De åsikter om poliser som endel verkar ha

• Thread starter Thread starter kjuze
  • Start date Start date
kjuze skrev:
Nja, det där går jag inte riktigt med på. Det är klart att allt inte fungerar som de gör om tidningen frågar.. Men jag köper inte att fortkörning är högre prioriterat än rattfylla. Inte.
Skulle kunna ta upp det imorgon och fråga några...

Fråga 10 Poliser o du får 10 olika svar.

Ta våran spökryttare tex
hur många trafikpoliser skulle inte offra sin högra arm för att få tag i honom?

be din kompis göra den jämnförelsen med en rattfylla på natten på en enslig väg

kjuze skrev:
Pratar inte om att strypa, utan en mindre motor helt enkelt. Jo därför att många förare bryr sig om hur hojjen ser ut och det är ganska välkänt att tillverkarna lägger ner mest krut på dem snabba hojjarna. Dem är snyggare helt enkelt.

Sett många som efterlyser snygga slöhojjar ;.)

Finns väl en massa 600 som är skitsnygga eller?

Min favorithoj i den klassen hondas 03 600kubik e tokfet

benkar skrev:
Bara att inse att en stor del av Poliserna "lever" för sitt jobb och "kåren", och inte klarar av att umgås med en vanlig "Svensson", utan drar några öl med kollegorna, och en massa snutsnack, helt fast i sin värld med onda och goda, kanske som ett sätt komma runt ett tungt jobb där man får se en massa skit.

Det här är nog där man kan hitta "dåliga" poliser, dryg attityd osv. (tror jag) Sedan finns det dom som är socialt kompetenta, kan umgås med vanligt folk på sin fritid, osv. Kan ju inte finnas någon annan förklaring till att så många poliser är så dryga och kantiga, och en annan del verkar så verklighetsnära och förstående, med medkänsla, rentav trevliga. Kan tänka mig att tex jobba i Tokholm city ett par år, kan göra vem som helst känslokall och dryg :-(

/B

Visst, dessa poliser du beskriver är jag säker på existerar. Men man ska nog inte vara så hårda mot dem. Som sagt så tycker jag det faller ganska naturligt om man inte har familj. Man får ju också komma ihåg att dessa människor är ju i grunden goda då det dem egentligen gör är att arbeta för ett tryggare samhälle för dig.
Sen att det kan gå lite snett ibland tänker jag inte förneka. Man får väl helt enkelt ha en öppen och ärlig diskusion kring det. Och som du nämner är det nog ganska lätt att bli cynisk som polis.
Om ni vill skulle jag kunna ge er lite länkar till poliser som skriver på internet om sitt arbete. Varför dem blir sura och jäkliga. Vad som ligger bakom. Så kanske ni får ökad förståelse...

kjuze skrev:
Pratar inte om att strypa, utan en mindre motor helt enkelt. Jo därför att många förare bryr sig om hur hojjen ser ut och det är ganska välkänt att tillverkarna lägger ner mest krut på dem snabba hojjarna. Dem är snyggare helt enkelt.

Sett många som efterlyser snygga slöhojjar ;.)

Det finns nog många som kan tänka sig köpa slöa hojar iofs. Men de är inte många.
Första gången jag körde hoj 8 eller 9 år gammal, så var det accelerationen som var hisnande i puch50cc crossen som fick mig helt att falla för hojkörandet.
I början var det nästan bara accet och toppfarten och hela tiden mer som var häftigt. Efter ett tag började det dock mer och mer gå över till sporten att åka just fort, i skogen och på grusvägar, för att senare hamna ute på vägarna. Visst tilltalar mig utseendet på hojarna, men skulle ljuga om det inte var prestandan jag var ute efter, d.v.s så snabbsvängd som möjligt, så lätt som möjligt, så mycket effekt som möjligt etc.

Blondie skrev:
Fråga 10 Poliser o du får 10 olika svar.

Ta våran spökryttare tex
hur många trafikpoliser skulle inte offra sin högra arm för att få tag i honom?

be din kompis göra den jämnförelsen med en rattfylla på natten på en enslig väg

Hähä jo men nu är ghostrider ganska unik också, och sen är det som så att den dagen det smäller med honom smäller det REJÄLT.

Visst mot en enslig väg kanske, men mot en trafikerad väg tror jag många skulle tveka.

Blondie skrev:
Finns väl en massa 600 som är skitsnygga eller?

Min favorithoj i den klassen hondas 03 600kubik e tokfet

Mjo, men sen har dem mycket lägre vikt också så det är ju toksnabba hursomhelst. I de tester jag sett så är det inte så mycket som skiljer.
Men visst, för mig är 600:or ett alternativ.
Ett problem är ju försäkringsklassen ändå är 7, och det måste ju tyda på att dem är ganska farliga också. Inte bara men delvis. Sen är det ju självklart så att en hoj är inte farligare än föraren men du förstår nog vad jag menar.

kjuze skrev:
Visst, dessa poliser du beskriver är jag säker på existerar. Men man ska nog inte vara så hårda mot dem. Som sagt så tycker jag det faller ganska naturligt om man inte har familj. Man får ju också komma ihåg att dessa människor är ju i grunden goda då det dem egentligen gör är att arbeta för ett tryggare samhälle för dig.
Sen att det kan gå lite snett ibland tänker jag inte förneka. Man får väl helt enkelt ha en öppen och ärlig diskusion kring det. Och som du nämner är det nog ganska lätt att bli cynisk som polis.
Om ni vill skulle jag kunna ge er lite länkar till poliser som skriver på internet om sitt arbete. Varför dem blir sura och jäkliga. Vad som ligger bakom. Så kanske ni får ökad förståelse...

Visst alla människor kan bli bittra o cyniska men om man kommer dit bör man inte söka sig nåt annat yrke då?

För grunden är väl ändå att hjälpa folk inte behandla alla som fullblodshulliganer?

Törs man fråga varför du vurmar så för Poliser?

kjuze skrev:
Hähä jo men nu är ghostrider ganska unik också, och sen är det som så att den dagen det smäller med honom smäller det REJÄLT.

Visst mot en enslig väg kanske, men mot en trafikerad väg tror jag många skulle tveka.

Men varför tvekar dom ????Jo för spöket har större chans att dra men fyllot tar dom lätt eller?

oFFkeFF skrev:
Det finns nog många som kan tänka sig köpa slöa hojar iofs. Men de är inte många.
Första gången jag körde hoj 8 eller 9 år gammal, så var det accelerationen som var hisnande i puch50cc crossen som fick mig helt att falla för hojkörandet.
I början var det nästan bara accet och toppfarten och hela tiden mer som var häftigt. Efter ett tag började det dock mer och mer gå över till sporten att åka just fort, i skogen och på grusvägar, för att senare hamna ute på vägarna. Visst tilltalar mig utseendet på hojarna, men skulle ljuga om det inte var prestandan jag var ute efter, d.v.s så snabbsvängd som möjligt, så lätt som möjligt, så mycket effekt som möjligt etc.

Men då verkar du ju hittat ett bra forum för dina lustar ;-) Banor av olika sorter. Problemet är ju när detta blandas med vanliga svensson som bara vill till jobbet.
Prestanda är kul men känns lite absurt att köra slalom i 250 mellan svensson!

kjuze skrev:
En sak som jag inte riktigt förstår är varför det inte finns mindre motoraltenativ till te.x r1, eller zx10r. Vilka kan verkligen utnyttja dessa monstermaskiner på gatan?

Jag skulle utan tvekan köpa en r1:a med 80-90 häst..

Beror på vad man menar med "gata" och med att "utnyttja". Kör en VTR1000 "sporttwin" med 105 hk, med spagettimjuk ram, och har skitkul ute på vägarna. Räcker mer än väl med 105 hk på krokväg, mer fart i km/h än vad någon polis skulle acceptera... underlättar snarare med lite lägre effekt.

Men är säkert underhållande med >150 hk om man vill busa/träna, tex på en avlyst raka, eller köra i snigelfart i kurvor, och gasa ifatt på rakor. MIN blygsamma åsikt är att dagens "värsta" hojar är FÖR perfekta vad det gäller väghållning, motoreffekt, så att det blir långtråkigt ute på landsväg om det inte är i superhög hasighet, hastigheter där det behövs så lite för att det ska gå snett. Fortsätter mer än gärna några år till med min gamla traktor..

/B

Blondie skrev:
Men varför tvekar dom ????Jo för spöket har större chans att dra men fyllot tar dom lätt eller?

Antagligen för att spöket har stor prioritet. Låter kanske mysko men han är ju ganska så välkänd. Man vill ju få tag på honom. Jag menar det är ju inte bara han som är farlig. Utan speciellt dem som försöker härma..

UrbanTiger skrev:
Har nog läst det mesta av det som är läsvärt som skrivits på SH genom dom senaste två åren. Känner igen de flesta profiler som huserar runt och på så sätt vet jag nog mer om vad dom egentligen står för än du som bara varit här i ett par månader :gnissla

Vad dem egentligen står för kan jag ju inte svara, jag vet bara vad jag läst. Finns ju ganska många medlemmar så vi kan ju läst olika helt enkelt..

Josafan skrev:
Det har fan jag med....tror att denna noja påverkar min körning negativt i det långa loppet...

Mycket möjligt, men frågan är kanske varför du har det...

kjuze skrev:
Antagligen för att spöket har stor prioritet. Låter kanske mysko men han är ju ganska så välkänd. Man vill ju få tag på honom. Jag menar det är ju inte bara han som är farlig. Utan speciellt dem som försöker härma..

Skiljer priolistan sig på folk o fä då?

Nej det är prestiege i det mesta i poliskåren

benkar skrev:
Beror på vad man menar med "gata" och med att "utnyttja". Kör en VTR1000 "sporttwin" med 105 hk, med spagettimjuk ram, och har skitkul ute på vägarna. Räcker mer än väl med 105 hk på krokväg, mer fart i km/h än vad någon polis skulle acceptera... underlättar snarare med lite lägre effekt.

Men är säkert underhållande med >150 hk om man vill busa/träna, tex på en avlyst raka, eller köra i snigelfart i kurvor, och gasa ifatt på rakor. MIN blygsamma åsikt är att dagens "värsta" hojar är FÖR perfekta vad det gäller väghållning, motoreffekt, så att det blir långtråkigt ute på landsväg om det inte är i superhög hasighet, hastigheter där det behövs så lite för att det ska gå snett. Fortsätter mer än gärna några år till med min gamla traktor..

/B

Mm, och tänka mig att din hojj inte väger 160-170 kg heller. Vilket då blir en helt annan grej. Frågan är ju om man ska tillåta extrem maskinerna..... Jag är lite tvedelad... Ena delen av mig tänker att dessa maskiner bara leder till skit, brott och olyckor, andra delen tycker det är skoj med dessa hojjar;-)

Blondie skrev:
Skiljer priolistan sig på folk o fä då?

Nej det är prestiege i det mesta i poliskåren

Nej det är klart den inte ska göra. Men jag menar en trafiksnut som jagat spöket länge kanske är mer sugen på att ta det altenativet även om man inte bör göra det. Bara det jag menar. Personligen tycker jag såklart man ska ta rf, precis som reglementet säger.

kjuze skrev:

Precis som jag, som arbetar med IT-Helpdesk, där man efter några år blir cynsik, nedlåtande, pratar om kunderna som "dom där", så ska kanske en del Poliser överväga byta yrke, precis som jag själv tänker. Hade jag varit en "god" IT-mäniska hade jag kunnat fortsätta hantera det här med "pöbeln" på ett positivt sätt, men eftersom det blivit "vi och dom", så är det nog dags för mig lämna den världen... innan något går snett... :gnissla (typ slår PCn i huvudet på en användare och skyller på att att användaren snubblade och slog huvudet i PCn... :D )

/B

benkar skrev:
Precis som jag, som arbetar med IT-Helpdesk, där man efter några år blir cynsik, nedlåtande, pratar om kunderna som "dom där", så ska kanske en del Poliser överväga byta yrke, precis som jag själv tänker. Hade jag varit en "god" IT-mäniska hade jag kunnat fortsätta hantera det här med "pöbeln" på ett positivt sätt, men eftersom det blivit "vi och dom", så är det nog dags för mig lämna den världen... innan något går snett... :gnissla (typ slår PCn i huvudet på en användare och skyller på att att användaren snubblade och slog huvudet i PCn... :D )

/B

Några år? Det brukar räcka med 10 minuter innan man skäller ut de idiotiska användarna ;) (eller i mitt fall help-desken;))

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti