Dagens bild

187f064118e71af113330ba375a3ee73.jpg

”Ful får man vara, men inte dum”. Gäller även detta åkdon. Snabbast genom stan, gratis parkering. Torr vid nederbörd. Försumbara kostnader.

Med vänlig hälsning,

Ännu varmare idag, så ingen älgjakt idag. Blev ganska prick 36 mil i nån form av längre cafe race, första en kaffekopp i Ale, vidare för en burgare i Luleå och en till kaffekopp i Nyborg.

20250911_164602.jpg

Värmen håller i sig om än inte lika varmt dom igår men närmare 19 grader då ingen älgjakt idag heller. Det fick bli en kortare tur på 7 mil med kompressor Hondan idag med bland annat en glass och en kaffe i Jockfall.

20250912_122017.jpg

Förklara för en som har 0-koll på allt vad gäller jakt, varför är 19 grader för varmt? :va

Då man jagar med hund är det farligt för hundarna då det är varmt, många jakthundar har inte begrepp att lägga av då dom skulle behöva göra det utan fortsätter skälla eller följa efter i mitt fall älgen så att vissa kan spränga sig med död, lungödem, hjärtproblem som följd. Nånstans runt 16 grader börjar vara gränsen för en hund som min som inte ger sig i första taget.

För mig är det ganska ointressant att jaga utan hund då det just är jakten med löshund och samarbetet med hunden och att lyckas smyga sig in på älgen som är det intressanta. Att skjuta älgar är kul annars skulle man inte jaga men jag har skjutit så många älgar att jag inte vet hur många det är så att då skjuta en älg på pass bara för att skjuta den är som inte samma sak för mig. Dock är jag imponerad av dom som kan sitta på pass dag ut och in och tycka det är kul och avkopplande, själv blir jag rastlös efter 5 min.

Jag åker heller hoj än att sitta på älgpass i +20 det ger som mer nöje och avkoppling att åka hoj.

Jag tror iofs mest på att det är för att hundarna är otränade i början av säsongen men det är också sant att hundar är dåliga på värmeväxling och en hund som är 5 m baki en älg stannar inte för att dricka, den saken är klar. Hjärnan har stängts av och den går i auto mode…

Men sedan är det problematiskt om man skjuter älg, då den skall hänga minst 40 dygnsgrader (=10 grader*4 dygn/5 grader*8 dygn) där alla grader över 12 är dåligt pga bakterietillväxt och ohyra. Har man kylrum är saken biff, men de flesta hänger nog skuggigt i skjul och i viltsäck idag.

Med vänlig hälsning,

Jag tror iofs mest på att det är för att hundarna är otränade i början av säsongen men det är också sant att hundar är dåliga på värmeväxling och en hund som är 5 m baki en älg stannar inte för att dricka, den saken är klar. Hjärnan har stängts av och den går i auto mode…

Men sedan är det problematiskt om man skjuter älg, då den skall hänga minst 40 dygnsgrader (=10 grader*4 dygn/5 grader*8 dygn) där alla grader över 12 är dåligt pga bakterietillväxt och ohyra. Har man kylrum är saken biff, men de flesta hänger nog skuggigt i skjul och i viltsäck idag.

Med vänlig hälsning,

Du har rätt i att hundarna är otränade i början av säsongen, dock har ju denna säsong varit väldigt bra för hundträning mot tidigare år med kallt väder så man kunnat släppa fram till jakten började. Även om man cyklar, kör fyrhjuling så är det först vid släpp man får upp konditionen på riktigt.

Vissa hundarna är säkert lättare att träna och mer villiga att "tom springa" men den jämten jag har nu vill inte springa speciellt bra med cykeln. Han är dock latslug så om älgen skenar slår han av på farten och håller spåret för I slutet på spåret är ju älgen, dock oftast helt värdelöst då man hamnar långt ifrån jaktmarkerna då. Sista släppet var han efter en älg i 4.5 mil, den stod 30 min i upptaget och sen började gå undan. Oftast står det i upptaget för min hund men då det inte gör det är det mindre kul, skjuter man inte får nån räkna med 10-20 timmars ståndskall om man inte kan stöta ut älgen i vatten då han inte simmar.

Vi har kylrum så temperaturen i det fallet går det bra med köttet.

Du har rätt i att hundarna är otränade i början av säsongen, dock har ju denna säsong varit väldigt bra för hundträning mot tidigare år med kallt väder så man kunnat släppa fram till jakten började. Även om man cyklar, kör fyrhjuling så är det först vid släpp man får upp konditionen på riktigt.

Vissa hundarna är säkert lättare att träna och mer villiga att "tom springa" men den jämten jag har nu vill inte springa speciellt bra med cykeln. Han är dock latslug så om älgen skenar slår han av på farten och håller spåret för I slutet på spåret är ju älgen, dock oftast helt värdelöst då man hamnar långt ifrån jaktmarkerna då. Sista släppet var han efter en älg i 4.5 mil, den stod 30 min i upptaget och sen började gå undan. Oftast står det i upptaget för min hund men då det inte gör det är det mindre kul, skjuter man inte får nån räkna med 10-20 timmars ståndskall om man inte kan stöta ut älgen i vatten då han inte simmar.

Vi har kylrum så temperaturen i det fallet går det bra med köttet.

Vi har kylrum också numer, ställt på åtta grader… och jämthundar i laget så det blir alltid älg, men inte alltid kvar på våra marker. De är outtröttliga och kan lätt behöva hämtas fem mil bort klockan 02.30 efter att ha skällt älg sedan niosnåret på morgonen… :)

Men visst är det något speciellt att höra ett upptag i närheten när man sitter och lyssnar. Musik.

Med vänlig hälsning,

Förra torsdagen tappade jag kraft ut ur Esset på Sviestad och trodde det var motorrelaterat. Det visade sig vara ljuddämparrelaterat så det blev originaldämparen till Tyskland.
Men där ringde jag Barracuda och jag fick veta att det troligtvis var en plåtbit på Db-killern som lossnat och täppte till utblåset. Bilden nedan visar den när jag plockade ut den.

1757715663000.png

Plåtbiten borta och imorgon, senare idag, får vi se om det löst problemet.

1757715605464.png

Jag försökte en gång få kompisens hund att springa sig trött. Jag sprang i en riktning, hunden sprang om mig och när den var ett par meter framför mig tvärvände jag åt andra hållet, hunden springer förbi mig igen Innan jag vände igen.

Så sprang vi alltså fram och tillbaka och hunden sprang väl ungefär dubbelt så långt som mig. Och jag kämpade på för jag ville se hunden ge upp. Men det gjorde den ju aldrig så till slut gav jag upp. Och då kommer hunden fram till mig och stupar platt på magen flåsande med tungan ute och totalt slut.

Jag tvivlar inte en sekund på att hundar kan springa ihjäl sig, kompisens hund skulle nog ha gjort det ifall jag hade haft lite bättre kondition. Och nu har jag ju lärt mig att man ska inte testa en hunds gränser på det viset som man kan göra med människor.

Jag försökte en gång få kompisens hund att springa sig trött. Jag sprang i en riktning, hunden sprang om mig och när den var ett par meter framför mig tvärvände jag åt andra hållet, hunden springer förbi mig igen Innan jag vände igen.

Så sprang vi alltså fram och tillbaka och hunden sprang väl ungefär dubbelt så långt som mig. Och jag kämpade på för jag ville se hunden ge upp. Men det gjorde den ju aldrig så till slut gav jag upp. Och då kommer hunden fram till mig och stupar platt på magen flåsande med tungan ute och totalt slut.

Jag tvivlar inte en sekund på att hundar kan springa ihjäl sig, kompisens hund skulle nog ha gjort det ifall jag hade haft lite bättre kondition. Och nu har jag ju lärt mig att man ska inte testa en hunds gränser på det viset som man kan göra med människor.

Faktum är att människan är det djur som har bästa långdistanskapaciteten. Hundar är bra men kan inte värmeväxla, hästar är explosiva som kattdjur och har egentligen ingen kondis.

Människan (väl tränad) springer ifatt de flesta djur och ihjäl alla.

Med vänlig hälsning,

Faktum är att människan är det djur som har bästa långdistanskapaciteten. Hundar är bra men kan inte värmeväxla, hästar är explosiva som kattdjur och har egentligen ingen kondis.

Människan (väl tränad) springer ifatt de flesta djur och ihjäl alla.

Med vänlig hälsning,

Ja, fast (dagens?) människor ger upp på ett tidigt stadium när det börjar kännas i kroppen.

Extremt vältränade idrottsmän när dom dessutom har tävlingspressen på sig kan väl möjligtvis vara i närheten av det vilket man ibland kan se när långdistansare passerat mållinjen men de flesta "vanliga" människor ger upp redan när det börjar ta emot lite grann.
Medans varenda jäkla hund verkar sakna den där stoppet.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park