De åsikter om poliser som endel verkar ha

  • Thread starter Thread starter kjuze
  • Start date Start date
Blondie skrev:
Sen måste jag bara säga att om dom la hälften av energin på att ta rattfyllon o kolla hastighet utanför skolor som dom lägger på att jaga en hoj som drar,ja då hade det varit ok!

With all do respect så tror jag inte du har en aning om hur dem fördelar sitt arbete. Dock är det lite skillnad. Man kan ju ganska lätt stå och vänta på att det ska komma en bil/mc som kommer för fort. Men det är lite svårare att vänta på att det kommer en vinglig bil. Det är viktigt att polisen får stöd när det kommer till rattfyllor, att någon informerar dem.

Dock som sagt, jag tycker ni ska strunta i hela det här resonemanget att dem ska vara ute och fånga mördare istället. Se till er själva och vad ni själva gör fel.
Man skulle ju kunna hävda att om ni inte körde så jävligt skulle polisen ha mer tid att stoppa rattfyllor. Inte helt otänkbart.
 
benkar skrev:
Om "polisen ännu mer en ekvation i eran adrenalinkicksjakt"?

Nja, för min del är "herr myndighet" en del av "risktagandet" kring att köra fortare än lagligt på landsväg... JAG har åsikten att fort, men lagom fort, dvs gasa på krokvägar, med en hel del marginal utifrån min erfarenhet, där det inte finns folk, men lugnt å snyggt på tex 50/30-sträckor, och även på in/ut-fartsleder, är OK i mina ögon. Riskerna för att skada någon annan är små, och risken för att att råka ut för "herr myndighet" är då minimal... :tungan

OM jag torskar för fortkörning, så stannar JAG och tar mitt straff, är mer än väl medveten om att Polis är till för att övervaka att brott ej begås. jublar om Polisen tar en hojtjuv, ett rattfyllo, och kommer inte gråta ut här på SH om jag någon gång torskar för tex fortkörning. Poliser ska göra sitt jobb, mitt intresse är att unvika Poliser där jag kör, men skiter det sig, så gör det... Poliser, dom runt 5 st jag känner, är riktigt "normla", bara mäniskor, som ska göra ett jobb, över en öl så är dom oftast som alla oss andra, men har ett jobb som ibland uppskattas (när dom tar en hojtjuv tex) och andra gånger hatas. (om man torskat för fortkörning tex). Är man en gnäll-pelle får man bestämma sig... Inga poliser som tar fast fortkörare, lär ju samtidigt ge resultatet inga poliser som tar fast hojtjuvar... typ... :fatta!

Vill INTE ha ett samhälle utan poliser...

/B

Jag tycker det låter som du har en bra inställning till körningen. Men sen är du kanske inte den som sitter och skryter på forumet om i vilka hastigheter du slangat i...
 
kjuze skrev:
Jag har då hittils aldrig haft kontakt med någon otrevlig polis.

Tyvärr är det så att det finns ett stort gäng "normala" Poliser, mäniskor som går till ett jobb, gör sitt jobb, och är "normala" när dom stämplar ut, sedan finns det ett gäng Über-Poliser, som tycks leva ett liv enbart "bland kollegor", utan att kunna umgås med "vanliga mänsikor", med lätt slint i huvudet, och tro på att dom är samhällets räddare och totala övervakare. Är tyvärr så att dessa kokkon fått en plats hos polisen, och att dessa drar ner sina mer normala kollegor i dyngan ryktesmässigt.

/B
 
kjuze skrev:
With all do respect så tror jag inte du har en aning om hur dem fördelar sitt arbete. Dock är det lite skillnad. Man kan ju ganska lätt stå och vänta på att det ska komma en bil/mc som kommer för fort. Men det är lite svårare att vänta på att det kommer en vinglig bil. Det är viktigt att polisen får stöd när det kommer till rattfyllor, att någon informerar dem.

Dock som sagt, jag tycker ni ska strunta i hela det här resonemanget att dem ska vara ute och fånga mördare istället. Se till er själva och vad ni själva gör fel.
Man skulle ju kunna hävda att om ni inte körde så jävligt skulle polisen ha mer tid att stoppa rattfyllor. Inte helt otänkbart.

Sorry men en av mina bästa polare har varit snut i ca 10år o jag har varit hans "ventil"(nån att snacka med)lika länge.

Så jag e nog mer än hyffsat insatt i hur fördelning är!

Sen är min granne på landet mcsnut här i stan så vi har snackat en hel del

Trafikpolisen vill mer än gärna få en liten fjäder i hatten o plocka in rr-hojar
 
benkar skrev:
Tyvärr är det så att det finns ett stort gäng "normala" Poliser, mäniskor som går till ett jobb, gör sitt jobb, och är "normala" när dom stämplar ut, sedan finns det ett gäng Über-Poliser, som tycks leva ett liv enbart "bland kollegor", utan att kunna umgås med "vanliga mänsikor", med lätt slint i huvudet, och tro på att dom är samhällets räddare och totala övervakare. Är tyvärr så att dessa kokkon fått en plats hos polisen, och att dessa drar ner sina mer normala kollegor i dyngan ryktesmässigt.

/B

Det låter fullt möjligt.. Tråkigt isof. Sånna måste rensas ur kåren även om jag har svårt och tänka mig att det är så många...
 
Fredda66 skrev:
Dubbelmoralen är extrem här. Våran hobby är ju olaglig. Egentligen kunde vi lika gärna vara kriminella som har ett eget forum på internet.

Kanonkul frågeställning dock!

//Fredda

hmm... sedan när blev mc åkning olagligt ?
 
Blondie skrev:
Sorry men en av mina bästa polare har varit snut i ca 10år o jag har varit hans "ventil"(nån att snacka med)lika länge.

Så jag e nog mer än hyffsat insatt i hur fördelning är!

Sen är min granne på landet mcsnut här i stan så vi har snackat en hel del

Trafikpolisen vill mer än gärna få en liten fjäder i hatten o plocka in rr-hojar

Må så vara, men du kan inte övertyga mig att ta fortkörare skulle ha högre prio än att ta rf. Om du vill kan jag ordna prio lista så får du själv se. Har nog helt enkelt med det och göra att rf är svårare att upptäcka än en mc som låter högt som fan.
 
kjuze skrev:
Må så vara, men du kan inte övertyga mig att ta fortkörare skulle ha högre prio än att ta rf. Om du vill kan jag ordna prio lista så får du själv se. Har nog helt enkelt med det och göra att rf är svårare att upptäcka än en mc som låter högt som fan.

Har varit på ett antal "Polisfester"o det snackas bara jobb där men visst på fyllan säger alla dumma saker.

Men en sak e säker många poliser har inga "vanliga" polare dom lever lite skyddad verkstad.

Om du är polis törs man fråga hur många år i kåren o vart?
 
kjuze skrev:
Jag tycker det låter som du har en bra inställning till körningen. Men sen är du kanske inte den som sitter och skryter på forumet om i vilka hastigheter du slangat i...

Jag blev hojåkare på den tiden man knappt kunde slanga på hoj, hur duktig man än var, och har inte hunnit ifatt... eller vågat lära mig. Eftersom var och varannan numera kan slanga, fort, eller köra fort rakt fram, så blir jag inte speciellt imponerad, dessto mer imponerad över dom som kör fort på krokväg, snyggt, på sin banhalva, och utan att klota.

/B
 
kjuze skrev:
Må så vara, men du kan inte övertyga mig att ta fortkörare skulle ha högre prio än att ta rf. Om du vill kan jag ordna prio lista så får du själv se. Har nog helt enkelt med det och göra att rf är svårare att upptäcka än en mc som låter högt som fan.

Jag har fått stanna och blåsa 4 eller 5ggr under mina 13 år med körkort.
Jag har tappat räkningen på hur många fartkontroller jag kört igenom eller sett på avstånd, men det är hundratals. Kan man stå hela dagen på e4'an och slumpvis skjuta laser, kan man lika gärna stå hela dagen och göra slumpvisa blåskontroller.
 
Blondie skrev:
Har varit på ett antal "Polisfester"o det snackas bara jobb där men visst på fyllan säger alla dumma saker.

Men en sak e säker många poliser har inga "vanliga" polare dom lever lite skyddad verkstad.

Om du är polis törs man fråga hur många år i kåren o vart?

Nej visst, så är det. Men det är kanske inte så konstigt egentligen? Poliserna har ett väldigt speciellt jobb. Det är få jobb man får slita så mycket i. Speciellt psykiskt. Ena stunden plockar man upp efter någon som hoppade framför tåget, andra stunden får man en utskällning för att någons grannes katt skitit i rabben.
Eller, ena sekunden får man plocka folk ur en bil som blivit påkörd av en mc och andra så har man mc förarna som gnäller har du inget bättre för dig.

Det kan vara svårt att diskutera sånt här med utomstående som inte riktigt förstår. Det är otroligt viktigt att man har vänner utanför kåren och inte bara pratar jobb.

Jag arbetar inte inom polisen.
 
benkar skrev:
Jag blev hojåkare på den tiden man knappt kunde slanga på hoj, hur duktig man än var, och har inte hunnit ifatt... eller vågat lära mig. Eftersom var och varannan numera kan slanga, fort, eller köra fort rakt fram, så blir jag inte speciellt imponerad, dessto mer imponerad över dom som kör fort på krokväg, snyggt, på sin banhalva, och utan att klota.

/B

Ja men det blir ju ett problem med dessa nya hojåkare, mig inräknat. Vi kanske inte riktigt upplever samma gränser som ni gjorde.

En sak som jag inte riktigt förstår är varför det inte finns mindre motoraltenativ till te.x r1, eller zx10r. Vilka kan verkligen utnyttja dessa monstermaskiner på gatan?

Jag skulle utan tvekan köpa en r1:a med 80-90 häst..
 
kjuze skrev:
Nej visst, så är det. Men det är kanske inte så konstigt egentligen? Poliserna har ett väldigt speciellt jobb. Det är få jobb man får slita så mycket i. Speciellt psykiskt. Ena stunden plockar man upp efter någon som hoppade framför tåget, andra stunden får man en utskällning för att någons grannes katt skitit i rabben.
Eller, ena sekunden får man plocka folk ur en bil som blivit påkörd av en mc och andra så har man mc förarna som gnäller har du inget bättre för dig.

Det kan vara svårt att diskutera sånt här med utomstående som inte riktigt förstår. Det är otroligt viktigt att man har vänner utanför kåren och inte bara pratar jobb.

Jag arbetar inte inom polisen.


Då vet du heller inte hur de prioriterar utom på någon lista du sett eller?

Jag har haft flera samtal med olika poliser o jag kan säga att det finns nog två listor!

En officiell samt en inofficiell som du säkert vet så är det långtifrån allt som nämns i press osv
 
oFFkeFF skrev:
Jag har fått stanna och blåsa 4 eller 5ggr under mina 13 år med körkort.
Jag har tappat räkningen på hur många fartkontroller jag kört igenom eller sett på avstånd, men det är hundratals. Kan man stå hela dagen på e4'an och slumpvis skjuta laser, kan man lika gärna stå hela dagen och göra slumpvisa blåskontroller.

Det håller jag med om. Jag vet faktiskt inte varför det är så. Borde inte vara så dyrt att kolla. Heller ej så tidskrävande. Så har ej något bra svar på den.

Men faktum kvarstår ju, kör man för fort så är det en olaglig handling och då får man ta konsekvenserna. Tycker det känns löjligt att komma med undanflykter då. Lite egenansvar.
 
kjuze skrev:
Ja men det blir ju ett problem med dessa nya hojåkare, mig inräknat. Vi kanske inte riktigt upplever samma gränser som ni gjorde.

En sak som jag inte riktigt förstår är varför det inte finns mindre motoraltenativ till te.x r1, eller zx10r. Vilka kan verkligen utnyttja dessa monstermaskiner på gatan?

Jag skulle utan tvekan köpa en r1:a med 80-90 häst..

Varför köpa nåt som är tillverkat o inställt på 150häst för att sen strypas till 90förstår inte ekvationen

köp r6 istället
 
kjuze skrev:
Det låter fullt möjligt.. Tråkigt isof. Sånna måste rensas ur kåren även om jag har svårt och tänka mig att det är så många...

Bara att inse att en stor del av Poliserna "lever" för sitt jobb och "kåren", och inte klarar av att umgås med en vanlig "Svensson", utan drar några öl med kollegorna, och en massa snutsnack, helt fast i sin värld med onda och goda, kanske som ett sätt komma runt ett tungt jobb där man får se en massa skit.

Det här är nog där man kan hitta "dåliga" poliser, dryg attityd osv. (tror jag) Sedan finns det dom som är socialt kompetenta, kan umgås med vanligt folk på sin fritid, osv. Kan ju inte finnas någon annan förklaring till att så många poliser är så dryga och kantiga, och en annan del verkar så verklighetsnära och förstående, med medkänsla, rentav trevliga. Kan tänka mig att tex jobba i Tokholm city ett par år, kan göra vem som helst känslokall och dryg :-(

/B
 
Blondie skrev:
Då vet du heller inte hur de prioriterar utom på någon lista du sett eller?

Jag har haft flera samtal med olika poliser o jag kan säga att det finns nog två listor!

En officiell samt en inofficiell som du säkert vet så är det långtifrån allt som nämns i press osv

Nja, det där går jag inte riktigt med på. Det är klart att allt inte fungerar som de gör om tidningen frågar.. Men jag köper inte att fortkörning är högre prioriterat än rattfylla. Inte.
Skulle kunna ta upp det imorgon och fråga några...
 
Blondie skrev:
Varför köpa nåt som är tillverkat o inställt på 150häst för att sen strypas till 90förstår inte ekvationen

köp r6 istället

Pratar inte om att strypa, utan en mindre motor helt enkelt. Jo därför att många förare bryr sig om hur hojjen ser ut och det är ganska välkänt att tillverkarna lägger ner mest krut på dem snabba hojjarna. Dem är snyggare helt enkelt.

Sett många som efterlyser snygga slöhojjar ;.)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top