Dagens Blocket! (mc-relaterat)




 



Visst habegÀr vÀcks...
1729595597360.png

12V batterier och sÄ gömmer det sig ett 6V dÀr inne ocksÄ?
Lite som moderna elbilar som har ett 400V batteri men ÀndÄ envisas med ett 12V blybatteri...
1729595643490.png
 
HabegÀr för vilken av dom?
Hemmabygget frÄn Hobbexkatalogen, eller den med dyna gjord av ett liggunderlag?
Den blÄgula Àr sÄ grÀslig att...det mÄste vara förÀldrakÀnslor som vÀcks för endast en förÀlder kan fÄ varma (positiva) kÀnslor för en sÄdan...skapelse... :hihi
 
Den som Àr byggd pÄ Aprilia 125 pÄ nittiotalet, har den inte typ samma spec som nya 125? AlltsÄ helt nya elhojar?
 
Last edited:
12V batterier och sÄ gömmer det sig ett 6V dÀr inne ocksÄ?
Lite som moderna elbilar som har ett 400V batteri men ÀndÄ envisas med ett 12V blybatteri...

Man mÄste ha nÄgon form av lÄgspÀnningssystem pÄ bilen/hojen till lysen, torkare, tuta och annat, och visst skulle det gÄ att driva utan batteri, transformerat ner direkt frÄn högspÀnningsbatteriet, men dÄ ÄterstÄr problemet med att man ÀndÄ behöver ett batteri som drar kontaktorerna för att "slÄ pÄ" högspÀnningsbatteriet.

Jag tror det var Tesla som laborerade med högre spÀnning pÄ lÄgspÀnningsbatteriet, typ 48V, för att kunna dra klenare kablar, men dÄ gÄr man miste om hundra Ärs utveckling av torkarmotorer och tutor för 12/24V, och att montera tillbehör blir ett helvete.

Att gÄ upp till 24V kan man vÀl göra, dÄ fÄr man köpa mobilladdare och doftgranar med belysning pÄ lastbilsavdelningen, men att gÄ pÄ nÄgon spÀnning som inte redan Àr en standard Àr bara dumt.
 
Man mÄste ha nÄgon form av lÄgspÀnningssystem pÄ bilen/hojen till lysen, torkare, tuta och annat, och visst skulle det gÄ att driva utan batteri, transformerat ner direkt frÄn högspÀnningsbatteriet, men dÄ ÄterstÄr problemet med att man ÀndÄ behöver ett batteri som drar kontaktorerna för att "slÄ pÄ" högspÀnningsbatteriet.

Jag tror det var Tesla som laborerade med högre spÀnning pÄ lÄgspÀnningsbatteriet, typ 48V, för att kunna dra klenare kablar, men dÄ gÄr man miste om hundra Ärs utveckling av torkarmotorer och tutor för 12/24V, och att montera tillbehör blir ett helvete.

Att gÄ upp till 24V kan man vÀl göra, dÄ fÄr man köpa mobilladdare och doftgranar med belysning pÄ lastbilsavdelningen, men att gÄ pÄ nÄgon spÀnning som inte redan Àr en standard Àr bara dumt.
NjÀ. Det Àr lÀtt att switcha ner till 12v. PlÀttlÀtt jÀmfört med att driva motorerna. Det Àr heller ingen utmaning att dra igÄng mha lithiumbatterierna, det Àr inte mer komplicerat det heller.

DÀremot behöver man kunna vÀrma upp batteripacken om den blivit kall.
 
HabegÀr för vilken av dom?
Hemmabygget frÄn Hobbexkatalogen, eller den med dyna gjord av ett liggunderlag?

Men observera att det Ă€r ett lĂ€ttborrat liggunderlag. Det Ă€r seriöst pĂ„ riktigt det. 😁
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK
Kan ju bli som med gamla jÀnkare. Alldeles för dyra pÄ 90-talet "men över 100 000 kommer de ju aldrig att kosta" JodÄ!
Nu lyfter man ju knappt pÄ ögonbrynen för sexsiffriga exemplar.
 
Kan ju bli som med gamla jÀnkare. Alldeles för dyra pÄ 90-talet "men över 100 000 kommer de ju aldrig att kosta" JodÄ!
Nu lyfter man ju knappt pÄ ögonbrynen för sexsiffriga exemplar.
TĂ€nker du typ pĂ„ 50-60 talare? ”Gamla jĂ€nkare” för mig Ă€r 70 talare som jag köpte mĂ„nga av pĂ„ 90 talet för 30-60 tusen. BĂ€sta tiden ever
 
Back
Top