Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Reagerar på att det inte finns någon originalplast. Den årsmodellen har ju 16” framhjul och den skärmen ser ut att vara till en tidigare årsmodell. Sen undrar jag om tanken är lackad med roller eller det är grynigt för att någon fotar som jag…

Jag gissar att det är en kraschad hoj som plockats ihop med lite av varje. Kan vara kul ändå, säger inte annat.
Fast det är ju det en sån hoj ska vara!
Lemonad på citroner.

”Hojen i annonsen ser ju helt fläng ut! Chopperstuk.. ?”

Nja, jag uppfattar det som vinklarna bilderna är tagna från, samt att hjulen blir utdragna i sidorna pga objektivet.
Man kan säga mycket om original eller inte original, men det är inget ankskit som presenteras.

Skall vi gå en sväng tillsammans?

Oavsett vinkel så ser den konstigt ut.

Screenshot_20250904-130104.png

Då skall man veta att gaffeln redan är uppsläppt en dryg tum i kronorna
(Plåster som helljusindikator?)

Screenshot_20250904-095824.png

Undrar om det kan vara en gaffel från 1000 SP man använt sig av? Längre fjädringsväg för komforten och hårdare satt för att bära upp trycket från helkåpan under gång.

Att gaffeln verkar ha gjutningar för bälgar skulle kunna vara en ledtråd...

Screenshot_20250904-100550.png

...men inget definitivt svar. Guzzi själva bollade rätt bra även inom modellåren mellan bälgar och damasker på en och samma modell. Italiensk logistik, kan tänka.

Vad är det för ett hål i framskärmen?
Jo, där skall egentligen bromsledningarna löpa och tillåtas runda sig mjukt under fjädringsrörelser.

Screenshot_20250904-101936.png

På annonsören har man lagt till en banjobult och lagt bromsledningen tämligen stramt mot gaffelbenet:
Screenshot_20250904-100550.png

Är det tänkt att bromsledningarna skall knippa sig under kompression...?
Primitiv form av låsningsfritt isf.

Man kanske inte har tänkt alls...?

Lugn, det blir värre!

Screenshot_20250904-095925.png

Snyggt?

Och, gasvajern - vart tar den vägen?
Jo minsann! Den är dragen utanför tanken och ligger mot topplocket!

Screenshot_20250904-095631.png

Varför det?

Jo, för att det sitter fel förgasare på!

Screenshot_20250904-095721.png

Så får det i jösse namn inte se ut!
Spåren syns redan:

Screenshot_20250904-100828.png
Pun!

40 PHF finns i olika utföranden. Speciellt för Guzzi finns trottellock med wireguider som tillåter korrekt dragning av gasvajrarna.

Så skall det se ut!
105928_19xZ2MHJWNykOp_600x600.jpg

Fast tvärtom, egentligen.

Slut på bildutrymme i posten.
Stay tuned, avrättningen fortsätter strax:

Last edited:
Forts:

På plats, på ett riktigt bygge:

markup_1000000437.png

Andra sidan ser lika illa ut:

Screenshot_20250904-100039.png

Ja, värre egentligen.

Jag kan fortsätta, men nöjer mig med infästningen av styrdämparen:

Screenshot_20250904-095606.png

Det är jädrar i mig Hjärnapsnivå på den installationen!

Sorry att göra mig ovän med alla er som hissat denna byggherren.
Jobbet är ett hack. Det är moppemek som jag tror och hoppas att vi alla här inne inte själva skulle släppa ifrån oss, och än mindre visa oss på stan med / lägga ut på Blocket / sätta ett fantasipris på.

Det är skit.
Så enkelt är det.

Det är ett mycket roligare utgångsmaterial, men det blir bara Hjärnarp all over again - men i en snyggare förpackning.

...och våga inte ens tänka klyschan "original är för gubbjävlar"!

Det handlar inte om det. Jag är redan gubbjävel - och stolt över det.
Stolt att jag lyckats bli så gammal, så där kommer ni inte åt mig.

Det handlar inte heller om kärlek till originalutförande. Let's face it:

Guzzi-main.jpg

LM 4 är fan ingen skönhet! Det räcker med en eller två sparade inne på museum där den som vill och har nerver kan gå in kolla på hur den såg ut.
Egentligen har modellen bara ett värde:
som MOB-punkt för att veta var det gick fel i historien - var tyska hockeyfrillscustombyggare fick sin inspiration ifrån...

Nej, i det aktuella fallet det handlar om grav oskicklighet och den vanliga bristen på förståelse för den dynamiska motorcykeln.

Med sådan dragning av bromsledningar och gasvajrar bygger man in felkällor , framtida problem och fatala risker!

Förutom trög och ovillig gasrulle så har man bäddat för fransiga kardeler och brutala gashäng genom en vansinnig routing av gasvajrarna.

Det är ingen lek det här, att bygga på spekulation och för avsalu.

Att inte använda korrekta trottellock och vajerdragning på ett sådant här bygge kan bara bero på två saker:

1. Lathet
2. Okunskap

Vilket är egentligen värst, när man skall ta betalt för en customhoj, byggd på spekulation?

Last edited:
Forts:

På plats, på ett riktigt bygge:

View attachment 520538

Andra sidan ser lika illa ut:

View attachment 520539

Ja, värre egentligen.

Jag kan fortsätta, men nöjer mig med infästningen av styrdämparen:

View attachment 520540

Det är jädrar i mig Hjärnapsnivå på den installationen!

Sorry att göra mig ovän med alla er som hissat denna byggherren.
Jobbet är ett hack. Det är moppemek som jag tror och hoppas att vi alla här inne inte själva skulle släppa ifrån oss, och än mindre visa oss på stan med / lägga ut på Blocket / sätta ett fantasipris på.

Det är skit.
Så enkelt är det.

Det är ett mycket roligare utgångsmaterial, men det blir bara Hjärnarp all over again - men i en snyggare förpackning.

...och våga inte ens tänka klyschan "original är för gubbjävlar"!

Det handlar inte om det. Jag är redan gubbjävel - och stolt över det.
Stolt att jag lyckats bli så gammal, så där kommer ni inte åt mig.

Det handlar inte heller om kärlek till originalutförande. Let's face it:

View attachment 520541

LM 4 är fan ingen skönhet! Det räcker med en eller två sparade inne på museum där den som vill och har nerver kan gå in kolla på hur den såg ut.
Egentligen har modellen bara ett värde:
som MOB-punkt för att veta var det gick fel i historien - var tyska hockeyfrillscustombyggare fick sin inspiration ifrån...

Nej, i det aktuella fallet det handlar om grav oskicklighet och den vanliga bristen på förståelse för den dynamiska motorcykeln.

Med sådan dragning av bromsledningar och gasvajrar bygger man in felkällor , framtida problem och fatala risker!

Förutom trög och ovillig gasrulle så har man bäddat för fransiga kardeler och brutala gashäng genom en vansinnig routing av gasvajrarna.

Det är ingen lek det här, att bygga på spekulation och för avsalu.

Att inte använda korrekta trottellock och vajerdragning på ett sådant här bygge kan bara bero på två saker:

1. Lathet
2. Okunskap

Vilket är egentligen värst, när man skall ta betalt för en custom hoj, byggd på spekulation?
Vad har du emot Hjärnarp?

Skall vi gå en sväng tillsammans?

Oavsett vinkel så ser den konstigt ut.

View attachment 520528

Då skall man veta att gaffeln redan är uppsläppt en dryg tum i kronorna
(Plåster som helljusindikator?)

View attachment 520529

Undrar om det kan vara en gaffel från 1000 SP man använt sig av? Längre fjädringsväg för komforten och hårdare satt för att bära upp trycket från helkåpan under gång.

Att gaffeln verkar ha gjutningar för bälgar skulle kunna vara en ledtråd...

View attachment 520530

...men inget definitivt svar. Guzzi själva bollade rätt bra även inom modellåren mellan bälgar och damasker på en och samma modell. Italiensk logistik, kan tänka.

Vad är det för ett hål i framskärmen?
Jo, där skall egentligen bromsledningarna löpa och tillåtas runda sig mjukt under fjädringsrörelser.

View attachment 520531

På annonsören har man lagt till en banjobult och lagt bromsledningen tämligen stramt mot gaffelbenet:
View attachment 520532

Är det tänkt att bromsledningarna skall knippa sig under kompression...?
Primitiv form av låsningsfritt isf.

Man kanske inte har tänkt alls...?

Lugn, det blir värre!

View attachment 520533

Snyggt?

Och, gasvajern - vart tar den vägen?
Jo minsann! Den är dragen utanför tanken och ligger mot topplocket!

View attachment 520534

Varför det?

Jo, för att det sitter fel förgasare på!

View attachment 520535

Så får det i jösse namn inte se ut!
Spåren syns redan:

View attachment 520536
Pun!

40 PHF finns i olika utföranden. Speciellt för Guzzi finns trottellock med wireguider som tillåter korrekt dragning av gasvajrarna.

Så skall det se ut!
View attachment 520537

Fast tvärtom, egentligen.

Slut på bildutrymme i posten.
Stay tuned, avrättningen fortsätter strax:
Haha Sicko! :hjarta

Tommy Nordbergh Åkeri eller Tommy Nordbergh Maskin & Transport?

Maskin & Transport ser man inte så mycket av. Det är kylgänget som brukar vara i vägen för mig.

Expansion är ett tveeggat svärd. Det är svårt att hålla uppe stil, värderingar och kvalitet när man måste anställa alla som finns tillgängliga bara för att hålla hjulen igång...

Helvete vilken sågning, karaktärsmord! Stackars Guzzin kölhalad efter noter. Men ändå ska byggaren ha krabban för utgångsmaterialet som ändå slår alla trötta gs450 byggen trots att man inte riktigt får till det hela vägen. Undrar om den ruppar jättemycket i sidled när man torrgasar

Helvete vilken sågning, karaktärsmord! Stackars Guzzin kölhalad efter noter. Men ändå ska byggaren ha krabban för utgångsmaterialet som ändå slår alla trötta gs450 byggen trots att man inte riktigt får till det hela vägen. Undrar om den ruppar jättemycket i sidled när man torrgasar

Om man ändå inte bryr sig, varför inte utgå från en GS450 :va

Med vänlig hälsning,

För att det skall ruppa i sidled krävs att gasen går lätt och fint. Och att den går tillbaka igen...

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026