Vet att denna varit upp och att det inte är en film, utan en serie, men eftersom jag är krasslig som fan och försöker hålla mig stilla och bara kika på film/serier, och tycker den är sevärd så:
Serie: Californication
Genre: Killdrama
IMDB:
http://www.imdb.com/title/tt0904208/
Kommentar: Killarnas "Sex and the City". I början trodde jag att det bara skulle vara ett halvdant försök att få visa lite mer naket än vanligt i TV och dessutom låta sexmissbrukaren Duchovny få sitt lysmäte tillgodosett.
Efter några avsnitt började jag ta till mig karaktärerna och humorn, som ibland överträffar det mesta jag sett. En bitvis mkt vemodig serie med massor av bra musik och lysande skådespeleri. Även en hel del T 'n A.

Jag har totalt omvärderat Duchovny, han har gått från en oengagerad koma-patient (Arkiv X) till en jävligt skönt depraverad halvmissbrukare med ett gentlemannahjärta. Lite Bukowski.
Dialogen är oftast strålande. En del one-liners kommer att gå till historien.
Exempel:
-"Yes! Fuck me like I'm Al-Quaïda!"
-"I'm declaring Jihad in your pussy!"
Reflektion 1: Showtime och HBO har de bästa amerikanska serierna just nu, inte så jävla polerat jämt.
Reflektion 2: Toyota Prius är antingen stora investerare, sponsorer eller delägare i vissa serier, det är inte lika tydlig produktplacering här som i Weeds eller i Dexter, men de är inte allt för diskreta.
Betyg: 8,5/10