbfritt gillar jag däremot inte, fungerar bra i lössnö men inte ett dugg bra om det är hårdpackad snö eller is.

Ja det är något mirakelmedel i de däcken, dom är säker 7-8 år gammla, alla dubbar är som nya och sitter kvar, däcket har inte slitits alls och greppet är överjävulskt :va

Fast det där var väl för bilar utan antisladd, för bilar med antisladd var siffran betydligt lägre (även om antisladd självfallet inte kan upphäva naturlagar vilka vissa dubbhatare verkar tro)

Möjligt att det var bilar utan antisladd, men det största problemet vid vinterväglag är inte sladd med dagens framhjulsdrivna bilar, utan det taskiga greppet i framvagnen, och längre bromssträckor, så siffran torde fortfarande vara rätt hög.

Dubbdäck räddar liv. Så är det.. Inte bara ditt liv, andras också. Jag tycker man kan offra att köra dubbat under vinterhalvåret.. Så farligt är det inte

Jag körde med sommardäck på min ena bil hela förra vintern. Tror dessutom att det är en smart säkethetsdetalj eftersom jag med sommardäck kör väldigt lugnt, och om det går snett så sker det i helt acceptabla farter. Måste vara bättre att krocka i 40 km/h än 80 km/h. :)

Dubbdäck ÄR bättre.

The Scandinavian Tire & Rim Organisation:
http://www.stro.se/sverige/valvinter.pdf

Statens väg- och transportforskningsinstitut:
http://www.vti.se/templates/Page____11705.aspx

Det här testet med begagnade däck var iofs lite intressant.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/101015-gamla-dubbdack/index.xml

Nu har jag inte pyntat för hela testet :gnissla men utifrån sammanfattningen:
Jag har tolkat det som att dubbdäcken är marginellt sämre än dubbfria på isväglag efter 1000mil men presterar likvärdigt på övriga underlang. Men under störredelen av dessa 1000mil har dubbdäcken dessutom varit bättre på is.
Dubbdäcken har dessutom 1.5mm mer mönsterdjup kvar vid slutet av testet.

Vad är det då som talar för dubbfria?

Edit: Dessutom är det väl inte något vidare statistiskt underlag med ett enda test och av ett fabrikat(?).
Jag vill se fler sådana här tester!

Last edited:
Klart dubbdäck är bättre.
Dock köpte jag just en uppsättning nästan nya dubbfria till vår bil, bara för att det var så billigt och nära.
Har kört några år på det, så det får funka.

Dubbdäck ÄR bättre.

The Scandinavian Tire & Rim Organisation:
http://www.stro.se/sverige/valvinter.pdf

Statens väg- och transportforskningsinstitut:
http://www.vti.se/templates/Page____11705.aspx

Det här testet med begagnade däck var iofs lite intressant.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/101015-gamla-dubbdack/index.xml

Nu har jag inte pyntat för hela testet :gnissla men utifrån sammanfattningen:
Jag har tolkat det som att dubbdäcken är marginellt sämre än dubbfria på isväglag efter 1000mil men presterar likvärdigt på övriga underlang. Men under störredelen av dessa 1000mil har dubbdäcken dessutom varit bättre på is.
Dubbdäcken har dessutom 1.5mm mer mönsterdjup kvar vid slutet av testet.

Vad är det då som talar för dubbfria?

Edit: Dessutom är det väl inte något vidare statistiskt underlag med ett enda test och av ett fabrikat(?).
Jag vill se fler sådana här tester!

Mina däck går mer än 1000 mil, efter 1000 mil är det dubbfria bättre och hur ser det då ut efter 3500 mil, vilket mina däck brukar få rulla innan jag ens tänker tanken på att byta ut dom.

Mina däck går mer än 1000 mil, efter 1000 mil är det dubbfria bättre och hur ser det då ut efter 3500 mil, vilket mina däck brukar få rulla innan jag ens tänker tanken på att byta ut dom.

Marginellt bättre på is, likvärdigt eller sämre på snö/asfalt.
Dessutom fortfarande med 1.5mm lägre mönsterdjup. Hur ser det ut efter 3500mil tro.

Marginellt bättre på is, likvärdigt eller sämre på snö/asfalt.
Dessutom fortfarande med 1.5mm lägre mönsterdjup. Hur ser det ut efter 3500mil tro.

Jag tolkar det annorlunda:

Dubbdäcken 1000 mil:
"Upplevelsen mellan nytt och begagnat är som natt och dag – från säkert, snabbt och förutsägbart till sladdbenäget, svårhanterat och klart långsammare"
"Det begagnade nordiska dubbfria är bättre än det begagnade dubbade. Dels i känslan som förmedlas och dels i de varvtider som däcket presterar. Samtidigt presterar det begagnade dubbade och begagnade centraleuropeiska på nästan samma nivå. Skillnaden dem emellan är försumbar och detta understryker vårt konstaterande – dubben är en färskvara."

Så om det är så att det dubbfria är bättre redan efter 1000 mil, hur snabbt förfaller sedan resten dom resterande 2500 milen? Hur mycket bättre är det dubbfria efter 2500 mil? Förmodligen mycket bättre, då det är skapat för att klara sig utan dubben, medans dubbdäcken förlorar sin "räddare" i dubben, då de blir slitna.

Dubbfritt om man åker mycket och mycket barmark, man har ju ingen nytta av dubbarna ändå enligt testet (efter 1000 mil)

Det är dig jag vill rycka ur bilen och hoppa på då när det står nästan still och jag bara vill hem, med dubbdäck :P

Troligen :D
Men det är även mig du står tillsammans med i bilkön när nån dåre med dubb längre fram trodde de gick o hålla sommarvägshastighet bara för han hade dubb :D

Jag tolkar det annorlunda:

Dubbdäcken 1000 mil:
"Upplevelsen mellan nytt och begagnat är som natt och dag – från säkert, snabbt och förutsägbart till sladdbenäget, svårhanterat och klart långsammare"
"Det begagnade nordiska dubbfria är bättre än det begagnade dubbade. Dels i känslan som förmedlas och dels i de varvtider som däcket presterar. Samtidigt presterar det begagnade dubbade och begagnade centraleuropeiska på nästan samma nivå. Skillnaden dem emellan är försumbar och detta understryker vårt konstaterande – dubben är en färskvara."

Så om det är så att det dubbfria är bättre redan efter 1000 mil, hur snabbt förfaller sedan resten dom resterande 2500 milen? Hur mycket bättre är det dubbfria efter 2500 mil? Förmodligen mycket bättre, då det är skapat för att klara sig utan dubben, medans dubbdäcken förlorar sin "räddare" i dubben, då de blir slitna.

Dubbfritt om man åker mycket och mycket barmark, man har ju ingen nytta av dubbarna ändå enligt testet (efter 1000 mil)

"Nya
Dubbat: 9,7 mm
Nordiska dubbfria: 9,7 mm
Centraleuropeiska dubbfria: 9,3 mm

Begagnade (1 000 mil)
Dubbat: 7,5 mm fram, 7,8 mm bak. Sammanlagt har 15 dubbar ramlat ur de fyra däcken. Ytterligare fem dubbkärnor har gått av.
Nordiska dubbfria: 6,0 mm fram, 6,8 mm bak.
Centraleuropeiska dubbfria: 6,2 mm fram, 7,0 mm bak"

Hur ser de siffrorna ut efter 3x sträckan tro?

"Bromsprestanda på is är ett testmoment där de bästa dubbdäcken alltid klarar lite bättre än sina dubbfria syskon. Det nya dubbade däcket är bäst, 11 procent bättre än det nordiska dubbfria och hela 28 procent bättre än det centraleuropeiska dubbfria. Som referens kan vi säga att skillnaden mellan nytt dubbat och nytt nordiskt dubbfritt från Continental vid 2009 års tester var just 11 procent.
En tydlig fördel med dubbat, men för de begagnade däcken blir det annorlunda. Det dubbade däcket presterar plötsligt sämre än det nordiska dubbfria och har tappat nästan en femtedel av sin bromskapacitet. Det nordiska dubbfria har tappat sju procent och det centraleuropeiska är bara marginellt sämre än sin nya motsvarighet"

Med lite enkel matte (som jag hoppas är rätt :gnissla) för att bena ut begreppen:
Vi säger att det dubbfria har bromssträckan 100m
Då har det dubbade "11% bättre" ett värde på 89m mao.
Om det dubbfria sedan tappar 7% (7m) = bromssträcka på 107m
Om då det dubbade tappar "nästan en femtedel (20%) (~18m)" ger det en bromssträcka på 107(!)m. Om det där "nästan en femtedel" istället var 18% (~16m) är bromssträckan 105m

"När vi testar bromsprestanda på snöunderlag, där dubben inte spelar samma roll, följer resultaten ett annat mönster. Här är det däckets mönster som gör jobbet – de dubbade och nordiska dubbfria presterar likvärdigt då de tappar extremt lite av sin kapacitet som begagnade. Detta gäller även det centraleuropeiska."

Talar för sig själv.

Det skulle onekligen vara intressant att se ett större begagnattest med fler fabrikat och längre sträckor.

Edit: Tankefel korrigerat :rodnar

Last edited:
Med lite enkel matte (som jag hoppas är rätt :gnissla för att bena ut begreppen:
Vi säger att det dubbfria har bromssträckan 100m
Då har det dubbade "11% bättre" ett värde på 111m mao.

Hur fan kan det vara 11% bättre att ha 111 meter stoppsträcka istället för 100 meter.

Borde det inte vara 89 meter för det dubbade? :confused:

Jag körde med sommardäck på min ena bil hela förra vintern. Tror dessutom att det är en smart säkethetsdetalj eftersom jag med sommardäck kör väldigt lugnt, och om det går snett så sker det i helt acceptabla farter. Måste vara bättre att krocka i 40 km/h än 80 km/h. :)

Jaja, men det är ju lätt att säga när man är smart och har huvudet på skaft :huvet Hur många svensson tror du kan tänka logiskt på det viset? Nada tror jag, därför vi säljer så många vinterdäck...

Jaja, men det är ju lätt att säga när man är smart och har huvudet på skaft :huvet Hur många svensson tror du kan tänka logiskt på det viset? Nada tror jag, därför vi säljer så många vinterdäck...

Dessutom är det asjobbigt om det ska ta 4 timmar att ta sig till jobbet varje hal morgon :fakta

Hur fan kan det vara 11% bättre att ha 111 meter stoppsträcka istället för 100 meter.

Borde det inte vara 89 meter för det dubbade? :confused:

Jag har såklart räknat allt bakänges. Tänkte på "bromsvärde" snarare än stoppsträcka :huvet
När man räknade på stoppsträcka blev det genast annorlunda, till dubbdäckens fördel.

Last edited:
Jag har för mig att jag läste testet i TeknikensVärld, kommer inte ihåg xakt!

Hur mina däck var inkörda vet jag inte, annat än att de va inkörda av en dam 40+:tuttar

Hur kör du egentligen?:D händer mig otroligt sällan att jag får antisladdsystemet att gripa in (om jag inte vill det förståss:gnissla)

Du missar en avgörande detalj. Du bor i FINLAND!!! ;) Det finns 14 hus och några miljarder hektar träd där...

Problemet är teoretiskt inte att dubbfritt funkar sämre på "vinterväglag", utan att vi till 70% kör på "svenskt vinterväglag", dvs is. När det snöar så saltas det ur till vatten, som fryser och blir is. Kollektivtrafiken packar snön stenhård där det finns nån vilket blir som is på ytan efter att 100 000 bilar körda av idioter fullgasat sig ifrån varenda korsning stan har i tron om att det går fortare då.

Hade det varit snö jag skulle köra på hade jag nog inte tvekat på dubbfritt. Men det gäller bara möjligtvis för kurvtagning, och det är inte mitt prio med dieselkombin. Stopp vid korsning däremot är en rätt viktig grej, och dubbfritt på is eller hårdpackat snö som kombination ska bli intressant att utvärdera.

I´ll be back senare i vinter!

Fast egentligen handlar det bara om att jag inte fattar debatten. Är det halt: kör lite lugnare eller stanna hemma. Ha du dåliga däck: Kör ytterligare lite lugnare och stanna hemma lite tidigare. Varför behövs det en lag om detta??
Allt handlar väl om att inte krocka och för det måste man väl anpassa sig efter de givna förhållandena och det är något som jag anser är upp till var och en att lära sig, eventuellt med hjälp av lite plåtskador.

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet