Det är dags att stanna klockorna…Mantorp

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Visst är det upp till dig själv att ta reda på detta. Men människan är till naturen lat.

Men man tycker ju ändå att dom tex kan maila ut förändringar till samtliga som löst licensen.

Krångligare än så behöver det ju inte var

det stod rätt många som varit på förarmötet som inte hade uppfattat denna nya regel och såg stordebutant.

macke: visst var det så att de faktiskt bröt mot reglemenetet och använde röd lampa,är du förvånad...
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Filip var den rättmätiga segraren, om inte Cavalli skrikit sig till en första plats

Det kan ju ingen av oss bedömma. Vi kan bara hoppas att domarnas bedömningen är korrekt och att det är den som passerade linjen först som vann. Tätt race och passage samtidigt över linjen ja jämnare kan det ju inte bli...
Rätten att lämna in en protest om man tycker något blir fel utnyttjar team alltid och det ska man oxå göra.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
En liten fråga från någon som själv inte håller på med racing, är det normalt att man beslutar om reglemente under första tävlingshelgen?

Hur kan man vara säker på att man byggt hojen rätt, om saker som godkänd vikt, dB-nivå mm bestäms samma helg som första loppet?

Sådant hade åtminstone jag velat ha reda på månader i förväg för att optimera materialet. Men det kanske är normalt, därför jag frågar er som är aktiva.

:va

Gällande ljudnivå och startförfarande så finns de reglerna med i nya SR som iaf jag fick i mars och som förmodligen funnits tidigare. Gällande vikten så står det Homologisering -12 kg för Superbike 750 - 1000, varför andra regler framkom får arrangören stå för.

Men som sagt, resten av reglerna står i SR så de som är aktiva har haft MINST 1,5 månad på sig att anpassa sig efter det.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Självklart är kommunikation A och O för denna verksamhet.

Men det ÄR föraren som har ansvar för att han vet vad som står i regelverket, det skriver han ju till och med under på vid tävlingsanmälan, eller?

Det som måste vara klart mellan föraren och regelskrivaren (Svemo) är ju VAR, NÄR och HUR reglementet publiceras.

Därefter ansvarar regelskrivaren för att reglementet publiceras i tid på överenskommen plats.


Det finns inga bättre alternativ.

Att sedan ändringar genomförs tillsammans med förarrepresentanter osv. osv. regelskrivaren använder diverse olika metoder för att påminna förarna om var, när och hur de hittar regelverken är "pluskulor" men förändrar inte själva grunden för vilka regler som gäller samt vilket ansvar var och en har.
Håller med. Bra inlägg.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det var då jag fick reglementet, längre än så sträcker sig inte min kunskap. For all I know kan reglementet ha funnits sen oktober.
Har starkt för mig att det kom i februari eller mars.

Till Svemos försvar kan man tillägga att de måste anpassa sig efter det europeiska förbundet som i sin tur måste anpassa sig efter... osv.
SR borde vara klart för nästa år när det innevarande årets säsong är slut, men så lär det aldrig bli.
 

Nicklas

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Bimota 500 V-Due
Rätten att lämna in en protest om man tycker något blir fel utnyttjar team alltid och det ska man oxå göra.

Håller verkligen inte med dig. Att döma av dina ord så skulle man kunna tro att du är fostrad inom stödhjulsracing där dem i tid och otid slänger in protester så fort något inte passar. Själv tycker jag det ska göras upp på banan, inte i depån.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Håller verkligen inte med dig. Att döma av dina ord så skulle man kunna tro att du är fostrad inom stödhjulsracing där dem i tid och otid slänger in protester så fort något inte passar. Själv tycker jag det ska göras upp på banan, inte i depån.

Vad gör man om nån bryter mot reglerna på banan eller om tävlingsledningen missar nånting - som t.ex. vem som var först över mållinjen - då?
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
det är väldigt enkelt,man ser till att ha hjälpmedel om nu ögonen inte räcker till.och att tro att man ska se 3 cm i 200 kmh är inte det lite väl naivt..
men om vi alla förare kunnat reglementet utantill,tror ni det hade hjälpt,hade folk vågat påpeka uppenbara fel eller kommer vi bara fortsätta se på?
jag minns vilket liv det var på knutstorp när de körde supermotard på banan före superbike race:t men ändå körde de flesta till slut för att en började.
någon i varje tävlingsklass kanske skulle agerat reprensentant för de andra.
är banan uppenbart farlig så kanske han skulle få avgöra för majoriteten om att avbryta/inställa racet.på så vis så på verkar inte misstag och farliga situationer totalställningen i serien var ett förslag jag hörde,är det bra?
 

Stoekh

******
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet olika
/.../ som t.ex. vem som var först över mållinjen - då?

Tidtagningssystemet visar vem som är först över mållinjen. Att inte acceptera det och lämna in protest luktar stödhjulsracing.

Protester är till för att lämnas in när man misstänker fusk, eller någon uppenbar miss. Inte för att man själv gjort ett misstag och vill ha kompensation för det.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det finns nog risk för fler protester i år då det finns teamchefer som kommer från stödhjulssidan. :)

3st som befann sig vid mål sa dom såg att Freddy var först. Flaggpersonal och tävlingsledaren tror jag? Kanske tidtagningsansvarige med. Kommer inte ihåg vilka det var. Men man hörde med ett par personer iaf som hade vissa uppgifter att sköta med tävlingen. Sen räknade man även ut hur långt 9/1000 sek är i avstånd på banan i den hastighet man kör över mål mot avståndet mellan transponderna. Det blev ca 20cm fördel av att Freddys ekipage då var den som först paserade mål.
 
Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Tidtagningssystemet visar vem som är först över mållinjen. Att inte acceptera det och lämna in protest luktar stödhjulsracing.

Protester är till för att lämnas in när man misstänker fusk, eller någon uppenbar miss. Inte för att man själv gjort ett misstag och vill ha kompensation för det.

Problemet här var väl just att folk vid linjen säger att Freddy var först över linjen. Enligt reglementet är det hjulet över som räknas och inte transpondern. Detta kan man ju tycka borde vara transpondern men så är det. Om vi inte har mål kameror så måste man ju bestämma nåt system och då håller jag med, transpondern borde bestämma.
Om bägge förarna hade haft transpondern på tex hjulet hade förmodligen detta aldrig uppstått och det har nog alla förare nu fattat och vi kommer nog se transponders på hjulet hos alla nästa race. Men iallafall så blir ju detta ett uppebart misstag som bör rättas till om så är fallet. Den förare som är först över linjen ska ju oxå få vinna, det ska inte avgöras av transpondern sålänge inte reglementet säger att det är så. Om det behövs en protest för att först över linjen ska få vinna "so be it".

Jag kan inte ifrågasätta de som stod vid linjen. Om dom som står vid linjen är säkra så var det nog så.
Om du har 2 hojar sida vid sida och sedan puttar fram den ena 20 cm så är det väldigt synligt vem som är före den andra och det även om dom kör förbi i 200 men det kräver ju att du verkligen följer dom med blicken och med den målgången så kan jag bara anta att folk gjorde det.

(och nej det är absolut inte bara bilracingen som lämnar in protester, men dom är fler mycket pga att det är betydligt hårdare tag och mer "kontaktsport" än hoj)
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Tidtagningssystemet visar vem som är först över mållinjen. Att inte acceptera det och lämna in protest luktar stödhjulsracing.

Protester är till för att lämnas in när man misstänker fusk, eller någon uppenbar miss. Inte för att man själv gjort ett misstag och vill ha kompensation för det.

Hade det stått i reglementet att det är tidtagningen som visar vem som är först över mållinjen så hade det kanske varit så. Lösningen? Protest. Rätt eller fel? Jag tycker det är helt rätt om man anser att man är först över linjen - onekligen tyckte rätt många fler det. Jag anser att det är en uppenbar miss att den som är tvåa över mållinjen tilldöms segern, tycker inte du det?

Du är välkommen att hjälpa Svemo att förtydliga reglementet, du har onekligen mycket att säga om allt sånt.
 

Stoekh

******
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet olika
(och nej det är absolut inte bara bilracingen som lämnar in protester, men dom är fler mycket pga att det är betydligt hårdare tag och mer "kontaktsport" än hoj)

Bilsport är absolut inte de enda som lämnar in protester. Men alla som sysslat med motorsport vet att attityden skiljer sig väldigt mycket mellan mc- och bilfolk.

Hårdare tag och mer kontaktsport? Har du kört roadracing?

I övrigt håller jag i stort med dig. Bortsett från att det mänskliga ögat inte kan urskilja så små skillnader i så höga hastigheter. Det är om inte omöjligt, så väldigt labilt.

Om nu reglementet säger framhjulet (kan inte hitta det någonstans?) så är transpondern fortfarande det enda vi har att mäta detta med (såvida målgången sker vid startlinjen). Man kan inte gå på vad människor vid depåräcket säger.



En målkamera är för övrigt inget svårt/dyrt att införa. Det räcker med en vanlig filmkamera som står på mållinjen och ett program som kan visa bildruta per bildruta.
Några tusenlappar handlar det om.
 

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
:va
Gällande ljudnivå och startförfarande så finns de reglerna med i nya SR som iaf jag fick i mars och som förmodligen funnits tidigare. Gällande vikten så står det Homologisering -12 kg för Superbike 750 - 1000, varför andra regler framkom får arrangören stå för.

Men som sagt, resten av reglerna står i SR så de som är aktiva har haft MINST 1,5 månad på sig att anpassa sig efter det.

i min roadracing bok som jag fick hem ifrån svemo står det -14 kg från homologiseringsvikten,:va
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
:va
i min roadracing bok som jag fick hem ifrån svemo står det -14 kg från homologiseringsvikten,:va
Tror du läser på fel ställe.

Så här står det.
3.2.1 Restriktioner beträffande vikt, växel- och cylinderantal.
Klass Max antal Max antal Min tomvikt cylindrar Växellägen (kg)
Superbike 850-1200 2 6 Min 12 kg under homologiseringsvikt
Superbike 750-1000 3 6 Min 12 kg under homologiseringsvikt
Superbike 600-1000 4 6 Min 12 kg under homologiseringsvikt


Du kanske läste här?
3.4 Särskilda bestämmelser för Svenskt Mästerskap i Superstock 600.
3.4.7 Minimivikt
Minimivikt för alla mc är homologoiserad torrvikt -14kg. Homologiserad torrvikt är totalvikt av mc inklusive vätskor, men utan bränsle, registreringsskylt, verktygssats, centralstöd och/eller sidostöd. Avrundas till närmast hela kilo. Vid eventuell kontroll efter tidträningspass och race skall mc vägas i det skick den passerar mållinjen.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
:va

i min roadracing bok som jag fick hem ifrån svemo står det -14 kg från homologiseringsvikten,:va

Sidan 21, §3.4.7 gäller för SS600, där står homologiserad torrvikt -14 kg.

Sidan 18, §3.2.1 säger för samtliga Superbikeklasser homologiseringsvikt -12 och det gör även reglementet för Nordic Superbike på sidan 26, §3.6.5.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Hade det stått i reglementet att det är tidtagningen som visar vem som är först över mållinjen så hade det kanske varit så. Lösningen? Protest. Rätt eller fel? Jag tycker det är helt rätt om man anser att man är först över linjen - onekligen tyckte rätt många fler det. Jag anser att det är en uppenbar miss att den som är tvåa över mållinjen tilldöms segern, tycker inte du det?

Du är välkommen att hjälpa Svemo att förtydliga reglementet, du har onekligen mycket att säga om allt sånt.

Backlund har också lämnat in en protest så det är inte avgjort än tydligen.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
En undran från en som var där, men saknade info från speakern..

Vem åkte av och hur gick det?

Att döma av platsen kändes det som att det kunde gått rejält fort in i muren, och man såg inget mer än att det tog tid för dem att städa upp.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top