Dagens bild

Uppenbarligen dags att köpa nytt skinnställ med utbytbara sliders på armbågarna!
Sweet! :hojraket

Den helt brutala adventure-hojen med lågt kubiktal har fått för lite uppmärksamhet i år känner jag.
Men i och med "Tårtsmulans" Monkey-ägande, så blev det lite körning med lågt kubiktal idag.
Vi åkte in till människobyn och fick våfflor hos mamsen, mycket trevligt.
Efter 42 mil på min lilla Honda så ligger snittförbrukningen på 0,19L/mil, så det här blir väl pensionförsäkringen tänker jag.
Men....jäklar vilken härlig skapelse, skön motorgång, och man behöver inte ens fundera på att "dra på", det blir ett helt annat körsätt.
Säger inte att det är helt rätt, eller framtiden, men jag tycker att det är ett sjukt trevligt komplement till mycket annat.

Monkey_Tour_1.jpg

Uppenbarligen dags att köpa nytt skinnställ med utbytbara sliders på armbågarna!
Sweet! :hojraket
Det går faktiskt att byta ut sliders på armbågarna, de säljs som reservdel av Alpinestars. :)

Blev en drygt 40 mil idag i ren desperation pga den helt förstörda älgjakten i värmen som råder då jag inte vågar släppa hunden i värmen

En sväng till Rikti Dockas, Nattavaara, Messaure, Vuollerim, Harads sen hemåt igen via Sverige minsta riktnummerområde 0925 Lakaträsk.

20250910_114900.jpg20250910_122128.jpg20250910_145635.jpg20250910_173059.jpg20250910_183105.jpg

187f064118e71af113330ba375a3ee73.jpg

”Ful får man vara, men inte dum”. Gäller även detta åkdon. Snabbast genom stan, gratis parkering. Torr vid nederbörd. Försumbara kostnader.

Med vänlig hälsning,

Ännu varmare idag, så ingen älgjakt idag. Blev ganska prick 36 mil i nån form av längre cafe race, första en kaffekopp i Ale, vidare för en burgare i Luleå och en till kaffekopp i Nyborg.

20250911_164602.jpg

Värmen håller i sig om än inte lika varmt dom igår men närmare 19 grader då ingen älgjakt idag heller. Det fick bli en kortare tur på 7 mil med kompressor Hondan idag med bland annat en glass och en kaffe i Jockfall.

20250912_122017.jpg

Förklara för en som har 0-koll på allt vad gäller jakt, varför är 19 grader för varmt? :va

Då man jagar med hund är det farligt för hundarna då det är varmt, många jakthundar har inte begrepp att lägga av då dom skulle behöva göra det utan fortsätter skälla eller följa efter i mitt fall älgen så att vissa kan spränga sig med död, lungödem, hjärtproblem som följd. Nånstans runt 16 grader börjar vara gränsen för en hund som min som inte ger sig i första taget.

För mig är det ganska ointressant att jaga utan hund då det just är jakten med löshund och samarbetet med hunden och att lyckas smyga sig in på älgen som är det intressanta. Att skjuta älgar är kul annars skulle man inte jaga men jag har skjutit så många älgar att jag inte vet hur många det är så att då skjuta en älg på pass bara för att skjuta den är som inte samma sak för mig. Dock är jag imponerad av dom som kan sitta på pass dag ut och in och tycka det är kul och avkopplande, själv blir jag rastlös efter 5 min.

Jag åker heller hoj än att sitta på älgpass i +20 det ger som mer nöje och avkoppling att åka hoj.

Jag tror iofs mest på att det är för att hundarna är otränade i början av säsongen men det är också sant att hundar är dåliga på värmeväxling och en hund som är 5 m baki en älg stannar inte för att dricka, den saken är klar. Hjärnan har stängts av och den går i auto mode…

Men sedan är det problematiskt om man skjuter älg, då den skall hänga minst 40 dygnsgrader (=10 grader*4 dygn/5 grader*8 dygn) där alla grader över 12 är dåligt pga bakterietillväxt och ohyra. Har man kylrum är saken biff, men de flesta hänger nog skuggigt i skjul och i viltsäck idag.

Med vänlig hälsning,

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back