kjuze skrev:
Hej!
Har följt detta forum ett tag ....
Är polisen ännu mer en ekvation i eran adrenalinkicksjakt?
Hmm... så du försöker få in litet intellektuell stuns i SH genom ditt inlägg? Tja, det är nog en ganska svår utmaning men eftersom det klart framgår att du envisas så…
Vårt MC-beteende styrs av som jag ser det, av några faktorer som i sin tur styr de frågor du tar upp, bland andra:
1.
Friheten, d v s att i föreningen med en kraftfull maskin, 175 häst mellan benen, känna kraften, adrenalinet pumpa i ett ax som tangerar till mental upplevelse som snuddar vid temporär medvetslöshet!
2. Folkhälsofrågan, d v s samhället satsar mycket stora belopp på insatser med mycket låg verkningsgrad, Vinterdäck åt alla, kostar bilisterna ca 3 miljarder och beräknads spara 7-8 liv per år. Alla hastighetskontroller, regelverk och förbud som definitivt inte biter på tjuvar, knarkare o rattfyllerister. Tobak och alkoholskadorna får i stort sett rulla på. Mellan 7-8000 personer per år, enbart i Sverige dör årligen alldeles för tidigt p g a tobaksrelaterade sjukdomar. Utöver detta finns också vällevnadssjukdomarna. Regeringskansliet gör helt enkelt grova felsatsningar om de nu vill värna om folkhälsan.
3. Vägverket, NTF var finns de i trafiksäkerhetsarbetet? Tja, inte vet jag då Zebralagen får fortsätta sitt vansinne, likaså den meningslösa garagevändningen vid mc-körkortsprovet (ja, jag vet att den kommer att tas bort) + massor av andra exempel.
4. Polisen, denna många gånger amatörmässiga organisation. Fel prioriteringar, hellre stå på laserbanan (enklare), än ett rejält polisarbete. Hur många liv har laserpistolerna räddat och hur kostnadseffektiv är metoden?
5. Folkviljan, våra nuvarande hastighetsgränser på landsväg saknar dessvärre förankring hos folket. Polisen har nog inte blivit så mycket effektivare utan folk struntar medvetet i gränserna då någon (det är ett fåtal personer som har denna makt) tagit beslut om detta över huvudet. Straff ska harmoniera med ansvar, inget annat. Kör jag fort och inget händer = inget straff. Är jag vållande, oavsett hastighet = straff (som kan var högre om jag kört olämpligt fort)
6. Försäkringsbolagen, har de verkligen någon önskan om att hålla premierna nere? Hur mycket förebyggande verksamhet bedriver de?
Går att hålla på hur länge som helst men ett paradigmskifte ses som nödvändigt…
beserwisser, jag?