Den amerikanska propagandamaskinen (film)

Krissy skrev:
Men titta lite på FOX då! Det räcker med ett par timmars tittande för att inse att det är precis det aphus som dokumentären hävdade.

Jag har inte FOX, och om jag hade det så skulle jag titta. Jag har aldrig sagt att Fox tillför något eller att de är realistiska, jag har bara vänt mig mot det faktum att det är SVT som valt att visa den. Sten i glashus.
 
Markus skrev:
Är du säker på det?

Jag är säker på min uppfattning...
Men jag har iofs inte sett alla tusentals kanaler som finns i usa, men givetvis finns det säkert 10-20 vänstervridna kabelkanaler också.
Vad gäller höger och vänsterskalan, skiljer den sig också ganska markant mot hur svenskar uppfattar höger och vänster.
Demokraterna anses vara "vänster" i USA, dock står de längre till höger än moderaterna här hemma.
 
Markus skrev:
Jag har inte FOX, och om jag hade det så skulle jag titta. Jag har aldrig sagt att Fox tillför något eller att de är realistiska, jag har bara vänt mig mot det faktum att det är SVT som valt att visa den. Sten i glashus.

Varför då? Vänder du dig mot allt svt visar?
Nu såg jag inte dokumentären, så jag kan egentligen inte uttala mig om den, men den väl inte SVT-producerad?
 
oFFkeFF skrev:
Varför då? Vänder du dig mot allt svt visar?
Nu såg jag inte dokumentären, så jag kan egentligen inte uttala mig om den, men den väl inte SVT-producerad?

Nej det är den inte

Outfoxed" examines how media empires, led by Rupert Murdoch's Fox News, have been running a "race to the bottom" in television news. This film provides an in-depth look at Fox News and the dangers of ever-enlarging corporations taking control of the public's right to know.

The film explores Murdoch's burgeoning kingdom and the impact on society when a broad swath of media is controlled by one person.

Media experts, including Jeff Cohen (FAIR) Bob McChesney (Free Press), Chellie Pingree (Common Cause), Jeff Chester (Center for Digital Democracy) and David Brock (Media Matters) provide context and guidance for the story of Fox News and its effect on society.

This documentary also reveals the secrets of Former Fox news producers, reporters, bookers and writers who expose what it's like to work for Fox News. These former Fox employees talk about how they were forced to push a "right-wing" point of view or risk their jobs. Some have even chosen to remain anonymous in order to protect their current livelihoods. As one employee said "There's no sense of integrity as far as having a line that can't be crossed."

Director/Producer Robert Greenwald has produced and/or directed 53 television movies, miniseries and features. He is the director of Uncovered and the Executive Producer of the UN series - Unprecedented, Uncovered and the soon to be released Unconstitutional.

Running Time: 77 minutes
 
oFFkeFF skrev:
Demokraterna anses vara "vänster" i USA, dock står de längre till höger än moderaterna här hemma.

Helt korrekt, det är det som gör det så roligt när GP hyllar t.ex. Blair som skulle få Gun Hellsvik att framstå som en bull-tant.
 
oFFkeFF skrev:
Varför då? Vänder du dig mot allt svt visar?
Nu såg jag inte dokumentären, så jag kan egentligen inte uttala mig om den, men den väl inte SVT-producerad?

Nej, jag vänder mig absolut inte mot allt som SVT visar. Men jag vänder mig mot att de själva presenterade (Claes Elfsberg) på ungefär följande sätt:

"Nu ska vi få se hur dålig kanalen Fox är. Jättedålig faktiskt. Helt opålitlig och framför allt dålig"

Detta stör mig. De ska inte - än mindre än Fox som faktiskt är privat - tala om för mig vad som är bra media och inte. De ska öht inte uttala sig förrän de själva intagit en ställning närmre neutral än Left Light. De ska inte visa demokratisk propaganda och inte heller republikansk. De ska vara neutrala, men det allra bästa vore om det lades ner.
 
Markus skrev:
Är du säker på det?

99 av 100 kanaler i USA är högerstyrda, antingen av demokraterna (deras motsvarighet till moderaterna) eller republikanerna (ultrakonvservativa, till ca 85% av kristen religionstillhörighet). NPR, National Public Radio, är delvis lyssnarsponrat och anses kommunistiskt av den stora majoriteten i USA, själv tyckte jag att de anlade en moderat sund inställning till aktuella frågor och deras rapportering stämde överens med övriga världen, t.ex. BBC, SVT etc.

Man måste ha bott i USA för att kunna inse vidden och effekten av deras maktfulla media. Jag tröttnade efter 4-1/2 år.
 
andersbrink skrev:
99 av 100 kanaler i USA är högerstyrda, antingen av demokraterna (deras motsvarighet till moderaterna) eller republikanerna (ultrakonvservativa, till ca 85% av kristen religionstillhörighet). NPR, National Public Radio, är delvis lyssnarsponrat och anses kommunistiskt av den stora majoriteten i USA, själv tyckte jag att de anlade en moderat sund inställning till aktuella frågor och deras rapportering stämde överens med övriga världen, t.ex. BBC, SVT etc.

Man måste ha bott i USA för att kunna inse vidden och effekten av deras maktfulla media. Jag tröttnade efter 4-1/2 år.


Demokraterna kan väl inte anses som höger i USA, du kan ju inte jämföra med svenska mått? De är till vänster om det andra stora partiet.
 
Markus skrev:
Nej, jag vänder mig absolut inte mot allt som SVT visar. Men jag vänder mig mot att de själva presenterade (Claes Elfsberg) på ungefär följande sätt:

"Nu ska vi få se hur dålig kanalen Fox är. Jättedålig faktiskt. Helt opålitlig och framför allt dålig"

Detta stör mig. De ska inte - än mindre än Fox som faktiskt är privat - tala om för mig vad som är bra media och inte. De ska öht inte uttala sig förrän de själva intagit en ställning närmre neutral än Left Light. De ska inte visa demokratisk propaganda och inte heller republikansk. De ska vara neutrala, men det allra bästa vore om det lades ner.
Bjälke i ögat?
Håller med dig i en hel del grejor, men här blir det lite fotfel, menar du verkligen att det bara är de utan fel och brister som har rätt att kritisera? I så fall sitter vi nog alla pyrt till, och ffa ont om kritik skulle det bli gott om...
 
Markus skrev:
Helt korrekt, det är det som gör det så roligt när GP hyllar t.ex. Blair som skulle få Gun Hellsvik att framstå som en bull-tant.

Gun Hellsvik fick mig att gå ur moderaterna och sluta rösta på dem. En vidrigare nazi-tant får man leta efter.
Den frihet hon strävade efter liknade mer östtyskland eller f.d sovjet.
Men som sagt, bilden av svenska partier är inte så svart/vit man skulle kunna tro.
Blair har en betydligt trevligare inställning till människor.. Det utan att vara socialist..
 
Markus skrev:
Demokraterna kan väl inte anses som höger i USA, du kan ju inte jämföra med svenska mått? De är till vänster om det andra stora partiet.

Nja.. Det beror väl på vad man ser som höger och vänster som sagt.
Här i sverige är det borgerlighet eller socialism.
I USA liberalism eller konservatism.
 
Markus skrev:
Nej, jag vänder mig absolut inte mot allt som SVT visar. Men jag vänder mig mot att de själva presenterade (Claes Elfsberg) på ungefär följande sätt:

"Nu ska vi få se hur dålig kanalen Fox är. Jättedålig faktiskt. Helt opålitlig och framför allt dålig"

Detta stör mig. De ska inte - än mindre än Fox som faktiskt är privat - tala om för mig vad som är bra media och inte. De ska öht inte uttala sig förrän de själva intagit en ställning närmre neutral än Left Light. De ska inte visa demokratisk propaganda och inte heller republikansk. De ska vara neutrala, men det allra bästa vore om det lades ner.

Claes Elfsberg sade inte alls så, däremot skulle nog Bill O Reilly från FOX ha citerat honom ungefär så.......
 
oFFkeFF skrev:
Nja.. Det beror väl på vad man ser som höger och vänster som sagt.
Här i sverige är det borgerlighet eller socialism.
I USA liberalism eller konservatism.

Ja det är sant, men de som är t.ex. Sossar eller Folkpartiseter i Sverige skulle ju rösta på Demokraterna. Jag tycker inte man kan anse dem tillhöra högern i USA, trots att de står flera mil om höger t.ex. Moderaterna.
 
Chris Ash skrev:
Claes Elfsberg sade inte alls så, däremot skulle nog Bill O Reilly från FOX ha citerat honom ungefär så.......

Han sade exakt så här, bl.a.:

"Men en mer vinklad rapportering än Fox finns knappast i hela den västerländska tv-världen."

Precis som det står på http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=9603&a=260034, vilket bara det är intressant - vem har skrivit texten? Inte lär det väl vara Elfsberg i alla fall. Kanske ett internt memo som snurrat runt även på SVT? :hihi
 
Markus skrev:
Demokraterna kan väl inte anses som höger i USA, du kan ju inte jämföra med svenska mått? De är till vänster om det andra stora partiet.

Man kan inte ens med bästa vilja kalla Demokraterna för ett vänsterparti. Utifrån ett högerextremt synsätt möjligtvis. Faktum är att USA inte har mycket politisk aktivitet på vänster planhalva, i alla fall inte bland de större partierna. Om vi nu talar om den klassiska höger-vänsterlinjen, eller cirkeln.
 
oFFkeFF skrev:
Gun Hellsvik fick mig att gå ur moderaterna och sluta rösta på dem. En vidrigare nazi-tant får man leta efter.

Jag gillar inte den kvinnans framtoning, och jag tror hon skrämmer iväg betydligt fler väljare än hon attraherar (faktor 100) men att kalla henne nazi-tant är helt fel.
 
Chris Ash skrev:
Man kan inte ens med bästa vilja kalla Demokraterna för ett vänsterparti. Utifrån ett högerextremt synsätt möjligtvis. Faktum är att USA inte har mycket politisk aktivitet på vänster planhalva. Om vi nu talar om den klassiska höger-vänsterlinjen, eller cirkeln.


De är ett vänsterparti på sin hemmaplan, precis som vänsterpartiet är det i Sverige men knappast skulle uppfattas så i Nordkorea.
 
Markus skrev:
Han sade exakt så här, bl.a.:

"Men en mer vinklad rapportering än Fox finns knappast i hela den västerländska tv-världen."

Precis som det står på http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=9603&a=260034, vilket bara det är intressant - vem har skrivit texten? Inte lär det väl vara Elfsberg i alla fall. Kanske ett internt memo som snurrat runt även på SVT? :hihi
Vad i det påståendet anser du vara felaktigt?

OT: svettigt? många järn i elden :hihi
 
Markus skrev:
De är ett vänsterparti på sin hemmaplan, precis som vänsterpartiet är det i Sverige men knappast skulle uppfattas så i Nordkorea.

Visst, allt är relativt, men den här semantiken ökar bara förvirringen. Det finns trots allt ganska klara riktlinjer för hur socialism, liberalism och konservatism med mera ser ut i grova drag.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top