Det är dags att stanna klockorna…Mantorp

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
då tar jag tillbaka det påståendet,har inte hört eller sett någon som helst grej om att startproceduren har ändrats och alla var lika chockade i depån.

Freddy,då fanns det en annledning att du stod med regndäck då,tyckte det såg rätt konstigt ut när du kom med regnhoj sådär 3 minuter efter alla men strul äter snabbt tid.

han david hansson måste vara duktig för han kom 4 på stcc:s hemsida,jag som alltid trott att det heter david andersson och janne hansson:tummenupp

swedie:kan du inte göra en poll om hur många som hört talas om den ändrade startproceduren?kan vara kul och se hur tydliga svemo blivit:)

jorpes,jag är faktiskt inte förvånad,tyvärr.men ytterligare en grej från helgen.
 

rust29

aka Stefan - Race on!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Vikingstad
Hoj
*såld*
Att era funktioner är utbildade till bilfunktionärer och därmed inlärda att inte gå ut på banan om det inte är SC har nog en del i det här? Kanske även för dom som har högre poster?

Du är annars också mycket välkommen till tex ett SO för att se hur riktiga rr-funktionärer under mc-racen jobbar.
Flera av våra funktionärer har även utbildning som tävl.funk från Svemo.
En del av oss är även med och jobbar på t.ex. RR-SM i Linköping.
Jaja, nog tjatat om detta, vi lär oss alla av de misstag som görs, sedan är det bara att gå vidare och jobba mot nästa tävling.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag anser nog ändå det större ansvaret ligger på arrangören... eller? Varför betalar man annars en arrangör pengar för att genomföra en tävling?

Jag anser iaf att tankegången att föraren ska ta eget ansvar för att uppdatera sig (ja självklart delvis är det så), men det ska inte kunna vara ett krav utan diskussion.

Rena reglementen och sådant runt fordonen i sig, ja självklart. Men i det här läget handlar det om ett startförfarande som ändrats utan att någon verkar ha fått reda på det (på startgridden ens?).

Samma fel gjordes ju både på Anderstorp och Mantorp, så det är nog något genomgående problem inom arrangerandet av tävlingar och verkar inte bara ha med storleken på arrangemanget att göra.

Den som tillåter någon att att arrangera tävlingar i Sverige oavsett typ(?), är ju Svemo...

Vad är det som sägs i vardagen? Skiten kommer från toppen? Dålig chef = dåligt företag? I det här fallet Svemo. Jag har aldrig haft mycket gott att säga om Svemo, men ger ros när så förtjänas. Men jag tror att Svemo är totalt underbemannad både vad gäller kvalite på folket och pengar för att kunna göra sitt jobb. Förståerligt, men ack en tråkig situation för alla.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
då tar jag tillbaka det påståendet,har inte hört eller sett någon som helst grej om att startproceduren har ändrats och alla var lika chockade i depån.
Behöver du inte alls göra för det var ju uppenbarligen så och som mr. dent skriver så brister det allt för ofta i kommunikationen mellan SVemo och förarna. Kommunikationen är dock bådas ansvar. även om det ligger lite mer ansvar på Svemo. Att skylla allt på förbundet/arrangören/STCC är väl att göra det lite för lätt för sig eller?
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Jag tror att det i dom flesta fall brister i komunikation. Det sprids rykten hej vilt i en depå. Och att det efter att ha kommit från absolut ingenstans, för att sedan passera 3 personer, är det en sanning. Fram med vapnen! Döda och lemlästa alla ansvariga.

Men visst är vi väl ansvariga allihop. Så vem släcker vi först? Inte han som berättade "sanningen" väl. Vi behöver en fungerande lina mellan Svema-Tävlingsledare-förare.

En förarepresentant! Kanske 2. En person som är med på jurymöten och aktivt jobbar med förarna. Kanske klassvis. Kanske själv håller i förarmötet för sin klass, och svarar på frågor. Kommer med info innan det blivit fel. Slippa onödiga bestraffningar som kunde undvikits på grund av missförstånd/komunikation.
Att få komma som förare och få lägga fokus på mig och min körning. Inte på en massa skit.

är det det som kanske krävs så ringer jag gärna svemo och pratar med de för något måste göras innan katastrofen helt är ett faktum.även svemo verkar ju vara på linjen att de har bäddat för en katastrof.
det är faktiskt inte bra förren utländska förare köar för att få köra i den svenska toppklassen pro superbike.
det måste ju gå och hålla en tävling i sverige utan att folk reagerar på konstigheter´eller?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Såhär står det i reglementet ang. nya startproceduren:


6.6.5 B. Warm up lap ej obligatoriskt

När 3-minuterskylten visas får bara en mekaniker finnas kvar (två vid 4-takt) för att hjälpa föraren starta MC. TV och för starten erforderliga funktionärer får finnas kvar. Allt arbete skall vara avslutat och ev.däckvärmare skall vara avlägsnade från MC, även på reservmc och däck i bandepå. I bandepå får mekning utföras. Om arbetet med MC ej är klart skall MC flyttas till pit lane där arbetet får fädigställas, maskin och förare skall vara flyttade från grid senast en minut före start av warm-up lap. Föraren skall i så fall starta från bandepå.
1 minut innan start av warm-up lap skall samtlig personal lämna grid utom en mekaniker (två för 4-takt). Meknikerna skall fortast möjligt hjälpa förare starta mc, ingen medveten fördröjning av start får ske. Vid 30-sekunders skylten skall även mekaniker lämna grid.

Warm-up lap startas med grön flagga eller grönt ljus, och en säkerhetsbil skall ansluta i kön.

30-sekunder efter Warm-up laps start skall bandepå utfart stängas med röd flagga eller rött ljus. När samtliga led och förare passerat går en funktionär till startlinjen med en röd flagga. Om förare får problem under warm-up lap äger föraren rätt att uppsöka bandepå för reparation eller byte av mc men måste i så fall starta från bandepå först när samtliga förare passerat.

Förare äger rätt att starta från bandepå tills dess ledaren passerat startlinjen efter sitt första varv. Detta skall skötas av TL eller av TL utsedd ansvarig funktionär. Förare som kommer efter följebil skall starta efter följebil. Om förare är framme först när övriga förare är klara skall denne starta sist eller göra start från bandepå. Om inga hjulbyten eller mekning är nödvändig efter sightinglap kan starter på order från TL visa 1-minutskylt omedelbart.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Självklart skall förarna ta sitt ansvar men Svemo finns till för förarnas skull och inte tvärtom.

Jag har ingen inblick i vad som har hänt här men OM det är mycket oklarheter är inte det ett tecken på att man bör ändra på det nuvarande arbetssättet för att undvika missförstånd i framtiden?

Man kan hantera situationen som har uppstått på följande sätt:
1. Agera defensivt och slå ifrån sig kritiken, visa på vilka punkter man minsann har skött sig och att "felet" absolut inte beror på oss.
2. Skita fullständigt i prestigen, agera för att lära sig av situationen, vara lyhörda, våga utvecklas och skapa en aktivare dialog mellan förare och förbund. Öppna upp för kritik och försöka värva fler som vill engagera sig.

Lägger absolut ingen värdering i hur Svemo fungerar idag, utan ger bara min syn på hur man kanske bör agera.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2. Skita fullständigt i prestigen, agera för att lära sig av situationen, vara lyhörda, våga utvecklas och skapa en aktivare dialog mellan förare och förbund. Öppna upp för kritik och försöka värva fler som vill engagera sig.
Så bör väl ALLA inblandade agera i frågan?
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Du är mycket välkommen till Mantorp Park vid STCC-finalen i september.
Detta så du kan få arbeta ute på en postering och försöka få bort en liggande förare med tillhörande cykel utan att ha tillgång till Safety Car.
Respekten för gul flagg bland förarna är i stort sett obefintlig, de fortsätter i race tempo även vid olycksplatsen.
Jag är iaf rädd om personalen som jobbar ute på banan och därför använder vi oss av SC så att personalen kan jobba i säkerhet.

Jo jag vet hur arbetet går till. Jag har jobbat i Rescue ett par år. Kört läkarbilen. Kört rescue bilen. Stått på posteringar.
Jag tycker ändå att när det tar nästan 12 minuter att få bort en skadad förare och hans hoj då tar det lite för lång tid. (oavsett vilken bana, förra året var det här i FBG som det blev på ett liknande sätt)

Att dra paralleller till MotoGP/F1, som gjordes innan, går inte. De banor dom kör på har en helt annan infrastruktrur med medicalteam/lyftkranar på posteringar och vägar utanför till posteringarna. Där går posteringspersonal ut med en medic och en bår och bär ut föraren varpå ambulans om detta behövs kommer utvändigt om posteringen (om krashen inte är riktigt illa)
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Behöver du inte alls göra för det var ju uppenbarligen så och som mr. dent skriver så brister det allt för ofta i kommunikationen mellan SVemo och förarna. Kommunikationen är dock bådas ansvar. även om det ligger lite mer ansvar på Svemo. Att skylla allt på förbundet/arrangören/STCC är väl att göra det lite för lätt för sig eller?
Självklart är kommunikation A och O för denna verksamhet.

Men det ÄR föraren som har ansvar för att han vet vad som står i regelverket, det skriver han ju till och med under på vid tävlingsanmälan, eller?

Det som måste vara klart mellan föraren och regelskrivaren (Svemo) är ju VAR, NÄR och HUR reglementet publiceras.

Därefter ansvarar regelskrivaren för att reglementet publiceras i tid på överenskommen plats.


Det finns inga bättre alternativ.

Att sedan ändringar genomförs tillsammans med förarrepresentanter osv. osv. regelskrivaren använder diverse olika metoder för att påminna förarna om var, när och hur de hittar regelverken är "pluskulor" men förändrar inte själva grunden för vilka regler som gäller samt vilket ansvar var och en har.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Stora förändringar av reglementet, som tex en ny startprocedur, ska man ta på förarmötet. Då vet alla som ska köra vad som gäller.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Stora förändringar av reglementet, som tex en ny startprocedur, ska man ta på förarmötet. Då vet alla som ska köra vad som gäller.

Ja, det är ett bra sätt att stämma av att alla har tolkat en regeländring på ett korrekt sätt.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Maken och mängden till uppstaplade missar och brist på kunskap, har jag nog aldrig sett i roadracing förut. Det var som en myrstack, där ingen visste vad den skulle göra, folk åkte planlöst omkring på sina fordon. Sånt här kan inte sändas i TV, möjligtvis efter bollibompa. Förstår inte ansvariga att vi andra betalar pengar för att se detta:(
Filip var den rättmätiga segraren, om inte Cavalli skrikit sig till en första plats!!:tummenner :censored
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Var det bara jag som reagerade på att Warmuplap ska startas med GRÖNT ljus, eller grön flagga....?

Hur många banor har grönt ljus monterat? Det sitter väl oftast bara en rad med röda lampor.

När man testade detta för nåt år sedan så släppte man iväg fältet på Warmuplap med dom vanliga röda lamporna, och det var så jag uppfattade att man gjorde på Anderstorp nu senast också, eller?
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
En liten fråga från någon som själv inte håller på med racing, är det normalt att man beslutar om reglemente under första tävlingshelgen?

Hur kan man vara säker på att man byggt hojen rätt, om saker som godkänd vikt, dB-nivå mm bestäms samma helg som första loppet?

Sådant hade åtminstone jag velat ha reda på månader i förväg för att optimera materialet. Men det kanske är normalt, därför jag frågar er som är aktiva.

:va
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Vi som var på förarmötet i Anderstorp på söndagen fick informationen ang den nya startvarianten.
Då ska jag hålla käft :mad: :hihi

Kanske komma på något bättre sätt att distrubera ut information som med säkerhet kommer fram till var och varenda människa som kör roadracing?
 

Gandalf

# 51
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 -07, 660 -04
Då ska jag hålla käft :mad: :hihi

Kanske komma på något bättre sätt att distrubera ut information som med säkerhet kommer fram till var och varenda människa som kör roadracing?


Visst är det upp till dig själv att ta reda på detta. Men människan är till naturen lat.

Men man tycker ju ändå att dom tex kan maila ut förändringar till samtliga som löst licensen.

Krångligare än så behöver det ju inte var
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Sådant hade åtminstone jag velat ha reda på månader i förväg för att optimera materialet. Men det kanske är normalt, därför jag frågar er som är aktiva :va
Nej, det är inte normalt. Reglementet brukar komma åtminstone 1-2 månader före första racet :D
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top