Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag kanske är gammaldags, men jag tycker att man kan skriva vad det är man säljer. https://www.blocket.se/annons/vastmanland/motorcykel_125_veteran/102706461
View attachment 474705
NS125 om nån inte ser det.
Vad är det för mysko fälg han har bak? Jag får lite comstar-vibbar där. Är den i något så när skick är det inte överpris annars. Somliga har inte greppat att också 125: or har gått upp i pris och tex den här försvann samma dag som annonsen kom in. 1659649470836.png
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vad är det för mysko fälg han har bak? Jag får lite comstar-vibbar där. Är den i något så när skick är det inte överpris annars. Somliga har inte greppat att också 125: or har gått upp i pris och tex den här försvann samma dag som annonsen kom in.
Fast det är väl skillnad i åtråvärdhet på olika fabrikat? I min hjärna är tvåtaktshundratjugofemmorna så här i näringskedjan:
Cagiva
Aprilia
Suzuki
Yamaha
Kawasaki
Honda
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Fast det är väl skillnad i åtråvärdhet på olika fabrikat? I min hjärna är tvåtaktshundratjugofemmorna så här i näringskedjan:
Cagiva
Aprilia
Suzuki
Yamaha
Kawasaki
Honda
Allt beror på åldern hos den som ser på det. OM jag av någon anledning skulle få för mig att köpa en 125:a står just en sådan blå RD125LC -82 högst på önskelistan. Det var den jag suktade efter som 15-åring men inte hade råd med när jag fyllde 16... De övriga har jag ingen koppling till, när de kom körde jag redan tung MC :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fast det är väl skillnad i åtråvärdhet på olika fabrikat? I min hjärna är tvåtaktshundratjugofemmorna så här i näringskedjan:
Cagiva
Aprilia
Suzuki
Yamaha
Kawasaki
Honda
Eftersom Hondas NS kom i skedet 30hk+ så får den nog hoppa upp på listan några placeringar. Olika tider, olika hojar. När den kom tittade absolut ingen längre åt RD125LC. TZR kom ju men... Suzuki hade en kort topp där den mopedstora RG125 red på GSXR750R-vågen men den blev överspelad efter år 1. Kawas AR125 kom väl 1983? Motsvarande prestanda som RD med snyggare. Cagiva och Aprilia samt Honda då är vi inne på sent 1980-tal och som sagt över 30 hk, helkåpor osv.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Eftersom Hondas NS kom i skedet 30hk+ så får den nog hoppa upp på listan några placeringar. Olika tider, olika hojar. När den kom tittade absolut ingen längre åt RD125LC. TZR kom ju men... Suzuki hade en kort topp där den mopedstora RG125 red på GSXR750R-vågen men den blev överspelad efter år 1. Kawas AR125 kom väl 1983? Motsvarande prestanda som RD med snyggare. Cagiva och Aprilia samt Honda då är vi inne på sent 1980-tal och som sagt över 30 hk, helkåpor osv.
Nu tänker du nog NSR, NS var ju en surhink jämfört med RD, AR och RG
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
För mig som är en lagom luttrad man så låter det som att de dyraste modellerna är de med flest barnsjukdomar och lägst grad av förfining.
Jo jag håller med dig, hojarna blir mer och mer förfinade vartefter en modell förnyas, så är det, men det har inget med samlarvärdet att göra. Där är det bara Den Första Årsmodellen som betyder nåt.

Kolla på CB 750. De mest åtråvärda är obegripligt nog 69-70 med sandgjutna block, som det sprutar olja om och egentligen är sämst. Men dyrast är de.
Sen fick den dubbla kammar, och senare sexton ventiler, osv. Hojarna blev bättre, men ingen minns dem.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
NS125F Heter den aktuella modellen och den kom 1985. Vad jag minns så var RG 125 från samma år betydligt snabbare (och fulare). Vad gäller åtråvärdslistan så tvivlar jag på att
Cagiva och Aprilia håller ihop lika bra som tex Yamaha RD och går det att få tag på delar?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag är oerhört okunnig, vad är det som gör en PolkaR1 värd en massa pengar?
En massa pengar vet jag inte men det finns tydligen en marknad för välskötta originalex av äldre supersportisar, i synnerhet modeller som på sin tid satte en helt ny standard: gsxr 750 1985, första Firebladen från 1992 etc.

Första R1 från 1998 kvalar definitivt in i den ligan. Jag har inte detaljstuderat prisbilden men nog känns det som om priserna har bottnat/stabiliserat sig men då pratar vi som sagt om fina orginalex -vilket är rätt sällsynt.

Att Polkan verkar ha fått lite kultstatus beror nog mest på att det var Yamahas tävlingsfärger. Men jag gillar nog den blå bättre, det skiljer ju ingenting i motor och chassi.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Vad är det för mysko fälg han har bak? Jag får lite comstar-vibbar där. Är den i något så när skick är det inte överpris annars. Somliga har inte greppat att också 125: or har gått upp i pris och tex den här försvann samma dag som annonsen kom in. View attachment 474711
1659696762576.png

Såna Comstar?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Allt beror på åldern hos den som ser på det. OM jag av någon anledning skulle få för mig att köpa en 125:a står just en sådan blå RD125LC -82 högst på önskelistan. Det var den jag suktade efter som 15-åring men inte hade råd med när jag fyllde 16... De övriga har jag ingen koppling till, när de kom körde jag redan tung MC :)
1659697046130.png
En sån här hade jag, tror det var en -83a. 22 kusar i ett moppestort paket...det gick undan :banana
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Snygg hoj och ball film....önskar jag hade talang och tålamod att lära mig det där.
Tack. Det är lillebrorsan som grejar med det där. Vet bara att han använder Adobe Premiere. Han är utbildad digital kommunikatör och jobbar som det. Den filmen fullkomligt exploderade i visningar för honom på Youtube så vi ska nog göra en ny och bättre. Han sa att han slängde ihop den snabbt så det finns utrymme för förbättringar.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Eftersom Hondas NS kom i skedet 30hk+ så får den nog hoppa upp på listan några placeringar. Olika tider, olika hojar. När den kom tittade absolut ingen längre åt RD125LC. TZR kom ju men... Suzuki hade en kort topp där den mopedstora RG125 red på GSXR750R-vågen men den blev överspelad efter år 1. Kawas AR125 kom väl 1983? Motsvarande prestanda som RD med snyggare. Cagiva och Aprilia samt Honda då är vi inne på sent 1980-tal och som sagt över 30 hk, helkåpor osv.
Jag har ju aldrig kört nån av de där 125:eek:rna. Det närmsta är väl en DT125 och RD350:n som en kompis glömt kvar i mitt garage.

För mig har Honda alltid varit tvåhjuliga Volvo. Lite väl robusta och tråkiga.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Ja, vilken som är dröm-125:an beror väl på vilket år man fyllde 16,. ? Teknikutvecklingen på 2-taktare var snabb på 80-talet och det kom nya vassare modeller nästan varje år.
Fram till 1981 var Zündapp KS-125 ohotad etta på kungatronen. Japanerna ängnade sig fram till dess åt underliga experiment i form av klena 2-cylindriga motorer och trött 4-takt. Inget dom coola killarna ville ha.
Allt ändrades 1982 när Yamaha lanserade encylindriga RD125LC med ny tvåtaktsteknik i form av bla expansionskammare. ?
Tyvärr var motorn så dåligt balansead att ramarna sprack på löpande band av de elaka vibrationerna.
Det är väl ungefär det jag minns av 125or. ?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Ja, vilken som är dröm-125:an beror väl på vilket år man fyllde 16,. ? Teknikutvecklingen på 2-taktare var snabb på 80-talet och det kom nya vassare modeller nästan varje år.
Fram till 1981 var Zündapp KS-125 ohotad etta på kungatronen. Japanerna ängnade sig fram till dess åt underliga experiment i form av klena 2-cylindriga motorer och trött 4-takt. Inget dom coola killarna ville ha.
Allt ändrades 1982 när Yamaha lanserade encylindriga RD125LC med ny tvåtaktsteknik i form av bla expansionskammare. ?
Tyvärr var motorn så dåligt balansead att ramarna sprack på löpande band av de elaka vibrationerna.
Det är väl ungefär det jag minns av 125or. ?
Instämmer. Själv hade jag en Zündapp KS125 i tre dar innan den blev stulen. Blev varnad för att dom var stölbegärliga men bara måste ha en för jag ville vara "ball". Inbrotten fortsatte bra tid efter den redan var stulen. Ballast i hela tre dar... ?‍
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top