Dagens I.landsproblem eller det är synd om bratsen.

Mattehuggorm skrev:
Kanske är så att stockholmare är lite vekare jämfört med oss lantisar :7peta :gnissla

Eller mer civiliserade, välj själv. Mina förfäder frös säkert också, sedan dess har vissa av oss lärt oss nyttja tillgängliga resurser.

:tungan

More skrev:
En dag när(ifall) din ekonomi blir som deras då kommer du begripa det....

Jag kan inte heller begripa varför man köper en CG, jag lovar att jag har tillräckligt med pengar för att köpa en sån, men jag har ingen som helst användning av att se ut som alla andra och ha en jacka som jag kan bo utomhus i hela vintern.
Jag förstår inte varför man köper en SUV heller, jag har inte råd med en sån, men även om jag hade de pengarna. Varför köpa en bil som inte är bra för nånting och köra med i stan.
Behöver du köra off-road, köp en jeep.
Behöver du en penisförlängare, köp en porsche lr dylikt.
Behöver du en säker bil så du slipper dö i en krock, köp en SAAB.
Däremot om du vill döda alla trafikanter som kör små bilar eller ha en otymplig bil som drar massor med soppa i onödan, köp en SUV.

Markus skrev:
Eller mer civiliserade, välj själv. Mina förfäder frös säkert också, sedan dess har vissa av oss lärt oss nyttja tillgängliga resurser.

:tungan

Allting är iofs relativt, men behöver man en 3 dm tjock jacka när det är -10 ute, då är man ganska vek :fakta :tungan
I norrland är det t-shirt som gäller tills det är 0 grader ute, då har tokholmarna redan fleecetröja och CG-jacka :tungan

Mattehuggorm skrev:
Jag kan inte heller begripa varför man köper en CG, jag lovar att jag har tillräckligt med pengar för att köpa en sån, men jag har ingen som helst användning av att se ut som alla andra och ha en jacka som jag kan bo utomhus i hela vintern.
Jag förstår inte varför man köper en SUV heller, jag har inte råd med en sån, men även om jag hade de pengarna. Varför köpa en bil som inte är bra för nånting och köra med i stan.
Däremot om du vill döda alla trafikanter som kör små bilar eller ha en otymplig bil som drar massor med soppa i onödan, köp en SUV.
köp en hoj istället då!!!

Va snackar du om egentligen, har du ens haft en sån på dig, har du testat den, ???
Jag har haft min ena i 5 år, otroligt slitstark, har nog fan gjort allt i den jackan, den är grym mot väta o regn, läcker ej i sömmarna ens.
Tror du att alla som har en sån har den för att några jävla Brats från Lidingö har den på sig? Den är perfekt till vintern om man inte vill klä på sig massa kläder, räcker oftast med en tshirt under, men rekommenderar en tunn långärmad tröja om man skal till stan o handla i butiker tex, då det blir svettigt om armarna. Med långa tröjan så blir man inte svettig....

Innan du yada yadar så ta reda på lite mer om saker istället för att bara uttala dig plumt om nåt!!!

Mattehuggorm skrev:

Nu förenklar du lite tror jag, en SUV har överlägsen konfort, bra säkerhet, går bra i mild terräng (läs: dålig grusväg), en del har hyfsade "rakt fram prestanda", de är snygga, rymliga osv.

En sak förstår jag inte med CG jackorna? m man nu ska göra ett klädmärke som tilltalar brats och ska vara dyrt som fan, VARFÖR i hela friden döper man det efter en ful skränig jävla fågel som skiter överallt??????

Dessutom finns det imho bättre jackor för 5000:-

Markus skrev:
Det gör de i Norrland också, flanellskjorta och Frisco jeans på sommaren och skoteroverall och lejon-snowjoggers på vintern.

:confused:
Norrland ???

Börjar det ovanför Stallmästargården ?

I så fall börjar väl Skåne straxt söder om Slussen ....
:fakta
Alltså .... Nordtyskland ligger straxt söder om Södertälje ,eller nåt.

:felämne

Har dom(nordtyskland) skrivit på Schengenavtalet än?? i annat fall så måste det bli visumtvång på resa till Tex. Gotland (11-12/6)
:hihi

Mattehuggorm skrev:
Allting är iofs relativt, men behöver man en 3 dm tjock jacka när det är -10 ute, då är man ganska vek :fakta :tungan
I norrland är det t-shirt som gäller tills det är 0 grader ute, då har tokholmarna redan fleecetröja och CG-jacka :tungan

Vek, eller civiliserad - your choice. :D
Norrlänningarna, de har ju skoteroverall - hur "strongt" är det på en skala?
Jag har en stor varm fjällräven jacka, i klass med cg ungefär - den knallade jag runt i inomhuscentrumet här för ett tag sedan, tänkte inte på att den var speciellt varm.

Den bästa anledningen att låta bli dun hittils är att fåglarna plågas enormt när man plockar dunen, man plockar - ofta på ackord i öststater - och sedan håller man fågeln i bur tills nya fjädrar växt ut, och så reptererar man.

An3Azz skrev:
En sak förstår jag inte med CG jackorna? m man nu ska göra ett klädmärke som tilltalar brats och ska vara dyrt som fan, VARFÖR i hela friden döper man det efter en ful skränig jävla fågel som skiter överallt??????

Dessutom finns det imho bättre jackor för 5000:-
för att märket har funnits i decennier inna bratsen föddes!!!!!

Ravetrancer skrev:
köp en hoj istället då!!!

Va snackar du om egentligen, har du ens haft en sån på dig, har du testat den, ???
Jag har haft min ena i 5 år, otroligt slitstark, har nog fan gjort allt i den jackan, den är grym mot väta o regn, läcker ej i sömmarna ens.
Tror du att alla som har en sån har den för att några jävla Brats från Lidingö har den på sig? Den är perfekt till vintern om man inte vill klä på sig massa kläder, räcker oftast med en tshirt under, men rekommenderar en tunn långärmad tröja om man skal till stan o handla i butiker tex, då det blir svettigt om armarna. Med långa tröjan så blir man inte svettig....

Innan du yada yadar så ta reda på lite mer om saker istället för att bara uttala dig plumt om nåt!!!

Det är klart det är en riktigt bra jacka, det jag inte förstår är varför man köper den om man bara ska använda den i Stockholm, där tycker inte jag att det behövs en CG-jacka, om du läser mina tidigare inlägg så har jag skrivit att jag inte förstår det så länge man inte bor på ett väldigt kallt ställe.
Du verkar ha använt din jacka till det den ska användas till, men de flesta gör inte det.
Det är klart att alla som använder CG inte är brats, men som alltid så generaliseras det eftersom det alltid finns undantag.

ALLA svenskar kan köpa en sådan jacka om dom bara vill. Vissa kanske måste spara ett tag eller försaka något annat i livet men man kan ju om man vill.
CG jackor köper man bara som "statusgrej", jävligt löjligt är det.
Det finns lika bra jackor som kostar mer eller mindre och där man slipper skämma ut sig som en mainstream jävla fjolla.
Argumentet att det är en praktiskt funktionell jacka håller inte eftersom det finns ett antal lika bra jackor av andra märken.
Jag tror inte heller att någon som verkligen har gott om pengar använder en CG-jacka nuförtiden. Av den anledningen att man direkt förknippas med
wannabeestuket. Snarare är det fattiga förortsstackare som säger Kolla liXXXom azzå jAg har RåD med väRsta jaCkAn, jag är ascool.

Ovanstående gäller alltså dom som köper jackor nuförtiden, dom som verkligen använt jackan till det den är till för och hade den innan nuvarande jävla fjollgrej bröt ut har jag full förståelse för.

Markus skrev:
.
Det gör de i Norrland också, flanellskjorta och Frisco jeans på sommaren och skoteroverall och lejon-snowjoggers på vintern.

:hihi :D .. du glömde bara lantmännens fåniga keps med plastskärm o den där fula skedloggan!! MOAHHAHAAAA.
/flemming :hihi

Mattehuggorm skrev:
Det är klart det är en riktigt bra jacka, det jag inte förstår är varför man köper den om man bara ska använda den i Stockholm, där tycker inte jag att det behövs en CG-jacka, om du läser mina tidigare inlägg så har jag skrivit att jag inte förstår det så länge man inte bor på ett väldigt kallt ställe.
Du verkar ha använt din jacka till det den ska användas till, men de flesta gör inte det.
Det är klart att alla som använder CG inte är brats, men som alltid så generaliseras det eftersom det alltid finns undantag.
för det första så tror jag inte många jackor har en såpass hög kvailtet och stamina som denna jacka då den först o främst är tillverkad för extrema förhållanden. Som jag sa jag skulle nog inte haft eb hel jacka nu om jag hade köpt en som kostar typ 2500, därför är det värt att lägga lite mer o få en jacka som man vet håller i många många år framöver, samtidigt så är den tillverkad med ett tidlöst utseende så att den kan man ha på sig närsomhelst utan att var "omoder". Tänk dock att detta inte var huvudsyftet med jackan, men man vill ju gärna ha nåt som ser bra ut också:)

Just därför.

Markus skrev:
Nu förenklar du lite tror jag, en SUV har överlägsen konfort, bra säkerhet, går bra i mild terräng (läs: dålig grusväg), en del har hyfsade "rakt fram prestanda", de är snygga, rymliga osv.

Klart jag generaliserar, men det är svårt annars.
Det jag försökte få fram är:
Om man bor i stan så räcker det oftast med t.ex en SAAB 9-5 Aero.
DÅ har du mycket bra komfort, så bra säkerhet d går med personbil, de går bra på dåliga grusvägar de oxå (åtminstone halvdåliga, defineringsfråga), de går tillräckligt fort, är snygga för att va vanlig bil, rymliga osv.
Jag tycker det funkar lika bra och ja, jag har kört båda sorterna.

More skrev:
En dag när(ifall) din ekonomi blir som deras då kommer du begripa det....

Nä, det är inte direkt så att jag inte har råd med en jacka för några tusingar, men jag köper gitarrer,förstärkare, skivor, och kör roadracing istället. Det är intresset och energin man lägger ner på att bry sig om kläder jag inte begriper.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT