Thomas Lofterud
Avdankad murvel
- Gick med
- 23 Jun 2005
- Hoj
- Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Att det inte gäller mig…
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Harpic är faktiskt ännu bättre än så, det kan användas mot grövre rost också.9,4 grader nu efter nattens regn. Hojväder!
Fast jag har inte tvättat hojen på flera veckor, endast spolat av grus och lera en gång.
Putsbög-rehab.
Så idag vill man ju ha en ren och fin hoj i finvädret. Ner och tvätta!
View attachment 523305
Rostfritt avgaseri efter avfettning och diskborste. Hm.
View attachment 523306
Lite Harpic på pensel och vänta en stund. Spola av. Mycket bättre.
(Harpic köpte jag i en Normal-butik. Bra på missfärgat rostfritt.)
View attachment 523307
Backa några steg - som ny!

Det låter som att du använt Harpic tidigare. (Gäller det dig också @Björn F? Använt det förr?)Harpic är faktiskt ännu bättre än så, det kan användas mot grövre rost också.
Det kan givetvis inte rädda en yta med gravrost, men tydligt reducera den synbara rosten på relativt rostiga ytor och t.o.m. få bort begränsad rost på ställen som avgassystemet.
Ge det lite mer tid att verka och borsta ytorna med en kraftigare borste.
Kanske upprepa behandlingen.
Autosol kan användas efteråt och förbättra det en aning till.
Men tack för tipset om att man kan köpa det i Normal butiker!
Verkade annars inte att gå och få tag på i Sverige.
Jag lyckades bara få tag på det online via en webbshop.
Enligt varningstexten på flaskan innehåller produkten saltsyra och bör hanteras med skyddshanskar, så nog är det starkt så det räcker till. Jag kommer inte ihåg hur hög koncentrstion det var, men man ska nog vara lite försiktig med var man använder det, dels vilka ytor man rengör och dels var man är när man gör det. Gräsmattan kanske inte gillar det.Det låter som att du använt Harpic tidigare. (Gäller det dig också @Björn F? Använt det förr?)
Törs man använda det då? Verkar ju vara rena dynamiten. Såg en YT-film som varnade, det påstods bryta ned och förstöra ytskiktet på t ex avgaskrökar. Samt skada aluminium och plast (innehåller väl saltsyra, så det är inte så konstigt).
Vad säger ni Harpic-veteraner? Bra grej eller minfält av risker?
Stämmer bra det
Ja jag köpte Harpic så fort jag såg det i en tråd på fejan att det fanns att köpa på Normal-kedjan. Förra eller förrförra året.Det låter som att du använt Harpic tidigare. (Gäller det dig också @Björn F? Använt det förr?)
Törs man använda det då? Verkar ju vara rena dynamiten. Såg en YT-film som varnade, det påstods bryta ned och förstöra ytskiktet på t ex avgaskrökar. Samt skada aluminium och plast (innehåller väl saltsyra, så det är inte så konstigt).
Vad säger ni Harpic-veteraner? Bra grej eller minfält av risker?

Tack för svar.Ja jag köpte Harpic så fort jag såg det i en tråd på fejan att det fanns att köpa på Normal-kedjan. Förra eller förrförra året.
Så jag har använt det på min TDM900 som också har rostfritt avgassystem. Funkar fint. Jag har väl använt det 2-3 gånger på den.
Jag använde handskar enligt rekommendationen, första gången i alla fall. Man ska skölja noga med vatten så det gör jag.
Jag har inte märkt några problem. Det är dags att köra lite Harpic igen såg jag.
Jämfört med Autosol, ScotchBrite-duk, våtslippapper etc så en det en produkt för de lata och bekväma. Särskilt om man håller efter med Harpic och inte låter det gå för långt.
KLEn har ett rätt nytt helsysstem i rostfritt medan TDMen har ett originalsystem som nog hade gått 14.000 mil när jag testade Harpic första gången. Rostfritt rostar men det går att polera upp och hålla efter.
Jag har aldrig plockat av avgassystemet och jag har heller inte kört Autosol på exakt hela systemet, som insidan av rören under motorn. Fast Harpic på pensel orkar jag med, det tar bara 10 sek och fyra gubbstånk per sida.
Jag gillar när det är blankt.
View attachment 523483
|
|
Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO
Vulkanen Teide vakar över o... |
|
|
Äventyr i Algeriet
I januari åker Allt om MC t... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Direkt från Teneriffa! Förs... |
|
|
CIAO ITALIEN!
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |
|
|
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Bike är på plats på sommarv... |
|
|
Nortons comeback
Norton gör en triumferande ... |