Daytona 675 eller ?

prahna

Lallare
Gick med
23 Nov 2008
Hoj
Kollar på ny
Jag har nu klurat länge på att slå till på en sporthoj och nu så ska det bli av.
Försökte söka efter liknande inlägg men det var dåligt med bra träffar.

Jag har testat Daytona 675 som är trevlig att köra och dessutom går den ju faktiskt att äga mha märkesförsäkringen. Så denna är en het kandidat.

Men finns det någon liknande hoj som har ungefär samma försäkringskostnad, jag har ju testat att slå på alla bolag på gixxer 1k, zx10R, R1, R6, Gixxer 600, ZX6R men det är ju bara att glömma, man kan ju inte lägga 40k/år i försäkring. Så vad finns det som man kan äga? Har bara 100loppor att lägga på hoj och lite utrustning så det är väl lite begränsat urval...

Det som jag tycker talar emot daytonan är just att det är en 600a. Jag tänkte sticka på en liten touringtur till öland och gotland i sommar, och är väl rädd att den skall ha lite för lite bottendrag i för "touring" och att jag därför måste växla mycket....klart jag kan ju bara ta småvägarna men ändå.. :)

Jag bor mitt i GBG så det kostar att försäkra en sporthoj, även om man som jag är 33 år gammal. Och ställa på nån annan, det händer bara inte! Jag betalar för mig själv!

Jag har ägt både streetfighter och motard innan så det är inte något alternativ, nu ska det bli en sporthoj denna gången.

/M

Last edited:
Körde Moseldalen ner, där och hem, ink. Autobahn förra sommaren, det är lite längre än öland/gotland. Funkade fint :tummenupp men den är ju inte bekväm som ett riktigt touringlok!

Tycker 600effekten räcker för touring dock är inte sittställningen optimerad för längre raktframresor,cbr600rr är väl den som har bäst sittställning för den typen av resor men jag skulle inte vilja åka långt på den heller.

Står man ut med det så är det bara att shoppa den som smakar bäst.

Henrik

En något äldre sportmoppe då? Alternativt en busa om du inte tycker det är för mycket touring... Men å andra sidan, behövs ett alternativ? 675:an är en rysligt trevlig hoj!

Nu kommer det ju bara bli en längre resa så man ska väl inte stirra sig blind på bottenvridet. Den är ju lättare att kasta runt i kurvorna än en 1k hoj.
Jag är ruggigt sugen på att shoppa en nu. Måste köpa ställ, hjälm och stövlar. Ni har inga tips på bra grejor?

Körde spyke 4-race innan men den tappade färg:( Liksom flagade av, men de kanske bättrat sig? Jag har lite svårt att bestämma mig för om det blir helställ eller ett delat, har haft båda och vet fördelar/nackdelar....suck vad jobbigt

Hjälmen blir en XR1000 diabolic med iridium visir!
Stövlarna tycker jag är klurigtm hade Alpinestars SMX+ men de slets jättefort, och man ska ju inte glömma vad de gnisslar!!! Så vad köper man för ca 3kkr?

Tycker 600effekten räcker för touring dock är inte sittställningen optimerad för längre raktframresor,cbr600rr är väl den som har bäst sittställning för den typen av resor men jag skulle inte vilja åka långt på den heller.

Står man ut med det så är det bara att shoppa den som smakar bäst.

Henrik

Daytona 675 har minst lika bra bottendrag som en 750 rad4a

Jag blev förvånad över effektkurvan.. Framhjulet kom upp riktigt mjukt och fint vid pådrag

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!