---->Den stora filmrecensionstråden<----

Film: Law abiding citizen
Genre: Thriller
Mitt betyg:Jävligt bra thriller trots att Gerard Butler har huvudrollen OCH att Jamie Fox är med i den. Man kan nästan känna hans ilska i filmen vid vissa tillfällen och denna gång håller man på den "elaka" eller vad man ska kalla honom.
Sevärd trots en del enkla missar som gör den förutsägbar som fasen i vissa avseenden.

:cpparty:cpparty:cpparty:cpparty:cpparty:cpparty :cpparty

Film: Cidade de Deus (Guds Stad) (2002)
Genre: Crime/Drama
Trailerlänk:
http://www.youtube.com/watch?v=iCsPdcO4euE
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0317248/

Mitt betyg:
En väldigt stark film med viss verklighetsanknytning. Gatubarn och organiserad brottslighet i Brasilien. Den skulle lätt kunna hamnat i "meningslöst våld"- facket, men speglar på ett realistiskt sätt det helvete många har. Skådespeleriet är i toppklass, trots att de viktigaste karaktärerna är barn. (som dock förlorat sin barndom)
Storyn är mycket stark och engagerande. Trots allt detta var det faktiskt fotot jag fastnade för när jag såg den första gången. Bedövande vackert, bitvis innovativt foto. Fantastiska miljöer och människor.
Det är ingen feelgood-rulle, dock en som bör ses både för underhållningsvärdet, kvaliteten och även för att man troligtvis lär sig något av den.

9/10

Bifogat

• cidade.jpg
    cidade.jpg
    139.3 KB · Visningar: 27
Film: Cidade de Deus (Guds Stad) (2002)
Genre: Crime/Drama
Trailerlänk:
http://www.youtube.com/watch?v=iCsPdcO4euE
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0317248/

Mitt betyg:
En väldigt stark film med viss verklighetsanknytning. Gatubarn och organiserad brottslighet i Brasilien. Den skulle lätt kunna hamnat i "meningslöst våld"- facket, men speglar på ett realistiskt sätt det helvete många har. Skådespeleriet är i toppklass, trots att de viktigaste karaktärerna är barn. (som dock förlorat sin barndom)
Storyn är mycket stark och engagerande. Trots allt detta var det faktiskt fotot jag fastnade för när jag såg den första gången. Bedövande vackert, bitvis innovativt foto. Fantastiska miljöer och människor.
Det är ingen feelgood-rulle, dock en som bör ses både för underhållningsvärdet, kvaliteten och även för att man troligtvis lär sig något av den.

9/10

Du måste ju använda hela skalan människa. Solklar 10/10. Vad ska man annars ge 10/10?

Du måste ju använda hela skalan människa. Solklar 10/10. Vad ska man annars ge 10/10?

Jag är benägen att hålla med.
Men jag är lite försiktig av mig.

Började gå tidigt, men höll i mig i stolar.
Rejsade fint, men bara lagom snabbt.
Gav komplimanger till tjejer, men vågade inte ragga.
Var hockeyplanens skräck, men vågade inte dribbla.
Hade excellent gehör, men vågade inte sjunga.

...the list goes on...

Amenvafaan...
OK.
Men eftersom ni har 2 tior och jag en nia så är den ju iaf här på 9.66.

Bör väl va ok för en rulle? Inte många som ligger där, va? :D

EDIT:
Bara därför måste jag försöka kritisera en till film.
Kommer snart.

Film: Det sjunde inseglet
Genre: situationskomik ...not
Trailerlänk:
IMDB

Har man inte sett den så SE den!
En av Bergmans största filmer.
von Sydow är lysande, ja, det är alla.
Många tror att man ska tråkas till döds när man ser den, men inte i helvete heller. Den är faktiskt minst lika bra som andra klassiska 50-talsrullar. En glad överraskning för mig som inte hade koll på Bergman. (såg den för typ 12 år sen) Man får se att detta är teatralt agerande överfört på snygg gammal svartvit film.
Där närmar vi oss en tia.

Men jag ger den fortfarande bara en nia pga min gamle konst/filmlärare.
De filmer han visade var så sjukt bra, men då var man tvungen att vara mitt i konstnärssmeten..

Så: 9/10

Såg "the Boondock Saints II" igår, en liten del av min själ grät och dog.

Denna uppföljare måste vara det bästa exemplet av varför man inte ska göra en uppföljare och/eller exakt hur man INTE ska göra en uppföljare. Den var en dålig KOPIA av ettan och samtidigt en PARODI på kultfilmen... helt otroligt hur man kan fucka upp det så mycket. Och så slutet... en liten hint om en trea... zZzZzZz....

Men om man ska skrapa fram lite pluspoäng för filmen så var det att en stor del av skådespelarna från ettan var med i tvåan, fler än vad man trodde, och..... ehmmm..... ja, "Dexters fru" är väl lite snygg hehe

p.s. hela handlingen är ju tragiskt och tunn, handlar inget om "rättsfärdigande" mord som i ettan utan nu var det ren och skär "JUST FUCK THEM ALL" och hämnd på hämnd på hämnd... hela deras själ och tro verkade vara borta...

Troy Duffy m.fl. borde åka dit på misshandel (våldtäkt!?) mot första filmen, åtta års fängelse minst.
Då ser jag om ettan istället. tack för varningen

The Usual Suspects

Film: The Usual Suspects
Genre: Crime/action
Trailerlänk:
IMDB:

Singers stora genombrott.
Jag såg den med en kompis, sen såg jag den igen med en annan kompis några dagar senare. Han ville inte se den, men efter ett tag var han nöjd. Älskar Benicio i den här filmen, det finns kul info om hur han ansträngde sig för att vara med dessutom.
Faktiskt är vissa insatser (Baldwin) inte alls så märkvärdiga, sen finns det en helvetes massa spoofs och tabbar, men när man ser den för första ggn tänker man inte på det.
Men om du inte sett den, så har du verkligen missat nåt.
Vilken twist!

Med tanke på budget och allt så blir det faktiskt en nia. (9)

Yup, here we go.
Se den, kommentera sen.

Jag må ha fel, men va tyck du da, Honken? ;)

Film: Bad Boy Bubby (1993)
Genre: Comedy/Crime/Drama
Trailerlänk: hhttp://www.youtube.com/watch?v=YT_X0L9ulVs
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0106341/

Nicholas Hope i en suverän roll.
Tyvärr dyker han inte upp så frekvent som han förtjänar nuförtiden.
Mycket skruvad film om en kille på 35 år som aldrig lämnat källaren i hela sitt liv. Han bor med en riktig flodhäst till pennalistisk, utnyttjande mor.
Diverse omständigheter gör att han så småningom kommer ut och upptäcker där livet utanför källaren.
Bubby har pga yttre omständigheter syndrom som påminner om autism, AD/HD och säkert en del andra kombinationer.

Ett riktigt smart manus, dessutom gestaltas Bubby excellent av Hope. Det faktum att det är en riktig lågbudgetfilm höjer intrycket ytterligare. Dels för att jag ofta finner det tilltalande, men även för att det passar filmens karaktär så bra. Jag visste inte alls vad jag skulle förvänta mig första gången jag såg den. (av en slump) Den är hemsk och hemskt kul, samtidigt skönt filosofisk.
En god vän till mig kunde inte se hela pga att han blev rejält illamående.
Inspelad i Australien, men om inte minnet sviker mig är det egentligen en Ny-Zealändsk rulle.
Jag rekommenderar den varmt.

Mitt betyg: 8/10

Bifogat

• bad_boy_bubby.jpg
    bad_boy_bubby.jpg
    55.6 KB · Visningar: 25
Bad Boy Bubby var jag nära på att köpa efter jag sprang på en recension. Efter ytterligare en recension (din) blir man bara ännu mer sugen. :tummenupp

Bad Boy Bubby var jag nära på att köpa efter jag sprang på en recension. Efter ytterligare en recension (din) blir man bara ännu mer sugen. :tummenupp

Tjöp!
Jag tror inte du blir besviken.
För du verkar ju gilla film :)

EDIT: Läste nu att tydligen är mycket av filmljudet uppsnappat av en liten mikrofon i Hope´s öra.
Lite kul trivia.

Honkiiie: Bra he. Ba så int he bli nå beschwer. Å ha du tainkt på att åm man prata oppa henna vise tro i eint nan kåmm å ferstå?
He jer som söynn att språke kåmm te å dö ut ve tidigaregeneraschion.

Last edited:
Film: The untouchables (1987)
Genre: Crime/History/Thriller
Trailerlänk: http://www.youtube.com/watch?v=xIF_WdPUBFo
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0094226/

Åsikt:
Brian de Palma har gett oss många minnesvärda filmer. Denna gick nästan automatiskt upp på alla listor, jag tror det var mkt tack vare hans namn.
I stort sett alla pratade om den när den kom, scenen i trappan var ju sååå häftig...
Den är inte dålig på något sätt, men jag tycker att den är smått överskattad. Lite skittöntig ibland, faktiskt.
Connery kan man ju inte ens ifrågasätta, han är och förblir en av världens coolaste gubbar, och de andra gör väl ingen dålig insats heller.
Om jag inte minns fel blev t o m de Niro belönad för sin roll... (jag är gammal, minnet kan ofta svika)
Men i mina ögon känns den för mkt som ett försök till en tuff westernpangpang som vill ha lite historiska inslag med en aning de Palmaistisk moralkaka. (Scarface meets Clintan)
Bitvis är den suverän, men flera skeenden drar tyvärr ner mitt intryck.
Jag vet att jag troligen trampar på många ömma filmtår, men mitt betyg (som säkert går stick i stäv med andras) blir inte högre än:

6/10

Bifogat

• untouchables.jpg
    untouchables.jpg
    64.7 KB · Visningar: 23
Last edited:
PS. På den här tiden var Kostner fortfarande i uppåtgående.
Några år senare blev han bara betraktad som en tönt.
Både välförtjänt och oförtjänt.
Nu ger jag mig fan på att han kommer att slå tillbaka med nyvunnet förtroende av publiken och regissörerna.

I slutändan är jag faktiskt övertygad om att han kan, om han bara försöker. Och skippar Hanks-tänkandet som han hade ett tag.

Last edited:
PS. På den här tiden var Kostner fortfarande i uppåtgående.
Några år senare blev han bara betraktad som en tönt.
Både välförtjänt och oförtjänt.
Nu ger jag mig fan på att han kommer att slå tillbaka med nyvunnet förtroende av publiken och regissörerna.

I slutändan är jag faktiskt övertygad om att han kan, om han bara försöker. Och skippar Hanks-tänkandet som han hade ett tag.

Waterworld! :yoparty

Gälar is teh shit! :gnissla

Film: The Mask (1994)
Genre: Action/Comedy
Trailerlänk:
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0110475/

Reflektion:

Jag gillar inte Carrey direkt.
Faktiskt undviker jag filmer med honom.
Dock vann han mitt hjärta litegrann med den här filmen.
Han är faktiskt klockren.
Den vi vill, men inte kan vara, porträtterad av en galning.
Helt ok.
Dåtidsmässigt bra effekter, nu... lite mer sisådär.
Jag älskar musiken. Det är svårt att vara på dåligt humör efter att man sett denna film. Musiken är helt strålande.
Mer en Disneymatiné än nåt annat.
Bra barnfilm, men jag fann nöje i den.
Hans språklekar är så gott som obetalbara.

Bra att dra nån timme på.
Kul dessutom.

Betyg: 7/10

Last edited:
Leaves of Grass

Film: Leaves of Grass
Genre: Drama
Trailerlänk
IMDB
Mitt betyg: En ganska ojämn film. Den hade säkert nån slags budskap men mig missade det och det och föll platt till marken som i så många amerikanska filmer. Edvard Norton är bra som alltid! Får man dubbellt betalt om man spelar två roller i sama film? :va
(6 av 10)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...