De åsikter om poliser som endel verkar ha

• Thread starter Thread starter kjuze
  • Start date Start date
nabru skrev:
kjuze skrev:
Hej!

"Har följt detta forum ett tag och det verkar inte utan att många av er är upphakade på poliser. Är det inte rapporter från era dagliga turer där ni på ett jättecoolt sätt dragit snutfan så är det klagomål på att polisen inte har något bättre för sig än att stoppa er som bara wheelade eller körde 20-30 km för fort...."
----
Helt enkelt mitt i prick...klockren "analys"!
Tillägger den gamla klassikern: som man bäddar får man ligga
jAmeh vi hAr juH ingen LokAl!!!!!!!!!!!111

Swedie skrev:
Måste du alltid skriva nått otrevlig i varje inlägg? du skulle inte stå i mitten av en grupp o skrika till allihopa att de är idioter. Nä just det.
var har du gjort av BAN knappen Swedie?? ;)

kjuze skrev:
Jag läste ditt inlägg och hade inget direkt och anmärka på. Att den där assistenten var så kaxig är självklart bedrövligt. Men precis som du gjorde så ska man då gå till dennas chef. Gör man bara det så kommer dessa personer få en rejäl attitydsjustering!
yada yada, jag är en Outlaw juh, sägs det iaf här på sporthoj:)

Sen skrev du den som gett sig in i leken får leken tåla, ja då får väl snuten tåla leken att vi drar dom o leker lite katt o råtta, eller???
Varför skall jag stanna min mc för att jag kört min hoj i 160 på motorväg när jag bromsar ner den till stillastående fortare än en bil i 100kmh???

FAr åt pipsvängen!!!!!

@Santoskillnaden på en ost är samma som skillnaden på en kaviartub

Josafan skrev:
Det har fan jag med....tror att denna noja påverkar min körning negativt i det långa loppet...
tror din keps är de som påverkar det negativa ;) *så jävla sköööön avatar*

Ravetrancer skrev:
Sen skrev du den som gett sig in i leken får leken tåla, ja då får väl snuten tåla leken att vi drar dom o leker lite katt o råtta, eller???
Det värsta är att du troligen inte ironiserade.
Ravetrancer skrev:
Varför skall jag stanna min mc för att jag kört min hoj i 160 på motorväg när jag bromsar ner den till stillastående fortare än en bil i 100kmh???
En hoj bromsar inte effektivare än en bil, snarare sämre.

Ravetrancer skrev:
japp, det gör den....när DU KÖR!!!!!
SV Per skrev:
Skämtar du eller???
:kocko
Om ni hade närvarat vid fysiklektionerna i högstadiet hade ni fattat varför.

Edit: Ta en modern sporthoj och bil med bra bromsar, exempelvis Yamaha YZF R1 och Volvo S60. Kör 100 km/h bredvid Volvon och försök bromsa lika effektivt som bilen till stillastående (cirka 35-40 meter bromssträcka). Lycka till, och slå inte vad om några större summor.

Att sedan försöka från 160 km/h mot bilens 100 km/h är något så dumt att man skulle kunna vara lite elak. Avböjer dock.

Last edited:
valmers skrev:

Det beror helt på vilken sorts bil vi talar om.
Från 100km/h så är bromsprestanda ganska jämnt mellan bil och mc. Från högre farter så är det fördel mc, såvida vi inte pratar porsche/ferrari/banracing-bil.

oFFkeFF skrev:
Från 100km/h så är bromsprestanda ganska jämnt mellan bil och mc. Från högre farter så är det fördel mc, såvida vi inte pratar porsche/ferrari/banracing-bil.
Problemet är att i bilen smackar man bara fullt på bromsen, resten sköter ABS-systemet perfekt. En riktigt duktig bromsare på hoj kanske i gynnsamma fall kan straffa bilen, men vanliga dödliga bromsar sällan optimalt.

Fast Ravetrancer bromsar givetvis som Nitrosan.

oFFkeFF skrev:

Med en bil kan vilken idot som helst bromsa fullt från vilken fart som helst. Bara att stämpla bromspedalen. Det går till och med att styra någorlunda samtidigt.

Att göra samma sak med en motorcykel innebär avsevärd risk att vurpa. Speciellt som det är svårt att hålla huvudet kallt i en paniksituation.

valmers skrev:
Problemet är att i bilen smackar man bara fullt på bromsen, resten sköter ABS-systemet perfekt. En riktigt duktig bromsare på hoj kanske i gynnsamma fall kan straffa bilen, men vanliga dödliga bromsar sällan optimalt.

Fast Ravetrancer bromsar givetvis som Nitrosan.
En hoj med abs då.. kan det kanske bli bra. Eller vad säger du Newton

kjuze skrev:
Hej!

Har följt detta forum ett tag ....

Är polisen ännu mer en ekvation i eran adrenalinkicksjakt?

:confused:

Hmm... så du försöker få in litet intellektuell stuns i SH genom ditt inlägg? Tja, det är nog en ganska svår utmaning men eftersom det klart framgår att du envisas så…

Vårt MC-beteende styrs av som jag ser det, av några faktorer som i sin tur styr de frågor du tar upp, bland andra:
1. Friheten, d v s att i föreningen med en kraftfull maskin, 175 häst mellan benen, känna kraften, adrenalinet pumpa i ett ax som tangerar till mental upplevelse som snuddar vid temporär medvetslöshet!
2. Folkhälsofrågan, d v s samhället satsar mycket stora belopp på insatser med mycket låg verkningsgrad, Vinterdäck åt alla, kostar bilisterna ca 3 miljarder och beräknads spara 7-8 liv per år. Alla hastighetskontroller, regelverk och förbud som definitivt inte biter på tjuvar, knarkare o rattfyllerister. Tobak och alkoholskadorna får i stort sett rulla på. Mellan 7-8000 personer per år, enbart i Sverige dör årligen alldeles för tidigt p g a tobaksrelaterade sjukdomar. Utöver detta finns också vällevnadssjukdomarna. Regeringskansliet gör helt enkelt grova felsatsningar om de nu vill värna om folkhälsan.
3. Vägverket, NTF var finns de i trafiksäkerhetsarbetet? Tja, inte vet jag då Zebralagen får fortsätta sitt vansinne, likaså den meningslösa garagevändningen vid mc-körkortsprovet (ja, jag vet att den kommer att tas bort) + massor av andra exempel.
4. Polisen, denna många gånger amatörmässiga organisation. Fel prioriteringar, hellre stå på laserbanan (enklare), än ett rejält polisarbete. Hur många liv har laserpistolerna räddat och hur kostnadseffektiv är metoden?
5. Folkviljan, våra nuvarande hastighetsgränser på landsväg saknar dessvärre förankring hos folket. Polisen har nog inte blivit så mycket effektivare utan folk struntar medvetet i gränserna då någon (det är ett fåtal personer som har denna makt) tagit beslut om detta över huvudet. Straff ska harmoniera med ansvar, inget annat. Kör jag fort och inget händer = inget straff. Är jag vållande, oavsett hastighet = straff (som kan var högre om jag kört olämpligt fort)
6. Försäkringsbolagen, har de verkligen någon önskan om att hålla premierna nere? Hur mycket förebyggande verksamhet bedriver de?

Går att hålla på hur länge som helst men ett paradigmskifte ses som nödvändigt…

beserwisser, jag?

Åhhh, du är cool...

Ravetrancer skrev:
yada yada, jag är en Outlaw juh, sägs det iaf här på sporthoj:)

FAr åt pipsvängen!!!!!

@Santoskillnaden på en ost är samma som skillnaden på en kaviartub

valmers skrev:

Edit: Ta en modern sporthoj och bil med bra bromsar, exempelvis Yamaha YZF R1 och Volvo S60. Kör 100 km/h bredvid Volvon och försök bromsa lika effektivt som bilen till stillastående (cirka 35-40 meter bromssträcka). Lycka till, och slå inte vad om några större summor.

Att sedan försöka från 160 km/h mot bilens 100 km/h är något så dumt att man skulle kunna vara lite elak. Avböjer dock.

Om jag får lägga till en kommentar så "har jag hört" att man står still lugnt före man passerat mellanrummet mellan två vägpinnar(50m) från 140km/h med en NSR från 97 med enkelskiva fram.
bara som ett litet tillägg!

Ni får väl också bestämma er för om det är förarens egenskaper eller bilens/hojens bromskapacitet ni ska mäta? Pratar ni om om Svensson bakom styret/ratten eller bästa möjliga förare bakom respektive ratt/styre? Även en normal "brukshoj" har idag riktigt bra bromsar. Ska man jämföra med Porsche och banbilar etc måste man givetvis också jämföra dessa mot SBK-/MotoGP-cyklar.

Jag tror nog att i de flesta hastigheter så bromsar en sporthoj för 100kkr bättre än en bil för motsvarande summa, sedan ska det givetvis till en förare som kan utnyttja respektive fordon på bästa sätt. Men det får man ju förutsätta, annars är ju jämförelsen helt omöjlig. Likväl är det ju så att mc:n bara under bästa förutsättningar kan piska bilen. Det krävs torrt underlag, jämn beläggning och en vägbana utan grus etc. Fallerar det på något av dessa så får hojen en betydligt längre bromssträcka än bilen, eller i värsta fall vurpar mc-föraren men bilen har fortfarande genomfört en säker inbromsning.

När någon undrar hur fort en F1-bil går från 0-100km/h så undrar man ju inte hur fort den accar när Nisse 7år kör utan när en kompetent förare är bakom ratten. Sålunda, jämför man mc mot bil så får man ju utgå från bästa förare bakom respektive fordon. Ska vi utgå från individnivå så får vi ju lika många olika svar som det finns människor på jorden, det är ju förarens egenskaper som avgör hur denne kan hantera fordonet ifråga.

Däremot håller jag med om att jämföra nedbromsning från 160km/h på båge mot 100km/h på bil är väl magstarkt. Under likvärdiga förutsättningar så kan bilen omöjligt få pisk, enligt fysikens lagar. Ska bilen få pisk i detta fall så krävs det en mycket dålig bilförare, men då är det ånyo inte maskinerna sinsemellan vi jämför.

Last edited:
Jag tror inte att medianåkare ture hoj bromsar bättre än medianbilist valle volvo.
I en bil är det rätt lätt att bromsa, man trampar ner en pedal, i de flesta moderna bilar går det inte ens att låsa hjulen.
På en hoj så brukar de flesta få problem med att bakhjulet lättar, pga den mycket högre tyngdpunkten och kortare hjulbasen. Detta medför att man inte kan fullt ut utnyttja den lägre fordonsvikten.
Så även om den mycket lättare motorcykeln i teorin borde kunna stanna snabbare så är det inte så i praktiken. De borde de flesta som sett rejs inse, sidvagnar (som ju är en halvhybrid mellan hoj och bil) kan bromsa mycket kraftigare och senare än vad motorcyklarna kan.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti